tensiden tensiden skrev:
Får jag fråga vad du har för miljövänlig gödning?
Aska, hönsskit, koskit:D
 
  • Gilla
jkdsfsuoh och 5 till
  • Laddar…
Kul läsning. Det roliga med denna tråd är att jag är säker på att ingen har rent mjöl i påsen angående miljön. Det handlar bara om vad man själv prioriterar
Jag själv har det verkligen inte men jag gör vad jag kan utan att göra för stora uppoffringar.
 
När man läser att någon vattnar ut mcpa med vattenkanna så undrar man hur det är ställt i knoppen.

Jag är uppväxt på lantbruk och har jobbat inom det under största delen av mitt liv. Bifarliga preparat får bara köras de timmar på dygnet då pollinerande insekter inte är aktiva. Vi ska hålla skyddsavstånd till vattendrag, växthus och brunnar(både vattenbrunnar och dräneringsbrunnar). Vi ska föra journal där vi ska skriva ner temperatur, vindriktning, vindstyrka, tidpunkt, vilka preparat som används och i vilken dos dessa används. Åtgärden ska motiveras i journalen.
Sprutan ska besiktigas för att se att den inte läcker och att munstyckena ger rätt spridningsbild. Kursen för att hantera kemiska bekämpningsmedel är(åtminstone för tio år sedan) tre dagar och avslutas med skriftligt prov. Vart femte år ska man gå en kurs en dag, även den med skriftligt prov. Att privatpersoner via nätet får tag på dessa preparat utan att ha en aning om hur man ska hantera dem är naturligtvis åt helvete.

Under mina år har ett antal preparat förbjudits, framförallt preparat som är farliga för pollinerande insekter. Detta görs inte utan anledning.
 
  • Gilla
skogaliten och 19 till
  • Laddar…
Nissens
Hansuno Hansuno skrev:
Jag förstår Din irritation, men frågan är vad som är alternativet när vi sakta men säkert sågar av den gren vi sitter på. Vilken värld skall vi lämna över till nästa generation?

Så här säger Naturvårdsverket...
Pollineringen är hotad! Hoten mot pollinatörerna innebär en förlust av biologisk mångfald men kan även få långsiktigt svåra följder för världens livsmedelsförsörjning, även i Sverige. Färre blomrika miljöer, färre våtmarker, ökad användning av kemiska växtskyddsmedel, klimatförändringar är några av hoten som våra pollinatörer drabbas av.

Maskrosor är de första blommorna som kommer på våren och de älskas av våra bin. När dom kommer så är det signalen för att dra in pollen för att göra honung. Valet är mellan att ha en fin gräsmatta eller såga av grenen vi sitter på. En huvudregel är att aldrig bespruta något som kommit i blomning. Att spruta gift på sådant som blommar är direkt att ta död på pollinatörerna.
Jag tror inte att binas överlevnad hänger på att TS gräsmatta har maskrosor…. Maskrosor finns precis överallt i stort sett…
 
Nissens
B Baskowilma skrev:
Jag har inget emot att ligga på knä och slita, är inte rädd för att jobba MEN detta jag har drabbats av känns övermäktigt. Är ju inte bara någon maskros här och där. Ska absolut börja gödsla mer och tills jag skaffat robot, även höja min gräsklippare så jag inte klipper för kort. Hoppas på att detta ska hjälpa en del.
En sån här kanske är en bra idé?

https://www.jula.se/catalog/tradgar...ekampning/ograsbrannare/ograsbrannare-011623/
 
Nissens Nissens skrev:
Jag tror inte att binas överlevnad hänger på att TS gräsmatta har maskrosor…. Maskrosor finns precis överallt i stort sett…
Nä, varför bry sig. Det räcker nog med att andra gör det. Min instats betyder nog inget alls. Hur många tänker så?
 
  • Gilla
skogaliten och 7 till
  • Laddar…
R
E erimos skrev:
Nu överdriver du, de flesta som tar amfetamin får inga men. Lite olagligt men du är väl inte moralist?
Nu är det visserligen så att många i Sverige använder amfetamin dagligen helt lagligt.

Gällandes maskrosor så hjälper inte robot fullt ut, maskrosorna har en förmåga att anpassa sig och inte växa högre än klipphöjden.

Alternativen är att plocka de manuellt så kommer de minska markant år 2. Eller använda dicotex eller liknande. (y)
 
Nissens
M Mower#1 skrev:
Nä, varför bry sig. Det räcker nog med att andra gör det. Min instats betyder nog inget alls. Hur många tänker så?
Alltså, om alla i hela Sverige tog bort sina maskrosor på just gräsmattor skulle inte betyda ett smack för några bin… eftersom maskrosor finns i stort sett överallt annars också…
 
Nissens
R RalleB skrev:
Nu är det visserligen så att många i Sverige använder amfetamin dagligen helt lagligt.

Gällandes maskrosor så hjälper inte robot fullt ut, maskrosorna har en förmåga att anpassa sig och inte växa högre än klipphöjden.

Alternativen är att plocka de manuellt så kommer de minska markant år 2. Eller använda dicotex eller liknande. (y)
Du menar att maskrosorna tål en elektrisk ogräsbrännare??
 
Nissens Nissens skrev:
Jag tror inte att binas överlevnad hänger på att TS gräsmatta har maskrosor…. Maskrosor finns precis överallt i stort sett…
Du har missat vad min kommentar handlade om. Det handlar ju inte om TS bins överlevnad. Vad det handlar om är att TS gärna hade sett att maskrosorna fått blomma färdigt för att bin älskar maskrosor och att TS fick en massa syrliga kommentarer för det, trots att de som kom med kommentarerna inte hade en aning om vad lantbrukaren hade för planer. Med andra ord, helt oberättigade påhopp på TS.
 
  • Gilla
KATN
  • Laddar…
Nissens
Hansuno Hansuno skrev:
Du har missat vad min kommentar handlade om. Det handlar ju inte om TS bins överlevnad. Vad det handlar om är att TS gärna hade sett att maskrosorna fått blomma färdigt för att bin älskar maskrosor och att TS fick en massa syrliga kommentarer för det, trots att de som kom med kommentarerna inte hade en aning om vad lantbrukaren hade för planer. Med andra ord, helt oberättigade påhopp på TS.
Jag tycker att du dkall läsa TS allra första inlägg här. Där framgår det tydligt att hen vill bli av med alla maskrosor, gärna på ett för gräsmattan skonsamt sätt…
 
B Baskowilma skrev:
Hej!
Jag har fått fruktansvärt med maskrosor i min gräsmatta...hur kan jag få bukt med detta? Är alldeles för mycket för att sitta med ett järn och plocka väck det... Finns det något medel som effektivt tar bort maskrosor? Enligt en granne ska det finnas och det tar bara maskrosor men låter gräset va ifred. Han kom dock inte på vad det hette och han trodde inte det var lätt att få tag på...
Som flera andra tipsat om så är Dicotex eller motsvarande lösningen på din frågeställning. Agraking har fungerat bra och det är bara att kryssa i rutan så kommer Dicotexen i posten..
Hade samma utgångsläge som dig och behandlade första gången för 5 år sedan och därefter punktinsatser. Haft 3 maskrosor på 2000 kvadrat så här långt i år...
Köp en flaska och gå vidare :D
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Och jag säger fortfarande att det är ännu bättre att ta hand om sin gräsmatta. Att ta död på maskrosor, ger inte bra gräsmatta med automatik.

Så här ser det ut just nu där jag sitter och byggahussurfar. Gödsel, gräsklippning och vatten. Inget gift och oerhört liten arbetsinsats.
Välunderhållen gräsmatta med trädgård och röd bod i bakgrunden, utan användning av gift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
galento och 9 till
  • Laddar…
Ser bra ut. Knappast att man i normalfallet behöver en massa herbicider för att få en fin gräsmatta. Ja det kan ta litet tid men då får det ta litet tid. Rätt gödning i rätt tid, regelbunden klippning.
 
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
B
B Baskowilma skrev:
Så dessa två produkter du länkar till tar död på maskrosorna men går bara att köpa från Tyskland då eller? Moralen bryr jag mig inte om just nu...vill bara få väck skiten!!
Flytta till lägenhet. Då slipper du maskrosor.
 
  • Gilla
jkdsfsuoh och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.