Jag ska ge mig på att bygga ett trall däck åt ett par bekanta.
Här är utgångläget
Utgångsläge för bygge av trall däck med betongplattor, träreglar och husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir trall från nedersta trappsteget över alla betongplattor som jag använder mig av som grund.
Jag kommer regla upp med 145 och väga in med reglar som ben.
Runt hörnet blir det ett staket.
 
Problem ett:
En träplanka utlagd vid en trappas hörn för att visa en glipa på 70 mm mellan plankan och trappen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte ha en fris runt. Allt utgår från hörnet av befintlig trappa.
Utlagd planka visar läget när 120 trallen går jämnt upp. Då blir det en glipa på ca 70 mm. Inget man trampar ner i men jag skulle vilja få in den 30 mm.
Hur gör jag? Klyver en trallbräda(är det big NO-NO att göra så?) eller hur gör jag annars? Bygga upp en bräda på högkant som?
 
  • Gilla
Timmerloftet
  • Laddar…
30 mm fördelat på antalet mellanrum mellan trallbrädorna blir försvinnande liten skillnad så justera bara avståndet.
 
  • Gilla
M219 och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
30 mm fördelat på antalet mellanrum mellan trallbrädorna blir försvinnande liten skillnad så justera bara avståndet.
Tyvärr, det är bara 7 brädor som ska tas upp. Jag har redan räknat 120 + 6mm för rörelsemån. 3 till blir för mycket när den är torr.
 
  • Gilla
JonasAhlbäck
  • Laddar…
En 145 bräda längst in och krymp avståndet till 4 mm? Alt lägg den ytterst och lägg samma bredd som avslutning vid eller under staketet

Det går att klyva en bräda men 30 mm kommer antagligen se underligt ut och det speciellt om du gör ett uttag för ventilationen som är på bilden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Såhär långt har jag kommit idag.
En nystartad byggkonstruktion av träbärverk till en utomhusplattform nära ett hus, inte helt rakt, med markduk under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tar sin tid att väga av hela bärverket och det befintliga var inte heller rakt.
Pågående bygge av träterrass med bärverk delvis färdigt, intill befintlig brun terrass, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är jag klar nu? :rofl:
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
En 145 bräda längst in och krymp avståndet till 4 mm? Alt lägg den ytterst och lägg samma bredd som avslutning vid eller under staketet

Det går att klyva en bräda men 30 mm kommer antagligen se underligt ut och det speciellt om du gör ett uttag för ventilationen som är på bilden.
Se bild nedan...
Jag hade lagt en 45x145 bräda på bilden ovan så det var väl lite missvisande.
Jag ska ha 145 plank som en fris runt båda rektanglarna. Så det är därför jag behöver vara så noga.
Jag får provlägga nästa gång jag kommer dit.
 
  • Gilla
Resistor
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Problem ett:
[bild]
Tänkte ha en fris runt. Allt utgår från hörnet av befintlig trappa.
Utlagd planka visar läget när 120 trallen går jämnt upp. Då blir det en glipa på ca 70 mm. Inget man trampar ner i men jag skulle vilja få in den 30 mm.
Hur gör jag? Klyver en trallbräda(är det big NO-NO att göra så?) eller hur gör jag annars? Bygga upp en bräda på högkant som?
Det där problemet får du på grund av att du använder befintliga trappan för att bestämma hur djup altanen ska bli. Om du tillåter mer flexibilitet i djupmåttet slipper du klyva brädor.
Jag brukar försöka undvika att mäta så mycket, utan bygger gärna bjälklaget för stort från början. Sen när jag kommer till de sista raderna kapar jag rent så att trallen går jämt upp. I ditt fall, som egentligen byggt en ram först, kan man lägga sista raderna frihängande (i praktiken skruva på regelstumpar på din befintliga ram så du kan lägga en-två rader frihängande, bjälklaget ser då lite ut som en igelkott).

Det går absolut att klyva trall. Den klyvda brädan kanske kommer ruttna bort några år tidigare, men du kommer ju även att lägga den i ett skyddat läge. Att klyva ner till 70 mm kanske ser lite dumt ut, går det att öka avståndet utan att ställa till det?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker inte det känns konstigt att klyva en trallbräda...det brukar man ju få göra om man inte har lyxen att kunna justera altanens djup.

Om man klyver den med cirkelsåg (eller om man har sågbord/sänksåg) och sedan slipar kanten lite så brukar det bli bra/Snyggt.
 
  • Gilla
jbernspang och 1 till
  • Laddar…
Jag ser inte heller något problem med att klyva om man sen rundar kanten med en fil så den får samma radie som en okluven bräda.

Bra tråd för övrigt som visar hur enkelt det är att bygga på marksten vilket många ofta frågar om i forumet.
Visa gärna mer i detalj funktionen med regelstumparna som du har vägt av med så har vi nåt att länka till nästa gång frågan dyker upp :)
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
K
maah maah skrev:
Jag ser inte heller något problem med att klyva om man sen rundar kanten med en fil så den får samma radie som en okluven bräda.

Bra tråd för övrigt som visar hur enkelt det är att bygga på marksten vilket många ofta frågar om i forumet.
Visa gärna mer i detalj funktionen med regelstumparna som du har vägt av med så har vi nåt att länka till nästa gång frågan dyker upp :)
Varför inte bara runda av den med en fräs? Mycket finare och bättre resultat än en fil
 
  • Gilla
Cheesen och 3 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför inte bara runda av den med en fräs? Mycket finare och bättre resultat än en fil
Min 12v från Bosch blir perfekt där!
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför inte bara runda av den med en fräs? Mycket finare och bättre resultat än en fil
Lite manuellt arbete behöver man för själen, men ja visst har man en fräs hemma så är det ett lämpligt användningsområde.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
maah maah skrev:
Lite manuellt arbete behöver man för själen, men ja visst har man en fräs hemma så är det ett lämpligt användningsområde.
En fördel att använda fräs är att man får en ursäkt att köpa nya maskiner, om man inte redan har en fräs.

Själv använde jag en sliten flapperdisc och vinkelslipen för att runda av långsidan när jag längdskapat en bräda. Tog inte många sekunder och det blev tammefan oförskämt bra.
 
  • Gilla
Fredrik_N och 3 till
  • Laddar…
N
FreQa FreQa skrev:
Såhär långt har jag kommit idag.
[bild]
Det tar sin tid att väga av hela bärverket och det befintliga var inte heller rakt.
[bild]
Är jag klar nu? :rofl:
På första bilden, är det en distans du har mot väggen eller löper den hela vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.