Dom 2 kranarna på hydroforen kan man stäng och sedan lossa nivåröret och rengöra eller byt till nytt rör det finns ett par olika standardlängder. För att se nivån.
Vid drift bör man ha dom stängda, då håller sig röret rent, och vid nivåkontroll så öppnar man tillfälligt.
Vidare med problemet har det fungerat perfekt och långsamt blivit sämre eller kom det plötsligt?
 
Det har långsamt blivit sämre.
 
B BKBG skrev:
Pumpen har fungerat som den ska sen vi flyttade in i huset i somras förra året. Den förra ägaren bytte tryckströmbrytaren precis innan det
Inga andra eljobb som gjort att faserna kan ha bytts? Tycker att @Leif i Skåne verkar vara på ett bra spår, så dumt att släppa det för tidigt.

Att motorskyddet slog ifrån skulle ju kunna bero på att en eller ett par faser var bortkopplade i matningen tänker jag.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kan någon brytare i motorskyddet vara trasig/ärgad så den inte får el på alla faser?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Kan någon brytare i motorskyddet vara trasig/ärgad så den inte får el på alla faser?
Har kollat strömmen på alla faser och får 230v på alla
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inga andra eljobb som gjort att faserna kan ha bytts? Tycker att @Leif i Skåne verkar vara på ett bra spår, så dumt att släppa det för tidigt.

Att motorskyddet slog ifrån skulle ju kunna bero på att en eller ett par faser var bortkopplade i matningen tänker jag.
Nej, inga andra eljobb har gjorts
 
B BKBG skrev:
Har kollat strömmen på alla faser och får 230v på alla
Även under last?
 
ja
 
400V mellan alla faser?
Man kan ha 230V mellan nolla och alla faser men ändå inte ha 400V fas-fas. Så det är viktigt att kolla.
 
B Bjober skrev:
400V mellan alla faser?
Man kan ha 230V mellan nolla och alla faser men ändå inte ha 400V fas-fas. Så det är viktigt att kolla.
Ok. Kan jag mäta fas-fas med en vanlig spänningstestare? Och mäter jag då mellan utgående och inkommande fas?
 
B BKBG skrev:
Ok. Kan jag mäta fas-fas med en vanlig spänningstestare? Och mäter jag då mellan utgående och inkommande fas?
Mät mellan utgående i första hand.
 
Har mätt nu. Det är 400V på utgående faser på motorskyddet och på tryckströmbrytaren ut till pumpen
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Alltid bra att mäta. Att mäta är att veta, annars gissar man bara.

Det är överlag mycket gissningar i den här tråden. Även på grund av att det inte verkar finnas ett fungerande vattenståndställ med manometer, vet vi inte heller vilken nivå samt tryck det verkligen är i hydroforen. Köp gärna en amperetång, men investera även i ett nytt vattenståndsställ, är mitt råd :)
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
B BKBG skrev:
Det har långsamt blivit sämre.
Har det långsamt blivit sämre så kan det vara bottenventilen med sitt filter som är igensatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.