Dag 12 och sista byggdagen för ett tag framöver.
Vi färdigställde gaveln med panel innan vi städade byggplatsen och åkte hem. Målsättningen var att få färdigt tak och vindduk på väggarna, dvs vädertätt. Att vi han med att montera hälften av panelen får ses som bonus. Nu dröjer det ca 10 dagar innan nästa ryck.
Halvfärdigt hus med mörkt tak och delvis monterad träpanel, omgivet av byggställningar och grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion med färdigställd gavel och ställningar, omgiven av grus och skog med sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 43 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Dag 12 och sista byggdagen för ett tag framöver.
Vi färdigställde gaveln med panel innan vi städade byggplatsen och åkte hem. Målsättningen var att få färdigt tak och vindduk på väggarna, dvs vädertätt. Att vi han med att montera hälften av panelen får ses som bonus. Nu dröjer det ca 10 dagar innan nästa ryck.
[bild] [bild]


Grymt Gabbe !

Ser ut att passa svinbra i den miljön!

MvH Jawen
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
E
G Gabbe1 skrev:
Dag 12 och sista byggdagen för ett tag framöver.
Vi färdigställde gaveln med panel innan vi städade byggplatsen och åkte hem. Målsättningen var att få färdigt tak och vindduk på väggarna, dvs vädertätt. Att vi han med att montera hälften av panelen får ses som bonus. Nu dröjer det ca 10 dagar innan nästa ryck.
[bild] [bild]
Hatten av. Imponerande rakt igenom hela projektet.
 
  • Gilla
Do-it och 3 till
  • Laddar…
Grymt jobbat! Jag är särskilt imponerad av din planeringsförmåga och prefabricering på hemmaplan.
 
  • Gilla
Do-it och 7 till
  • Laddar…
Bra genomfört, ser fram emot fortsättningen. (y)
 
  • Gilla
Do-it och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla trevliga kommentarer!
Dag 13.
Den här vändan är jag ensam på plats. Planen är att panela en sida till, att ha platsbesök med kommun och KA samt kanske hinna påbörja isolering invändigt.

Idag har fasadnätarskåp och eluttag (3-fas och 1-fas) monterats i samarbete med min elektriker. Skåpet är av infälld modell men jag fick slöjda till en ram för att flytta ut det 75mm, på så vis behövs endast ett lager 70mm isolering offras. Skåpet är lackat med 2-komp billack.
Infällt fasadnätskåp med eluttag lackat i 2-komponent billack på en träpanelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Infälld elskåpsinstallation med 3-fas och 1-fas uttag på panelvägg, utstick på 75mm för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Infälld modell av fasadnätarskåp med 3-fas och 1-fas eluttag samt säkringar, monterat på trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan har jag hunnit med att spika panel på en del av den sista långsidan.
Byggarbetsplats med pågående fasadarbete på hus, ställningar, isoleringsmaterial och fasadnätarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnfris och 26 till
  • Laddar…
Varför satte du inte dosan till höger om skåpet? :thinking:

När jag ville lacka mitt elskåp sa elektrikern att det fick jag inte :cry:
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Snyggt. Synd på kabeln till uttagen, den borde man kunnat dra snyggare rätt ut bakom panelen på sidan.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Varför satte du inte dosan till höger om skåpet? :thinking:

När jag ville lacka mitt elskåp sa elektrikern att det fick jag inte :cry:
Jag tänkte oxå på placering till höger, men då kan skåpets dörr slå i, risken är att det blir en buckla i dörren nån gång. Kanske liten risk men nu fick det bli så här.

Garo säljer faktiskt färdiglackade (även svarta) skåp sen en tid tillbaka. Så jag kan inte förstå varför din elektriker påstod detta. Mitt skåp är dock ett blocketfynd så för att få det svart fick jag lacka själv.
 
  • Gilla
Erik JL och 7 till
  • Laddar…
Dag 14.
Platsbesök av kommun och KA genomfört utan anmärkning.
Köket och badrumsinredning från IKEA levererades idag, som tur är så har vi en snäll granne som låter oss förvara hela leveransen i deras garage.

Förutom detta så monterade jag panel på resterande del av långsidan.
Nybyggt hus med träpanel och svart tak, byggmaterial ligger utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Erik JL och 26 till
  • Laddar…
Dag 15.
Planen var att isolera men det har vart fantastiskt väder hela dagen så jag hittade på en del utomhusjobb istället. Kapade fram och behandlade knutbrädor, byggde två av fyra ”lådor” vid takfot (de sågade ytorna ska givetvis behandlas sen) Ikväll har jag påbörjat isoleringen, yttersta skiktet med 70mm isolering blev ju pga regn inte satt överallt vid stomresningen, därför måste det göras nu inifrån. Betydligt trixigare än att montera utifrån, men skönt att veta att ingen fukt stängs in.
Sen har jag burit in en massa isolering för att ha jobb inomhus imorgon när det ska regna.
Men nu blir det chips och en kall.
Byggarbetsplats utomhus med kapade träbrädor på arbetsbänk, byggnadsställningar och sjölandskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis byggda träkonstruktioner för takfot vid mörkbrun byggnad med skog i bakgrunden och byggställning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med trästomme och isolering, påbörjad isoleringsarbete med ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av byggprojekt med träreglar, isolering och brädor staplade på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående isoleringsarbete i ett byggprojekt med isoleringsmaterial och verktyg i ett halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett köksbord med en öppnad påse chips och en burk läsk, förberedelse för en paus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MONTREAL och 34 till
  • Laddar…
Det går undan!

Har ni 70 + 170 + 45 isolering då i väggarna?
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Det går undan!

Har ni 70 + 170 + 45 isolering då i väggarna?
De senaste dagarna tycker jag inte att det gått så fort, jag är själv på bygget och dessutom passar jag på att fixa en massa småsaker som jag inte riktigt hunnit med tidigare när vi vart flera personer och tempot högre. Skönt att få smådetaljer gjorda i lugn och ro, men det ser inte ut som det hänt så mycket i slutet på dagen.

Stommen är 70+145+70 och isoleringen blir lika.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Dag 16.
Isolering och åter isolering.
Utvändig 70mm är helt klart. Ca hälften av 145mm är satt och uppskattningsvis 1/3 av takisoleringen (4x95mm). Det flöt på bra och jag hade kunnat sätta mer i taket om jag hade haft mer isolering framtagen, eftersom det regnade ville jag inte gå ut, täcka av buntarna och bära in mer.
Person med skyddsmask och skidglasögon inne i ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak och vägg med synliga träbjälkar delvis isolerade med gul och grå isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppförande av trästomme med isolering i ett hus under konstruktion, med synliga isoleringsplattor och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggar och tak i ett rum under isolering med gröna isoleringsmattor och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Do-it och 18 till
  • Laddar…
Spruta sig isolering istället! Snacka om slitgöra :( Kämpa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.