Dag 10.
Idag fick vi äntligen montera lite fasadpanel. All panel med fullängd på långsidorna är färdigsågad till rätt längd, endast under fönsterna behövde vi kapa. Därmed gick det ganska fort och vi han göra klart ena långsidan. Panelen är dessutom förborrad så det krävs ingen fundering på var spikarna ska sitta, dessutom blir spikraderna perfekta vilket är kul eftersom ingen ytterligare ytbehandling är planerad. En extra fördel med förborrade spikhål är att även spikhålen är impregnerade med linolja och tjära.
Vi är nöjda med den naturliga känslan och utseendet, passar bra mot svart plåt.
Närbild av en impregnerad fasadpanel med förborrat spikhål och en halvt nedslagen spik, naturlig träfinish mot grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus under konstruktion med nymonterad fasadpanel på ena långsidan, byggnadsställning och material i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny monterad fasadpanel på hus med svart plåttak under konstruktion och snickerimaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
MONTREAL och 46 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Dag 10.
Idag fick vi äntligen montera lite fasadpanel. All panel med fullängd på långsidorna är färdigsågad till rätt längd, endast under fönsterna behövde vi kapa. Därmed gick det ganska fort och vi han göra klart ena långsidan. Panelen är dessutom förborrad så det krävs ingen fundering på var spikarna ska sitta, dessutom blir spikraderna perfekta vilket är kul eftersom ingen ytterligare ytbehandling är planerad. En extra fördel med förborrade spikhål är att även spikhålen är impregnerade med linolja och tjära.
Vi är nöjda med den naturliga känslan och utseendet, passar bra mot svart plåt.
[bild]
[bild] [bild]
Mycket snyggt..lite värme också man kan se att plåten bubblar lite :) plåten speglar himlen också väl. Har du fönster framkört också?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Wow förborrade du själv innan eller kom de sådär? :love:
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Wow förborrade du själv innan eller kom de sådär? :love:
Jag förborrade all panel när jag kapade den. Jag tillverkade en borrmall som jag la över så det gick rätt fort. Sparar mycket tid nu vid montaget.
 
  • Gilla
  • Älska
Erik JL och 10 till
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
Mycket snyggt..lite värme också man kan se att plåten bubblar lite :) plåten speglar himlen också väl. Har du fönster framkört också?
Japp, fönster står här på plats och ska monteras v28. Det är redan inbokat att en kompis hjälper till med det då.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Dag 10.
Idag fick vi äntligen montera lite fasadpanel. All panel med fullängd på långsidorna är färdigsågad till rätt längd, endast under fönsterna behövde vi kapa. Därmed gick det ganska fort och vi han göra klart ena långsidan. Panelen är dessutom förborrad så det krävs ingen fundering på var spikarna ska sitta, dessutom blir spikraderna perfekta vilket är kul eftersom ingen ytterligare ytbehandling är planerad. En extra fördel med förborrade spikhål är att även spikhålen är impregnerade med linolja och tjära.
Vi är nöjda med den naturliga känslan och utseendet, passar bra mot svart plåt.
[bild]
[bild] [bild]
Tror aldrig jag hört om någon som förborrade spikhål, varför gjorde du det? Snygg behandling på panelen för övrigt
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Tror aldrig jag hört om någon som förborrade spikhål, varför gjorde du det? Snygg behandling på panelen för övrigt
Va väl för att när han olja trät så går det även ner I hålet. Smart som tusan
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Karrock
P Pappa1986 skrev:
Va väl för att när han olja trät så går det även ner I hålet. Smart som tusan
Flyttar även arbetet med perfekta spikrader till den lugna förberedelsetiden hemma.

Hatten av!
 
  • Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Ja, ni har rätt båda två. Tjäran/oljan har trängt ner i och igenom alla hålen. Men främsta skälet är att det går jättefort att få spikplaceringen perfekt med hjälp av en mall när brädan ligger lös på ett par sågbockar. Tar mycket mer tid att mäta fram rätt position vid montage. Eftersom spikarna förblir synliga vill vi ha perfekta rader.

Dag 11.
Kallt och blåsigt men inget regn. Nu är vi bara två st kvar på bygget men vi lyckades få upp mer än halva gaveln idag. Vid sju var vi så genomkalla att vi avbröt för att åka och basta.
Hus under konstruktion med träfasad och byggnadsställningar, samt sågbock och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 21 till
  • Laddar…
Om det är förborrat kör ni hammare då eller spikpistol?
 
En nyfiken fråga, av vilken anledning har ni valt att bara ha en spikläkt och inte en bärläkt också på fasaden? För att få cirkulation av luftningen.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Om det är förborrat kör ni hammare då eller spikpistol?
Hammare, och Gunnebos varmgalvade 48mm kamspik för träpanel. För att få spikskallen precis i rätt nivå krävs hammare.
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Linuslin Linuslin skrev:
En nyfiken fråga, av vilken anledning har ni valt att bara ha en spikläkt och inte en bärläkt också på fasaden? För att få cirkulation av luftningen.
Jag har alltid gjort mina fasader på detta sätt så det är av gammal vana (dålig anledning). Jag vet att många förordar extra luftning men min erfarenhet är att det blir bra ventilation ändå.
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag har alltid gjort mina fasader på detta sätt så det är av gammal vana (dålig anledning). Jag vet att många förordar extra luftning men min erfarenhet är att det blir bra ventilation ändå.
Lär knappast behövas extra luftning med den typen av ”färg” heller.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lär knappast behövas extra luftning med den typen av ”färg” heller.
Mus tätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.