Snablis Snablis skrev:
Hej Allihop!
Först ett STORT tack till alla på forumet som postar och svarar och skapar detta otroliga uppslagsverk på folks åsikter, tips och råd! 95% av husbygget är klart tack vare er. =)

Så:
Okej, jag tänkte kanske inte efter före utan utgick ifrån att 3st slangar skulle räcka för köks-vägg. Tänkte inte då på att DM K/F och Ugn brukar ha egna säkringar. Isf finns ingen ström kvar till uttag och micro.
(Min räddning skulle kunna vara att lägga 2st faser i en 16mm-flexslang, så "luftar" även det förslaget med er.)

Detta var innan spån, golvvärme och parkett lades samt också innan taket gipsades, spacklades och målades. Nu står jag här med 3st 16mm-rör i köksväggen (öppen baksida mot hall) som ska ut till rätt dosor samt 1 st 20mm-rör och ett 16mm-rör som kommer upp ur golvet där köks-ön ska byggas.

En lösning som jag ser som "o-snygg" är att låna ut en fas från hall och arbetsrum som ligger bakom köket....
(Största förbrukarna där, en stationär dator och skrivare.)

Nu behöver jag er hjälp att tänka färdigt kring fördelningen, innan elektriker kommer å sätter nya skåpet och trådar.

Önskemål om att kunna köra tex kaffebryggare och ev mixer på diskbänks-uttag utan att säkringen går.
(Genom att använda olika hörnbox-uttag.)

Effekterna (i Watt) har jag googlat fram och de fördelas enligt nedan. Frågan är vilken bästa kombinationen är...?
------------------------------------------------------------------------------
Köksvägg --> har 3st 16mm-rör i vägg, nu är frågan var de ska ut samt kombinationen.
  • Diskmaskin 1500 -> 2000
  • Inbyggnadsugn 3000W
  • Microvågsugn 900 -> 1500
  • Kyl/Frys 100 -> 250 (Varsit uttag.)
  • Bänkuttag X2 boxar Vill kunna använda tex mixer/mackjärn samtidigt som kaffebryggare är på, 2st högförbrukare.
----------------------------------------------------------------------------
Kök-ö --> har 1st 16mm-rör och ett 20mm-rör ut golvet.
  • Spisfläkt 200 -> 300
  • Induktionshäll 7500
  • Bänkuttag X2 För tex stavmixer, dator eller 1st högförbrukare.
-----------------------------------------------------------------------------
Lampor (9st spottar) och 3st uttag vid golv i kök kan anslutas till valfri slinga.
-----------------------------------------------------------------------------

Ursäkta ev rörigt inlägg. Får skylla på att NPF är ärftligt och båda mina barn har diagnoser så...
Tack på förhand.
Vilken typ av köksfläkt har du tänkt dig?
Om du ska ha en som hänger över hällen - hur ska den strömförsörjas?
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
T
Snablis Snablis skrev:
Den som hävdar att hen alltid gör alla saker 100% korrekt tror jag inte på. Det gör inte ens elektriker. Det betyder att den är människa.

Jag har högre krav på kvalitetsnivå än de flesta och är noggrannare än vad som ibland t.o.m är hälsosamt. Och visst gör jag tankevurpor ibland, även med saker jag jobbat med i 20 år. Folk som hävdar att de kan ngt till 100% saknar enligt mig ödmjukhet inför att ju mer man kan, desto mer inser man hur lite man kan, inom de flesta områden. Vem som helst kallar sig expert bara för att de lärt sig ngt bra. Det handlar om prestige.

Jag visste också att kommentaren skull komma iom att samma kommentar kommer i ALLA trådar med elfrågor av icke-elektriker. Forumets el-avdelning är väl inte bara till för elektriker och om frågor om el signalerar att man inte kan och ska kontakta elektriker istället förbatt fråga skulle inte forumet finnas. Det är bara tröttsamt med kommentaren.

Men du får gärna förklara vad som visar att jag inte har tillräcklig koll på det jag frågar om. Jag är genuint nyfiken.
Jag tycker helt enkelt att dina frågor tyder på att du har en kunskapsnivå som gör att risken att du gör något fel är betydande, oavsett hur noggrann du är. Det är förvisso bra att du ställer frågor och inte bara kopplar ihop något med lampsladd, men det hade varit ännu bättre om du hade ställt dem innan du började göra saker. Grejen med just el är ju att det kan bli väldigt fel om man inte gör rätt, och har man för lite kunskaper är det svårt att veta vilka frågor man behöver ställa. Och då har jag ändå en rätt avslappnad attityd till området jämfört med många andra, men jag har ägt tillräckligt många hus med installationer gjorda av folk som tyckte att de var noggranna att jag ser varningstecknen.

Ett exempel är att du har läst dig till att man i vissa fall kan ha flera faser i samma rör, men jag ser inte att du har förstått hur och varför man kan göra så.
 
  • Gilla
Snablis och 1 till
  • Laddar…
Mot första inlägget har det senare blivit oklart vem som ska göra vad här. Men jag är inte lika orolig för TS kompetens här, inte när det kommer till ledningsdragningen. Något mer har (ännu) inte avhandlats. TS verkar förstå när han behöver ställa frågor.
 
  • Gilla
Snablis och 1 till
  • Laddar…
Snablis
S sunqan skrev:
Vilken typ av köksfläkt har du tänkt dig?
Om du ska ha en som hänger över hällen - hur ska den strömförsörjas?
Den får ström från fasen som kommer ur golvet. I änden på köks-ön är en vägg från golv till tak där slangen ut till takmotorn går. Ut i väggen under bänkskivenivå och ut precis bredvid nockbalk i bakom takgips och ut i den plåtbeklädda trumman där fläkten sitter.

Så också första frågan i tråden.
------------------------------------------------------
Kök-ö --> har 1st 16mm-rör och ett 20mm-rör ut golvet.
  • Spisfläkt 200 -> 300Watt
  • osv osv
-----------------------------------------------------

:)
 
Snablis
T tanaris skrev:
Jag tycker helt enkelt att dina frågor tyder på att du har en kunskapsnivå som gör att risken att du gör något fel är betydande, oavsett hur noggrann du är. Det är förvisso bra att du ställer frågor och inte bara kopplar ihop något med lampsladd, men det hade varit ännu bättre om du hade ställt dem innan du började göra saker. Grejen med just el är ju att det kan bli väldigt fel om man inte gör rätt, och har man för lite kunskaper är det svårt att veta vilka frågor man behöver ställa. Och då har jag ändå en rätt avslappnad attityd till området jämfört med många andra, men jag har ägt tillräckligt många hus med installationer gjorda av folk som tyckte att de var noggranna att jag ser varningstecknen.

Ett exempel är att du har läst dig till att man i vissa fall kan ha flera faser i samma rör, men jag ser inte att du har förstått hur och varför man kan göra så.
Hur kan du förutsätta att frågan som denna tråd är skapad av den första fråga jag ställer angående el?
Och att jag gjort saker utan att jag tagit reda på hur man gör dom?

Utbyggnaden av huset startade våren 2018, och sedan dess har konstant informations-sökning skett.
All information om hur man gör olika saker i husbyggen kommer inte enbart från bygga hus-forumet och du anar inte mina skills i sökmotorhantering för att hitta information som gör mig trygg i mina beslut att hantera olika saker,

Jag gratulerar dig till din 100-procentighet i allt du gör och din härliga syn på livet.
Vi är iaf överens om en sak och det är att vi har heelt olika inställning till hur man frågar saker.

Ang fler faser i samma rör så förstår jag att det kan man ibland använda knäna för att trolla ihop om det behövs Och om jag hade förstått till 100%, samt vetat (,det är olika saker), hur, varför, och alla olika anledningar till varför man kan göra så, ja, då hade aldrig den här tråden existerat.

Trevlig helg!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
Snablis Snablis skrev:
Hur kan du förutsätta att frågan som denna tråd är skapad av den första fråga jag ställer angående el?
Och att jag gjort saker utan att jag tagit reda på hur man gör dom?

Utbyggnaden av huset startade våren 2018, och sedan dess har konstant informations-sökning skett.
All information om hur man gör olika saker i husbyggen kommer inte enbart från bygga hus-forumet och du anar inte mina skills i sökmotorhantering för att hitta information som gör mig trygg i mina beslut att hantera olika saker,

Jag gratulerar dig till din 100-procentighet i allt du gör och din härliga syn på livet.
Vi är iaf överens om en sak och det är att vi har heelt olika inställning till hur man frågar saker.

Ang fler faser i samma rör så förstår jag att det kan man ibland använda knäna för att trolla ihop om det behövs Och om jag hade förstått till 100%, samt vetat (,det är olika saker), hur, varför, och alla olika anledningar till varför man kan göra så, ja, då hade aldrig den här tråden existerat.

Trevlig helg!
Tja, om du hade tagit reda på hur du skulle göra med elen innan du byggde igen väggar, golv och tak, hade du ju aldrig behövt skapa den här tråden t ex.
 
Nä tanaris, misstaget som beskrivs i denna tråd är bedömningen av vilken effekt som behövs i köket, plus gamla regler som separat gruppledning till kyl/frys, dvs ingen säkerhetsfråga. Och i vilket fall, forumet är till för att fråga och "ta reda" på saker. Så jag ogillar att din uppmaning att "ta reda" på detta någon annanstans.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Snablis
T tanaris skrev:
Tja, om du hade tagit reda på hur du skulle göra med elen innan du byggde igen väggar, golv och tak, hade du ju aldrig behövt skapa den här tråden t ex.
Jaha, du tänker så.
Det märks på ditt resonemang att du är en teoretiker utan praktisk erfarenhet av omfattande projekt som spänner över lång tid.

Du kräver att allt ska följa planen, annars har du svårt att släppa att praktik ibland ser annorlunda ut än teori.
"Saker händer" och bara måste lösas istället för att gnälla över tidigare dåliga beslut.
Bara man kommer ihåg att göra en "Note-To-Self" att lägga mera slang nästa gång i liknande situation.
Sen går livet vidare.

Ibland är det helt enkelt viktigare att ta ett beslut för att komma vidare istället för att fastna i för många detaljer. (Vi fattar mellan 2500 och 10 000 beslut per dygn.)
Det kan vara så att jag undersökte detta innan jag stängde golvet (för 10 månader + 15 dagar sen) och tog beslut att tre 16mmslang räckte, precis som vänliga hjälpare skrivit
och så körde jag på det för att komma vidare. Men det kommer jag inte ihåg idag, och inget jag har nytta av att gräva i, vad som hände då.

"Jag vill påminna er som tagit med er eget snacks att det inte är tillåtet.
Snacks måste handlas på plats"
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä tanaris, misstaget som beskrivs i denna tråd är bedömningen av vilken effekt som behövs i köket, plus gamla regler som separat gruppledning till kyl/frys, dvs ingen säkerhetsfråga. Och i vilket fall, forumet är till för att fråga och "ta reda" på saker. Så jag ogillar att din uppmaning att "ta reda" på detta någon annanstans.
Att dra flera fasledningar i samma slang är väl i högsta grad en säkerhetsfråga? Vad händer t ex om de är från samma fas men olika säkringar?

För övrigt har jag inte uppmanat någon att ta reda på saker någon annanstans, jag har uppmanat TS att fråga den elektriker han påstår att han ändå tänkt anlita. Om han nu tänkt göra det, det vet vi ju inte.
 
Snablis
T tanaris skrev:
Att dra flera fasledningar i samma slang är väl i högsta grad en säkerhetsfråga? Vad händer t ex om de är från samma fas men olika säkringar?

För övrigt har jag inte uppmanat någon att ta reda på saker någon annanstans, jag har uppmanat TS att fråga den elektriker han påstår att han ändå tänkt anlita. Om han nu tänkt göra det, det vet vi ju inte.
Jag ser var det kan ha hakat upp sig.
Utgå ifrån att jag inte kommer anlita en elektriker.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
T
Snablis Snablis skrev:
Jaha, du tänker så.
Det märks på ditt resonemang att du är en teoretiker utan praktisk erfarenhet av omfattande projekt som spänner över lång tid.
Det var ju lite spännande eftersom jag jobbar med att reda ut stora, kaotiska projekt dagligen :)

Men på samma sätt som du uppenbarligen har svårt att läsa av mig, så kan det ju vara likadant åt andra hållet.
 
Snablis
T tanaris skrev:
Det var ju lite spännande eftersom jag jobbar med att reda ut stora, kaotiska projekt dagligen :)

Men på samma sätt som du uppenbarligen har svårt att läsa av mig, så kan det ju vara likadant åt andra hållet.
:) Spännande.
Brukar du även där fokusera på att berätta för alla vars tidigare beslut bidragit till det kaotiska, vad de borde gjort för länge sen?
Eller fokuserar du på vad som behöver ske idag för att komma vidare i projektet så bra som möjligt?
:thinking:
 
T tanaris skrev:
Att dra flera fasledningar i samma slang är väl i högsta grad en säkerhetsfråga? Vad händer t ex om de är från samma fas men olika säkringar?
Det är inte ursprunget till denna tråd. TS försöker sedan ta reda på om saker kring olika lösningar, precis som du ville. Du underskattar grovt den allmänna kompetensen hos det Svenska folket om du befarar att man gör detta fel med flera fasledare från samma fas.
T tanaris skrev:
För övrigt har jag inte uppmanat någon att ta reda på saker någon annanstans, jag har uppmanat TS att fråga den elektriker han påstår att han ändå tänkt anlita. Om han nu tänkt göra det, det vet vi ju inte.
Jo det gjorde du, respektive det gjorde du inte. Läs din egen text.

T tanaris skrev:
Det var ju lite spännande eftersom jag jobbar med att reda ut stora, kaotiska projekt dagligen
Du kanske kan starta en egen tråd med dina erfarenheter från kaotiska projekt. Det vore faktiskt intressant, och du verkar behöva i all välmening skriva av dig.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
T
Snablis Snablis skrev:
:) Spännande.
Brukar du även där fokusera på att berätta för alla vars tidigare beslut bidragit till det kaotiska, vad de borde gjort för länge sen?
Eller fokuserar du på vad som behöver ske idag för att komma vidare i projektet så bra som möjligt?
:thinking:
Lösningen är i de allra flesta fall att reda ut vilka specifika kompetenser och/eller lösningar som behöver tillföras och se till att det görs. Ibland är det så illa att man behöver riva allt och göra om, sitter faktiskt i ett sånt projekt just nu. Som tur är för dig verkar inte du göra det.

Men du tänker alltså inte anlita en elektriker öht? Det hade ju varit bra om du varit tydlig med från början.
 
Snablis
S sunqan skrev:
Vilken typ av köksfläkt har du tänkt dig?
Om du ska ha en som hänger över hällen - hur ska den strömförsörjas?
För att svara på din fråga om köksfläkt så ska den vara frihängande. Modell ej bestämt.
Motorn (som jag fick av min snälla granne) sitter redan där på toppen och väntar på inkoppling.

Ärligt talat så gjorde jag en tankevurpa även där och satte igen taket innan han som drar slang var klar.
("Han som drar slang" är mitt andra jag, fast en annan dag med andra verktyg i byxan. :rofl:)

Nu måste han med snickarbyxorna öppna en bit av taket och sen kontakta han som drar slang, för att sedan åter lämna över till snickaren som får stänga taket med ny gips. Sedan kommer målaren och fixar ytskiktet. (Samma kropp fast vita byxor.)

Många olika yrkesgrupper och beroenden tar ju nästan mer tid än faktiska arbetet.
En av de stora anledningarna att lära sig saker själv är ju att ju fler
"Hej, välkommen. Idag kan du dra de där 5 slangarna och tråda så tar vi nästa fas om 2 månader när snickaren rest nästa vägg" desto dyrare blir det.
Jag önskar verkligen jag levde i en optimal värld där allt gick enligt plan i minsta detalj... Eller inte. :giggle:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.