G Ganescha skrev:
Bara riva ut allt organiskt i källaren och torka upp! Så är ni av med möglet! En källare ska ALLTID vara en källare!
Skall fota mer idag vad jag har gjort
Källaren har ju dusch vardagsrum hall skulle zet inte funka att ha den som boyta?
 
  • Gilla
Lars-Fredrik78
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Känns som säljaren kört med typ ozon generator för ta bort lukt, funkar någon vecka... Inte en chans de inte vetat om det...
Till och med besiktningsmannen som var här igår och kollade på källaren blev förvånad.
 
J Jayward skrev:
Skall fota mer idag vad jag har gjort
Källaren har ju dusch vardagsrum hall skulle zet inte funka att ha den som boyta?
Klart det fungerar om du åtgärdar på rätt sätt utifrån huset och fastighetens förutsättningar.
 
Så här såg det ut
 
  • Fukt- och rötskadad bjälklag med synliga träspån och en delvis nedbruten spånskiva under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vägg med mögelskador och isoleringsmaterial som syns vid rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum under renovering, med delvis uppriven klinkergolv och synlig spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg delvis riven och exponerad, med synlig träregel och skadad gipsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i neongrön tröja river upp gammalt kakelgolv med mejsel och hammare, skräp och kakelskärvor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig och dammig hörnsektion av en trappa under renovering med synlig trägrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags att starta en renoveringstråd.
Men att du ska läsa detta och ta åt dig av det och i samma veva svara på alla frågor som kommit fram tror jag inte på men ser gärna att jag har fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Välj en metod för golv i källare utifrån vilket ytmaterial du vill ha.
Har tvättstuga, badrum, bastu och förråd med klinkers. Hall, kontor och ett sovrum med flytande trägolv. Och snickarrummet målat. Har fungerat i 20 år och huset byggt -60.
Utvändigt blev det dränerat, Pordrän, och dagvattenrör, också -88.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Så här såg det ut
Inget där i golvet ser nyrenoverat ut.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Inget där i golvet ser nyrenoverat ut.
Va så detta är inte senaste mode på plastmattor?
Gammaldags plastmatta med mönster, delvis täckt av träbräda.
;);)
 
  • Haha
  • Gilla
YuGi och 12 till
  • Laddar…
Denna matta fanns i mitt förra hus 1975.... :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Pär-Olof Mattsson och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Denna matta fanns i mitt förra hus 1975.... :crysmile:
Men skall man köra krypgrundsavfuktare eller räcker det med levandematerial sen luftavvuktare uppe som täcker hela källaren?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Va så detta är inte senaste mode på plastmattor?
[bild]
;);)
Dog där :crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile:
 
J Jayward skrev:
Skall fota mer idag vad jag har gjort
Källaren har ju dusch vardagsrum hall skulle zet inte funka att ha den som boyta?
Beroende på markförhållandena i övrigt, jo, det kan funka. Men oftast är det att be om trubbel på längre sikt. Du får i princip bygga om hela grunden om du ska vara helt säker. Jag älskar hus med källare, synd att det byggs så få idag. Men en källare är inte tänkt att bo i. Låt källaren vara en källare och satsa slantarna ovan mark i stället.
 
  • Gilla
MimiP och 5 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Dumheter, det går alldeles utmärkt att inreda en källare om man gör rätt. Visst är det en risk, men den är fullt hanterbar.
Så klart det går, om övriga förhållandena tillåter det. Älskar folk som säger att dom gjort allt ”by the book” men 20-30 år senare så… nä. Men nog går det alltid, men för mig är det helt idiotiskt att satsa sådana summor pengar på något som inte ens är byggt för att leva i från början. Satsa pengarna ovan mark istället! Låt källaren vara en källare…
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
T
G Ganescha skrev:
Så klart det går, om övriga förhållandena tillåter det. Älskar folk som säger att dom gjort allt ”by the book” men 20-30 år senare så… nä. Men nog går det alltid, men för mig är det helt idiotiskt att satsa sådana summor pengar på något som inte ens är byggt för att leva i från början. Satsa pengarna ovan mark istället! Låt källaren vara en källare…
Det var inga problem i förra huset från -78 och, förutom det felaktigt lagda golvet i ett rum, inga problem i nuvarande hus från -74. Förstår mig inte riktigt på människor som börjar hyperventilera så fort de hör talas om en källare som inte har råa betonggolv och silikatfärg på väggarna. Eller som har åsikter om vad folk gör med sina pengar, för den delen.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 2 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Fukten kom från värmepanna ledning där både varmvatten och kall vatten var nära varandra därifrån misstänker jag att den kalla röret skapade ånga nära varmrör mest fukt var det där som var under golvet.
Spännande. Vad var värmepannan till för?
Ni har ju direktverkande el enligt den andra tråden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.