J Jayward skrev:
Håller mig till lägenhet istället
Tror att det bästa är om ni själva river ur källaren som andra skrivit och koncentrerar er på ovanvåningen. Om ni lagt 6 mille på köpet av huset skulle jag nog satsa på att bo kvar för du kommer inte kunna sälja det för de pengarna.
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Fairlane
M MsTake skrev:
Tycker det är rimligt att man även som obegåvad ska kunna köpa sig en fastighet utan att veta allt om riskkonstruktioner. Tror majoriteten av befolkningen skulle gått ner i en källare och inte reflekterat över om det var olämpligt med en uppreglade vägg. Detta bör besiktningsmannen kunna klargöra och påpeka, även en besiktningsman anlitat av säljaren bör ju påpeka samma saker.
Jag håller med delvis, men man har ett personligt ansvar också och med alla konstiga skrivningar TS gjort och motviljan till att svara på frågor så skulle det inte förvåna mig om det står i besiktningsprotokollet, bara det att den delen får vi inte se.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Är ju en viss liten troll-varning över denna tråden om jag får vara den som är den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
S
M MsTake skrev:
Vore det inte lämpligt att besiktningsmannen kommenterar det när det stirra honom i ansiktet med. Om man kommenterar gamla fuktgenomslag i allrum där det är råkallare så bör han väl också kunna ana hur det kan vara bakom den uppreglade delen eller iaf kommentera det olämpliga med det?

Absolut men vad spelar det för roll? Det är inte köparen besiktning. På något sjukt sätt har mäklare lyckats få folk att tro att en säljare kan uppfylla köparens undersökningsplikt.
 
  • Gilla
CarVal och 4 till
  • Laddar…
Luktar mytomani och bordeline här tyvärr.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Läge för admin att ta fram bannhammaren?
Trollning delux.
 
  • Gilla
llehs och 9 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Tror att det bästa är om ni själva river ur källaren som andra skrivit och koncentrerar er på ovanvåningen. Om ni lagt 6 mille på köpet av huset skulle jag nog satsa på att bo kvar för du kommer inte kunna sälja det för de pengarna.
Däruppe är ju jättefint och klart nyrenoverade badrum nyrenoverad kök allt är nytt däruppe som jag hade planerat under min budgett.
 
  • Gilla
mattiplutt
  • Laddar…
Inte dåligt att fixa det på 2 dagar
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Inte dåligt att fixa det på 2 dagar
Inte konstigt att han inte hunnit sova..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Roger Fundin och 28 till
  • Laddar…
Bara riva ut allt organiskt i källaren och torka upp! Så är ni av med möglet! En källare ska ALLTID vara en källare!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J Jayward skrev:
skämt åsido allt löste sig efter borttagning av allt trägolv mm massviss med mögel men cementen under var det inga problem ingen fukt där nu till min fråga skall man ha en luftavfuktare ovanför eller under golv för att inte problemet skall uppstå igen menar då i takhöjden.Funderar på att dra en stor rör till varje rum
Titta på Subfloor eller Nivell golvkonstruktion. Du kan välja passiv ventilation genom ventilerade socklar eller system med fläkt. Väggarna tror jag bäst isoleras utifrån, men det vet jag inte. Jag har inte isolerat väggen alls.
 
  • Golvkonstruktion i byggfas med synliga träbjälkar, vattenpass och borr/skruvdragare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Stanken borde ni känt redan på visningen om det inte var flera år mellan visning och köp. Varför gjorde ni inte en egen besiktning?
Det är inte säkert, varken vi eller två besiktningsmän kände något över huvud taget i ett rum i källaren i vårt hus, men jag blev aningen misstänksam av att det alltid var ett fönster öppet i just det rummet vid alla tillfällen vi var där så jag räknade med att något var skumt. Mycket riktigt, när fönstret hade varit stängt i några dagar var det något som luktade skumt. Visade sig vara golvet, laminat ovanpå plast med någon slags frigolitkulor under. Rev ut och ersatte med ventgolv, hade inte en tanke på att varken gasta om dolt fel eller hota säljaren...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T
G Ganescha skrev:
Bara riva ut allt organiskt i källaren och torka upp! Så är ni av med möglet! En källare ska ALLTID vara en källare!
Dumheter, det går alldeles utmärkt att inreda en källare om man gör rätt. Visst är det en risk, men den är fullt hanterbar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Bara riva ut allt organiskt i källaren och torka upp! Så är ni av med möglet! En källare ska ALLTID vara en källare!
Med kunskap och rätt utförd funger det alldeles utmärkt Gjorde mitt arbete -88 utvändigt och sedan inne i olika omgångar, och fungerar alldeles utmärkt fortfarande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Blev såklart lättad efter att min bror hjälpte mig riva bort all golv. Felet på golvet var tjock spånskiva och ovanför var det vinylmatta sen därefter laminatgolv vette fan hur dom tänkte där. Golvet var så kvävd att den inte kunde andas.
Fukten kom från värmepanna ledning där både varmvatten och kall vatten var nära varandra därifrån misstänker jag att den kalla röret skapade ånga nära varmrör mest fukt var det där som var under golvet.
Skönt att det känns lite bättre nu när ni har börjat riva mer av det organiska materialet o.s.v.

Apropå det du nämner om rörledningarna rekommenderar jag starkt att ta in någon som kan se över isoleringen av dessa. Utöver att det kan leda till onödiga energiförluster om kall- och varmvattenledningar ligger för nära varandra med otillräcklig isolering så kan det dessutom öka risken för legionella. (Den du ska prata med är inte en person/firma som jobbar med "vanlig" isolering av väggar, tak etc. Här handlar det om vad som kallas "teknisk isolering", vilket är ett eget kompetensområde. Sök t.ex. på din ort [eller närmsta större ort] i medlemsregistret hos Isoleringsfirmornas förening: https://tekniskisolering.se )

Grattis (trots oväntat strul) till det nya huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.