Excel
Varför köper man ett hus för 6 mille utan anlita bestiktningsman, för att sen i steg två hota säljaren när mögel konstaterats i en riskkonstruktion.

Tycker såklart synd om dig TS, men ibland behöver man stanna upp och tänka till innan man agerar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Tyvärr har du hamnat i en situation som är svår att ta sig ur och där du troligen kommer att få lägga ut pengar för ta dig vidare (både om du behåller huset eller lämnar det) - men jag önskar dig lycka till ! Du har i praktiken köpt en gris i en säck …

Min rekommendation till alla som köper gamla hus.
A) Kräv och gör en en egen besiktning - använd inte säljarens.
B) Vid klassiska riskkonstruktioner; kräv att få öppna/borra för att undersöka i detalj (mäta fukt mm). Detta OAVSETT om det finns anmärkning i besiktningen eller ej. Efter undersökningen står du för fullt återställande av påverkad yta (om affären inte blir av). Accepterar inte säljaren detta så måste du dra av motsvarande potentiell strukturell renoveringsbudget från ditt bud.

Alternativet är att acceptera den fula grisen … i säcken.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
N
J Jayward skrev:
Tack alla för er hjälp och vissa som valde att attackera mig. Pratade nyss med förra ägaren och vi har löst det. Har inte sovit något i 24 timmar så äntligen kan jag sova i lugn ägaren har valt att stå för kostnaden efter lite dödshot hit och ditt. Antingen blir det dolda fel som täcker försäkringen eller så blir det förra ägaren
Innan tyckte jag synd om dig. Du var orolig, mådde dåligt och kunde inte sova. Om du har dödshotat den förra ägaren tycker jag mer synd om dem, men även dina nya grannar.

Det är inte säkert att förra ägarna kände någon mögeldolft. Den som bor i ett hus med luktproblem vänjer sig.

Däremot är det troligt, om du dödshotade dem, att förra ägaren är orolig, mår dåligt och har svårt att sova. Känner du igen de känslorna?

Jag är osäker på juridiken vid dolt fel, men för olaga hot är i alla fall straffvärdet fängelse upp till ett år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 28 till
  • Laddar…
V
J Jayward skrev:
Så du menar att jag skall behöva punga ut minst 300k för att fixa detta?
Givetvis. De är ditt hus.

Du har köpt ett hus med en riskkonstruktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
V
J Jayward skrev:
Tack alla för er hjälp och vissa som valde att attackera mig. Pratade nyss med förra ägaren och vi har löst det. Har inte sovit något i 24 timmar så äntligen kan jag sova i lugn ägaren har valt att stå för kostnaden efter lite dödshot hit och ditt. Antingen blir det dolda fel som täcker försäkringen eller så blir det förra ägaren
Jag skiter I om jag blir avstängd. Men du är ju fan dum i huvet.
Dödshota folk för att du inte klarar av att ta ansvar vid husköp!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 50 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Jag skiter I om jag blir avstängd. Men du är ju fan dum i huvet.
Dödshota folk för att du inte klarar av att ta ansvar vid husköp!
Håller helt med dig.
Om nu allt detta han skrivit är sant, blir man ju mörkrädd på riktigt över vad det finns för folk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Så du menar att jag blev lurad?
Oh vad jag tycker synd om er! Vann budgivningen på en stuga i somras med 1 010 000kr, tog dit egen besiktningsman som tur var. Hans ord var bränn skiten. Sänkte mitt bud till taxeringsvärdet på tomten, så köpte det för hälften. Men även där kunde jag blivit klockrent blåst då mäklaren såg till att det var tvärvädring vid visning och säljarna uppgett att det inte fanns några fel.
 
  • Gilla
Vindens
  • Laddar…
EddieHansson
J Jayward skrev:
Tack alla för er hjälp och vissa som valde att attackera mig. Pratade nyss med förra ägaren och vi har löst det. Har inte sovit något i 24 timmar så äntligen kan jag sova i lugn ägaren har valt att stå för kostnaden efter lite dödshot hit och ditt. Antingen blir det dolda fel som täcker försäkringen eller så blir det förra ägaren
Det är verkligen inte ok att hota någon. Dåligt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Snälla säg att du skojar...:rolleyes:
Och då avser jag inte den delen med sömnen.

Luktade det mögel redan i mars, då ni verkar bott där?[/QUOTE
M mlb88 skrev:
Satan vad rörigt det verkar.

För har ni nyss fått nycklarna till huset och upptäckt mögen i källaren. I KÄLLAREN av alla ställen...

Sen har ni redan hunnit renovera massor och bott i huset några månader antar jag?

Dessutom kan du slänga 100-300tkr på nytt värmesystem, eller solcelller. Enligt den andra tråden.

Jag vill veta hur länge ni har ägt huset och hur länge ni har bott i det. Två stycken separata frågor alltså.
2
skämt åsido allt löste sig efter borttagning av allt trägolv mm massviss med mögel men cementen under var det inga problem ingen fukt där nu till min fråga skall man ha en luftavfuktare ovanför eller under golv för att inte problemet skall uppstå igen menar då i takhöjden.Funderar på att dra en stor rör till varje rum
 
Blev såklart lättad efter att min bror hjälpte mig riva bort all golv. Felet på golvet var tjock spånskiva och ovanför var det vinylmatta sen därefter laminatgolv vette fan hur dom tänkte där. Golvet var så kvävd att den inte kunde andas.
Fukten kom från värmepanna ledning där både varmvatten och kall vatten var nära varandra därifrån misstänker jag att den kalla röret skapade ånga nära varmrör mest fukt var det där som var under golvet.
 
J Jayward skrev:
skämt åsido allt löste sig efter borttagning av allt trägolv mm massviss med mögel men cementen under var det inga problem ingen fukt där nu till min fråga skall man ha en luftavfuktare ovanför eller under golv för att inte problemet skall uppstå igen menar då i takhöjden.Funderar på att dra en stor rör till varje rum
Ta det lite lugnt och fundera ordenligt.
Det som garanterat fungerar är klinkers och kalkade väggar, men det kan ju bli lite kallt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det går fort i hockey…

Vi är flera som är lite nyfikna på tidslinjen. Ni fick nycklarna igår morse (enligt första inlägget), sen verkar det som om du hann renovera flera rum innan du började riva upp källaren igår kväll. Får inte ihop det riktigt. Kan du förklara?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Vi skulle absolut inte renovera där nere men när vi insåg stanken var vi tvungna att öppna golvet och se vart lukten kommer ifrån
Stanken borde ni känt redan på visningen om det inte var flera år mellan visning och köp. Varför gjorde ni inte en egen besiktning?
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Så du menar att jag blev lurad?
Lurad vet jag inte utan du lurade dig själv ganska rejält
 
  • Gilla
Hmt och 3 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Jag orkar inte mer har inte kunnat sova och nu kommer jag vara hemlös eftersom min hyresrätt sägs upp i slutet av månaden. lukten kommer ända upp till 1 våningen och jag vågar inte ha mina barn där. När jag grävde upp golvet kunde jag knappt andas. Har fotfarande ont i halsen. Man ser att vatten läcker in och skiten behöver dräneras min fru är deprimerad och jag är deprimerad. Vi hade verkligen sett fram emot att flytta in till ett hus för första gången. Skall renovera skiten och sälja det aldrig mer hus för min del.
Du måste använda mask när du river i källaren.
Vart i Sverige finns detta hus?
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.