Mats-S
Stickan56 Stickan56 skrev:
Om Agrarking följer sina anvisningar så får du bara köpa 500ml som privatperson.
Bara att testa, kostar inget och blir det ett nej så har man provat. Men jag har sett liknande villkor på det jag köpt från eBay.de och ingen där som inte släppt igenom beställningen.
 
B Baskowilma skrev:
Hej!
Jag har fått fruktansvärt med maskrosor i min gräsmatta...hur kan jag få bukt med detta? Är alldeles för mycket för att sitta med ett järn och plocka väck det... Finns det något medel som effektivt tar bort maskrosor? Enligt en granne ska det finnas och det tar bara maskrosor men låter gräset va ifred. Han kom dock inte på vad det hette och han trodde inte det var lätt att få tag på...
Jag förstår Din irritation, men frågan är vad som är alternativet när vi sakta men säkert sågar av den gren vi sitter på. Vilken värld skall vi lämna över till nästa generation?

Så här säger Naturvårdsverket...
Pollineringen är hotad! Hoten mot pollinatörerna innebär en förlust av biologisk mångfald men kan även få långsiktigt svåra följder för världens livsmedelsförsörjning, även i Sverige. Färre blomrika miljöer, färre våtmarker, ökad användning av kemiska växtskyddsmedel, klimatförändringar är några av hoten som våra pollinatörer drabbas av.

Maskrosor är de första blommorna som kommer på våren och de älskas av våra bin. När dom kommer så är det signalen för att dra in pollen för att göra honung. Valet är mellan att ha en fin gräsmatta eller såga av grenen vi sitter på. En huvudregel är att aldrig bespruta något som kommit i blomning. Att spruta gift på sådant som blommar är direkt att ta död på pollinatörerna.
 
  • Gilla
Cecilia Möller och 4 till
  • Laddar…
B Baskowilma skrev:
Ursäkta mig, men jag bemöter folk som de bemöter mig! Det var inte jag som började va otrevlig mot någon här!
Ett tips är att inte sänka sig till idioternas nivå då de garanterat kommer att vinna på grund av sin långa erfarenhet. ;)
 
  • Gilla
KATN och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett tips är att inte sänka sig till idioternas nivå då de garanterat kommer att vinna på grund av sin långa erfarenhet. ;)
Du har helt rätt...men ibland blir det för mycket tyvärr...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Om vi återgår till frågan. Du vill få en bättre gräsmatta, du vill inte ligga på knä och slita och du har inget emot att sprida ut något på gräset. Om du köper en robot och ser till att gödsla minst tre gånger om året istället för en, så tror jag att du med lite tålamod kommer uppnå det du vill.

Sedan kanske det skulle bli ännu bättre om du luftade, dressade, analyserade och jordförbättrade eller vad som kan behövas just hos dig, men om du börjar med robot, gödsel (och vatten), så kommer du nog rätt långt.
 
  • Gilla
  • Älska
r.kaden och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om vi återgår till frågan. Du vill få en bättre gräsmatta, du vill inte ligga på knä och slita och du har inget emot att sprida ut något på gräset. Om du köper en robot och ser till att gödsla minst tre gånger om året istället för en, så tror jag att du med lite tålamod kommer uppnå det du vill.

Sedan kanske det skulle bli ännu bättre om du luftade, dressade, analyserade och jordförbättrade eller vad som kan behövas just hos dig, men om du börjar med robot, gödsel (och vatten), så kommer du nog rätt långt.
Jag har inget emot att ligga på knä och slita, är inte rädd för att jobba MEN detta jag har drabbats av känns övermäktigt. Är ju inte bara någon maskros här och där. Ska absolut börja gödsla mer och tills jag skaffat robot, även höja min gräsklippare så jag inte klipper för kort. Hoppas på att detta ska hjälpa en del.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
harry73
Jag hittade en youtube-klipp som förklarar när man får maskrosor, vad dig gör och vad fördelarna är, och när de försvinner igen (utan att man behöver göra något)
 
  • Gilla
Baskowilma
  • Laddar…
Jag har också maskrosor i tusental över hela gräsmattan. Som jag såg det hade jag två alternativ.

1. Bli rosenrasande och stressad och lägga massivt med tid på att dra upp dem. Hålla på med gödsel och optimering av gräsmattan för att de ska minska i antal. Eller förgifta min trädgård.

2. Rycka på axlarna, vara glad åt att humlor och vildbin får mat. Leva livet som vanligt men med glada gula prickar i det gröna utanför fönstret.

Gissa vad jag valde.
 
  • Gilla
  • Älska
DE73 och 13 till
  • Laddar…
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Jag har också maskrosor i tusental över hela gräsmattan. Som jag såg det hade jag två alternativ.

1. Bli rosenrasande och stressad och lägga massivt med tid på att dra upp dem. Hålla på med gödsel och optimering av gräsmattan för att de ska minska i antal. Eller förgifta min trädgård.

2. Rycka på axlarna, vara glad åt att humlor och vildbin får mat. Leva livet som vanligt men med glada gula prickar i det gröna utanför fönstret.

Gissa vad jag valde.
Jag tror vi har snubblat över ett nytt ord här: Maskrosenrasande. Synonymt med: Att rycka på axlarna och leva som vanligt :D
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
X
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Jag har också maskrosor i tusental över hela gräsmattan. Som jag såg det hade jag två alternativ.

1. Bli rosenrasande och stressad och lägga massivt med tid på att dra upp dem. Hålla på med gödsel och optimering av gräsmattan för att de ska minska i antal. Eller förgifta min trädgård.

2. Rycka på axlarna, vara glad åt att humlor och vildbin får mat. Leva livet som vanligt men med glada gula prickar i det gröna utanför fönstret.

Gissa vad jag valde.
Visst är det roligare att jobba MED naturen än MOT naturen?
Kan rekommendera filmen "Våran lilla bondgård" (The Biggest little farm)
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
B Baskowilma skrev:
Ja absolut kan jag göra det , ingen hemlighet för mig iaf.
Ingen hemlighet för mig heller, men det är inte min gräsmatta vi diskuterar.

Men här är en bild från senaste maskrosbekämpningen. 100 liter finfina maskrosor, främst från den del vi sparar som äng nu under första halvan av sommaren. Därför de växt sig stora.
Och visst är det ogräs i min gräsmatta, främst näva och klöver, men det minskar undan för undan genom robot, gödning och lite extra vatten när det är som torrast. Där bilden är tagen var det mest mossa och ogräs för tre år sedan.

Bilden är mest för att påvisa att jag faktiskt drar upp för hand, det blir ett större antal sådana skottkärror om året.

Skottkärra full med maskrosor på en välskött gräsmatta, resultat av handburen maskrosbekämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
KATN och 5 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ingen hemlighet för mig heller, men det är inte min gräsmatta vi diskuterar.

Men här är en bild från senaste maskrosbekämpningen. 100 liter finfina maskrosor, främst från den del vi sparar som äng nu under första halvan av sommaren. Därför de växt sig stora.
Och visst är det ogräs i min gräsmatta, främst näva och klöver, men det minskar undan för undan genom robot, gödning och lite extra vatten när det är som torrast. Där bilden är tagen var det mest mossa och ogräs för tre år sedan.

Bilden är mest för att påvisa att jag faktiskt drar upp för hand, det blir ett större antal sådana skottkärror om året.

[bild]
Superfin gräsmatta måste jag säga .
 
Blir mörkrädd av alla som lägger ner gift i mattan där barn och djur rör sig. Helt sjukt att man har så mycket fritid att man stör sig på lite blommor som dessutom pollinatörer gillar... Min granne vattnar sin gräsmatta varje kväll, gödslar med NPK och öser på med olika medel. Jag klipper en gång varannan vecka ungefär och gödslar med miljövänliga grejer varananat år. Våra gräsmattor ser identiska ut.
 
  • Gilla
  • Haha
jkdsfsuoh och 6 till
  • Laddar…
H hewsbyggare skrev:
Blir mörkrädd av alla som lägger ner gift i mattan där barn och djur rör sig. Helt sjukt att man har så mycket fritid att man stör sig på lite blommor som dessutom pollinatörer gillar... Min granne vattnar sin gräsmatta varje kväll, gödslar med NPK och öser på med olika medel. Jag klipper en gång varannan vecka ungefär och gödslar med miljövänliga grejer varananat år. Våra gräsmattor ser identiska ut.
Får jag fråga vad du har för miljövänlig gödning?
 
  • Gilla
Hansuno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.