J Jayward skrev:
Problemet ligger inte i allrummet utan groventren och hallen.
Källare är som tomater. Är ena halvan möglig är inte andra halvan så bra heller.
Det är en äldre källare vi ser, den saknar absolut isolering under plattan och mest troligt även vägg. Sånna inreder man inte.
Så inget utrymme är "godkännt " enl protokollet. Det står bara att det inte finns något ytterligare att notera. Dvs det är "bara" lika dåligt som övriga utrymmen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Så mögel är inte dold fel?
Inte i sig, nej. Men inbyggt mögel där man inte rimligen kan vänta sig det kan vara det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Så du tycker inte att den väggen är bättre än TS bilder?
Nej. Det visar en vägg som absolut inte ska byggas in. Då uppstår mögel.

Tyvärr måste köparen se och förstå sådant här själv, eller skaffa sig hjälp. Säljaren har tydligt visat att källarväggen släpper in fukt.
Det räcker.
Jag lider verkligen med köparen men tyvärr är det så här bostadsköp funkar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
S
J Jayward skrev:
Så du menar att i tro när jag frågade säljaren om mögel så sa han nej mäklaren sa nej det finns ingen mögel i huset. Jag har blivit lurad.
hur vet du att säljaren vet att det fanns mögel? Hur bevisar du att du fått en utfästelse om mögelfritt hus?

det spelar ju inte ens någon roll om källarn vart möglig eller inte, det är oftast bara en tidsfråga så du SKA ha en totalrenovering där organiskt material tas bort med i kalkylen när du budat på ett sådant hus, allt annat är bara trams.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
hur vet du att säljaren vet att det fanns mögel? Hur bevisar du att du fått en utfästelse om mögelfritt hus?

det spelar ju inte ens någon roll om källarn vart möglig eller inte, det är oftast bara en tidsfråga så du SKA ha en totalrenovering där organiskt material tas bort med i kalkylen när du budat på ett sådant hus, allt annat är bara trams.
Han ljög att värmen nere ruinerade honom med dagens elpriser och att han valde att inte värma källaren eller ens förvara något i den
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Du tittade väl på huset innan du köpte det? Stod det grejer i källaren få? Var värmen avstängd då?
Om värmen var på och det stod saker i källaren borde det vara en tydlig signal till att inte lita på något annat säljaren säger.

Att besiktningen utfördes på uppdrag av säljaren, är rätt tydligt även om det inte bekräftats. Jag funderar på om du som köpare valde att genomföra en genomgång på plats eller i telefon med besiktningsmannen? Om inte, varför inte med tanke på att du inte kan något om hus?
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du tittade väl på huset innan du köpte det? Stod det grejer i källaren få? Var värmen avstängd då?
Om värmen var på och det stod saker i källaren borde det vara en tydlig signal till att inte lita på något annat säljaren säger.

Att besiktningen utfördes på uppdrag av säljaren, är rätt tydligt även om det inte bekräftats. Jag funderar på om du som köpare valde att genomföra en genomgång på plats eller i telefon med besiktningsmannen? Om inte, varför inte med tanke på att du inte kan något om hus?
Jag orkar inte mer har inte kunnat sova och nu kommer jag vara hemlös eftersom min hyresrätt sägs upp i slutet av månaden. lukten kommer ända upp till 1 våningen och jag vågar inte ha mina barn där. När jag grävde upp golvet kunde jag knappt andas. Har fotfarande ont i halsen. Man ser att vatten läcker in och skiten behöver dräneras min fru är deprimerad och jag är deprimerad. Vi hade verkligen sett fram emot att flytta in till ett hus för första gången. Skall renovera skiten och sälja det aldrig mer hus för min del.
 
  • Ledsen
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
zetamamman och 20 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du tittade väl på huset innan du köpte det? Stod det grejer i källaren få? Var värmen avstängd då?
Om värmen var på och det stod saker i källaren borde det vara en tydlig signal till att inte lita på något annat säljaren säger.

Att besiktningen utfördes på uppdrag av säljaren, är rätt tydligt även om det inte bekräftats. Jag funderar på om du som köpare valde att genomföra en genomgång på plats eller i telefon med besiktningsmannen? Om inte, varför inte med tanke på att du inte kan något om hus?
.
Hade redan börjat renoverara toaletterna vardagsrummet barnens rum tills vi började närma oss till källarvåningen.
Nu har jag inga pengar över eftersom jag redan la allt på renoveringen. Att folk kan ens ha mage att lura sådär. Till och med jag skäms för att jag lovade barnen att vi ska flytta till ett större hus.
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
S
J Jayward skrev:
Han ljög att värmen nere ruinerade honom med dagens elpriser och att han valde att inte värma källaren eller ens förvara något i den
Vad har det med något att göra? :O
En ouppvärmd källare med trä i är t.o.m ännu värre ur fuktsynpunkt
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Tyvärr kommer du antagligen behöva stånga dig blodig och göra av med mer pengar än du har i ett tröstlöst försök att få tillbaks något. Att häva köpet blir ännu värre.
Nej, vi här inne jobbar inte åt anticimex, men efter några/många år har man lärt sig hur lagar, regler osv fungerar i verkligheten.
Är tyvärr som tidigare skribenter sagt, detta är en riskkonstruktion och hade varit "lätt" att kontrollera hur det ser ut bakom väggar/golv genom några små inspektionshål. Så även om det nu är ett fel, är det inte dolt.
Men för att spara pengar, riv ut allt organiskt matreal i källaren så det får chans att torka upp. På med någon form av bor som tar död på möglet/svampen.
Ha värme på så försvinner dom akuta problemen. Då kan ni fortsätta renovera och bo i resten av huset och sen ta källaren när ekonomin tillåter.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyatag och 72 till
  • Laddar…
Tufft läge men jag tycker du bara river ut källaren och låter den vara "rå".
Koncentrerar på att få till bodelen så ni kan bo där.
Sen kan ni jobba vidare med dränering och källare.
Möglet är pga det är organisk material, bort med det så får det inte fäste vidare och torka ut källaren.
 
  • Gilla
  • Älska
Svensson 1500 och 33 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Tufft läge men jag tycker du bara river ut källaren och låter den vara "rå".
Koncentrerar på att få till bodelen så ni kan bo där.
Sen kan ni jobba vidare med dränering och källare.
Möglet är pga det är organisk material, bort med det så får det inte fäste vidare och torka ut källaren.
Plutonmatta?
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Plutonmatta?
:thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Plutonmatta?
Platonmatta är
J Jayward skrev:
Plutonmatta?
Platonmatta sätts på utsidan av grunden vid dränering.
Men finns flera olika system, tex isodrän.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Helt naturligt att känna som du känner. I mitt hus så var ett tak helt ruttet pga konstruktionsfel. Blev extremt arg och deppig. Snart insåg jag att varken försäkringsbolag eller dolda fel försäkring skulle hjälpa mig. Det enda alternativet var att bryta ihop och gå vidare.

Jag planerade om mitt liv under 6 månader. Tog på mig blåkläder på fritiden och rev allt själv samt upphandlade hjälp att bygga ett nytt tak. Det sved såklart men nu två år senare så var det helt klart värt jobbet.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyatag och 45 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.