Har problemet att min Sileno 750 köpt förra året meddelar "Följer in", och dockar med laddningsstationen men åker sedan ut igen. Håller på så tills felmeddelandet "Laddsystemproblem" kommer upp.
Om jag manuellt trycker på stoppknappen när den dockat så börjar den dock ladda och laddar till fullt. Guidekabel sitter rätt monterat undertill som det ska.
Någon som vet vad som kan vara problemet?
 
M Manneredchart skrev:
Har problemet att min Sileno 750 köpt förra året meddelar "Följer in", och dockar med laddningsstationen men åker sedan ut igen. Håller på så tills felmeddelandet "Laddsystemproblem" kommer upp.
Om jag manuellt trycker på stoppknappen när den dockat så börjar den dock ladda och laddar till fullt. Guidekabel sitter rätt monterat undertill som det ska.
Någon som vet vad som kan vara problemet?
Börja med att kolla status för laddblecken på klippare/laddningsstationen, rengör om nödvändigt med fint sandpapper eller smärgelduk.
 
E etompau skrev:
Börja med att kolla status för laddblecken på klippare/laddningsstationen, rengör om nödvändigt med fint sandpapper eller smärgelduk.
Har testat det nu, samma fel. Tycker det är något i själva dockningsprocessen som känns fel, den säger "Dockar" när den börjar backa, men sedan när den får kontakt med laddaren står det "Följer in", när jag tycker den borde börja ladda istället. Sedan står den bara så tills den åker ut igen. Som sagt trycker jag själv på stoppknappen när den står still så byter den istället till "Laddar" och fungerar som den ska, så borde inte vara fel på batteriet eller laddningen.
 
Jag har EXAKT samma problem. Gjorde nyligen en uppdatering av mjukvaran. Har du gjort det sen den fungerade sist?

Gardena säger att de inte kan göra något på distans utan måste in på service. Just nu går jag ut varje gång den säger laddsystemproblem och trycker in den i laddaren manuellt. Så kör den en gång och sen samma visa igen…
 
X Xoob skrev:
Jag har EXAKT samma problem. Gjorde nyligen en uppdatering av mjukvaran. Har du gjort det sen den fungerade sist?

Gardena säger att de inte kan göra något på distans utan måste in på service. Just nu går jag ut varje gång den säger laddsystemproblem och trycker in den i laddaren manuellt. Så kör den en gång och sen samma visa igen…
Hade inte problemet innan, utan det har uppstått efter senaste uppdateringen nu i våras. Exakt samma procedur som dig, börjar bli tröttsamt.
Har också pratat med Gardena men de har inte föreslagit service ännu. Kanske går det att gå tillbaka i mjukvaran med kabeln? Den senaste uppdateringen fick den trådlöst.
 
M Manneredchart skrev:
Kanske går det att gå tillbaka i mjukvaran med kabeln? Den senaste uppdateringen fick den trådlöst.
På Gardena.com står "Även våra robotgräsklippare med smart-funktion behöver uppdateras via USB-kabel. Uppdatering via smart-appen har ingen påverkan på huvudmjukvaran utan enbart på smart-kortet."
Är det smart-kortet du har uppdaterat ?
 
Hej
Jag köpte en Gardena Sileno City 500 i vintras och håller på att trimma in kablarna nu.
Som ni ser i bilden (ursäkta torftigheten:D) så är roboten placerad längs en stengång bakom uteplatsen (ca 4m lång).
Det är inga problem att skicka ut den på gräsmattan längs GK innan den börjar klippa och det är heller inga problem när den klippt klart att följa GK hem till boet.
Problemet jag har är att den ibland råkar hitta in i den smala gången och yrar runt där en evighet innan den hittar ut på gräsmattan ingen.
Min fråga är om man kan göra ingången smalare från gräsmattan (det som är markerat svart) och hur nära kan man ha BK varandra? Jag vill lura klipparen och tro att det är stängt, men ändå ska roboten kunna följa GK både ut till gräsmattan och hem till boet.
 
  • Schematisk bild av trädgård med gräsmatta, uteplats och guidekablar för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Soppatorsk skrev:
Hej
Jag köpte en Gardena Sileno City 500 i vintras och håller på att trimma in kablarna nu.
Som ni ser i bilden (ursäkta torftigheten:D) så är roboten placerad längs en stengång bakom uteplatsen (ca 4m lång).
Det är inga problem att skicka ut den på gräsmattan längs GK innan den börjar klippa och det är heller inga problem när den klippt klart att följa GK hem till boet.
Problemet jag har är att den ibland råkar hitta in i den smala gången och yrar runt där en evighet innan den hittar ut på gräsmattan ingen.
Min fråga är om man kan göra ingången smalare från gräsmattan (det som är markerat svart) och hur nära kan man ha BK varandra? Jag vill lura klipparen och tro att det är stängt, men ändå ska roboten kunna följa GK både ut till gräsmattan och hem till boet.
https://www.byggahus.se/forum/threa...nda-stora-traden.294865/page-143#post-4758693
 
X xcover5 skrev:
På Gardena.com står "Även våra robotgräsklippare med smart-funktion behöver uppdateras via USB-kabel. Uppdatering via smart-appen har ingen påverkan på huvudmjukvaran utan enbart på smart-kortet."
Är det smart-kortet du har uppdaterat ?
Ja då är det nog så, vad "smart-kortet" nu är. Appen stod och tuggade en bra stund och skickade sedan uppdateringen "till enhet".
 
Jag gjorde uppdateringen med USB-sladd samt en uppdatering via appen. Om någon har en idé om hur man kan komma runt detta är det extremt tacksamt.

Återförsäljaren erbjuder mig utbyte men klipparen finns ju inte i lager och de vet inte när den kommer in igen…
 
M Manneredchart skrev:
Ja då är det nog så, vad "smart-kortet" nu är.
Vissa modeller heter "smart" (tex "smart SILENO city") till skillnad mot de enklare och billigare utan "smart" (tex "SILENO city"). Det som skiljer är smart-kortet, som bl a gör att klipparen kan nås via WiFi och andra finesser. Grundfunktionerna som att klippa, docka och ladda borde inte påverkas av smart-kortets uppdatering tycker jag, men man vet aldrig.
Tråkigt att kunderna inte har tillgång till gamla programversioner, då hade man kunnat backa till det som fungerade innan.
 
X Xoob skrev:
Jag gjorde uppdateringen med USB-sladd samt en uppdatering via appen. Om någon har en idé om hur man kan komma runt detta är det extremt tacksamt.

Återförsäljaren erbjuder mig utbyte men klipparen finns ju inte i lager och de vet inte när den kommer in igen…
Fick svar av en på Gardenas kundservice i appen och han sa direkt att det berodde på transformatorn, så de skulle skicka mig en ny. Tydligen något i senaste mjukvaran som ska känna av att den skickar exakt rätt styrka, gör den inte det så beter den sig så som våra gör, och problemet verkar inte helt ovanligt.
 
  • Gilla
xcover5 och 1 till
  • Laddar…
M Manneredchart skrev:
Fick svar av en på Gardenas kundservice i appen och han sa direkt att det berodde på transformatorn, så de skulle skicka mig en ny. Tydligen något i senaste mjukvaran som ska känna av att den skickar exakt rätt styrka, gör den inte det så beter den sig så som våra gör, och problemet verkar inte helt ovanligt.
Återkom gärna med resultat när du bytt trafo.
Om det är så att den senaste uppdateringen medför problem med en trafo som fungerar felfritt med den gamla programvaran ser jag det som en bugg. Korrekt beteende borde vara att varna med ett felmeddelande men ändå köra vidare som den gjort tidigare.
 
M Manneredchart skrev:
Fick svar av en på Gardenas kundservice i appen och han sa direkt att det berodde på transformatorn, så de skulle skicka mig en ny. Tydligen något i senaste mjukvaran som ska känna av att den skickar exakt rätt styrka, gör den inte det så beter den sig så som våra gör, och problemet verkar inte helt ovanligt.
Låter ju knepigt men grymt om det funkar. Säg till när du testat!

sa de något om leveranstid?
 
X Xoob skrev:
Låter ju knepigt men grymt om det funkar. Säg till när du testat!

sa de något om leveranstid?
Läst att en del med Automower haft samma fel och verkar vara exakt samma transformator. Inget om leveranstid ä, bara att den skulle skickas ut av deras servicepartner och skulle få ett Mail när den är skickad. Säger till om det löser sig!
 
  • Gilla
Xoob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.