Det är kul att se alla framsteg oavsett vad ni gör :)
 
Nu känns det som vi börjar bygga istället för att riva och demontera.
Hela golvet i köket är nu riktat i rätt höjd.
Väggen ska reglas på med 45mm så jag får in ny el och lite isolering. Upptäckte när jag rev salningarna kring fönstret att fönstren är PVC och inte Alu som jag trodde. De är dessutom fogskummade på plats. Jag har funderat innan på att byta dem rent estetiskt men när jag nu märkte att kvaliteten är sådär och vi ändå gör om insidan så får de bli nya. Beställde 3st SP Balans från Bygghemma ikväll som hade kampanj. Kommer om 8v, lagom till semestern är slut
 
  • Renoverat kök med nackta golvbjälkar, isolerade väggar och byggmaterial utspridda runt rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Jonatanm535 och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Du vet att SP innebär allmogefräsning på insidan? Traryd har samma fönster men med endast rundfasade kanter :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du vet att SP innebär allmogefräsning på insidan? Traryd har samma fönster men med endast rundfasade kanter :)
Japp, köpte samma fönster till förra huset. Gillar den mycket mer än Traryd eller Outline
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Tyvärr har Swedoors priser skenat helt orimligt mycket så ny ytterdörr får vänta. När jag fick offert förra hösten var den på drygt 26 för dörr och sidofönster inkl Yale Doorman. Nu var det 36. Det känns som att de priserna kommer sjunka om världen lugnar ner sig.

Fönstren var ungefär samma pris som när jag köpte till förra huset
 
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det tuffar på framåt.
Blir mycket el i köket :). Frugan vill ha belysning i lådorna så jag sätter ett uttag i varje skåp :p.

Renovering av kök med isolering och flertalet eluttag installerade längs väggarna i trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrummet i källaren är elen omdragen i.
Badrumsfläkt och spottar i duschen :cool:

Badrum med taklampa, badrumsfläkt och inbyggda spottar över duschplatsen, gröna kakelväggar och vita gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt kaklat duschrum med takmonterad dusch, blandare, hylla med badprodukter och infälld belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 9 till
  • Laddar…
Det blir en del gjort när förskolan är stängd och man får ta ledigt ons-tis :).

Mer el i väggarna. Kvar är att dra matningarna och få in hylsorna till fönstersmygsspottarna. Snart dags att stänga denna väggen och börja på den andra.
En till utelampa har kommit upp. Den sista på framsidan dröjer tills vi gör grabbens sovrum.

Renoveringsarbete med osynliga elinstallationer och fönster i ett rum under konstruktion, isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödteglad husfasad med nyinstallerad utelampa och välkomnande entré med vita dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tegelvilla med tända utelampor och entré i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Har fått bygga hela dagen när frugan varit på äventyr med grabben.
Fönstersmygsbelysning klar

Nyligen installerad fönstersmygsbelysning med isolering och råspont ovanför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerat och satt upp råsponten igen

Renoveringsrum under arbete med isolering och nysatt råspont på väggar och fönstersmygsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och dagens ros går till @LoweW som skänkte lite överbliven isolering. Tack igen :)

Släpvagn lastad med flera rullar av ROCKWOOL isolering under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
PellePeps och 21 till
  • Laddar…
Det ser inte ut som mycket men nu är all råspont skruvad. Blev drygt 500 skruv :crysmile:. Nu är denna väggen klar och jag kan börja få in elen i mellanväggen istället. Snart närmar det sig att tömma vardagsrummet och göra samma procedur där :sweat:
 
  • Vägg med råspont uppskruvad och elinstallationer i pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyckelfärdig vägg med råspont i byggprocess, eluttag installerade, och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW och 9 till
  • Laddar…
Mycket fint jobbat!

Hur har du tänkt förbereda för solceller? :D
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Mycket fint jobbat!

Hur har du tänkt förbereda för solceller? :D
Med rör till vinden och ev till garaget där slingorna kan gå. Sen även ett rör med matning till centralen eller fasadskåpet.
Ett rör för data.
Funderar även på att byta fasadskåp så man kan få in en brytare efter mätaren.

Det är inte säkert att det blir solceller då vi har fjärrvärme och gör av med relativt lite el. Beror lite på hur mycket pengar det finns kvar när de andra stora delarna är gjorda :)
 
Priserna ökar fort på solceller.. trycket är högt (iaf härnere i Skåne där elpriserna fortfarande är hutlösa)
..och mycket förseningar på området :thinking: både på vissa delar och själva installationen/påkopplande på elnätet (antar jag).

Men solceller är intressant :cool:
 
Snigla Snigla skrev:
Priserna ökar fort på solceller.. trycket är högt (iaf härnere i Skåne där elpriserna fortfarande är hutlösa)
..och mycket förseningar på området :thinking: både på vissa delar och själva installationen/påkopplande på elnätet (antar jag).

Men solceller är intressant :cool:
Vi bor alla i område 4 :p.

Detta ligger flera år fram i tiden så det spelar ingen roll just nu :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Med rör till vinden och ev till garaget där slingorna kan gå. Sen även ett rör med matning till centralen eller fasadskåpet.
Ett rör för data.
Funderar även på att byta fasadskåp så man kan få in en brytare efter mätaren.

Det är inte säkert att det blir solceller då vi har fjärrvärme och gör av med relativt lite el. Beror lite på hur mycket pengar det finns kvar när de andra stora delarna är gjorda :)
Du har inte funderat på hybridsolceller som producerar både el och varmvatten? Nu har ni i och för sig inte pool, den hade nog gjort mest nytta där faktiskt.
 
A a_c skrev:
Du har inte funderat på hybridsolceller som producerar både el och varmvatten? Nu har ni i och för sig inte pool, den hade nog gjort mest nytta där faktiskt.
Nej det har jag inte. Vi får se vad för kul som finns på marknaden om 5-6 år :)
 
  • Gilla
a_c
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.