J jawen skrev:
Gabbe:

Tänkte på dina lätt-balk-takstolar som du tillverkat, enbart en liten del av takstolen ser ju ut att ligga på I-balken/nockbalken räcker det eller visar bilderna fel?

Ser ju ut som att endast sista 30-40% av takstolens höjd vilar på balken, och hur fördelas lasten då?

MvH Jawen
Stålbalken är 120mm bred och takåsarna vilat på 60mm vardera och möts mitt på stålbslken. Angående höjden så är ca halva bygghöjden på takåsarna ovanför stålbalken. Detta är anpassat för att stålbalken ska bli helt inbyggd i takkonstruktionen. Takåsarna är förstärkta vid denna infästning så jag hoppas att det ska gå bra. Generellt så kan balkar göras smalare/klenare i ändarna pga att momentet där är lika med noll, balken belastat endast med tvärkrafter vilket oftast är betydligt skonsammare.

K kallabaz skrev:
Hur ligger de i pris per kvm?
Plåt har gått upp mycket i pris sista tiden. Vi beställde redan i feb och fick bra rabatt så vi betalar ca 55k för allt material till 150m2. Men en stor del av de pengarna ligger i snörasskydd och skorstenshuv.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Dag 6.
Idag har vi haft mestadels uppehållsväder. Taket är klart! Varenda detalj är monterad, otroligt skönt, det är slitigt att springa upp och ner på ställningar och tak. Nu när taket och hängrännorna är klart så kan vi riva träställningarna efter långsidorna, det virket ska återanvändas när vi korsreglar stommen utvändigt.
Dessutom har vi hunnit regla för nästan alla fönster idag.
Nybyggt tak på en trästomme med hängrännor och byggställningar runt huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen färdigställt hus med tak och hängrännor, omgivet av ställningar och virke på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre vy av en nybyggd stomme med träställningar, färdigställt tak och förberedelser för fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar en nyligen färdigställd takkonstruktion med trästomme och OSB-skivor, och byggställningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 31 till
  • Laddar…
Då har jag också läst ifatt. Nackdelen med det är ju att saker och ting börjar inträffa i realtid, men det är intressant att följa. Jag hoppas att ni ska kunna hålla budget. Jag tänker ofta att "det borde inte vara så dyrt" men så fort man ska leja någon så drar det iväg. Jag tror att jag skulle kunna bygga ett hus på egen hand, men det skulle ta lååång tid. Jag är en sån som mäter två gånger, funderar lite, mäter igen, sågar - och så blir det ett par millimeter fel ändå.
 
  • Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Stålbalken är 120mm bred och takåsarna vilat på 60mm vardera och möts mitt på stålbslken. Angående höjden så är ca halva bygghöjden på takåsarna ovanför stålbalken. Detta är anpassat för att stålbalken ska bli helt inbyggd i takkonstruktionen. Takåsarna är förstärkta vid denna infästning så jag hoppas att det ska gå bra. Generellt så kan balkar göras smalare/klenare i ändarna pga att momentet där är lika med noll, balken belastat endast med tvärkrafter vilket oftast är betydligt skonsammare.
Tror jag förstår hur du byggt & gjort detaljlösningen, men undrar verkligen om lasten från all blötsnö kommer tas upp över "hela" lättviktsbalken med den lösningen du gjort.

Även om vä & hö takbalk går ihop i mitten över stålbalken & "förstärker" varandra när snölasten hamnar vid nock, så blir det föga hjälp när blötsnö hamnar mitt på taket.
Kommer inte all "bärighet" ligga där jag ritat in den röda cirkeln på paint-skissen ?

Jag är absolut inte säker här Gabbe, men jag har svårt att se att lättviktsbalken kommer att "samverka" (med sig själv) & bli starkare sett över hela balkens längd, när belastningen sker på detta sätt.

Bara en rätt viktig tanke från mig innan du kommer längre, då det blir svårt att åtgärda.

Grym struktur i genomförandet än så länge Gabbe, hatten av för dig !

MvH Jawen Enkel skiss av takstol med markerad svag punkt i rött och pil som visar tung snölast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser mer "framför mig" att denna lösning hade tagit upp kraften bättre & skapat "samverkan" genom hela takbalken, då hela takbalkens konstruktion får "samverkan" & tar
upp krafterna uppifrån/snötyngd "genom sig"
Jackat ur 1,5 cm undertill, så man kan bygga in/gömma balken.


Illustration av takstol med markerad urjackning för inbyggd balk som skulle hantera snötyngd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

MvH jawen
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Intressant tanke och härligt engagemang från alla och det gör allt väldigt läsvärt.
Kanske kan @justusandersson inflika med en tanke då han är expert på detta med avlastningar mm.
Tycker inte gabbe diskussionen är ok så får du radera bort inläggen :D
 
P Pappa1986 skrev:
Kanske kan @justusandersson inflika med en tanke
Tyvärr inte. Han är inte längre bland oss. :cry:
 
  • Ledsen
  • Gilla
Erik JL och 9 till
  • Laddar…
Diskussionen är absolut inte fel. @jawen har helt rätt i att alla tvärkrafter finns i den röda cirkel som han ritat. Jag har ingen bra bild på det men balkarna innehåller mer trä i den änden för att kunna ta upp krafterna från upplaget, Vid max snöbelastning så blir det ca 500kg per infästning.
Om man jämför med hur en ”vanlig” takstol brukar se ut så kan den vara 2m hög i mitten men bara ett par dm hög vid upplagen (ytterväggarna). Detta beror på att tvärkrafter är lättare att hantera än momentkrafterna som uppstår vid långa spännvidder.

Justus och jag hade faktiskt en diskussion om hela takkonstruktionen på pm för ett drygt år sedan, vi berörde dock inte just den här frågan specifikt. Nu är det tyvärr inte längre möjligt att rådfråga honom längre då han gick bort för en tid sedan. En stor förlust för detta forum.
 
  • Gilla
Erik JL och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tyvärr inte. Han är inte längre bland oss. :cry:
Oj :sweat:
Verkligen en person som hjälpt mig i många lägen här på forumet. Känner mig verkligen berörd. :sweat::heart:
En stor förlust för forumet då han hjälpte väldigt många och kom med många bra inflikningar.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Diskussionen är absolut inte fel. @jawen har helt rätt i att alla tvärkrafter finns i den röda cirkel som han ritat. Jag har ingen bra bild på det men balkarna innehåller mer trä i den änden för att kunna ta upp krafterna från upplaget, Vid max snöbelastning så blir det ca 500kg per infästning.
Om man jämför med hur en ”vanlig” takstol brukar se ut så kan den vara 2m hög i mitten men bara ett par dm hög vid upplagen (ytterväggarna). Detta beror på att tvärkrafter är lättare att hantera än momentkrafterna som uppstår vid långa spännvidder.

Justus och jag hade faktiskt en diskussion om hela takkonstruktionen på pm för ett drygt år sedan, vi berörde dock inte just den här frågan specifikt. Nu är det tyvärr inte längre möjligt att rådfråga honom längre då han gick bort för en tid sedan. En stor förlust för detta forum.

måste också få sagt att det där taket och lutningen kommer göra att snön glider av, jag har likadant men kanske 18 grader bara och mitt tak har varit mer eller mindre rent första 3 vintrarna, är det inte så att balken kan svikta också i motsats till limträ så jag tror inte det är nått bekymmer, men ok, det är väl maximal snözon däruppe annars, kommer ligga mycket snö nere vid vägglivet, bra att ha utskjut på taket annars snöar man in, väldigt fint tak, det kommer bubbla lite i sommarvärmen men det tillhör :)
 
texas67 texas67 skrev:
måste också få sagt att det där taket och lutningen kommer göra att snön glider av, jag har likadant men kanske 18 grader bara och mitt tak har varit mer eller mindre rent första 3 vintrarna, är det inte så att balken kan svikta också i motsats till limträ så jag tror inte det är nått bekymmer, men ok, det är väl maximal snözon däruppe annars, kommer ligga mycket snö nere vid vägglivet, bra att ha utskjut på taket annars snöar man in, väldigt fint tak, det kommer bubbla lite i sommarvärmen men det tillhör :)
Gabbe har snörasskydd som hindrar snön från att "rasa av", och just att balken kan svikta som du nämner är precis tvärt om, balken är byggd för att vara så "stum" som möjligt.
Limträ sviktar däremot.

MvH Jawen
 
G Gabbe1 skrev:
Diskussionen är absolut inte fel. @jawen har helt rätt i att alla tvärkrafter finns i den röda cirkel som han ritat. Jag har ingen bra bild på det men balkarna innehåller mer trä i den änden för att kunna ta upp krafterna från upplaget, Vid max snöbelastning så blir det ca 500kg per infästning.
Om man jämför med hur en ”vanlig” takstol brukar se ut så kan den vara 2m hög i mitten men bara ett par dm hög vid upplagen (ytterväggarna). Detta beror på att tvärkrafter är lättare att hantera än momentkrafterna som uppstår vid långa spännvidder.

Justus och jag hade faktiskt en diskussion om hela takkonstruktionen på pm för ett drygt år sedan, vi berörde dock inte just den här frågan specifikt. Nu är det tyvärr inte längre möjligt att rådfråga honom längre då han gick bort för en tid sedan. En stor förlust för detta forum.
Jag blir mer & mer konfunderad på ditt sätt att förankra din lättviktsbalk som du gjort uppe i nock.
Mig veterligen finns ingen typ av takstolskonstruktion som inte tar "lasten igenom sig" underifrån och upp, både vad gäller förankring nere vid hammarband eller uppe vid nock.

Alltså att takstolen i alla lägen läggs på hammarbandet och på balken uppe vid nock, med undersidan som kontaktyta & som då får takstolen att fungera som den är tänkt genom att "samverka" genom hela sin konstruktion. (där varje enskild del förstärker den andra)

Skillnad om någon form av hanbjälke används då takstolen får avlastningspunkt, men det är ju inte fallet här.

Som jag ser det kommer krafterna fördelas ungefär på detta sätt som jag skissat i paint, och det kommer bli väldigt stor belastning på en relativt liten yta (Orange färg) med efterföljande stora skjuv/tryck/dragkrafter i den röda cirkelns yta på bilden där takstolen är som "smalast"

Du har ju satt takstolarna på 60cc så det är ju en stor fördel här, men jag personligen skulle inte sovit riktigt gott på nätterna om jag inte kollat upp detta noggrant med en konstruktör.

Skiss som visar belastningsfördelning på takstol med markeringar för svaga punkter och last.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



MvH Jawen
 
  • Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
Jag beställde takstolar till vårat bygge i Dalarna från Hedins takstolar i Rättvik som jag antar är proffs på detta och dom ser precis ut som ovanstående liggande över limträbalk cc60.

3D-rendering av takstolar över en limträbalk, avsett för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Man får tänka på att nocken i detta fall inte är mitten på takstolen. Nocken är ett hammarband. Dvs 3st hammarband med en takstol på höger sida och en på vänster sida.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S sunray1 skrev:
Jag beställde takstolar till vårat bygge i Dalarna från Hedins takstolar i Rättvik som jag antar är proffs på detta och dom ser precis ut som ovanstående liggande över limträbalk cc60.

Precis, dina beställda takstolar ligger på limträbalken och tar då upp lasten "igenom sig" underifrån.
Gabbe´s takstolar däremot tar upp kraften på enbart övre halvan, vilket gör att lasten inte fördelas ut över "hela" takstolen.

Mvh Jawen
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.