M maria01 skrev:
läser folk inte trådarna längre
Blir nog mer populär nu när virket är dyrt och lättviktsbalken är fin att jobba med och rak.
Ekonomisk om man gör den själv och du kan "enkelt" bygga färdig stom tjocklek för mycket isolering. Finns väl hela hus som byggs så här nu
Bra jobbat / kanonläge
 
  • Gilla
  • Haha
Jsve och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tänkte försöka läsa ikapp tråden nu, så det blir reply's på ganska gamla inlägg. :oops: :p
G Gabbe1 skrev:
Vi fastnade oxå för det enkla i Sonfjället, det blir billigare och framförallt mycket enklare/snabbare när huset saknar vinklar, ränndalar, takkupor eller andra krusiduller och det är nåt vi prioriterar när vi ska bygga i egen regi 30 mil hemifrån.
Jag tycker det är rätt tänkt på flera sätt.
Förutom det du räknade upp så bli även allt framtida underhåll mindre och enklare, också viktigt för ett fritidshus, där man inte vill offra allt för mycket tid på husets skötsel.

Öht tycker jag att man alltid ska överväga de enklare (och då ofta billigare) lösningarna, och istället fundera på andra sätt att sätta prägel på huset.
Kanske en enkel form, men spännande fönstersättning osv.

Nu är jag själv ju så funktionsfokuserad så det är förstås lätt för mig att förorda den approachen, men jag tycker ändå att det är något som många fler borde tänka på.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
M maria01 skrev:
läser folk inte trådarna längre
Sorry, byggahus länkade till slutet på tråden. Nu har jag backat tillbaka och läst på.
Mycket imponerande och kostnadseffektiva lösningar.
 
Mikael_L
O oswim skrev:
En annan fråga. Hur ser väggkonstruktionen ut? Jag blev rekommenderad att ha osb/plyfa på insidan av stommen innan 45x45 för att stabelisera huset.
Nja, det känns helt overkill, det blir absolut tillräckligt stadigt med skivor på insidan mot rummet och spikreglar och panel på utsidan (eller skivmaterial på utsidan)
Det blir bara en onödig merkostnad, samt försämrar diffusionen i väggen (vilket iofs knappast kan spela någon roll om det är en skiva innanför 45mm regling mot insidan, men kanske om den ligger närmare utsidan på väggkonstruktionen).
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Dag 4.
Duggregn på morgonen så vi passade på att ta sovmorgon och sen har vi lagt klart duken på hela taket, läktat och nu på kvällen har vi lagt plåt på halva taket. Allt har flutit på bra och än så länge överensstämmer teori och praktik. Kvällen avslutades med dusch, bastu och en kall på det närbelägna hotellet.
Tak under konstruktion med OSB-skivor och halvt lagt plåttak mot en bakgrund med skog och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare på hustak lägger plåt över färdiglagd takduk och läktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd svart takplåt över träreglar på en byggkonstruktion med skog och berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdig takläggning på en nybyggd stomme till ett hus med en grå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 41 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Dag 4.
Duggregn på morgonen så vi passade på att ta sovmorgon och sen har vi lagt klart duken på hela taket, läktat och nu på kvällen har vi lagt plåt på halva taket. Allt har flutit på bra och än så länge överensstämmer teori och praktik. Kvällen avslutades med dusch, bastu och en kall på det närbelägna hotellet.
[bild] [bild] [bild]
[bild]
kanske inte så byggrelaterat men: ni har en finfin utsikt !
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C claym skrev:
kanske inte så byggrelaterat men: ni har en finfin utsikt !
Japp, vi gillar verkligen läget på tomten. Utsikten blir ytterligare bätttre sen när några granar är nedsågade och travade till ved.
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat. (y)
Vad är läktavståndet under takplåten?

//AA
 
Så jäkla nice, bra jobbat/planerat!
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
S saiter skrev:
Snyggt jobbat. (y)
Vad är läktavståndet under takplåten?

//AA
c-c 400mm.
Vi läktar med 45x70 trots att takåsarna sitter på c-c 600mm, det blir stadigt och bra
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Dag 5.
Även idag var det regnigt på förmiddagen och lite bättre på eftermiddagen. Det går mycket tid till alla detaljer som hör till plåttaket. Fräsa fickor i nedre bärläkten för rännkrokar, samt att gå med vattpasset och justera fräsdjupet för att få ett jämt fall. Vindskiveplåtar som ska monteras och geras i nock. Nockplåtar och takfotsplåtar som ska monteras. Dessutom har det tagit en del tid att mäta fram var skorstenen ska gå samt bygga genomföring för den.
Detaljbild av ett plåttak under konstruktion med synliga bärläkter och monterad takfotsplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regnvått plåttak med detaljer av bärläkter och monteringsbeslag, skogen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåttak med regndroppar och detaljbild på nockplåtar samt vindskiveplåtar, under byggnadsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar i trä med isolering syns, en byggstege och röd öppning i tak för skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av trästomme för hus med delvis installerat plåttak och regnskyddad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 15 till
  • Laddar…
Hur fäster du första takplåten på högersidan?
Jag blev nyfiken på det taket men fattade inte riktigt hur man börjar när plåten normalt skruvas i vänsterkanten.
 
B Bjober skrev:
Hur fäster du första takplåten på högersidan?
Jag blev nyfiken på det taket men fattade inte riktigt hur man börjar när plåten normalt skruvas i vänsterkanten.
Det stämmer att första plåten måste fästas extra längs höger kant, jag använder 35mm farmarskruv som sedan döljs av vindskiveplåten. Kan varmt rekommendera Falsat från Övik, fina tak som går bra att lägga själv. De skickar över hela Sverige.
 
  • Gilla
Jonas89745687964528923675 och 8 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det stämmer att första plåten måste fästas extra längs höger kant, jag använder 35mm farmarskruv som sedan döljs av vindskiveplåten. Kan varmt rekommendera Falsat från Övik, fina tak som går bra att lägga själv. De skickar över hela Sverige.
Hur ligger de i pris per kvm?
 
G Gabbe1 skrev:
Dag 4.
Duggregn på morgonen så vi passade på att ta sovmorgon och sen har vi lagt klart duken på hela taket, läktat och nu på kvällen har vi lagt plåt på halva taket. Allt har flutit på bra och än så länge överensstämmer teori och praktik. Kvällen avslutades med dusch, bastu och en kall på det närbelägna hotellet.
Gabbe:

Tänkte på dina lätt-balk-takstolar som du tillverkat, enbart en liten del av takstolen ser ju ut att ligga på I-balken/nockbalken räcker det eller visar bilderna fel?

Ser ju ut som att endast sista 30-40% av takstolens höjd vilar på balken, och hur fördelas lasten då?

MvH Jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.