Det här är en sådan där äpplen och päron-diskussion. Man måste skilja på juridisk rätt, moralisk rätt och sund företagarinställning. Det första är tveksamt, den andra definitivt och det tredje har vi redan svar på. Att driva en brädgård där kunderna upprepar för punktering och ingen ersättning är självmål.
 
  • Älska
  • Gilla
pauls och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
R Rkarlsson skrev:
3 plugg i de. Samma kostnad för bauhaus som presentkortet =)
De är lagade på en 20 minuter halvtimme.
Vore intressant att veta vart du hittar den gummiverkstaden som lagar 3 punkteringar för 200 kronor ...
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Säg det till mitt ena däck, det var ett envist jävla däck som höll över 1000 mil från lagning utifrån. Tyvärr finns han inte mer så du kan inte få se det heller.
Jag var med vid operationen, den var fulländad med 100% bra resultat.
Det handlar inte om ifall det HÅLLER eller inte, anledningen att däcket SKALL plockas loss från fälgen är för att den ska kunna kontrolleras för skador, är däcket punkterat kan det ha körts tomt varvid det kan vara skadat på insidan som inte syns på utsidan.

Därför måste däcksfirman plocka loss hjulet, kränga av däcket, inspektera, laga, kränga på däcket och därmed även balansera det.

Nu var det väl en 30 år sen jag hanterade en däcksmaskin senast men jag skulle säga MINST 30min för detta jobb, vet inte vad en däcksgubbe tar i timman men det borde väl vara runt en tusenlapp iaf ?

Kommer man med hjulet löst så går det lite fortare förstås.


Jag håller f.ö med andra om att däcket överst ser ut att vara sopslut, en seriös däcksfirma kommer att vägra laga det då det ska kasseras om det är så slitet.. men visst, svårt att se på den lilla bilden.
 
  • Gilla
CCPusher och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nu är var det ju inte hans slarv, det klart att varuhusen ska hålla rent så inte kunderna får punktering. Man kan kan inte begära att kunderna ska gå in och inspektera golven innan kunden kör in bilen. Man förutsätter att det inte ligger föremål på marken så att man får punktering. Du skulle säkert bli frustrerad om du varje gång får vänta på din tur för att varje kund ska gå ut och inspektera golvet/marken.
Exakt detta är saker som sker och olyckligt viss blev det punktering i detta fall men jag måste ge Sterik86 en stor eloge ( Bauhaus ) att dom löser detta på ett smidigt sätt . naturligt vis kan varken personal eller kunder springa och besiktiga alla ytor då det är 100 tals bilar som kör dagligen :)
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Vore intressant att veta vart du hittar den gummiverkstaden som lagar 3 punkteringar för 200 kronor ...
För ts är det gratis. Nån hundring till får man väl skjuta till. men inte 1500 kr.
 
GlennB GlennB skrev:
Det handlar inte om ifall det HÅLLER eller inte, anledningen att däcket SKALL plockas loss från fälgen är för att den ska kunna kontrolleras för skador, är däcket punkterat kan det ha körts tomt varvid det kan vara skadat på insidan som inte syns på utsidan.

Därför måste däcksfirman plocka loss hjulet, kränga av däcket, inspektera, laga, kränga på däcket och därmed även balansera det.

Nu var det väl en 30 år sen jag hanterade en däcksmaskin senast men jag skulle säga MINST 30min för detta jobb, vet inte vad en däcksgubbe tar i timman men det borde väl vara runt en tusenlapp iaf ?

Kommer man med hjulet löst så går det lite fortare förstås.


Jag håller f.ö med andra om att däcket överst ser ut att vara sopslut, en seriös däcksfirma kommer att vägra laga det då det ska kasseras om det är så slitet.. men visst, svårt att se på den lilla bilden.
Ja jobbet med att PLOCKA av DÄCKET tar 30 MINUTER för 4 puckar. slänga på och balansera efter man PLUGGAT det.
I sthlms löner är det väl 1000-2000 kr timmen.
I mer humana norra skåne är det 500-600 kr timmen om man inte väljer fancy däckverkstäder som tar betalt för att kunna betala blomvattnaren. =)

Om folk tar längre tid att kränga och balansera så är de endast slöa. Krängde själv en uppsättning däck i höstas och då hade jag inte krängt däck på evigheter innan det. Tog ca 40 minuter med att plocka av och på bilen. Men jag har varit med om ställe där de tog en timme, men då var mekken bakfull så de räknas inte.

I övrigt. Hur kan ni se mönster på den dåliga bilden? Den öppnas upp i en minibild och jag kan inte se att de skulle vara slut.
Det krävs en bättre bild med en gammal femma för att avgöra här tycker jag.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Alltså betalar alla vi andra kunder för ditt slarv...
Är inte kundens fel att dom inte håller rent. Jag kan förstå vad du säger och vad du tycker och skriver.

Men detta som hände med hans däck är inte hans fel, håller dom rent så inga "Markeringar med spik" finns så kommer inte kunder få sina däck med "pyspunka".

Tror knappast att "VI" kunder kommer behöva betala detta.

Se det positiva i att Bauhaus tar sitt ansvar i frågan :)

Bra gjort Bauhaus (y)
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
R rfors skrev:
Jag gillar inte Bauhaus men åker dit pga av tillgängligheten. Deras attityd (personalen) vittnar om en företagskultur där man ser på kunder som problem. Jag skulle låna ett släp härom veckan men var osäker på om jag skulle hinna i tid innan de (30 min före stängning policy) som gäller. Jag ställde frågan vad som skulle hända om jag kom 10 min sent. Då skulle jag få betala extra (helt ok) men jag skulle också bli polisanmäld .
Jag är lite av samma åsikt.
Bauhaus har ett bra sortiment på mycket prylar, lås, låstillbehör, beslag, skruv, spik, verktyg och diverse annat, men kundkänslan är lite skral.
Lång kassakö, omständig, bakvänd och tungjobbad procedur i kassan. Ingen intention att öppna en kassa till när köerna växer, trots att det kan stå ett antal människor i kassaområdet som bara står och glor, osv.
Besöks i stort sett endast om man råkar vara ledig en vardageftermiddag, aldrig en helg!!
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Sterik86 Sterik86 skrev:
Det skulle vara skönt om det är så lätt :)
Jag känner en däckverkstad som tar cirka 200 per hål. De borrar upp vid hålet och för in en "tampong" dubbelvikt och pumpar sedan upp så det tar max 40 minuter för alla tre inkl. hålsökning om det behövs.
 
L lassebrun skrev:
Vem körde fordonet?
Ponera att du körde in i och skadade en virkeshög, vems är felet?
Ponera att du körde in i en annan bil, vems är felet?
ponera att en Lastbil “tappar” 10 kg Grus på motorvägen, jag får en blästrad bil. Vems är felet?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Jag känner en däckverkstad som tar cirka 200 per hål. De borrar upp vid hålet och för in en "tampong" dubbelvikt och pumpar sedan upp så det tar max 40 minuter för alla tre inkl. hålsökning om det behövs.
R Rkarlsson skrev:
3 plugg i de. Samma kostnad för bauhaus som presentkortet =)
De är lagade på en 20 minuter halvtimme.
Paerh Paerh skrev:
[bild]
De sätt ni förespråkar är till för att ta sig TILL däckgubben, inte från...

Däcket ska av fälgen och förberedas för "svamp" sen förseglas efter svampen är monterad och sen skall däcket monteras på fälg innan hjulet kan monteras tillbaka på bilen. 200kr för att göra det på 3st däck? Jojo...

31XJ-0H7qYL._AC_SY350_.jpg

Detta kitt har jag hemma för lagning när däckgubben har stängt (vanligtvis bara till lågtrycksdäck aka ATV mm. när man har tid kvar på helgen och inte vill bli hindrad av en punka/reva i däcket)

Däckreparationskit med vätskor, svamp, lim och verktyg för lagning av däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Alltså betalar alla vi andra kunder för ditt slarv...
ok….
Så du känner oxå ångest när de har rea?
Efter som du kommer få betala för andras rabatterade varor?
Gulp…
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Sterik86 Sterik86 skrev:
Hej.

Tänkte bara höra mig för om vad andra tycker om den situation jag sitter i.
Jag var för ett tag sen inne på Bauhaus Drive in arena för att köpa reglar.
När jag kommer hem så varnar min bil på att jag har lågt däcktryck.
Ser då att i 3 av 4 däck sitter där stift med en plastbricka på.
Dessa sitter även på kortsidan på reglarna som Bauhaus säljer.
Jag får bekräftat att det kommer från dom när jag är inne och pratar med kundtjänst och han kan erbjuda mig 200 kr på ett tillgodo kort.
Jag ser det lite som en förolämpning och väljer att avstå.

Jag tar sedan kontakt med dom via mail och berättar om mitt problem.
Där säger dom att dom inte tar ansvar för mitt fordon trots att skadan skett inne på deras drive in arena.
Dom anser att jag ska ta det med mitt försäkringsbolag.

Ska man kriga vidare eller bara ge upp?
Vad hade ni gjort?

Mvh
Den som ger sig i leken får leken tåla ! Vem stämmer du om du får punka på ICA-s parkering av en ICA-spik ??
 
J Janne Nilsson skrev:
ponera att en Lastbil “tappar” 10 kg Grus på motorvägen, jag får en blästrad bil. Vems är felet?
Om du ser lastbilen göra det så får det företaget betala för ny lack. Bra va?

Om du ser grushögen och har anmält till väghållaren så får ju väghållaren stå för att de skiter i att ta upp det samma dag.

Det är precis samma som bönder som inte städar upp vägen när de lerat ner den, de får betala för olyckorna som kan ske.
 
  • Gilla
Janne Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
De sätt ni förespråkar är till för att ta sig TILL däckgubben, inte från...

Däcket ska av fälgen och förberedas för "svamp" sen förseglas efter svampen är monterad och sen skall däcket monteras på fälg innan hjulet kan monteras tillbaka på bilen. 200kr för att göra det på 3st däck? Jojo...

[bild]

Detta kitt har jag hemma för lagning när däckgubben har stängt (vanligtvis bara till lågtrycksdäck aka ATV mm. när man har tid kvar på helgen och inte vill bli hindrad av en punka/reva i däcket)

[bild]
När jag lagat med plugg så har vi inte lagt till någon lapp. Om man ska ha allt det du har på bilderna så absolut då blir det dyrare. Men det är ju onödigt.

En vulkande liten pluggajävel in i däcket så håller de för allt i fosterlandet. Har haft några sådana lagningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.