BirgitS
G Grindstolpe skrev:
Har googlat grässvål och marktäckare, avses då att inte ha kvar något gräs alls framför altanen?
Om så är fallet är jag lite osäker hur det skulle passa in.
Det är en smaksak om man vill ha gräsmatta, som ska klippas, eller en marktäckare som behöver lite annan omvårdnad. Det blir lite besvärligt att klippa en sån liten yta med en träd i mitten som hindrar ens rörelser. Trädet ska ha jord (inte gräs) i en stor cirkel runt stammen för att få ordentlig tillgång på vatten och näring.

G Grindstolpe skrev:
Dena ena säger si, den andra så och så kommer ett tredje råd :/
Det finns många sätt som fungerar ;)
 
  • Gilla
Grindstolpe och 1 till
  • Laddar…
G Grindstolpe skrev:
Nu börjar jag bli förvirrad :)

Dena ena säger si, den andra så och så kommer ett tredje råd :/

Har googlat grässvål och marktäckare, avses då att inte ha kvar något gräs alls framför altanen?
Om så är fallet är jag lite osäker hur det skulle passa in.

Det runda hålet började jag gräva för att se hur djupt det går att komma. Det är även en hel del småsten i lerjorden.

Spaljen som syns är baksidan av grannens odlingslådor.

Det jag vill få till är en lite trevligare ”entré”.
Välkommen till trädgårdsvärlden, där alla har olika idéer om vad som är rätt :crysmile:

Det gemensamma är väl att för att få en bra jord som växter trivs i så behövs det nedbrutet organiskt material (mull, torv, kompost, brunnen kogödsel, påsjord o.s.v.) och näring (gödsel). Sen är det mycket en smaksak hur man gör :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Grindstolpe skrev:
Nu börjar jag bli förvirrad :)

Dena ena säger si, den andra så och så kommer ett tredje råd :/
Det beror på att vad du ska göra inte är så jättekänsligt så många sätt fungerar.

Det finns dels en trädgårdstradition som är baserad på praktik. Den fungerar men är inte alltid ideal och full av myter och faktoider. Det är ofta råden du får hos personal på t ex Blomsterlandet eller skribenter som har plockat upp denna tradition.

Till detta kommer en systematiskt experimentellt utvärderad metod för att etablera buskar och träd. Den börjar så sakta få genomslag med bryter lite med traditionen vad gäller inte minst markberedningen. Det är den som jag t ex beskriver efter att ha läst Linda Chalker-Scotts populariseringar om detta forskningsområde.

Men som sagt, det är inte jättekänsligt. Bered jorden, plantera, förankra med en stadig stolpe och vattna noga den första säsongen så brukar det gå bra. Missa inte att skydda mot fejande rådjur och harar som lätt gör processen kort med ungträd.
 
  • Gilla
Grindstolpe och 1 till
  • Laddar…
H
G Grindstolpe skrev:
När det är torrt är färgen grå/blå på leran.
Hålet är 170x170 och är berg ca 50cm ner.

Tanken har varit typ japansk körsbär eller något träd med mysig hängande krona.

Tar tacksamt emot tips och förslag hur man får till detta på bästa sätt och minimalt med ogräs.
Funderat på någon sorts dekorationssten också runt stammen.

stort tack på förhand.
Är det lera och det regnar mycket så får du en vattengrop, leran hindrar vattnet att rinna vidare, torra somrar då torkar leran och det blir uttorkat. Det behövs en dränering eller så sätter du trädet i en jättekruka ovan marken. Detta svaret fick jag från en trädgårdsmästare som även driver en handelsträdgård och utför mark-och trädgårdsarbeten.
 
  • Gilla
Grindstolpe
  • Laddar…
BirgitS
H HEM2121 skrev:
Är det lera och det regnar mycket så får du en vattengrop, leran hindrar vattnet att rinna vidare, torra somrar då torkar leran och det blir uttorkat. Det behövs en dränering eller så sätter du trädet i en jättekruka ovan marken. Detta svaret fick jag från en trädgårdsmästare som även driver en handelsträdgård och utför mark-och trädgårdsarbeten.
Eftersom det är berg 50 cm ner borde det väl inte vara något större problem med dränering om man ser till att jordförbättra ända ner till berget för då borde väl vattnet kunna rinna vidare.
 
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Är det lera och det regnar mycket så får du en vattengrop, leran hindrar vattnet att rinna vidare, torra somrar då torkar leran och det blir uttorkat. Det behövs en dränering eller så sätter du trädet i en jättekruka ovan marken. Detta svaret fick jag från en trädgårdsmästare som även driver en handelsträdgård och utför mark-och trädgårdsarbeten.
Bra varning!

Det som oftast är lösningen är att inte gräva en grop i leran och fylla med annan jord, t ex mulljord. Det är då problemet uppstår för det blir en stor krukväxt utan hål i bottnen. Den ruttnar underifrån.

Istället vänder man leran till ett spadstags djup och lägger den nya mullrika påsjorden (eller barkmullen!) ovanpå leran. Ingen lera ska alltså tas bort från gropen. Eftersom leran växer i volym när man gräver i den så betyder det att trädet till en början står på toppen av en liten kulle. Leran sjunker sedan ihop efter vart åren går och man slutar med ett träd som står i marknivå.

Detta är också varför TS måste tillföra lera, sand och grus för att få en kulle att plantera i. Lera har ju bortförts från planteringsplatsen.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Åter tack för svar. Anser mig vara händig, men trädgårdsarbete gör mig för bövelns tokig :D

Men för att summera:
* Vänd upp kvarvarande lera och blanda ut med sand och jord.
* Plantera i kulle
* Lägg inte dekorationssten runt, måste barkas.

Är det korrekt uppfattat?
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det är berg 50 cm ner borde det väl inte vara något större problem med dränering om man ser till att jordförbättra ända ner till berget för då borde väl vattnet kunna rinna vidare.
Var ska vattnet rinna vidare, det är väl lera runt om också? Dränering behövs för att vattnet ska kunna rinna vidare. Leran stoppar vattenflödet. Det exemplet jag frågade om ligger på ett lutande berg.
Är det för bra väder så torkar det, mycket regn så blir det vattengrop. Mindre regn så efter tork så rinner vattnet bort pga av berget när leran inte hinner svälja vattnet. Så det är bara att välja dränering eller sätta ovan jord. inte så kul men vad gör man inte för att man ska få en fin trädgård.
 
Redigerat:
H
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det är berg 50 cm ner borde det väl inte vara något större problem med dränering om man ser till att jordförbättra ända ner till berget för då borde väl vattnet kunna rinna vidare.
Det är fortfarande en grop med lera runt om. Att lägga en dräneringsslag är inte så dyrt.
 
Hur långt behöver man dränera eventuellt vatten? Lär väl beövas lutning också för att bli bra?
 
H
G Grindstolpe skrev:
Hur långt behöver man dränera eventuellt vatten? Lär väl beövas lutning också för att bli bra?
Vi pratade inte om lutningen eftersom den tomten vi frågande på lutar. Spontan så verkar det vettigt att det lutar. Hur långt det beror ju på hur tomten ser ut. Jag skulle ta några bilder och åka till en handelsträdgård och prata med en trädgårdsmästare.
 
Claes Sörmland
Jag gissar att ingen dränering behövs. Det ligger ju en asfalterad yta alldeles bredvid och den ska ju vara lagd på grus som bärlager. Det är som en enorm jättedränering bredvid planteringsytan.
 
  • Gilla
Grindstolpe
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vi pratade inte om lutningen eftersom den tomten vi frågande på lutar. Spontan så verkar det vettigt att det lutar. Hur långt det beror ju på hur tomten ser ut. Jag skulle ta några bilder och åka till en handelsträdgård och prata med en trädgårdsmästare.
Jag har läst om ditt meddelande flera gånger men får inte ihop vad du menar.
Är det inte min lilla grop som du kommenterar?

Jag har varit på Blomsterlandet och de ansåg inte att man skulle blanda i sand i jorden.

Men jag har fått flera bra svar här i tråden, så detta ska nog gå hem :)
 
H
G Grindstolpe skrev:
Jag har läst om ditt meddelande flera gånger men får inte ihop vad du menar.
Är det inte min lilla grop som du kommenterar?

Jag har varit på Blomsterlandet och de ansåg inte att man skulle blanda i sand i jorden.

Men jag har fått flera bra svar här i tråden, så detta ska nog gå hem :)
När det är lera och du gräver en grop, när det regnar så blir det vatten i gropen, vattnet kommer inte vidare pga av leran, det blir en vattentät vägg av lera. Sätter du då ett träd i gropen så blir trädet vattensjukt, har du en het sommar så blir det torrt, vattnen hindras ju även att rinna in till gropen/Trädet. Man kan lägga en dräneringsslang eller så får man sätta trädet lavan jord i en jättekruka. Hoppas att du är med på vad jag menar. Prata med trädgårdsmästaren och ta med jordprov och bilder på tomten.
 
H HEM2121 skrev:
När det är lera och du gräver en grop, när det regnar så blir det vatten i gropen, vattnet kommer inte vidare pga av leran, det blir en vattentät vägg av lera. Sätter du då ett träd i gropen så blir trädet vattensjukt, har du en het sommar så blir det torrt, vattnen hindras ju även att rinna in till gropen/Trädet. Man kan lägga en dräneringsslang eller så får man sätta trädet lavan jord i en jättekruka. Hoppas att du är med på vad jag menar. Prata med trädgårdsmästaren och ta med jordprov och bilder på tomten.
Jo, men när jag frågade om lutning så fick jag inte ihop ditt svar.

Men det har regnat en del sista veckan och inget vatten har samlats i gropen, så dränering lär inte behövas.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.