B
DennisCA DennisCA skrev:
Det är nog mest bensin för min del, 4 och 2 takt som det gäller. Jag ogillar plasten så helst metall, så därför försöker jag sätta mig in i vilken sorts metall man ska satsa på. Aluminium låter som det säkraste kortet.

Jag vet inte om dina tankar var nya eller gamla?
De var nog inköpta runt 2002-2007 nånting.

Jag har inte sett dunkar i aluminium, bara fasta tankar. Var hittar du sådana? Låter lite dyrt bara. Men jag vet inte, jag har bara erfarenhet av plast och stål, tror aluminium brukar gå bort pga pris på jobbet.
 
Har hört vissa sovjetisk surplus jerrykannor kan vara alu, och det finns nya, men dom var 40 euro styck för 10l:
https://www.autodoc.fi/hunersdorf/13636535

e: vid närmare läsning står det aluminium och stål, osäkert vilken del som ligger an mot bränslet då. Jag undrar också om dina tankar var lackade på insidan? Det lär visst tillverkas nya utan intern beläggning ännu.
 
Redigerat:
F
DennisCA DennisCA skrev:
Ja det också. Gällande jerrykannor så undrar jag dock om nya kannor är OK fast dom är stål, för dom är förmodligen pulverlackade insidan och ut och det är mcyket mera bränsletåligt än gamla jerrykannor med gammaldags färg.

Eller jeepdunkar som dom kallas i Sverige.
Jag har haft stora problem med bensin i lackade jeepdunkar. Stora flagor som kommer med ut. Har helt slutat anväda dessa och körde nyligen 3 av 5 till skroten. Varför jag behöll de två bästa vet jag faktiskt inte för jag kommer inte att använda dom.

Du som kan svetsa borde skaffa lite 1,5-2mm rostfri plåt och nån mejerikoppling eller nåt löst lock från nån racingfirma eller nåt sånt och bygga dig en ordentlig eller ett par tankar i rostfritt, det är det i särklass bästa materialet tycker jag. Jag sålde nyligen en (hemma) TIG-svetsad tank på 40 liter som vi byggde 1999-2000. Som ny fortfarande, både invändigt och utvändigt.
 
Jag undrar varför insidan inte förtennades. Det lär man ha gjort på gamla bensintankar i bilar, lär vara en av de bättre metallerna att stå emot bensin och diesel.

Tigga nåt eget jo kunde va kul om man kunde få tag på nånting billigt, men rostfritt brukar alltid kosta...
 
För många år sedan körde jag gamla bilar. På flera rostade bensintanken så det läckte.
Man var ung och hade snålt med pengar så försök gjordes att svetsa brnsintankarna.
Men de var så rostangripna inifrån att det knappt fanns material kvar. Jag skar upp flera tankar och alla var lövtunna i "tanktaket". Botten och sidor var aldrig nått större problem med skador innifrån.
Då började jag snegla på dieseltankar från samma bilmodell och fann att de invändigt var i nyskick.
Min tolkning var att bensin avfettar stålet så luft och kondensvatten får fri tillgång till stålet på ett sätt som den fetare dieseln inte gör.
 
B
DennisCA DennisCA skrev:
Har hört vissa sovjetisk surplus jerrykannor kan vara alu, och det finns nya, men dom var 40 euro styck för 10l:
[länk]

e: vid närmare läsning står det aluminium och stål, osäkert vilken del som ligger an mot bränslet då. Jag undrar också om dina tankar var lackade på insidan? Det lär visst tillverkas nya utan intern beläggning ännu.
Tittade nu. Det ser inte ut att vara nån lack på insidan på mina. Det man såg var ren metall med mer eller mindre rost överallt. Stämplade som tillverkade 2003.

Har varit både bensin och diesel i dem, oftast diesel.
 
Jag tror dessa är kinatillverkade, läst på lite idag och det finns bättre och sämre sorter, de kinesiska kan ofta vara utan skyddsbeläggning på insidan. En bra sort är Gelg som tillverkas i polen. Dom gör även rostfria... Men har inte hittat nåt pris på dom gissar det är en "om du måste fråga har du inte råd" situation.
 
Hittat gamla jerrykannor i aluminium, från sovjet:

62eb8a2097af46eaa0f4af8e0ab76b90.jpg

2639640440.jpg

Håller på och försöker köpa dom. Aluminium är väl ur förvaringssynpunkt det bästa förutom rostfritt stål.
 
  • Gilla
Knappstoppad
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har haft stora problem med bensin i lackade jeepdunkar. Stora flagor som kommer med ut. Har helt slutat anväda dessa och körde nyligen 3 av 5 till skroten. Varför jag behöll de två bästa vet jag faktiskt inte för jag kommer inte att använda dom.

Du som kan svetsa borde skaffa lite 1,5-2mm rostfri plåt och nån mejerikoppling eller nåt löst lock från nån racingfirma eller nåt sånt och bygga dig en ordentlig eller ett par tankar i rostfritt, det är det i särklass bästa materialet tycker jag. Jag sålde nyligen en (hemma) TIG-svetsad tank på 40 liter som vi byggde 1999-2000. Som ny fortfarande, både invändigt och utvändigt.
Hej
Jag försöker undvika problematiken med rostiga metallkärl.

När jag tittar på hur jag skall klara elförsörjning till nödvändig elutrustning i mitt hus en vecka har jag (i första hand) kommit fram till enfas elgenerator och Aspen bränsle. Jag skrev bland annat om upplägget här
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-4

Jag kan köpa Aspen-bränslet i (blå) dunkar på 25 liter eller 5 liter som rimligen klarar långtidsförvaring (5 år) av bränslet.

Så här skriver Lantbruksnytt om ” Praktiskt bränsle” (Aspen alkylatbensin); ”Det tack vare att alkylatbensin har en hållbarhet på upp till fem år.”
https://lantbruksnytt.se/praktiskt-bransle/

Om jag bara behöver 25–50 liter för att klara en veckas elbehov då omsätter jag ungefär den mängden bränsle på fem år i min gräsklippare.
 
Redigerat:
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag försöker undvika problematiken med rostiga metallkärl.

När jag tittar på hur jag skall klara elförsörjning till nödvändig elutrustning i mitt hus en vecka har jag (i första hand) kommit fram till elgenerator och Aspen bränsle. Jag skrev bland annat om upplägget här
[länk]

Jag kan köpa Aspen-bränslet i (blå) dunkar på 25 liter eller 5 liter som rimligen klarar långtidsförvaring (5 år) av bränslet.

Så här skriver Lantbruksnytt om ” Praktiskt bränsle” (Aspen alkylatbensin); ”Det tack vare att alkylatbensin har en hållbarhet på upp till fem år.”
[länk]

Om jag bara behöver 25–50 liter för att klara en veckas elbehov då omsätter jag ungefär den mängden bränsle på fem år i min gräsklippare.
Der bästa är nog att alltid ha dunkarna fyllda men omsätta innehållet så mycket man kan. Alltså fylla tex bil från dunken och tanka upp dunken med färsk soppa.
 
P
Om man bortser helt från reglerna så är det ju ett stort problem att vanlig mack bensin bara kan lagras några månader med rätt kvalitet och dieseln är inte mycket mer än ett halvår.. och många diesel fordon som står sesongsvis får ju problem med alger och skit blir som slem och matolja i tankarna..

Så helst lär man altså köpa diesel som inte är mackdiesel och då komma ihåg att det är lite skillnad på diesel som ska användas på vintern . och bensinen är ännu knöligare att få tag i nåt som tål att lagras om man nu inte vill köpa Akylatbensin typ aspen och liknande för betydligt högre literpriser än mackbensinen.

När man löst dom problemen så lär man ju iaf inse att dom flesta drivmedel som står även som klarar lagring så är den inte evig utan man måste ändå använda upp den till slut för att den ska funka..

Akylatbensin har väl bäst lagring med 5 år men är ju så mycket dyrare så blir svårt att göra det utan höga kostnader..

Brukar finnas stora tankar från lastbilar på dom flesta lastbilskrotar och dom flesta är i icke rostande material..
 
B
Jag köpte akrylat på jula för 179kr/5 liter. Passade på när de körde 10% rabatt på klubbdagar, så det blev 32kr/liter. Inte så värst mycket dyrare än vanlig bensin. De brukar köra dessa 10% dagar nån eller några gånger per år.

Akrylatbensin håller enligt aspen "10 gånger längre än vanlig bensin". Lite oklart, men jag har i alla fall aldrig haft problem med akrylatbensin som åldrats.

Men jag köpte det inte för att lagra utan för att använda i trädgårdmaskiner och få lite bättre arbetsmiljö.
 
För någon månad sedan köpte jag Aspen 2takt alkylat på "lösvikt" på Qstar i Norrköping 25kr/l ink moms, det behöver inte vara dyrare att fylla dunkarna med bränsle som tål lagring bättre än den vanliga soppan.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
F
B BSOD skrev:
Jag köpte akrylat på jula för 179kr/5 liter. Passade på när de körde 10% rabatt på klubbdagar, så det blev 32kr/liter. Inte så värst mycket dyrare än vanlig bensin. De brukar köra dessa 10% dagar nån eller några gånger per år.

Akrylatbensin håller enligt aspen "10 gånger längre än vanlig bensin". Lite oklart, men jag har i alla fall aldrig haft problem med akrylatbensin som åldrats.

Men jag köpte det inte för att lagra utan för att använda i trädgårdmaskiner och få lite bättre arbetsmiljö.
Enligt Aspen beror det på att det inte är testat längre och dom måste sätta en bäst före datum men att det i praktiken fungerar mycket längre. Aspen är väl inte heller nåt annat än ”Bensin” minus de instabila naftalaten eller nåt sånt mumbojumbo. Motorsporten har tvingats över på Aspen+ i år så jag lyssnade på nåt föredrag.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
C
P polaris78 skrev:
Om man bortser helt från reglerna så är det ju ett stort problem att vanlig mack bensin bara kan lagras några månader med rätt kvalitet
Det där får man ta med en stor nypa salt. Alla snackar om det, men jag kör gashybrid sedan nästan 15 år tillbaka och tankar väldigt sällan bensin. Imellanåt har det gått ett år mellan tankningarna och det har aldrig varit något som helst problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.