P
C cpalm skrev:
Det där får man ta med en stor nypa salt. Alla snackar om det, men jag kör gashybrid sedan nästan 15 år tillbaka och tankar väldigt sällan bensin. Imellanåt har det gått ett år mellan tankningarna och det har aldrig varit något som helst problem.
Nja det är lite äpplen och päron du jämför nu... att din bil kan lyckas gå på äldre bränsle är inte samma sak som att den inte är påverkad av det..

En bil har tex lite lättare att gå på gammal bensin än tex ett elverk eller nån annan mindre motor. medans crosshojen som ju har rätt högt effektuttag i förhållande till motorstorlek är ett helvete att få igång och går som skit på bränsle som är mer än 3-5 månader. motorsågen slammar ofta igen i förgasare av gammal macksoppa som gärna lämnar beläggningar som i många mindre motorer ofta leder till problem.

Är fordonsmekaniker i grunden även om jag idag har lämnat det yrket för andra fördelar i löneläget. har skruvat bil professionellt i 10 talet år och sen skruvat med allt från bandvagnar och pistmaskiner skogsmaskiner till motorsågar mc elverk osv

merparten av alla gräsklippare som folk kör på vanlig macksoppa och ställer åt sidan på hösten och inte vill gå på våren beror på bränslets ålder.. kör man akylat så är det bara att dra igång dom nästa år igen..
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
B
Jag kör jordfräsen ungefär 5minuter per år (ja jag vet, jag borde inte ha en sådan maskin). Jag skulle gissa att det kanske tar 4år att omsätta tanken på den.

Innan jag gick över till akrylat var den väldigt svårstartad, och gick dåligt i flera minuter, fick hålla på att toppfylla med ny bensin så det i alla fall var lite frisk bensin i tanken för att få den att gå. Alla de problemen försvann helt när jag började tanka akrylat.

Lagringsstabiliteten på bensin och diesel lär bli sämre ju mer förnybara ämnen man tillför i den.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
C
P polaris78 skrev:
Nja det är lite äpplen och päron du jämför nu...
Jo visst, och apropå äpplen och päron är det så klart också skillnad på en lite större mängd bensin som står ett år i en lämplig behållare, och bensin som står och gottar sig ett år i slangar, filter och förgasare.

Men det är inte så att jag "lyckats få bilen att gå" på gammal bensin, utan den går precis lika bra som när den är nytankad. Ingen skillnad i startvilja oavsett temperatur, inga konstigheter i gången, ingen ökad bränsleförbrukning, inga filter som sätter igen, osv.
 
P
C cpalm skrev:
Jo visst, och apropå äpplen och päron är det så klart också skillnad på en lite större mängd bensin som står ett år i en lämplig behållare, och bensin som står och gottar sig ett år i slangar, filter och förgasare.

Men det är inte så att jag "lyckats få bilen att gå" på gammal bensin, utan den går precis lika bra som när den är nytankad. Ingen skillnad i startvilja oavsett temperatur, inga konstigheter i gången, ingen ökad bränsleförbrukning, inga filter som sätter igen, osv.
nja en modern bil är oftast såpass effektstark och kan till viss del anpassa sig till bränslet så därför går den utan att du lyckas märka nån skillnad eller försämring.. en bil som kan gå på både gas eller bensin har också redan från början möjlighet att anpassa sig ytterligare lite mer än en ren bensinbil då den är klarar flera bränslen.

Bränsletankar på bilar i modern tid har ju också styrd ventillation från tankens avluftning via kolbehållare som lagrar bensinångor till skillnad från en gräsklippare eller ett litet elverk och liknande som bara har ett litet hål i locket så det påverkar ju också lite hur snabbt bränslet åldras och tappar oktantal. även platsen för förvaring med temperatur påverkar såklart. tätslutande dunk är såklart bättre än avluftat bränsletank.. osv många saker påverkar och ger olika resultat..

Men förvaring i bränsletank säger man 2-3 månader

Sen finns det såklart bilar man fått igång som "går" även på både 10-20 år gammal bensin , men det betyder inte att bränslet är av den kvalitet som det ska vara
 
C
P polaris78 skrev:
Men förvaring i bränsletank säger man 2-3 månader
Så kontentan är att du menar att det inte kommer att gå att köra elverket på bensin som stått längre än så?
 
@ @ndreas skrev:
Vet inte om det är sant - men påstås inte den "nya" bensinen/dieseln överlag hålla mindre länge pga. att mer bioprodukter är inblandade? Kanske inte värt att lagra stora mängder längre tider...

[länk]
Använd 98 med lägre etanolblandning om man vill lagra bensin längre. Småmaskiner tycker dessutom inte alls om 10% etanol.
 
C cpalm skrev:
Så kontentan är att du menar att det inte kommer att gå att köra elverket på bensin som stått längre än så?
Bensin fungerar runt 1,5år om man har det i tanken kan jag säga av erfarenhet. Är nått ämne som dunstar bort över tid som gör att det inte startar till sist. Lagrar man det i sluten dunk med korken ordentligt åtragen så kan man lagra det länge. Säkert 4-5år.
 
  • Gilla
Beape och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Använd 98 med lägre etanolblandning om man vill lagra bensin längre. Småmaskiner tycker dessutom inte alls om 10% etanol.
Osäker på punkten gällande små maskiner. Det är flera som provat detta på skogsforum med olika blandningar, bl.a. en som kört 800l E85 genom sina maskiner, dock med en oljemix på 4%, positiva erfarenheter iallafall
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Använd 98 med lägre etanolblandning om man vill lagra bensin längre. Småmaskiner tycker dessutom inte alls om 10% etanol.
Jag har en motorsåg jag kört på E85 i över ett år, när förgasaren är inställd för bränslet är etanolen inget problem.
 
Jag är även nyfiken på att prova detta, fast vill inte börja experimentera med min jonsered 451 som jag fixar upp för tillfället. Blir antingen 98E5 eller alkylat att börja med.

Det som jag finner intressant med resultaten från de som kört E85 är hur pass svalt maskinerna kör och hur rena dom blir på insidan från sotavlagringar. Det känns som det måste vara snarare välgörande för motorn än dåligt.

Men detta med lagringstiden på E85 är ännu oklart om hur bra det egentligen är. Jag måste nog köpa lite och testa med.
 
P
C cpalm skrev:
Så kontentan är att du menar att det inte kommer att gå att köra elverket på bensin som stått längre än så?
Du får nog läsa igen vad jag skrivit... :)

Att det kan gå bra mycket längre , men ingen garanterar att det funkar bra efter lång lagring..

Att det kan gå är inte samma sak som att det är att rekomendera...

Tråkigt att ha lagrat 1 kubik bränsle till sitt elverk för att klara sig länge i bästa prepper stil och sen inse att det funkar inte alls för skiten har samma oktanhalt som mjölk... :)

Sen beror ju hela grund iden lite på vad man är ute efter..
Ska man köra elverk för att pumpa upp lite vatten med 240 volt elverk med nåt litet billigt elverk eller ska man driva hela huset med stora 3 fas elverk som ska gå stora delar av dygnet och hur lång tid ska man klara..

Ska man om det går köra sitt lågpris kina elverk av skräpmärke nån timme om dan för att få upp vatten ur brunnen och klara det mest nödvändiga för att överleva så kanske säkerheten att elverket går och funkar ens på ny bensin är lägre än risken att för gammal mackbensin inte vill fungera bra längre..

Allt beror ju på vad man är ute efter och vad det får kosta och vilka krav men ställer..
 
C
P polaris78 skrev:
Du får nog läsa igen vad jag skrivit... :)
Jorå, nog läste jag ordentligt vad du skrev.
Men det låter fortfarande som att om man skall dra en konkret slutsats av allt du skriver, så menar du att man i sammanhanget bör hålla sig till tillverkarnas rekommenderade/garanterade 2-3 månader(?)
 
Redigerat:
DennisCA DennisCA skrev:
Jag är även nyfiken på att prova detta, fast vill inte börja experimentera med min jonsered 451 som jag fixar upp för tillfället. Blir antingen 98E5 eller alkylat att börja med.

Det som jag finner intressant med resultaten från de som kört E85 är hur pass svalt maskinerna kör och hur rena dom blir på insidan från sotavlagringar. Det känns som det måste vara snarare välgörande för motorn än dåligt.

Men detta med lagringstiden på E85 är ännu oklart om hur bra det egentligen är. Jag måste nog köpa lite och testa med.
Jag brukar köra med 98E5. Efter att jag för några år sen bytte från vanlig tvåtaktolja till den dyrare TC-W3 som egentligen är menad åt utombordare så har det helt slutat sota. Förr måste jag putsa förgasaren och tändstiftet med jämna mellanrum då det blev mycket sot, nu är det bara att köra.
 
En rätt intressant länk till test av gammal bensin:
https://www.snowrider.se/artiklar/2021/06/04/gammal-bensin/

3år gammal bensin som stått i ventilerad plastdunk!
Alf och Björn som gjort testet kan sina saker och maskinen de kör i bromsbänk är ingen gammal traktor som nöjer sig med fotogen i tanken. Den backar tändning och sköljer med bränsle direkt som knackning uppstår.
Då undrar vän av ordning kanske varför så kompetenta gubbar inte pratar oktantal och om de på riktigt tror att soppan håller samma kvalitet som ny soppa? Nej, de vet bättre än så, testet är nog mest på skoj för att se hur tydlig skillnad det är.


Jag själv har ofta bensin stående längre perioder, men jag försöker omsätta så gott det går. Tex slanga ur snöskotern på våren och slå i bil, gräsklippare mm.
Och har också noterat att riktigt gammal bensin kan vägra tända.
Bensin som står i riktigt täta kärl och svalt tror jag lätt klarar många år innan det blir dåligt. Just hög temperatur tror jag är det som påverkar bensinen mest då det blir ett otroligt tryck i dunken. Man har hittat sånna tunna 25liters dunkar i uthuset på sommaren som är runda som bollar.
 
  • Gilla
Beape och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.