Har klippt två ggr i veckan, men gräset växer långsamt. Ser att den torra soliga våren, med minsugrader varje natt har medfört en gles green och även de vanliga gräsmattorna. Såg en notis på svensk golf att golfbanorna i södra och mellersta sverige har haft samma problem. På hemmaklubben är däremot gräset tätt och fint, kan ju bero på läget precis vid havet. I morgon blir dressning med sand och kanske en vertikalskärning. Har ännu inte fått leveransen av maskmedlet. Dock är maskarna inte så aktiva pga av det torra vädret.
 
Kul att du har kommit igång,
trähandtag trähandtag skrev:
Har klippt två ggr i veckan, men gräset växer långsamt. Ser att den torra soliga våren, med minsugrader varje natt har medfört en gles green och även de vanliga gräsmattorna. Såg en notis på svensk golf att golfbanorna i södra och mellersta sverige har haft samma problem. På hemmaklubben är däremot gräset tätt och fint, kan ju bero på läget precis vid havet. I morgon blir dressning med sand och kanske en vertikalskärning. Har ännu inte fått leveransen av maskmedlet. Dock är maskarna inte så aktiva pga av det torra vädret.
Kul att du har kommit igång med greenen och får klippa lite!
Vilken höjd kör du på nu? Har inte besökt våran golfbana iår än men brukar äta på deras restaurang och samtidigt kika in banan.

Läste lite om att vertikalskära tidig vår för att få igång gräset, har du någon erfarenhet av det?
En fråga till! Pratade lite om kärrgröe tidigare I tråden, men har inte hittat att köpa ren kärrgröe, har du någon bra kanal?
 
Är ju så ny i gamet att jag inte ska uttala mig. Har faktiskt vertikalskurit två gånger i år, för att försöka dela gräsplantorna och skapa en tätare gräsmatta och även i viss mån jämna ut ojämnheter. Nu har jag inget att jämföra med, så det blir som det blir. Det sägs att man ska vara försiktig att göra det allt för tidigt, innan gräset har en tillväxt.

Klipparen är inställt på 6 mm (egentligen 5,89). Cylindern är inne på slipning, samt att den ena spännaren mellan cylindern och underkniven är trög och ska bytas ut- kanske båda byts ut. Inför säsongen slipade jag manuellt underkniven med en dremmel, för att få en skarpare snittyta.

har gett gödning två gånger- först ett svagt flytande gödsel (typ 11 i kväve), sedan en mix mellan sista resterna av Skånefrös gödning (15 N) och vanlig bonna gödning (Yara- N24). Ger gödning ca var 14 dag. Det växer dåligt och gräset är halvgult, men å andra sidan ska ju en green inte växa så mycket på höjden och det tycks som att gräset som nu växer har anpassat sig till låg klipphöjd. Får mycket lite gräsklipp i behållaren.

Det blir en giva bonnagödning till helgen.

Köpte (som jag skrev tidigare) kärrgröe och ängsgröe från Skånefrö 20 kg- Norrländsk tee till den vanliga gräsmattan. Hoppas att kärrgröen tar sig, för den tycker jag är fantastisk i sitt växtsätt. Skapar en tät gräsmatta, lite likt Bermudagräs i sina utlöpare, där ogräs har svårt att ta sig. Övervintringen i Skåne är mycket bra. Har inte undersökt köp av ren kärrgröe.

klipper varannan dag just nu.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Ja jag har själv ingen koll på det men läste om ett försök med kärrgröe på green och där avhandlades det kort, bara en mening om att vertikalskära igång greenerna på våren.

Tror jag förstår tanken bakom det men aldrig sett om det ger resultat.


Vart lämnar du in för slipning? Hade gärna kunnat skicka min cylinder och underkniv för slipning, alternativt hela klipparhuvudet
Har flytande huvud på min.

Jag hade kontakt med skånefrö och dom tyckte att just den blandningen skulle passa, men då blev det inte den. Då mitt mål ändrades gällande klipphöjd. Men att stödså med körrgröe i min rödven hade nog gett en fin karaktär och klarar låg klipphöjd.

Här har det inte kommit igång riktigt än, klippt 2 gånger men väntar på leverans av ren kompostjord, så blir vertikalskärning stödsådd och dressning.

Sista dressingen med jord innan det blir sand, men vill få mattan lite tätare och ha iaf 70% med fjolårsplantor innan sanden åker på.

Blir nog 3-4 gånger denna sommar med sand för att kunna bygga ett bra lager. Men som 3 barnspappa så är tiden en brist
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Slipningen lämnar jag in till en firma (RH slip) som slipar åt kommuner och golfklubbar i Skåne. Skulle möjligen kunna tjata mig till att få den slipad på golfklubben som jag är medlem i, men ids inte, då det blir risk att jag blir ett besvär. Möjligen om de själva erbjuder sig. Lägger några 100 timmar om året på styrelsearbete och anvar för banan från styrelsen gratis, så det vår fint om kunde få något tillbaka, även om jag inte har något krav.

Här kommer en bild på klippningen idag efter montering av cylindern. Noterade att den tog ionte så mycket och mätte att höjden var 1 mm högre än när jag lämnade in den för slipning. Får sänka till nästa klippning. Denna vecka har robotklipparen fått gjort allt arbete- den står troligen på 7 mm. Nyslipad gräsmatta med synliga maskhål och ojämn klippning, behov av justerad klipphöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni ser säkert alla hål efter masken härjningar och den tuffa våren.

Sedan kommer en bild från vanliga gräsmattan. det är något helt tokigt med bokblommor/frön. Man ser knappt gräset. Får se om det blir löjligt med bokkottar i år.
Nyklippt gräsmatta med bokblommor och spår av maskangrepp under långa skuggor i kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl och 1 till
  • Laddar…
Ska kolla med kommunen vart dom skickar sina det bör ju vara ett lite mer lokalt företag, fann ett ställe i Sundsvall som slipar men hade varit skönt att finna nå i närheten så man inte har klipparen borta allt för länge.

Våran lokala golfklubb har tyvärr ingen maskin utan dom kör för hand och var inte speciellt sugna på att hjälpa till när jag frågade dom, men dom skulle köpa maskin och då skulle dom eventuellt ha tid under lågsäsong.

Sitter du i styrelsen så tycker jag att du iaf ska fråga om slipning under lågsäsong, inte begära det gratis men kanske lite fikabröd eller liknande.

Greenen ser lite härjad ut efter masken, inte helt förjäkligt men man ser helt klart lämningarna.
Har du fått leverans av maskmedlet än?



Har själv en yta där jag grävde bort en bit av häcken ifjol som är helt söndergrävd av mask en yta av 05x1meter. Den var helt död och såg ut ett durkslag av alla maskhål. Helt död! Undrar om dom har ätit upp rötterna också.

Men som jag sa tidigare så har jag nu stressat som en galning, så igår fick jag allt vertikalskuret, toppdressat och stödsått.
Väderrapporten lovar 8dagar med nederbörd så det vart att lägga på en rem och fixa allt.
 
Antar att jorden blivit tillräckligt varm, för nu börjar gräset växa på green och vanliga gräsmattan, samt att vi fått lite nederbörd. Även om vi fick nästan 400 mm dec-feb, så har våren varit mycket torr. Vertikalskar idag också och dressat lite försiktigt. Sänkte klipphöjden till 5,60 mm. Jag tycker att greenen har bara senaste veckan tätat ihop sig. Klipper nu nästan varje dag

Maskmedlet kom denna vecka, men har inte lagt på något, då maskarna håller sig långt nere pga av det torra vädret. Vill inte slösa med det dyra medlet!

Klubben har bara Jacobsen-maskiner, så det är inte säkert att de har program för att slipa en john deere. Vi köpte in en ny slipmaskin som sköter sig mer eller mindre själv, för ca 0,5 miljoner. Tidigare hade de en maskin som gjorde lite som den själv ville och de var tvungna att ha konstant övervakning, annars kunde cylindern förstöras. Slipar manuellt låter inte så bra om man vill ha bra kvalitet. Risken är ju att slipning sker för sällan.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Antar att jorden blivit tillräckligt varm, för nu börjar gräset växa på green och vanliga gräsmattan, samt att vi fått lite nederbörd. Även om vi fick nästan 400 mm dec-feb, så har våren varit mycket torr. Vertikalskar idag också och dressat lite försiktigt. Sänkte klipphöjden till 5,60 mm. Jag tycker att greenen har bara senaste veckan tätat ihop sig. Klipper nu nästan varje dag

Maskmedlet kom denna vecka, men har inte lagt på något, då maskarna håller sig långt nere pga av det torra vädret. Vill inte slösa med det dyra medlet!

Klubben har bara Jacobsen-maskiner, så det är inte säkert att de har program för att slipa en john deere. Vi köpte in en ny slipmaskin som sköter sig mer eller mindre själv, för ca 0,5 miljoner. Tidigare hade de en maskin som gjorde lite som den själv ville och de var tvungna att ha konstant övervakning, annars kunde cylindern förstöras. Slipar manuellt låter inte så bra om man vill ha bra kvalitet. Risken är ju att slipning sker för sällan.
Ni har väll haft gynnsamt väder länge? Kan det vara den torra våren som fått gräset att hålla tillbaka?
Här kom det regn o på 2h så slog björken ut!

Hur mycket dressar du varje gång på ett ungefär? Hade varit kul att få en riktlinje på hur mycket sand man kommer behöva.

Både dress och vertikalskärning ska ju trigga gräset till att breda ut sig, men skönt att den börjar täta upp sig!

5,6mm är riktigt lågt, hur verkar färgen hålla sig nu? Håller den sig åt det mörkare gröna eller är den ljusgrön

Det är en stor investering med en maskin men det är väll nästan ett måste idag för att kunna hålla toppklass på banan.
Klipper man green 2ggr per dag under högsäsong så blir det snabbt slött speciellt om dom dressar ofta.

Att våran lokala har slipat/slipar för hand är just pga den stora investeringen, utan att ha inblick i klubben så skulle jag tro att ekonomin inte är den starkaste. Tycker banan ofta ser lite trött ut.
Men vi har ju inte ett direkt gynnsamt klimat här uppe.
Hade själv cirka 30% av "greenen" bränd nu i våras trots ingen har rört sig på den sen frosten kom och att den skottades av i våras.
 
Dressning: en riktig uppbyggd green anser jag behöver inte dressas med stora mängder, men ändå ganska ofta. Min erfarenhet är att på golfbanan fyller de på med max 5 mm per år, med dress ca en gång i månaden under säsong.

Jag startade från vanlig bonnajord av skånsk modell. Första två åren dressade jag 2-3 cm per år, dvs ca 600 kg per gång ger en uppbyggnad på ca 1,5 mm. Detta stressar gräset och i början var gräset rätt glest och gräöset växte uppåt 1 cm på någon dag. År tre dressade jag 1-1,5 cm och idag tror jag att det blir strax under 1 cm totalt under säsong. I huvudsak dressning på vår och för sommar, sedan bara någon enstak gång. I år har jag dressat två ggr, totalt 800 -900 kg, dvs ca 2 mm eller 4 kg per m2. Nästa gång blir om 2- 3 veckor, sedan 1-2 gånger i juli och en gång i augusti, därefter får vi se om det behövs något mer. Totalt blir det om jag räknar rätt 5-7 mm.

Ska ta ett kort efter dagens klippning, så kanske vi kan se färgen.
 
Så inga mängder vi talar om iaf, om jag skulle hålla mig till 4kg/kvm då rör det sig om ca 1600kg för då ca 2mm i en dressning.

Måste grunddressa för att bygga upp en jämnare yta så jag skulle nog gissa att man då kan gå så hårt som 8-12kg/kvm utan att kväva gräset och sen underhålla med 3-4kg för att komma undan all thatch som rödsvingel producerar.

Var maniskt noga när jag anlade men visst finns det någon dipp som kommer svälja mer.

Tror att till själva första initiella dressingen ska jag bygga en bredare "raka".

Sen själva underhållsdressningen tänkte jag att man kan använda en typ ringgummimatta för att dra in det med, blir lite likt vad proffsen använder.


Vad använder du för sand?

Här har vi inte så mycket att tillgå, det finns leksand 0-2mm tvättad, sen finns det stridsand 0-4 otvättad.
Är inte så sugen på att beställa via skånefrö, det blir dyrt om man ska ha några ton.

Bjud gärna på en bild, skulle vara kul att se. Tycker att gräset ser lite blekt ut när man börjar krypa nedåt i höjd. Men det är kanske väldigt individuellt
 
Sanden är tvättad natursand 0,2-2,0 mm som köps lokalt, betalar 400 kr för en släpkärra. Använder ett armeringsnät 1x1,5 m, med en tyngd och sedan tre borstar längst bak, fungerar mycket bra, se inlägg 231. Allt dras bakom åkgräsklipparen.

Även om vintern är snällare här, så sätter sig gräsmattan varje vinter och blir lite småguppig. Om jag bara orkade skulle jag vilja dressa hela gräsmattan nästan varje år, men ryggen klarar inte av det. Skulle behöva införskaffa en lastare och dressar med en typ Ecolawn.

Här kommer en bild under klippning. Tillvänster är det klippt, medna till höger är det inte klippt. Hade växt under 1 mm under de senaste 24 timmarna, blev inte mycket i uppsamlaren. Kanske lite svårt att se skillnaden. Lade på en lite giva gödning igen. Gräset ganska grönt, tycker jag. Gräsklippare i arbete delar bilden i en nyligen klippt och en ojämn oklippt sektion av gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Har sänkt till 5,50 mm och stöddressat med sand precis, som ni säkert ser. Det ser värre ut än vad det är.
Snart dags att sätta ut hålkopparna. Här kommer en bild.
Nysänkt gräsmatta med sandstöddressning, redo för att sätta ut hålkoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Vertikal skärning idag. I går kördes stjärnpipning. Är nere på 4,96 mm. Här kommer en bild på moddade robotklipparen som klipper på 6 mm.
Moddad robotgräsklippare i trädgård klipper gräset på 6 mm längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Ser väldigt bra ut på bild! Fin grön färg trots den låga klipphöjden!

Hur ofta klipper du nu då du är nere under 5mm? Antar att det blir varje dag.
 
Klippning med cylindern sker ca 5 dagar i veckan just nu. I kväll ska jag lägga på 10 kg maskmedel på och vid green. Sedan läste jag att man kan tillverka eget vätmedel, med miljövänligt diskmedel- 1 tsk till 1 liter vatten. Min tanke är att masken inte trivs där vätmedel är applicerat.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.