wildeside
Fick ett intressant meddelande nu!
Shelly Cloud - Over voltage detected by Element!
Element detected over voltage!
Har inte varit påslaget sen i februari:crysmile:
Är varningen försenat sen februari eller vad händer?
 
Jag kan tyvärr väldigt lite om hur el och ström fungerar, men jag vill ändå veta hur mycket vi gör av med på tomten. Jag ska försöka förklara hur saker och ting verkar vara kopplat.

Vi bor på en stor tomt på landet med två byggnader som använder samma anslutning till elnätet.

Båda byggnader har solpaneler på taken och varsin växelriktare (tror jag det kallas?). Endast ena växelriktaren går att läsa av via nätverk medan den andra är äldre och ser ut att sakna utgångar överhuvudtaget.

Ena byggnaden har en display som visar hur många watt som går åt dit. Vad andra byggnaden gör av med är nog ingen som kan räkna ut riktigt.

Jag vill alltså mäta hur mycket el vi producerar från båda solpaneler, samt mäta hur mycket el vi köper in och skickar ut på elnätet. Detta vill jag få in i Home Assistant.

Min tanke är följande:
Om jag ansluter en Shelly 3EM direkt efter elmätaren som sitter på utsidan av huset så kan jag mäta hur mycket el vi tar emot/skickar ut på elnätet. Korrekt?

Den ena solpoanelen kan jag få ut realtidsstatistik från idag via WiFi, men hur kan jag mäta vad den andra "dumma" solpanelen producerar? Kan man använda en Shelly EM med två klämmor för detta?

Om ovanstående fungerar så tänker jag mig att jag på så vis kan mäta hur mycket energi båda byggnader gör av med dygnet runt. Jag skulle inte kunna mäta byggnaderna för sig, men det är inte så viktigt. Jag tror att jag skulle behöva två ytterligare Shelly 3EM för det och då börjar det dra iväg lite väl mycket i pris bara för att mäta elanvändningen.

Kan någon klok person berätta om jag tänker helt fel?
 
Det bästa borde vara att läsa ut informationen direkt från elmätaren? Om det är hyfsat modern så borde den ha en HAN-port man kan koppla in en adapter på som i sin tur skickar siffrorna till HA.
 
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det bästa borde vara att läsa ut informationen direkt från elmätaren? Om det är hyfsat modern så borde den ha en HAN-port man kan koppla in en adapter på som i sin tur skickar siffrorna till HA.
Den verkar inte ha någon port som jag kommer åt. Jag tror att den ska bytas inom några år, men jag är inte helt hundra.

Jag kan ta en titt och kanske ta ett foto ifall det hjälper någon att komma fram till något jag inte gör.

Det skulle vara istället för en Shelly 3EM, men kräver annan utrustning istället?

Känner du till om man kan använda en Shelly EM med två klämmor för att mäta hur mycket vi producerar med den "dumma" solanläggningen?

Edit: Min elmätare har tyvärr ingen HAN-port. Det verkar vara denna, med en gprs-modul: LZQJ-XC_datablad_181019.pdf
 
Redigerat:
vad lämnar växelriktaren ifrån sig, den som hanterar den dumma anläggningen? enfas?

en Shelly EM kan mäta två strömmar, men den gör effektberäkningen med referens till bara en fas – det vill säga, om du mäter på olika faser med två strömkännare så kommer den ena visa rätt, medan den andra uppmätta effekten kommer att "visa fel"

men är det en trefas växelriktare så kan man kanske förvänta sig den lämnar samma ifrån sig snarlikt mycket ström på alla tre faserna,och då borde det räcka med att mäta på en fas med en strömkännare (och sen multiplicera med 3 då)
 
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
harka harka skrev:
vad lämnar växelriktaren ifrån sig, den som hanterar den dumma anläggningen? enfas?

en Shelly EM kan mäta två strömmar, men den gör effektberäkningen med referens till bara en fas – det vill säga, om du mäter på olika faser med två strömkännare så kommer den ena visa rätt, medan den andra uppmätta effekten kommer att "visa fel"

men är det en trefas växelriktare så kan man kanske förvänta sig den lämnar samma ifrån sig snarlikt mycket ström på alla tre faserna,och då borde det räcka med att mäta på en fas med en strömkännare (och sen multiplicera med 3 då)
Jag vet tyvärr ingenting om den "dumma" växelriktaren och kan inte följa kablaget för att förstå hur saker och ting är kopplat. Jag har en elektriker i släkten, men han har ingen koll på vad som skulle kunna behövas för mitt ändamål.

Jag tog ett foto på den "dumma" växelriktaren och det ser ut så här: https://i.imgur.com/eO0trtk.jpg
 
ja, det där är ju en enfas växelriktare så det räcker med en strömkännare ("klämma") för att se vad som kommer ur den

sen är de tre enkla trådarna till höger i bilden 230V utgående matning och det ska inte se ut så där (med ledare med bara ett isolerande skikt), man kan också undra var de ledningarna tar vägen – kanske kan din släkting se över och åtgärda installationen så att den är juste

(det går alldeles utmärkt att ladda upp bilder eller drag'n'drop till forumet, så slipper man använda externa siter)
 
  • Gilla
Jsson83 och 1 till
  • Laddar…
Skulle man kunna använda två stycken Shelly EM med två strömkännare var för att mäta dom tre + 1 faser som jag vill ha mätt?

Jag tänker mig att den ena Shelly EM mäter två av tre faser direkt efter elmätaren, och den andra Shelly EM mäter den tredje fasen samt den "dumma" växelriktaren som var enfas?

Det är billigare än att köpa en Shelly 3EM och en Shelly EM.
 
kan, kan man väl – men det blir inte snyggt

för att mäta effekt så mäter Shellyn strömmen genom sensorn och multiplicerar den med spänningen som Shellyn drivs med

elnätet har tre faser som är förskjutna till varandra medan en Shelly EM bara har en referensspänning som den matas med, så den fungerar utmärkt om man mäter upp två strömmar som har samma fas som Shellyns matningsspänning (till exempel två olika värmeelement)

försöker man mäta upp effekten på olika faser så kommer Shelly EM rapportera rätt effekt för den ena strömmen men ett annat värde för den andra strömmen; om det är rent resistiva laster så kan man räkna ut effekten efteråt, men jag vet inte hur det ser ut i din anläggning och det blir som sagt inte så snyggt

Shelly 3EM kopplas in till alla tre fasspänningarna och kan därmed beräkna effekten korrekt för alla tre faserna

skulle man nöja sig med två stycken EM så behöver det också förstås finnas fysiska förutsättningar att installera de båda puckarna så att de kan mäta på båda anläggningarna

om det bara avsett som ett temporärt test för att bilda sig en uppfattning om prestanda/beteende så kan man väl leva med det (och kanske rent av bara använda en EM), men är det avsett som mer permanent övervakning/loggning så skulle jag välja 3EM + EM
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
kan, kan man väl – men det blir inte snyggt

för att mäta effekt så mäter Shellyn strömmen genom sensorn och multiplicerar den med spänningen som Shellyn drivs med

elnätet har tre faser som är förskjutna till varandra medan en Shelly EM bara har en referensspänning som den matas med, så den fungerar utmärkt om man mäter upp två strömmar som har samma fas som Shellyns matningsspänning (till exempel två olika värmeelement)

försöker man mäta upp effekten på olika faser så kommer Shelly EM rapportera rätt effekt för den ena strömmen men ett annat värde för den andra strömmen; om det är rent resistiva laster så kan man räkna ut effekten efteråt, men jag vet inte hur det ser ut i din anläggning och det blir som sagt inte så snyggt

Shelly 3EM kopplas in till alla tre fasspänningarna och kan därmed beräkna effekten korrekt för alla tre faserna

skulle man nöja sig med två stycken EM så behöver det också förstås finnas fysiska förutsättningar att installera de båda puckarna så att de kan mäta på båda anläggningarna

om det bara avsett som ett temporärt test för att bilda sig en uppfattning om prestanda/beteende så kan man väl leva med det (och kanske rent av bara använda en EM), men är det avsett som mer permanent övervakning/loggning så skulle jag välja 3EM + EM
Tack för all information! Jag lade en beställning på en Shelly 3EM och en EM. Det är lika bra att göra det ordentligt om det ska göras.

När elmätaren blir utbytt så att det går att läsa av information från den så kan jag alltid flytta 3EM för att mäta den ena bostaden istället.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fick detta igår så är någon på väg att handla kan det kanske vara dags att passa på.

Meddelande om kommande prisändringar på Shelly-produkter med datumet för nya priser från 2:a juni 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Hallå Shellyproffs!
Har en tanke på att styra vår elpatron (trefas 4,5 kW, för varmvatten) så att den får ström endast under de 2-3 billigaste timmarna varje dygn och då funderar jag på om Shelly kan vara en bra väg att gå? Vilken/vilka produkter behöver jag i så fall? Har ingenting nu.

Gissar att det behöver kopplas till någon form av trefasrelä, så om ni har koll på vad det är för prylar jag behöver utöver Shelly så är det också välkommet att skriva. :) Just nu är den kopplad direkt från elskåpet till en vanlig strömställare för trefas.
 
hobbs hobbs skrev:
Hallå Shellyproffs!
Har en tanke på att styra vår elpatron (trefas 4,5 kW, för varmvatten) så att den får ström endast under de 2-3 billigaste timmarna varje dygn och då funderar jag på om Shelly kan vara en bra väg att gå? Vilken/vilka produkter behöver jag i så fall? Har ingenting nu.

Gissar att det behöver kopplas till någon form av trefasrelä, så om ni har koll på vad det är för prylar jag behöver utöver Shelly så är det också välkommet att skriva. :) Just nu är den kopplad direkt från elskåpet till en vanlig strömställare för trefas.
En kontaktor lär behövas samt ev. en kapsling till den.

https://www.bauhaus.se/normkontakto...Ch2QKAKPEAQYASABEgLV8vD_BwE#go-to-description
 
N nu1mlock skrev:
Jag vet tyvärr ingenting om den "dumma" växelriktaren och kan inte följa kablaget för att förstå hur saker och ting är kopplat. Jag har en elektriker i släkten, men han har ingen koll på vad som skulle kunna behövas för mitt ändamål.

Jag tog ett foto på den "dumma" växelriktaren och det ser ut så här: [länk]
Du verkar ju ha en RS-232-port bakom en lucka där! Kanske kan du få ut användbar data ur den. En Raspberry Pi på det så har du en smart växelriktare!
 
E etompau skrev:
En kontaktor lär behövas samt ev. en kapsling till den.

[länk]
Okidoki, tack! Fungerar den som relä? Jag skall inte installera detta själv, men vill ha lite koll på materialkostnader innan jag börjar jaga elektrikern.. Vad för typ av Shelly behövs till detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.