Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Söders höjder i Stockholm. Tänkte det var lämpligt att kontrastera med ett utpräglat tryggt område med ett nationellt känt otryggt torg i samma kommun för att göra poängen att plank nog inte är den stora faktorn i frågan. Annars är kanske byggåtgärder i villaområden inte riktigt mest prioriterat för att maximera trygghetskänsla hos kommuninvånarna tänker jag.
Jag tror inte att någon tror att plank är den stora faktorn. Däremot är det en av flera faktorer som påverkar trygghetskänslan. Det är väl inte direkt någon större "byggteknik åtgärd" att vara restriktiva med bygglov för plank så jag förstår inte riktigt problemet med det?

/Krille
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Jag tror inte att någon tror att plank är den stora faktorn. Däremot är det en av flera faktorer som påverkar trygghetskänslan. Det är väl inte direkt någon större "byggteknik åtgärd" att vara restriktiva med bygglov för plank så jag förstår inte riktigt problemet med det?

/Krille
Om det ens är en signifikant faktor som alls påverkar trygghetskänslan. Jag tvivlar och tror snarare det handlar om negativa känslor inför plank som döljer sig bakom detta argument.

Min utgångspunkt är den samma som lagstiftarens, att den enskilde ska få lov att utföra bygglovspliktiga åtgärder om de inte strider mot detaljplanen eller PBL. Det finns ingen särskild reglering mot uppförande av plank i PBL.
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det ens är en signifikant faktor som alls påverkar trygghetskänslan.
Nog påverkar det min i alla fall. Om man på din bild från Söder tar bort fönstren så att det blir en smal gata omgiven av plank så att det inte är någon som märker om man blir överfallen i mörkret så skulle jag inte vilja gå där. Då går jag mycket hellre över ett öppet torg där många andra människor är även om det är i en beryktad stadsdel.
 
Maria T
Om jag skulle känna mig jagad och utsatt då jag befinner mig på en gata i ett småhusområde, och alla gårdar skulle vara omgärdade av plank skulle jag definitivt vara betydligt mer rädd över att inte kunna springa in till ett hus och knacka på; kanske jag måste försöka fippla med att öppna en dörr i planket och bli upphunnen, kanske skulle ingen höra mina rop på hjälp om alla hade plank som omgärdade trädgårdarna.
De gamla fina planken i inlägg #32 där det finns hus, men fönster emellan, skrämmer mig inte.

Då jag bott flera år i USA (olika städer) så vet jag hur det känns att gå i smala gränder mellan huskroppar (enfamiljshus) där det inte fanns ett enda fönster mot gränden, riktigt vidrig även under dagtid och ingen vill gå där när det är mörkt. Så vill jag verkligen inte att våra villagator ska kännas (OK inte helt korrekt jämförelse eftersom dessa gränder är smala, men nämnder det ändå).

Till syvende och sist är det också hus (småhus, villor, enfamiljshus) vars invånare vill stänga ute omvärlden med hjälp av plank och täta häckar som i större grad drabbas av inbrott. Jag är kontaktperson för Grannsamverkan i området där jag bor och vet det med säkerhet.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Visst kan man tänka sig på extrema miljöer och extrema scenarier men det är inte riktigt vad frågan gäller.
 
BirgitS
Kort sagt: Plank minskar tryggheten. Ju mer plank desto mer. Oavsett vad du tror om plank så är det min känsla. Men det är ju inte direkt ovanligt att män inte förstår hur kvinnor upplever olika miljöer.
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det ens är en signifikant faktor som alls påverkar trygghetskänslan. Jag tvivlar och tror snarare det handlar om negativa känslor inför plank som döljer sig bakom detta argument.

Min utgångspunkt är den samma som lagstiftarens, att den enskilde ska få lov att utföra bygglovspliktiga åtgärder om de inte strider mot detaljplanen eller PBL. Det finns ingen särskild reglering mot uppförande av plank i PBL.
Du tror inte att de negativa känslorna kan bero på en minskad trygghetskänsla?

/Krille
 
  • Gilla
anne-christineraab
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Kort sagt: Plank minskar tryggheten. Ju mer plank desto mer. Oavsett vad du tror om plank så är det min känsla. Men det är ju inte direkt ovanligt att män inte förstår hur kvinnor upplever olika miljöer.
Nu tror jag inte vi ska generalisera din känsla till hur kvinnor generellt upplever miljöer. Lika lite som att hur jag upplever miljöer skulle vara generell för hur män upplever miljöer. Variationen inom grupperna kvinnor och män är med säkerhet stor och vi har en hel del män (tror jag) som associerar plank till något negativt i tråden.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Maria T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst kan man tänka sig på extrema miljöer och extrema scenarier men det är inte riktigt vad frågan gäller.
En del av mitt svar kanske var extremt, gällande att jag har bott utomlands och sett hur dessa höga
(3 meter?) plank skapar en rädsla för att människor ö h t vill gå till fots.

Det andra jag nämnde, som att villor med skaftvägar (inte nämnt tidigare, skriver nu), villor med knapp insyn vare sig det är plank eller häckar, kanske finns nåt mer jag inte kommer på för stunden, är mer drabbade av inbrott kan väl inte anses vara ett extremt scenarium?
Åk själv runt i vilket villaområde som helst i min, till Stockholm närliggande, kommun så kommer du att se att "folk" vill skärma av sig (om det är från trottoar, bilväg, skränande ungar eller annat låter jag vara osagt) men det är, som tur är enligt min uppfattning, oftast medelst buskage av olika sort då plank kräver bygglov och de plank jag känner till närmast där jag bor är p g a närliggande trafik.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tror mer att det är en kulturell fråga.
Hur menar du att det skulle vara en kulturell fråga? Själv tror jag att en minskad trygghetskänsla normalt ger just en negativ känsla.

/Krille
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Maria T Maria T skrev:
En del av mitt svar kanske var extremt, gällande att jag har bott utomlands och sett hur dessa höga
(3 meter?) plank skapar en rädsla för att människor ö h t vill gå till fots.

Det andra jag nämnde, som att villor med skaftvägar (inte nämnt tidigare, skriver nu), villor med knapp insyn vare sig det är plank eller häckar, kanske finns nåt mer jag inte kommer på för stunden, är mer drabbade av inbrott kan väl inte anses vara ett extremt scenarium?
Åk själv runt i vilket villaområde som helst i min, till Stockholm närliggande, kommun så kommer du att se att "folk" vill skärma av sig (om det är från trottoar, bilväg, skränande ungar eller annat låter jag vara osagt) men det är, som tur är enligt min uppfattning, oftast medelst buskage av olika sort då plank kräver bygglov och de plank jag känner till närmast där jag bor är p g a närliggande trafik.
Jag håller med dig om att villafolket numera ofta vill avskärma sig och att det ofta görs med vegetation. Tujahäcken har vi ju redan tagit upp - Sveriges plank. Inte minst i Stockholm som har ett så pass påtaglig internationell påverkan kanske detta inte är så förvånande. Var och varannan familj är ju i all fall till del invandrad. Jag vet inte hur många gånger kollegorna på min extremt internationella arbetsplats i just Stockholm har hört sig för om de underliga svenskarna som ställer sina trädgårdar och hem till förfogande för förbipasserandes blickar. Varför drar man inte för gardinerna?! Det är detta som gör att jag tror det är en kulturell fråga (och t ex inte en egentlig genusfråga).
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kort sagt: Plank minskar tryggheten. Ju mer plank desto mer. Oavsett vad du tror om plank så är det min känsla. Men det är ju inte direkt ovanligt att män inte förstår hur kvinnor upplever olika miljöer.
En kvinna löper större risk att bli utsatt för våld i det egna hemmet med sin man/sambo/pojkvän som förövare - än hon löper risk att utsättas för våld när hon går på en gata i ett detaljplanerat villaområde. Med eller utan plank runt villatomterna.
Som rådande trädgårds- och byggnadstrender ser ut är det inte troligt att plank blir särskilt populärt, ens om det skulle bli lättare att få bygglov för plank. Idealet verkar vara maximal insyn, både i trädgården och bostaden.
Tillägg: insynen är dock en chimär vad gäller våld i hemmet. Den (oftast man) som är våldsam mot partner och/eller barn hittar sätt att dölja detta också.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De är båda från verkligheten och poängen är alltså att enstaka plank inte är en avgörande fråga för om en plats upplevs som trygg eller ej. Det är en multifaktoriell fråga som inte kan förenklas på det sätt som byggnadsnämnden gör.
En rimlig jämförelse hade varit två snarlika miljöer där den ena visar fastigheter inmurade av 2+ meter höga plank, medan den andra en mer traditionell utformning med staket och häckar.

Sen kan solen gå ner och så gör vi en trygghetsuppskattning.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
En rimlig jämförelse hade varit två snarlika miljöer där den ena visar fastigheter inmurade av 2+ meter höga plank, medan den andra en mer traditionell utformning med staket och häckar.

Sen kan solen gå ner och så gör vi en trygghetsuppskattning.
Låter inte så rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.