Visst räntorna har stor betydelse , men skulle nog vara mer orolig över vår inflation , som är svår komma undan , det påverkar ju allt vi gör o köper
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Ja nu smäller det till rätt bra.

Allt pekar mot 3-4% låneräntor inom 1-2 år.
Det blir spännande se hur det påverkar konsumtionen hos de med 9 miljoner i lån (inte helt ovanligt i detta länet...)
 
  • Gilla
BJER
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Ja nu smäller det till rätt bra.

Allt pekar mot 3-4% låneräntor inom 1-2 år.
Det blir spännande se hur det påverkar konsumtionen hos de med 9 miljoner i lån (inte helt ovanligt i detta länet...)
Visst det blir en prövning för många , tänk alla dessa bilar , leasingavtal som står på alla garageplatser , kan bli svårt avgöra rädda boende eller
 
Meh.

Vi bombas konstant med riktade-nyheter om att huspriserna ska falla kraftigt.... i mitt område är de upp några procent den senaste månaden och fortsätter att stiga.

Man får nog ta allt med en nypa salt.

Avtalsrörelsen är igång och om ekonomin kan hållas nere så behöver dom inte höja lönerna så kraftigt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Huspriserna stiger dåligt
Huspriserna sjunker dåligt

När är det bra?
Har folk problem med simpel matte?
 
  • Haha
Screew
  • Laddar…
En sak att ha med sig är att om huspriserna går ner med 20 procent så är vi tillbaka till samma priser som innan pandemin, källa ekonomiekot extra i sr . Tycker de är lite tänkvärt , och även att man ju får se om de blir en rejäl nedgång dvs förbi typ 15-20 procent eller mer en återgång
 
Ser inte problemet med stigande räntor, sjunkande huspriser eller inflation..

Räntor= ja när vi köpte räknade vi med 8% Så vad är problemet?
Sjunkande huspriser= och? Är inte det bra.. Ska man sälja, så har väl det du tänkt köpa sjunkit med...
Inflation= Äter upp dina lån, så det är väl bra...

Det största problemet som jag ser det är att folk lever på marginalen och måste ha senaste mobilen, resa till dom mest exklusiva platserna och ha ny bil hela tiden... Det tycker jag är det största problemet och tror fan snart att det är en folksjukdom..
 
  • Gilla
Mathias01 och 4 till
  • Laddar…
R Rigor skrev:
Ser inte problemet med stigande räntor, sjunkande huspriser eller inflation..

Räntor= ja när vi köpte räknade vi med 8% Så vad är problemet?
Sjunkande huspriser= och? Är inte det bra.. Ska man sälja, så har väl det du tänkt köpa sjunkit med...
Inflation= Äter upp dina lån, så det är väl bra...

Det största problemet som jag ser det är att folk lever på marginalen och måste ha senaste mobilen, resa till dom mest exklusiva platserna och ha ny bil hela tiden... Det tycker jag är det största problemet och tror fan snart att det är en folksjukdom..
Överkonsumtion har länge varit ett problem, ibte bara folksjukdom även resurs och natur sjukdom.
Jag håller med dig, måbga ör löjliga med att allt ska vara så "fräsch och se nytt ut".
Köper telefoner, bilar mm som andra byter kallingar.
Ska fara på resor och"förverkliga sig själva".
Nej denna mentalitet att försöka vara nptt och se ut som nått utåt.
Skrattar ofta åt dessa folk. Tycker det börjar vara löjligt och ser nöstan fram emot alla får en rejäl näsbränna
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Ja nu smäller det till rätt bra.

Allt pekar mot 3-4% låneräntor inom 1-2 år.
Det blir spännande se hur det påverkar konsumtionen hos de med 9 miljoner i lån (inte helt ovanligt i detta länet...)
Ja det kommer att bli ett kraftigt tapp i valfri konsumtion där många av de enkla jobben finns. Om några år kommer vi ha stora grupper som inte får ett jobb och ekonomin avstannar och som vanligt kommer politikerna säga att de inte såg det komma och så kommer de skylla allt på de illojal konsumenterna.

Jag säger inte att vi bör behålla låg ränta men en höjning måste ske väldigt försiktigt.

Kom ihåg att vi i dagsläget har löneavtal på 1%, inte som på 70-talet att löneökningarna följde inflationen.
 
  • Gilla
jcalfred och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ja det kommer att bli ett kraftigt tapp i valfri konsumtion där många av de enkla jobben finns. Om några år kommer vi ha stora grupper som inte får ett jobb och ekonomin avstannar och som vanligt kommer politikerna säga att de inte såg det komma och så kommer de skylla allt på de illojal konsumenterna.

Jag säger inte att vi bör behålla låg ränta men en höjning måste ske väldigt försiktigt.

Kom ihåg att vi i dagsläget har löneavtal på 1%, inte som på 70-talet att löneökningarna följde inflationen.
Stora grupper som inte får jobb.
Den som vill jobba får jobba, det här är Sverige det finns jobb åt alla arbetsföra.
Helt meningslöst att frisktfolk sitter arbetslösa medans man importerar arbetskraft på många områden (som är många ggr helt odugliga).
Men många är "för fina" för vissa jobb.
 
  • Gilla
Mathias01 och 1 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Meh.

Vi bombas konstant med riktade-nyheter om att huspriserna ska falla kraftigt.... i mitt område är de upp några procent den senaste månaden och fortsätter att stiga.

Man får nog ta allt med en nypa salt.

Avtalsrörelsen är igång och om ekonomin kan hållas nere så behöver dom inte höja lönerna så kraftigt.
Kompis säljer lägenhet på bästa adress inne i innerstan. Inte ett enda bud trots lågt utgångspris och låg avgift.

Så nog smäller det till rejält .
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ja det kommer att bli ett kraftigt tapp i valfri konsumtion där många av de enkla jobben finns. Om några år kommer vi ha stora grupper som inte får ett jobb och ekonomin avstannar och som vanligt kommer politikerna säga att de inte såg det komma och så kommer de skylla allt på de illojal konsumenterna.

Jag säger inte att vi bör behålla låg ränta men en höjning måste ske väldigt försiktigt.

Kom ihåg att vi i dagsläget har löneavtal på 1%, inte som på 70-talet att löneökningarna följde inflationen.
Du är inne på nått viktigt.

De där enkla jobben. Många av dem var de som skulle "få en chans komma in på bostadsmarknaden".
Det hör ju till att det sällan är de med god ekonomi som kommit en bit i karriären som drabbats av just räntehöjningar.
 
A
Appendix Appendix skrev:
Kompis säljer lägenhet på bästa adress inne i innerstan. Inte ett enda bud trots lågt utgångspris och låg avgift.

Så nog smäller det till rejält .
tror ni inte många av de som bott i hyresrätter sitter och väntar ett halvår till nu tills räntorna går upp rejält. Sen kommer det finnas en stor efterfrågan ändå när alla har väntat och priserna sjunker inte.
 
Kan någon på ett pedagogiskt sätt förklara varför inflationen ”äter upp lånet”. Inflationen ökar men det gör väl räntan också så både räntekostnaden såväl som konsumtionskostnaderna ökar. Min lön gör det inte i samma takt.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.