D djac skrev:
Någon Aftonbladetmedlem som läst denna, lite ovanlig körning men kanske kul?

[länk]
Testet säger egentligen bara det som alla som inte är elbilsförnekare redan vet. Dvs att det går bra att köra långt med elbil om man stannar och laddar 20-30 minuter då och då och att man måste stanna 40-50 minuter då och då för att äta, skita och proviantera även om man åker ICE-bill.

Det skulle vara kul att göra samma test men med släpvagn med två skotrar efter varje bil...
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Kommer att göra ett empiriskt elbilstest på en lite längre sträcka under nästa vecka:
Nacka - Sollentuna - Örebro - Jönköping - Malmö - Helsingborg - Nacka.
Lovar att helt ärligt rapportera i detalj om hur det går med laddningar, köer till laddare, eventuella problem och beskriva totalupplevelsen.
:cool:

Förutsättningen är som följer:
Kommer starta med fulladdad bil hemifrån, Mustang Mach-e SR RWD, 44 mil angiven WLTP-räckvidd. Kommer köra med behaglig temperatur i kupén (20 grader), följa hastighetsbegränsningar (ingen meskörning), mestadels motorväg i 110-120.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Ser fram mot din rapport, kan ju vara anledning till att byta bil
/B
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Kommer att göra ett empiriskt elbilstest på en lite längre sträcka under nästa vecka:
Nacka - Sollentuna - Örebro - Jönköping - Malmö - Helsingborg - Nacka.
Misstänker att det inte är tänkt att betas av på en dag, utan att du har ärenden på mellanstationerna som leder till någon eller några övernattningar. Intressant även hur det funkar i praktiken för dig dock. Och Henkeborg–Nacka är ju en rejäl resa i sig.
 
Helsingborg-Nacka är knappt 60 mil. Det kör man väl lätt på en dag?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Ja, absolut. Och förmodligen med två stopp i den aktuella bilen om den startar fulladdad i Skåne. Men nu vet vi ju inte om dagen börjar där och så, det var därför jag frågade.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Misstänker att det inte är tänkt att betas av på en dag, utan att du har ärenden på mellanstationerna som leder till någon eller några övernattningar. Intressant även hur det funkar i praktiken för dig dock. Och Henkeborg–Nacka är ju en rejäl resa i sig.
Så sant så.
Måndag: Nacka-Sollentuna-Örebro-Jönköping och hotell
Tisdag: Jönköping-Malmö + hotell
Onsdag: Malmö-Helsingborg pch hotell
Fredag: Helsingborg-Nacka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, absolut. Och förmodligen med två stopp i den aktuella bilen om den startar fulladdad i Skåne. Men nu vet vi ju inte om dagen börjar där och så, det var därför jag frågade.
Ja. Räknar med att starta fulladdad från Helsingborg och två stopp på vägen. Men mycket motorväg med 110-120 den sträckan så det kommer dra lite mer än enligt WLTP.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ingår parkering med laddning på hotellen, eller får man lösa det på annat vis?
 
useless useless skrev:
Ingår parkering med laddning på hotellen, eller får man lösa det på annat vis?
Jag har hittills aldrig bott på ett hotell där laddning ingår. Det är dessutom sällan de ens har laddplatser, eller vet var de finns.
Tror i ärlighetens namn att bra laddmöjligheter skulle kunna bli en bra konkurrensfördel för hotellen. Speciellt om man kan förboka platser med laddning. Dessutom skulle bra och organiserad destinationsladdning på hotellen förstås avlasta snabbladdarna längs vägarna.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Tror i ärlighetens namn att bra laddmöjligheter skulle kunna bli en bra konkurrensfördel för hotellen.
Där tror jag att vi redan är. Handelsresande (så säger man väl inte längre) egenföretagare har ju en rätt stor uppsida med elbilar och exempelvis på Scandic tycker jag att man ofta ser laddare numera. Många cityhotell med små trångs garage verkar dock mindre försigkomna.

Och det är filtrerbart på exempelvis hotels.com (under bekvämligheter). Men som sagt, det är väl sällan bokningsbart så lite av ett lotteri om man faktiskt får ladda.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Där tror jag att vi redan är. Handelsresande (så säger man väl inte längre) egenföretagare har ju en rätt stor uppsida med elbilar och exempelvis på Scandic tycker jag att man ofta ser laddare numera. Många cityhotell med små trångs garage verkar dock mindre försigkomna.

Och det är filtrerbart på exempelvis hotels.com (under bekvämligheter). Men som sagt, det är väl sällan bokningsbart så lite av ett lotteri om man faktiskt får ladda.
Ja, jag ogillar Scandic av princip (hotellens McDonalds, lika tråkigt överallt, exakt likadana rum och långt ifrån allt utom motorvägen) och vill bo i stadskärnan på orter jag besöker. Bor ofta på Elite hotels, men de har nästan aldrig möjlighet att ladda. Samma sak med andra centrala hotell, dessvärre.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.