N
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jag har redan svarat att det är trångt på den sidan inne i garaget och vill inte minska avståndet ytterligare och det är inte själva träregel-väggen som är problemet, den går att plussa på motsvarande det rivna teglet utan problemet är köldbryggan med den helt oisolerade betongsockeln. Där går vinterkylan rakt in i bjälklaget/golvet
Och även om jag inte skulle inkräkta mer än tidigare Mexitegelvägg så kvarstår ju problemet med tillträdet för att isolera och putsa och får en skyddande fasad
Sen kvarstår ju även åtkomst för att byta hängrännor och i framtiden även taket som kräver ställning på grannens mark.
Så nej, det löser inte problemet.
Men tycker du det själv är rimligt att tvinga av någon mark för att du tycker det är för trångt i ditt garage för att isolera på insidan? Hade du släppt den biten och endast fokuserat på servitut för åtkomst underhåll så hade det nog vart löst nu. Hur ska du lösa det nu har du tänkt när du återkallat ärendet? Det ända sättet att lösa det är ju att komma överens eller låta LM bilda servitut. Eller så får du flytta helt enkelt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nils ST skrev:
Vet du att lantmätaren inte är erfaren eller gissar du det bara för du tycker den gjort så mycket fel?
Det brukar gå lätt att kolla upp. Den yngre halvan av befolkningen har gått universitets- och högskoleutbildningar som inkluderar ett examensarbete som oftast ligger öppet i databasen DIVA. Så examensåret brukar ligga en googling bort.

Vi hade också en grön förrättningslantmätare i exploateringen lokalt här och allt blev väldigt komplicerat. Hon följde ju lagen och var inte beredd att sätta ned foten. Hon byttes sedan ut mot en gubb-70-talist. Han lät inte något så futtigt som detaljer i lagen stå i vägen för beslut och på några veckor löste sig ärendet. Så jag har empiri på att TS tänk inte är helt uppåt väggarna. (Men jag gillade förrättningslantmätaren som följde lagen bättre, har svårt för myndighetsaktivister. Man blir så rättslös när de härjar.)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det brukar gå lätt att kolla upp. Den yngre halvan av befolkningen har gått universitets- och högskoleutbildningar som inkluderar ett examensarbete som oftast ligger öppet i databasen DIVA. Så examensåret brukar ligga en googling bort.

Vi hade också en grön förrättningslantmätare i exploateringen lokalt här och allt blev väldigt komplicerat. Hon följde ju lagen och var inte beredd att sätta ned foten. Hon byttes sedan ut mot en gubb-70-talist. Han lät inte något så futtigt som detaljer i lagen stå i vägen för beslut och på några veckor löste sig ärendet. Så jag har empiri på att TS tänk inte är helt uppåt väggarna. (Men jag gillade förrättningslantmätaren som följde lagen bättre, har svårt för myndighetsaktivister. Man blir så rättslös när de härjar.)
Det går inte att dra dom slutsatserna utifrån enstaka exempel. Det beror såklart mer på person till person än om man är grön eller inte. Att tro något annat är bara dumt anser jag.
I övrigt var jag inte ute efter om TS visste när lantmätaren tagit examen utan om hen skulle klassas som erfaren eller inte utifrån lantmäteriets sätt att se på det. Jag tror inte alltid att ”erfaren” enligt lantmäteriet och övriga alltid är samma sak.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nils ST skrev:
Det går inte att dra dom slutsatserna utifrån enstaka exempel. Det beror såklart mer på person till person än om man är grön eller inte. Att tro något annat är bara dumt anser jag.
I övrigt var jag inte ute efter om TS visste när lantmätaren tagit examen utan om hen skulle klassas som erfaren eller inte utifrån lantmäteriets sätt att se på det. Jag tror inte alltid att ”erfaren” enligt lantmäteriet och övriga alltid är samma sak.
Jag vet inte vilka slutsatser du funderar över. Att det handlar om person till person är självklart och ingen har påstått något annat. Visst borde risken vara större att köra fast med en nybakad förrättningslantmätare som ännu inte har genomgått selektionen att vara kvar i yrket en längre tid. Och sen kommer ju ofta en självsäkerhet i yrkesrollen med erfarenhet, man blir mindre rädd för att göra fel. På gott och ont.
 
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte vilka slutsatser du funderar över. Att det handlar om person till person är självklart och ingen har påstått något annat. Visst borde risken vara större att köra fast med en nybakad förrättningslantmätare som ännu inte har genomgått selektionen att vara kvar i yrket en längre tid. Och sen kommer ju ofta en självsäkerhet i yrkesrollen med erfarenhet, man blir mindre rädd för att göra fel. På gott och ont.
Kan så var men folk har en tendens att tycka att folk är oerfarna bara för att man inte får som man vill.
Jag skulle nog vilja påstå att det kan vara enklare att få igenom tveksamma saker om det är en nyare lantmätare pga. att det är mycket att hålla koll på och mycket slinker igenom.
 
Claes Sörmland
N Nils ST skrev:
Kan så var men folk har en tendens att tycka att folk är oerfarna bara för att man inte får som man vill.
Jag skulle nog vilja påstå att det kan vara enklare att få igenom tveksamma saker om det är en nyare lantmätare pga. att det är mycket att hålla koll på och mycket slinker igenom.
Ja det går åt båda hållen. Vår gröna förrättningslantmätare hade en "mentor" i bakgrunden som hjälp. Dök plötsligt upp på ett arbetsmöte helt oannonserad. Kanske LMs standardlösning?
 
N Nils ST skrev:
Vet du att lantmätaren inte är erfaren eller gissar du det bara för du tycker den gjort så mycket fel?
Det är inget konstigt med att man får ett uppskattat pris på 50-60 000 kr och det senare visar sig kosta dubbelt eller ännu mer. Allt beror på hur tvistigt och komplicerat ärendet är. Och vad du än tycker så verkar faktiskt detta vara ett komplicerat ärende. Och det är ju onekligen tvistigt. Hade ni vart överens, ja då hade det nog kunnat sluta på 40 -50 000 kr. Mycket pengar ja men det är så det är, acceptera eller överklaga.
Jag vet hur länge hon arbetat men det säger inget om erfarenheten och hur duktig man är.
Trots ett antal år med detta så visar hela hennes agerande på oerfarenhet och inkompetes. T.ex. så stadgar lagen att man ska hålla möte på plats eller i anslutning till fastigheterna så man direkt kan se förhållandena men hon kallar till stt möte i stadshuset där hon ska visa en PP-presentation som hon jobbat med ett antal timmar men den falerade efter första bilden.
Sen skulle hon ha möte på plats för att utröna de verkliga förhållanden och även leta efter tontrör. Det upplyste jag henne om att det inte fanns några men hon ska ändå ut och kontrollera trots det. Jag har sänt in 15 bilder på hur det ser ut men det bryr hon sig inte om sen ska hon ha ett tredje möte i stadshuset igen....
Det räcker med ETT möte på plats...
Läs FBL då kan ni se hur det ska gå till, även LMs handbok
Sedan kräver hon inmätning av fastigheten trots att jag påtalat att den mättes in redan när den byggdes och sedan gjordes ännu en inmätning när jag sökte bygglov för en carport 2008.
Den sa hon att de inte kunde använda för den var äldre än två år och nu använder de ett annat koordinatsystem sa hon. En fd kollega till mig som sysslar med mätningar och utsättning sa att det visst går att konvertera gamla koordinater till det nya systemet. Sedan sa han, och även kommunens egna lantmätare, att de utgår ju från gamla kända punkter när de mäter in, t.ex tomtrör och de är ju i det gamla systemet...
Hon ljuger och jag fick fråga 5 ggr innan jag fick filen och jerhed var hygglig och digitaliserade den och det visade sig att mitt hus står 11 mm in på grannens tomt redan...
 
N
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jag vet hur länge hon arbetat men det säger inget om erfarenheten och hur duktig man är.
Trots ett antal år med detta så visar hela hennes agerande på oerfarenhet och inkompetes. T.ex. så stadgar lagen att man ska hålla möte på plats eller i anslutning till fastigheterna så man direkt kan se förhållandena men hon kallar till stt möte i stadshuset där hon ska visa en PP-presentation som hon jobbat med ett antal timmar men den falerade efter första bilden.
Sen skulle hon ha möte på plats för att utröna de verkliga förhållanden och även leta efter tontrör. Det upplyste jag henne om att det inte fanns några men hon ska ändå ut och kontrollera trots det. Jag har sänt in 15 bilder på hur det ser ut men det bryr hon sig inte om sen ska hon ha ett tredje möte i stadshuset igen....
Det räcker med ETT möte på plats...
Läs FBL då kan ni se hur det ska gå till, även LMs handbok
Sedan kräver hon inmätning av fastigheten trots att jag påtalat att den mättes in redan när den byggdes och sedan gjordes ännu en inmätning när jag sökte bygglov för en carport 2008.
Den sa hon att de inte kunde använda för den var äldre än två år och nu använder de ett annat koordinatsystem sa hon. En fd kollega till mig som sysslar med mätningar och utsättning sa att det visst går att konvertera gamla koordinater till det nya systemet. Sedan sa han, och även kommunens egna lantmätare, att de utgår ju från gamla kända punkter när de mäter in, t.ex tomtrör och de är ju i det gamla systemet...
Hon ljuger och jag fick fråga 5 ggr innan jag fick filen och jerhed var hygglig och digitaliserade den och det visade sig att mitt hus står 11 mm in på grannens tomt redan...
På statliga lantmäteriet är det en tjänst som heter just ”förrättningslantmätare erfaren” och det räcker med ett par års erfarenhet för att få den tjänsten. Då debiterar lantmätaren utefter taxan för erfaren. Kommunala lantmäteriet har vanligtvis inte samma uppdelning av tjänster som statliga har och det brukar bara finnas tjänsten ”förrättningslantmätare”. Kommunen tar då samma betalt för alla sina lantmätare och det är inget fel med det. Så nej där anser jag inte att dom gör fel.

Sammanträde ska ske på plats på förrättningsstället ja men du miss den lilla detaljen i lagen om att det kan hållas på annan plats om olägenhet inte uppkommer pga. det.

lantmäteriets handbok säger följande ”Enligt 4 kap. 14 § fjärde stycket första meningen ska sammanträde hållas där den mark som fastighetsbildningen avser är belägen, om det inte utan olägenhet kan hållas på annat ställe. Denna regel ger stora möjligheter att bestämma en sammanträdesplats som är lämplig med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet. Sammanträde kan t.ex. ofta lämpligen hållas på myndighetens kontor eller på kommunkontor.”

Det är alltså helt upp till lantmätaren att avgöra och statshuset går alldeles ypperligt att ha sammanträdet i om hen anser det lämpligast. Handlar inte om att någon är oerfaren eller dålig på något sätt endast att hen bedömt att det kl ske på statshuset utan olägenhet. Inget fel i det helt enkelt. Det är även vanligt att LM behöver ha flera sammanträden när det gäller tvistiga och komplicerade ärenden inte heller det är fel hanterat alltså. Det är upp till lantmätaren att avgöra hur många sammanträden som behövs.

Flm vill ha inmätt byggnaden (notera BYGGNAD och inte fastighet som du skrev, det är olika saker) för att exakt veta hur stort intrånget blir. Hem kan såklart inte lita på vad en av sakägarna säger om den nuvarande kvalitén utan måste utreda det själv. Det ligger i utredningsskyldigheten. Det är även då självklart att lantmätaren då även behöver veta exakt vart gränsen är för att kunna se hur stort område det handlar om. Hen kan även där inte lita på att en av sakägarna säger att det inte finns några markeringar, det måste flm avgöra. Det är vanlig att markeringarna är nedgrävda eller att sakägarn inte vet vad hen letar efter. Således helt korrekt gjort av lantmätaren

Man kan transformera från ett gammalt koordinatsystem om man har förutsättningarna för det. Det är höga krav på noggrannheten och för att få tillräcklig noggrannhet behöver man ofta vid ett gammalt lokalt koordinatsystem hitta två eller flera referenspunkter för att ha något att transformera mot. Finns inte det går det inte att lita på transformeringen. Är det var ett gammalt koordinatsystem men inte lokalt så krävs det fortfarande att transformeringen blir tillräckligt bra för att kunna lita på den, det är olika från fall till fall.

Det låter som att det är du som fördyrat förrättningen för dig själv.

Tack och hej.
 
  • Gilla
frasen_36 och 8 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
På statliga lantmäteriet är det en tjänst som heter just ”förrättningslantmätare erfaren” och det räcker med ett par års erfarenhet för att få den tjänsten. Då debiterar lantmätaren utefter taxan för erfaren. Kommunala lantmäteriet har vanligtvis inte samma uppdelning av tjänster som statliga har och det brukar bara finnas tjänsten ”förrättningslantmätare”. Kommunen tar då samma betalt för alla sina lantmätare och det är inget fel med det. Så nej där anser jag inte att dom gör fel.

Sammanträde ska ske på plats på förrättningsstället ja men du miss den lilla detaljen i lagen om att det kan hållas på annan plats om olägenhet inte uppkommer pga. det.

lantmäteriets handbok säger följande ”Enligt 4 kap. 14 § fjärde stycket första meningen ska sammanträde hållas där den mark som fastighetsbildningen avser är belägen, om det inte utan olägenhet kan hållas på annat ställe. Denna regel ger stora möjligheter att bestämma en sammanträdesplats som är lämplig med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet. Sammanträde kan t.ex. ofta lämpligen hållas på myndighetens kontor eller på kommunkontor.”

Det är alltså helt upp till lantmätaren att avgöra och statshuset går alldeles ypperligt att ha sammanträdet i om hen anser det lämpligast. Handlar inte om att någon är oerfaren eller dålig på något sätt endast att hen bedömt att det kl ske på statshuset utan olägenhet. Inget fel i det helt enkelt. Det är även vanligt att LM behöver ha flera sammanträden när det gäller tvistiga och komplicerade ärenden inte heller det är fel hanterat alltså. Det är upp till lantmätaren att avgöra hur många sammanträden som behövs.

Flm vill ha inmätt byggnaden (notera BYGGNAD och inte fastighet som du skrev, det är olika saker) för att exakt veta hur stort intrånget blir. Hem kan såklart inte lita på vad en av sakägarna säger om den nuvarande kvalitén utan måste utreda det själv. Det ligger i utredningsskyldigheten. Det är även då självklart att lantmätaren då även behöver veta exakt vart gränsen är för att kunna se hur stort område det handlar om. Hen kan även där inte lita på att en av sakägarna säger att det inte finns några markeringar, det måste flm avgöra. Det är vanlig att markeringarna är nedgrävda eller att sakägarn inte vet vad hen letar efter. Således helt korrekt gjort av lantmätaren

Man kan transformera från ett gammalt koordinatsystem om man har förutsättningarna för det. Det är höga krav på noggrannheten och för att få tillräcklig noggrannhet behöver man ofta vid ett gammalt lokalt koordinatsystem hitta två eller flera referenspunkter för att ha något att transformera mot. Finns inte det går det inte att lita på transformeringen. Är det var ett gammalt koordinatsystem men inte lokalt så krävs det fortfarande att transformeringen blir tillräckligt bra för att kunna lita på den, det är olika från fall till fall.

Det låter som att det är du som fördyrat förrättningen för dig själv.

Tack och hej.
intressant men du får gärna förklara vad tex flm och hem betyder.
 
N
M Mangebang skrev:
intressant men du får gärna förklara vad tex flm och hem betyder.
Flm betyder förrättningslantmätare och hem är felstavat hen. Som dessutom skulle vara hon insåg jag då det framgick i tidigare inlägg…
 
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jag har redan svarat att det är trångt på den sidan inne i garaget och vill inte minska avståndet ytterligare och det är inte själva träregel-väggen som är problemet, den går att plussa på motsvarande det rivna teglet utan problemet är köldbryggan med den helt oisolerade betongsockeln. Där går vinterkylan rakt in i bjälklaget/golvet
Och även om jag inte skulle inkräkta mer än tidigare Mexitegelvägg så kvarstår ju problemet med tillträdet för att isolera och putsa och får en skyddande fasad
Sen kvarstår ju även åtkomst för att byta hängrännor och i framtiden även taket som kräver ställning på grannens mark.
Så nej, det löser inte problemet.
"Jag har redan svarat att det är trångt på den sidan inne i garaget"
Ta lite av grannen då vetja skit i kärringen du har ju trångt
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
På statliga lantmäteriet är det en tjänst som heter just ”förrättningslantmätare erfaren” och det räcker med ett par års erfarenhet för att få den tjänsten. Då debiterar lantmätaren utefter taxan för erfaren. Kommunala lantmäteriet har vanligtvis inte samma uppdelning av tjänster som statliga har och det brukar bara finnas tjänsten ”förrättningslantmätare”. Kommunen tar då samma betalt för alla sina lantmätare och det är inget fel med det. Så nej där anser jag inte att dom gör fel.

Sammanträde ska ske på plats på förrättningsstället ja men du miss den lilla detaljen i lagen om att det kan hållas på annan plats om olägenhet inte uppkommer pga. det.

lantmäteriets handbok säger följande ”Enligt 4 kap. 14 § fjärde stycket första meningen ska sammanträde hållas där den mark som fastighetsbildningen avser är belägen, om det inte utan olägenhet kan hållas på annat ställe. Denna regel ger stora möjligheter att bestämma en sammanträdesplats som är lämplig med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet. Sammanträde kan t.ex. ofta lämpligen hållas på myndighetens kontor eller på kommunkontor.”

Det är alltså helt upp till lantmätaren att avgöra och statshuset går alldeles ypperligt att ha sammanträdet i om hen anser det lämpligast. Handlar inte om att någon är oerfaren eller dålig på något sätt endast att hen bedömt att det kl ske på statshuset utan olägenhet. Inget fel i det helt enkelt. Det är även vanligt att LM behöver ha flera sammanträden när det gäller tvistiga och komplicerade ärenden inte heller det är fel hanterat alltså. Det är upp till lantmätaren att avgöra hur många sammanträden som behövs.

Flm vill ha inmätt byggnaden (notera BYGGNAD och inte fastighet som du skrev, det är olika saker) för att exakt veta hur stort intrånget blir. Hem kan såklart inte lita på vad en av sakägarna säger om den nuvarande kvalitén utan måste utreda det själv. Det ligger i utredningsskyldigheten. Det är även då självklart att lantmätaren då även behöver veta exakt vart gränsen är för att kunna se hur stort område det handlar om. Hen kan även där inte lita på att en av sakägarna säger att det inte finns några markeringar, det måste flm avgöra. Det är vanlig att markeringarna är nedgrävda eller att sakägarn inte vet vad hen letar efter. Således helt korrekt gjort av lantmätaren

Man kan transformera från ett gammalt koordinatsystem om man har förutsättningarna för det. Det är höga krav på noggrannheten och för att få tillräcklig noggrannhet behöver man ofta vid ett gammalt lokalt koordinatsystem hitta två eller flera referenspunkter för att ha något att transformera mot. Finns inte det går det inte att lita på transformeringen. Är det var ett gammalt koordinatsystem men inte lokalt så krävs det fortfarande att transformeringen blir tillräckligt bra för att kunna lita på den, det är olika från fall till fall.

Det låter som att det är du som fördyrat förrättningen för dig själv.

Tack och hej.
Nej, det är inte jag utan förrättningslantmätaren som krånglar till det. Vid ett möte på plats enligt lagen så hade förrättningslantmätaren kunnat lösa många frågor direkt utan krusiduller, man hade kanske t.o.m. kunnat få till ett avtalsservitut.
Samtidiigt hade man kunnat leta efter tomtrör, men den här lantmätaren krånglar till saker och lägger tid på att göra onödiga PP-presentationer som dessutom falerade efter en bild.
Typiskt skrivbordsnissar.
Nu ska hon ha tre möten där det räcker med ett. Dessutom en inmätning som inte behövs.
Oss grannar emellan är vi överens om var gränsen går. Om förrättningslantmätaren nödvändigtvis på millimetern vill fastställa var tomtgränsen går saknar det praktisk betydelse för oss.
Lantmätarna var förresten här för inte så länge sedan och mätte in ett uterum hos en annan granne, och eftersom jag var ute så kom han och frågade om jag visste om var det fanns tomtrör och jag sa att det finns inte några men vi gick och kikade gemensamt och konstaterade det inte fanns några. Hon hade ju kunnat kolla med sin egna Lantmätare.
Huset är dessutom inmät en gång när det byggdes, eftersom dåvarande byggnadsinspektören intygat att det uppfyller bygglovet, dvs huset är i bygglovet ritat exakt i tomtgräns. Hur hade han annars kunnat intyga om att huset uppfyllde bygglovet utan inmätning?
Om han intygat detta ändå är det ju osant intygande och om kommunen missat att mäta in huset så är det väl inte mitt problem?
Och riksrevisionen har riktat kritik mot LMs arbetssätt för övrigt, inte utan grund https://www.riksrevisionen.se/om-ri...gsam-med-hoga-och-oforutsagbara-avgifter.html
https://www.riksrevisionen.se/om-ri...gsam-med-hoga-och-oforutsagbara-avgifter.html
https://www.atl.nu/hur-ska-vi-fa-fart-pa-lantmateriet
https://www.jo.se/PageFiles/4532/1222-2013.pdf
https://kvalitetsmagasinet.se/langsamt-och-dyrt-lantmateriet-far-hard-kritik/
https://www.landskogsbruk.se/kronikor/bondfornuft-ar-finaste-ordet/
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=17&t=14148

Dessutom har Universitet i avhandlingar skrivit om hur olika debiteringarna skiljer sig mellan olika Lantmäterier, så det finns grund för anklagelserna
Och LM har en mycket underlig definition på ERFAREN det måste ju finnas en definition på när man är erfaren vilket fanns tidigare har jag fått reda på när man gick efter ett antal år, men den definitionen är borttagen numera.
I min värld, och många andras, är man erfaren när man jobbat i mer än 10 år, inte bara efter ett par år, det måste ju finnas en anledning till att man skiljer på taxan för Förrättningslantmätare och ERFAREN förrättningslantmätare, eller hur ?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte vilka slutsatser du funderar över. Att det handlar om person till person är självklart och ingen har påstått något annat. Visst borde risken vara större att köra fast med en nybakad förrättningslantmätare som ännu inte har genomgått selektionen att vara kvar i yrket en längre tid. Och sen kommer ju ofta en självsäkerhet i yrkesrollen med erfarenhet, man blir mindre rädd för att göra fel. På gott och ont.
Lite ner skrivet om Förrättningskostnader

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1576433/FULLTEXT01.pdf
https://www.lantm.lth.se/fileadmin/...arbete/07_5159_Sara_Lindgren_AAsa_Larsson.pdf
https://docplayer.se/1054456-Regionala-skillnader-i-forrattningskostnader-tankbara-orsaker.html
 
N Nils ST skrev:
Men tycker du det själv är rimligt att tvinga av någon mark för att du tycker det är för trångt i ditt garage för att isolera på insidan? Hade du släppt den biten och endast fokuserat på servitut för åtkomst underhåll så hade det nog vart löst nu. Hur ska du lösa det nu har du tänkt när du återkallat ärendet? Det ända sättet att lösa det är ju att komma överens eller låta LM bilda servitut. Eller så får du flytta helt enkelt.
Det är ju svårt att komma överens när grannen inte öppnar när jag plingar på. Har gjort det otaliga gånger, t.ex. när det rasade in olyckligtvis vid min utgrävning under garaget. La istället en skriven lapp i brevlådan och sa att jag skulle återställa och erbjöd mig även att plantera vad hon önskade. Hon svarade med polisanmälning och anmälan till byggnadsnämnden.

Ärligt talat så har byggnadsnämnden lämnat bygglov för åtgärden, huruvida de har kommunicerat det med grannen ska jag låta vara osagt men hon har i vart fall fått kopia på bygglovet, och hon har inte överklagat ärendet och har därmed accepterat åtgärden.
Det var först när jag rivit halva väggen som hon kom utrusande fly förbannad och motade bort mig.
Underligt beteende måste jag säga, hon hade ju kunnat överklaga ärendet men det var kanske medvetet gjort för att jag skulle stå där med en halvriven fasad och få ett problem, vad vet jag.
En påbyggnad på 12 cm har ingen som helst praktisk betydelse för henne och ärligt talat hade det varit jag och min granne skulle bygga på så där så hade jag inte brytt mig ett dugg då det inte har nån som helst praktisk betydelse för grannen.
Och som sagt, det växer knappt något där pga takets överhäng på 90 cm. Ska man få något att ta sig där måste man gå och vattna varenda dag
nej, det här handlar om ett revirbevakande utan dess like pga att jag kapade av grenarna på ett paradisäppelträd för 15 år sedan
Istället för att inse att trädet borde ansas, så skiter man i det och tar sen strid när grannen ansar trädet istället.
Jag har för övrigt ett nytt sådant fall med en annan granne, ja det har inte börjat än men jag ser hur trädet växer och ingen ansar det.
Här bodde tidigare en trädgårdsmästare som skötte trädgården perfekt för att inte tala om pedantiskt.
Han blev sedan dement och hamnade på hem och dottern sålde huset och det var många som var där och tittade och vi trodde att det skulle bli en barnfamilj som skulle ta hem budgivningen men det var ett litet fastighetsbolag som vann och som nu hyr ut huset till någon eller några som jobbar på Northvolt, samma fenomen som uppstått i Skellefteå där fastighetsbolag köper upp fastigheter och hyr ut för dyra pengar.
Men sköta om tomten det gör de inte, klipper inte gräset, ansar inte äppelträden, klipper inte häcken, postlådan svämmar över av reklam, etc. etc.
Vet inte vad det är för människor som bor där men de pratar inte svenska i alla fall...
Finns för övrigt ett till hus här på vår gata som mött samma öde.
Trist utveckling, man hade ju hellre velat att det var en familj som flyttade in.
 
K Kriss Marc skrev:
Säg det till rättstavningen.
Grundämnet heter kisel på engelska silicon. Kiselorganiska föreningar, i varje fall stora grupper av dem, kallas på svenska silikoner, t.ex. silikonlim eller som här silikonolja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.