B
P polaris78 skrev:
kuggfrågan är om den anmälan ens kommer nånstans när det är din fastighet i tomtgräns som underhålls.. tvivlar på att polisen kommer köra bort dig från din vägg.. så länge du inte står och bråkar med grannen..
Du har ju där att göra för du underhåller fasad i tomtgräns som stod där redan när granntanten köpte huset så på ett sätt har hon ju godkänd nuvarande situtation med husvägg i tomtgräns och att den skall underhållas nån gång.. ja menar både hemfridsbrott och olaga intrång så är det ju även vad du gör där har betydelse.. springa på grannens tomt för att jäklas och bråka är tydligare olagligt än att du rensar din hängränna som hänger in på hennes tomt.

Bästa är troligen att laga/fixa fasaden utan att öka tjockleken på husväggen , för troligen är ökningen av väggens tjocklek in på grannens tomt inte lovlig.. Alternativt kolla om det finns några cm till godo och använd dom..

Sista alternativet är ju att ha koll om tanten åker bort och gör klart fasaden med en jäkla fart och oavsett tjocklek så är det svårt att mäta ut tomtgränser med cm säkerhet. ev skador på fasad polisanmäles som skadegörelse

Att få ner fasaden efter den kommit upp med handräckning från kronofogde lär inte bli enkelt då du ju lär motsätta dig att ta bort den då du fått bygglov på fasadändringen så måste du ju uppfylla den.

Prova varianten med pressenning i stuprännan ner till marken och lite till så kärringen inte kan se om du är där just nu så blir det svårare att bevisa när du är där och ringa snuten om olaga intrång varje gång...täta även i ändarna så hon inte ser in så lätt. tror polisen tröttnar rätt snart på kärringens trams
Löjligt och oseriöst förslag. Varför skulle det vara trams att hävda rätten till sin fastighet?
 
N Nils ST skrev:
Men tycker du det själv är rimligt att tvinga av någon mark för att du tycker det är för trångt i ditt garage för att isolera på insidan? Hade du släppt den biten och endast fokuserat på servitut för åtkomst underhåll så hade det nog vart löst nu. Hur ska du lösa det nu har du tänkt när du återkallat ärendet? Det enda sättet att lösa det är ju att komma överens eller låta LM bilda servitut. Eller så får du flytta helt enkelt.
Situationen är som den är med Lantmäteriförrättningen som jag trodde enligt tidigare samtal med en äldre Lantmätare att den skulle gå vägen men nu har den spårat ur, därför avbröt vi förräötningen .
Vi visste inte innan om både väsrntlighetsvillkoret, båtnad eller egendomsskydd, det sa inte den äldre lantmätaren något om. Och LM har både en upplysningsskyldighet och en avrådningsskyldighet
Med tanke på att grannen skulle kunna överklaga ärendet så finns det en stor risk att vi skulke förlora ett sådant mål och då valde vi helt sonika att avbryta innan vi drar på oss ännu mera utgifter.
Jag har som jag skrivit tidigare släppt den där fasaden och det är inte jag som får stirra in i den utan det är grannen.
Och jag tänker inte flytta utan väntar på att hon antingen tröttnar på att stirra in i en asafaboard, flyttar eller säljer.
 
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jag har som jag skrivit tidigare släppt den där fasaden och det är inte jag som får stirra in i den utan det är grannen.
Och jag tänker inte flytta utan väntar på att hon antingen tröttnar på att stirra in i en asafaboard, flyttar eller säljer.
Tar inte huset skada av att stå utan panel? Eller anser du att den bara är till för att grannen ska ha nåt snyggt att titta på?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Tar inte huset skada av att stå utan panel? Eller anser du att den bara är till för att grannen ska ha nåt snyggt att titta på?
Han skiter nog i ev skada på huset bara han kan hämnas på grannen. För det är väl grannens fel att LM kostar alldeles för mycket :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Han skiter nog i ev skada på huset bara han kan hämnas på grannen. För det är väl grannens fel att LM kostar alldeles för mycket :thinking:
Ja klart är i vart fall att inget är TS fel eller ansvar, han ville ju bara tilläggsisolera och ta en remsa om ynka 12 centimeter från grannen som han redan genom sitt eget agerande hade en minst sagt ansträngd relation till och när det inte gick så borde LM kunna fixa ett tvångsservitut på en kafferast... ;)

Den här tråden är ett ypperligt exempel på de gamla ordspråken:
"Så som du sår måste du också skörda" och "Som man bäddar får man ligga"...
 
  • Gilla
Festlund och 10 till
  • Laddar…
B Bokskogsbacken skrev:
Löjligt och oseriöst förslag. Varför skulle det vara trams att hävda rätten till sin fastighet?
Jag tänker inte gå in där igen utan hennes godkännade. Då får fasaden se ut så där tills hon tröttnar och ger mig tillstånd...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Olaga_intrång
 
K Kirre2 skrev:
Tar inte huset skada av att stå utan panel? Eller anser du att den bara är till för att grannen ska ha nåt snyggt att titta på?
Det finns ett tak som hänger ut 90 cm ut och som skyddar mot nederbörd. Det har sett ut så där nu sedan 2018 och än har det inte hänt något.
Börjar det hända något har jag en ide om att dra dit en pressening från ena hörnet till det andra utan att kliva in på hennes tomt.
Det blir snyggt å fint och skyddar...
 
E elmont skrev:
Han skiter nog i ev skada på huset bara han kan hämnas på grannen. För det är väl grannens fel att LM kostar alldeles för mycket :thinking:
Jag undanber mig dumma kommentarer.
Vad har mitt överklagande av LMs förrättningskostnader med att hämnas på grannen att göra?
Förstår inte kopplingen....
Grannen har inget med att göra med att förrättningskostnderna spårat ur, det är en ung oerfaren förrättningslantmätare som bär skulden för det, inte grannen.
Och nej, jag skiter inte i skador på huset men än har det inte hänt något men börjar det hända saker får jag vidta åtgärder.
Varifrån får folk saker och ting?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B Bokskogsbacken skrev:
Löjligt och oseriöst förslag. Varför skulle det vara trams att hävda rätten till sin fastighet?
Den rätten borde hon ha använt när bygglovet gavs för det går att överklaga, men det gjorde hon inte,,,,
 
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jag undanber mig dumma kommentarer.
Vad har mitt överklagande av LMs förrättningskostnader med att hämnas på grannen att göra?
Förstår inte kopplingen....
Grannen har inget med att göra med att förrättningskostnderna spårat ur, det är en ung oerfaren förrättningslantmätare som bär skulden för det, inte grannen.
Och nej, jag skiter inte i skador på huset men än har det inte hänt något men börjar det hända saker får jag vidta åtgärder.
Varifrån får folk saker och ting?
Folk kanske bildar sig en uppfattning om andra som grundas på deras inlägg???
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Det är inget konstigt med att man får ett uppskattat pris på 50-60 000 kr och det senare visar sig kosta dubbelt eller ännu mer.
Det tror jag faktiskt att de flesta privatpersoner tycker att det är. Ska vi dra en parallell till konsumenttjänstlagen som väl iofs. inte är applicerbar så sätter den en gräns på 15 % avvikelse uppåt. Här borde man ju kunna tänka sig något liknande, och att tillägg till grundförfrågan debiteras särskilt, som ÄTA-arbeten.

I det förevarande fallet misstänker jag nämligen att TS frågat om en typ av tjänst, men att det framkommit att han behöver en annan.
 
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jag undanber mig dumma kommentarer.
I ett forum får man räkna med att svaren spårar iväg åt alla möjliga håll.
Du kanske är en toppengranne, men ska jag vara ärlig syns det inte i det du skrivit. Kolla igenom igen och försök se det med andras ögon!
Om jag får fråga om din vägg igen, hur vet du att det inte kommit in fukt? Du kan ju inte gå och titta på väggen från utsidan (utom att kika lite från sidan möjligen) och det lät ju dröja innan fukten trängt igenom och syns i ditt garage.
Och en eloge till dig för att du hänger kvar här och inte går under jorden och avregistrerar ditt konto, trots de mothugg du fått!
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
En sak om bygglovet är ju att du fått ok från Samhället att göra ändringen på din byggnad - men Samhället kan inte därmed ge dig lov att använda grannens mark för att utföra åtgärden.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Mats Lindfors 2 skrev:
Den rätten borde hon ha använt när bygglovet gavs för det går att överklaga, men det gjorde hon inte,,,,
Bygglovet har inget med saken att göra. Men krasst så borde du ha säkrat grannens tillstånd att använda hennes fastighet för din fasadrenovering innan du la tid och pengar på ett bygglov. Då hade du sluppit sitta med ett ogenomförbart bygglov.
 
  • Gilla
Räknenisse och 10 till
  • Laddar…
N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag faktiskt att de flesta privatpersoner tycker att det är. Ska vi dra en parallell till konsumenttjänstlagen som väl iofs. inte är applicerbar så sätter den en gräns på 15 % avvikelse uppåt. Här borde man ju kunna tänka sig något liknande, och att tillägg till grundförfrågan debiteras särskilt, som ÄTA-arbeten.

I det förevarande fallet misstänker jag nämligen att TS frågat om en typ av tjänst, men att det framkommit att han behöver en annan.
Ja det tror jag också dom flesta privatpersoner tycker men det gör det väl inte mer rätt för det. 15% avvikelse är absolut rimligt men nu finns det rättsfall på att en förrättning inte faller in under den konsumentköplagen så den kan inte tas hänsyn till även om det hade vart rimligt i detta fall. LM debiterar löpande per timme helt enkelt. Ett uppskattat pris brukar ges men så länge det inte skrivs avtal om fast pris så är det inte mer än en gissning som inte är mycket värd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.