Har inte hunnit Sprutmåla med vår Wagner 350 än, men det närmar sig. Dök dock upp ett annat litet projekt där jag behöver en liten handspruta. Samtidigt så inser jag att det kan Vara bra att ah en liten spruta för väggfärg för reparationer och småfix.

Tittade då på Universal Sprayer W 590 FLEXiO. Har någon bra erfarenhet av denna? Funkar den tex till att måla ett litet tak på 5-6m2 , Lacka köksluckor, dörrar etc. Mao vill kunna lacka med finare färg och vägg tak. Blev fundersam då den verkar vara en "luft" spruta, men 350 är ju sk airless. Spelar det någon roll? Är ju luft när man lackar med kompressor, så kanske inte spelar jätteroll...

Finns det något bra alternativ i prisklassen. Jag kan tänka mig krypa upp något, men inte så det räcker till Pro sprutorna varken hos Wagner eller Graco. MAX 3000:-
 
L Limpan4all skrev:
Jag hade länge funderatpå en airless spruta till all rödfärgsmålning som behöver göras.

Så detblev en Graco A45 ProPlus samt 50 liter Falu Rödfärg. 50m2 utbytt panel skulle ju målas. Det funkade utmärkt med det medföljande munstycket.

Det är två saker som förvånade mig. För det första hur pass lite färgdimma det blev. Overspayen var nästan obefintlig, (men det synns på skorna och nedre delen av byxbenen (fd vit overall)) jag hade maskerat långt mycket mera än nödvändigt (jag valde ju i och för sig tillfällen när det var i det närmaste vindstilla).
Den andra överaskningen var att rengörningen var så enkel och gick så fort. När maskningen var gjord så sprutade jag hela väggen på en timme räknat från att jag gick ut ur huset tills jag satt i bilen på väg till jobbet med rengjord spruta och ombytt till kontorskläder.

Tre hinkar vatten genom sprutan sedan var det rent. I princip inget dropp eller kladd på handtaget, På 50 liter färg så behövde jag bara rensa munstycket en gång och det är jag verkligen nöjd med. Jag vispade upp färgen så att den var helt slät innan jag började och jag sprutade allt med outspädd färg.

När man gör ren sprutan och slangen så blir färgspillet under 0,5dl när man gör det andra gången, första gången vart det mera spill. I princip så är allt spill det som sitter på utsidan av sugslangen samt returslangen. All färg som är i sprutslangen återvinns tillbaka i färghinken. Det som jag skulle vilja ändra är att sugsilen skulle suga till ett lägre djup. Man får en till två liter kvar i en 10 liters hink när den börjar att suga luft detta trotts att jag lutade hinken så mycket det gick. En slickepott från köket är ett bra sätt att snåla in på dyr färg.

Så slutsatsen, kan jag rekomendera denna, ja definitivt den funkade utmärkt för mig.
L Limpan4all skrev:
Jag hade länge funderatpå en airless spruta till all rödfärgsmålning som behöver göras.

Så detblev en Graco A45 ProPlus samt 50 liter Falu Rödfärg. 50m2 utbytt panel skulle ju målas. Det funkade utmärkt med det medföljande munstycket.

Det är två saker som förvånade mig. För det första hur pass lite färgdimma det blev. Overspayen var nästan obefintlig, (men det synns på skorna och nedre delen av byxbenen (fd vit overall)) jag hade maskerat långt mycket mera än nödvändigt (jag valde ju i och för sig tillfällen när det var i det närmaste vindstilla).
Den andra överaskningen var att rengörningen var så enkel och gick så fort. När maskningen var gjord så sprutade jag hela väggen på en timme räknat från att jag gick ut ur huset tills jag satt i bilen på väg till jobbet med rengjord spruta och ombytt till kontorskläder.

Tre hinkar vatten genom sprutan sedan var det rent. I princip inget dropp eller kladd på handtaget, På 50 liter färg så behövde jag bara rensa munstycket en gång och det är jag verkligen nöjd med. Jag vispade upp färgen så att den var helt slät innan jag började och jag sprutade allt med outspädd färg.

När man gör ren sprutan och slangen så blir färgspillet under 0,5dl när man gör det andra gången, första gången vart det mera spill. I princip så är allt spill det som sitter på utsidan av sugslangen samt returslangen. All färg som är i sprutslangen återvinns tillbaka i färghinken. Det som jag skulle vilja ändra är att sugsilen skulle suga till ett lägre djup. Man får en till två liter kvar i en 10 liters hink när den börjar att suga luft detta trotts att jag lutade hinken så mycket det gick. En slickepott från köket är ett bra sätt att snåla in på dyr färg.

Så slutsatsen, kan jag rekommendera denna, ja definitivt den funkade utmärkt för mig.
Hej hittade inlägget då jag söker spruta. Nu några år senare hur funkar det har du anv den till något annat än fasader. Jag behöver även en spruta för invändig målning och tänkte att man ska kunna anv samma tilldet ochså.
/Danne
 
Hej allihop!
Vill bara tipsa om att jula sänkt priset med 800:- på deras "värstingmodell" som nu kostar 1990:-
https://www.jula.se/article-011485


Det finns inga recensioner på den ännu så jag tror folk har dragit sig för att köpa den. Har försökt hitta om det är en kinesisk OEM-modell som säljs under andra namn utomlands men det verkar inte så, så jag har ingen aning om hur bra eller dålig den är men köpte själv en med tjejens personalrabatt för några veckor sen och hade tänkt använda den till att måla om en stuga på tomten till att börja med. Ska tvätta fasaden idag och det lär väl dröja nån vecka innan jag kommer till skott med att måla så jag kan inte uttala mig om den ännu. Men ett flöde på 1.17 l/m motsvarar en gracospruta för omkring 8000:- om jag inte missminner mig. Märkligt nog har jula inte specificerat vilket tryck den har. De flesta budgetsprutor med ett tryck på runt 200 bar brukar ha en effektförbrukning på 650w ungefär och den här har en förbrukning på 1300w så min vilda gissning är att den klarar rätt höga tryck. Kanske runt 206 bar eller mer? Har dessvärre ingen tryckmätare att koppla på så kommer inte kunna uttala mig om det faktiska trycket tyvärr.
För 2000:- kanske fler än jag vågar testa den istället för att köpa en dyrgrip som sen kanske bara blir stående när man är klar med sitt projekt? Om den funkar bra kommer jag antagligen måla väggar och golv i flickvännens lägenhet samt takpannorna som annars sjunger på sista...

https://www.jula.se/article-011485
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Jag fick också syn på denna igår när jag letade sprutor inför sommarens husmålning.
Är den ny i sortimentet?

Jag kommer nog köpa en, kan inte tro att en Wagner för dubbla priset är speciellt mycket bättre.
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Jag fick också syn på denna igår när jag letade sprutor inför sommarens husmålning.
Är den ny i sortimentet?

Jag kommer nog köpa en, kan inte tro att en Wagner för dubbla priset är speciellt mycket bättre.
Den inkom i höstas har jag för mig. Men de verkar inte ha sålt några? Ingen recension ännu. Tjejen har inte sålt en enda. Min gissning är att hemmafixare blir lite avskräckta från att köpa nåt som verkar "så komplicerat". Sen ser dom leksakssprutan från bosch, ett märke de känner igen och köper den istället. Folk som kommer in i butiken tror typ att det ska gå att spruta tjock fasadfärg med de billigaste handhållna varianterna och proffsen struntar vad det kostar och köper premiummodeller från graco, titan och wagner. Varje gång tjejen fått frågan av kunder vad hon rekommenderar och hon mämner den dyraste från meec så kliar dom sig i huvudet och går hem hah. Jag tror oavsett att det kan vara ett "hidden gem".
Har sett att man kan köpa förlängningsrör mellan pistol och munstycke på upp till en halvmeter för 100:- på amazon också. Tror det kan vara värt att investera i. Motsvarande förlängningsrör från wagner eller graco kostar typ 900:- här i sverige. Men vet inte säkert om gängorna är kompatibla. Men det borde ju vara universalgänga? Ska oavsett bli kul att testa. :)
 
Du är nog rätt ute i din analys.
Har du länk till förlängaren på Amazon?
 
Raskus Raskus skrev:
Du är nog rätt ute i din analys.
Har du länk till förlängaren på Amazon?
Yes. Det här var den billigaste jag hittade och finns i flera storlekar upp till 50cm.
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B09DSQ2MZC/

Det finns inga recensioner på just den där men har sett andra kinarillverkade förlängningsrör som tycks vara lite "hit or miss". Några skriver att dom fungerar bra och andra skriver att deras läckte färg. Vissa skriver att rörtejp fixade biffen och andra har skrivit att rörtejp inte hjälpte. Vet inte om det är kompatibilititen eller kvalitetskontrollen som falerat i de fall dom inte fungerat men amazon har ju rätt generös returpolicy. Vet förvissa inte hur det är med butiker som säljer genom amazon. Men jag tror ändå att amazon själva ansvarar för returer och reklamationer? Det kan ju vara värt att chansa oavsett istället för att betala 600-900:- för ett sketet rör? :p

I instruktionerna till maskinen framgår att man kan köpa filter för att filtrera färgen hos välsorterade färghandlare. Det stämmer nog inte. På byggole förstod dom knappt vad jag pratade om och kunde heller inte tipsa om var man kan tänkas köpa dessa filter. Jag letade då upp dom här: https://www.amazon.se/gp/aw/d/B09Q37S2G7/

Vad jag förstått så är det lönlöst att försöka spruta färg utan att först filtrera eftersom det kommer spotta och ha sig om man inte gör det. Det kan hända att det finns billigare någon annanstans men tror ändå det är värt att köpa.
 
Antar att du menar pistolfilter Wagner har en modell o Graco har två olika sen finns det olika grova filter beroende på vilket munstycke man använder med fel filter täpper sig munstycket direkt
 
Nä, i manualen sägs det att man ska filtrera färgen innan användning.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Antar att du menar pistolfilter Wagner har en modell o Graco har två olika sen finns det olika grova filter beroende på vilket munstycke man använder med fel filter täpper sig munstycket direkt
Det var inte vad jag syftade på förvisso. Men manualen säger inget om filter i pistolen och vet inte hur de är på dessa billigare maskiner? Det kan hända att det inte sitter något där, eller så gör det utan att man nämner det. I värsta fall kan man ju alltid uppgradera pistolen längre fram till en med plats för filter. Har inte packat upp den än, men kan återrapportera huruvida den har pistolfilter eller ej när det börjar bli dags att måla. Jag såg nu idag att det är några längsgående sprickor i panelen som behöver tätas innan jag kan tvätta så det dröjer väl lite längre än jag hade tänkt. Skulle ha blivit färdigtvättat idag var det tänkt men måste förbi jula och köpa fog eller kemiskt trä eller vad det kallas.
 
Får man fråga hur du tvättar fasaden?
 
Airless kräver inte lika ren färg som andra spruttekniker.
Om man ser att sprutbilden försämras, släpper man, vrider munstycket 180 grader, "fyrar av" i säker riktning, vrider tillbaka munstycket 180 grader och fortsätter. Tar under 5 sekunder att rensa. Det sitter ett grovfilter i intaget, ett finare filter innan handtaget. Men de är ingenting mot filtreringen som krävs för att luftspruta, de är ju av kaffefiltertyp...

Men för att få en problemfri sprutning så behöver färgen vara homogen. Så omrörare i den sladdlösa borrmaskinen och låt den gå en stund är nödvändigt, gärna en skvätt lösningsmedel anpassat till färgen (vatten, lacknafta, eller starkare grejor) allt beroende på vad man kör för färgkemi.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Får man fråga hur du tvättar fasaden?
Tanken var först att köra med högtrycken och något alg/-mögeldödande men dels så hade farsan låtit högtryckstvätten stå ute under typ 3 års tid, så den var helt död. Men med tanke på hur panelen såg ut på den mest solutsatta sidan hade det nog ändå inte varit någon bra idé ändå. Kommer köra på med det här medlet https://www.jula.se/article-020978 samt den här borsten https://www.jula.se/article-014723.

Det står att medlet etsar på metall men inget om glas, vilket brukar vara fallet med medel som etsar på metall som jag förstått det?

Det blir väl till att plasta in fönstren för säkerhetsskull. Har jag tur sitter inplastningen kvar tills dess att det är dags att sprutmåla.

Vi håller på med ett odlingsprojekt/nytt stängsel parallelt med tvätt och målning som har blivit lite eftersatt. Har inte kommit iväg och köpt fog till sprickorna ännu heller. Vilket jag egentligen skulle ha gjort idag.
 
Raskus Raskus skrev:
Får man fråga hur du tvättar fasaden?
Nu frågade du inte mig men jag gör så här och det funkar asbra och går snabbt, blir mindre vatten på fasaden också
1. Lägg på fasadtvätt i rätt konc. (starkare vid ommålning) med skumlans (samma som till bilen!) och varmt vatten ca 50C.
2. Låt verka några minuter. Låt ej torka in, på med vatten vid behov.
3. Skrubba med fasadborste (teleskopskaft vid behov).
4. Skölj av med högtryckstvätten med 60-graders munstycke och trycket nedställt. Alltid lite nedåtvinklat. Har förlängningsrör till tvätten. Mycket skonsamt men ändå effektivt då man "rakar av" fasaden 0,5-1 m i bredd med fina täta droppar son täcker överallt, men med ett lågt totalt vattenflöde. Varmvatten här med (från huset, på max värme).
5. Låt torka nån dag.
6. Skrapa där det behövs. Det syns efter tvätten och det är alltid mycket mer än man tror. Har alltid slutat med grund där det är renskrapat + två lager...
 
Redigerat:
  • Gilla
ChrisKa och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Jag tänker att jag inte vill se något flagat efter 9 år utan hoppas på 12-13 år och rengör jäkligt noggrant med Jotuns eller Alcros alg/mögelmedel. Blöter väggen med slang och lägger på kem. Går efter med fasadborste på skaft men även pensel med 70 cm skaft så det blir helt rent. Känns inte 100 om det blir prickar kvar så accepterar att underarbetet tar 70-80% av tiden.

Efter tvätt synar jag noga och skrapar samt slipar där det behövs. Fogar där det behövs, inte så mycket. Sen på med Jotun grund på trärent och ändträ. Sen två lager färg.

Var inne på att spruta men kör det i torpet där jag inte har lika höga krav på att det ska bli perfekt.
 
  • Gilla
ChrisKa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.