[SH] [SH] skrev:
@Divina Commedia

Här har du en länk som ger dig lite rabatt på analys av ditt vatten. Vill du spara lite så hoppa analysen av radon - du har uppenbarligen så grova problem med vattnet att lite radon spelar mindre roll. Å andra sidan bör man kolla radon på en borrad brunn.
Det där var bara giltigt till årsskiftet?
 
D Divina Commedia skrev:
Jag behöver akuta råd om hur jag ska lösa mitt problem med katastrofalt dålig vattenkvalitet i kombination med en oengagerad hyresvärd.
Jag hyr en villa på landet med en djupborrad brunn, som varit ett bekymmer under en längre tid.
De uppenbara bristerna är i första hand att det är extremt mycket järn i vattnet, men även förekomst av större partiklar, slam och div annat jag inte har full koll på.
Det enda filter som är installerat är litet ”Röda Björn”-filterhus, där jag provat div olika filterpatroner för att hantera eländet.
Använder jag ett filter som hindrar den värsta geggan, orkar inte hydropressen hålla trycket och då får vi inget vatten i kranarna.
Sätter jag i ett filter som bara tar större partiklar från vi förvisso vatten, men på bekostnad att både disk- och tvättmaskiner kraschat för mig.
Bortsett från det blir det även blå-svarta beläggningar på porslin osv och även mörkt brunfärgat smetigt vatten med bubblor i toaletten, kopparrören ärgar och vattnet har en oljig yta som gör att det inte går att få disken helt ren även om jag använder extremt mycket yes- handdiskmedel.
Det värsta är att hela familjen fått mag/tarm problem och därför varken dricker, eller duschar vi hemma längre.
Har fått hyresvärden att ta två vattenprover, men jag får inte veta resultaten och funderar nu på att skicka in ett eget prov.
Rörmokaren nämnde ev att det fanns indikation på bly i första provet, vilket min värd inte vill kännas vid.
Eftersom jag inte är super rik, vill jag gärna ha tips och råd för att veta exakt vad jag behöver ta prover på.
Har även bilder om det hjälper för att kunna få hjälp att begripa vad som är vad.
Är ett fall för Miljö o Hälsa i din kommun
 
EddieHansson
C
A Avalon50 skrev:
Jag vet att analysföretagen skickar analysen till kommunerna och där kan du få kopia, jag vet inte om det är alltid eller om det är olika för olika kommuner.
Om man lämnar in provet till kommunen, i de kommuner som erbjuder den servicen, så skickar analysföretaget även resultatet till kommunen där det registreras som en offentlig handling. Tvivlar dock start på att kommunen har någon insyn i analysresultatet om man själv beställer analys direkt från ett labb.
Så ytterligare en anledning att i detta fall kolla med kommunen om de erbjuder vattenanalys.
 
C cpalm skrev:
Om man lämnar in provet till kommunen, i de kommuner som erbjuder den servicen, så skickar analysföretaget även resultatet till kommunen där det registreras som en offentlig handling. Tvivlar dock start på att kommunen har någon insyn i analysresultatet om man själv beställer analys direkt från ett labb.
Så ytterligare en anledning att i detta fall kolla med kommunen om de erbjuder vattenanalys.
Kan konstatera att vissa kommuner iallafall inte har någon insyn på resultatet. Råkade ange fel kommun en gång och vips blev provet jättebilligt..
 
D Divina Commedia skrev:
Jag behöver akuta råd om hur jag ska lösa mitt problem med katastrofalt dålig vattenkvalitet i kombination med en oengagerad hyresvärd.
Jag hyr en villa på landet med en djupborrad brunn, som varit ett bekymmer under en längre tid.
De uppenbara bristerna är i första hand att det är extremt mycket järn i vattnet, men även förekomst av större partiklar, slam och div annat jag inte har full koll på.
Det enda filter som är installerat är litet ”Röda Björn”-filterhus, där jag provat div olika filterpatroner för att hantera eländet.
Använder jag ett filter som hindrar den värsta geggan, orkar inte hydropressen hålla trycket och då får vi inget vatten i kranarna.
Sätter jag i ett filter som bara tar större partiklar från vi förvisso vatten, men på bekostnad att både disk- och tvättmaskiner kraschat för mig.
Bortsett från det blir det även blå-svarta beläggningar på porslin osv och även mörkt brunfärgat smetigt vatten med bubblor i toaletten, kopparrören ärgar och vattnet har en oljig yta som gör att det inte går att få disken helt ren även om jag använder extremt mycket yes- handdiskmedel.
Det värsta är att hela familjen fått mag/tarm problem och därför varken dricker, eller duschar vi hemma längre.
Har fått hyresvärden att ta två vattenprover, men jag får inte veta resultaten och funderar nu på att skicka in ett eget prov.
Rörmokaren nämnde ev att det fanns indikation på bly i första provet, vilket min värd inte vill kännas vid.
Eftersom jag inte är super rik, vill jag gärna ha tips och råd för att veta exakt vad jag behöver ta prover på.
Har även bilder om det hjälper för att kunna få hjälp att begripa vad som är vad.
Kommunen kan hjälpa er med vattenprover, ring och prata med dem.
 
Våran kommun hjälper då inte till med analys av privata vattenbrunnar å jag kan tänka mig att dom inte är ensam....
 
V Vector skrev:
Våran kommun hjälper då inte till med analys av privata vattenbrunnar å jag kan tänka mig att dom inte är ensam....
:( Vår gör det, för ca tusenlapp..
..
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
S swedjeep skrev:
Hej… har inte följt trådens alla inlägg men du behöver bevisligen få ett underlag och resultat av vatten prov och du har inte råd….. har varit god man och stödperson så förstår vilken utsatt situation ni befinner er i,,, så med det sagt. Om analysen som det nämnts kostar 2000 ! … Jag kan hjälpa dig med den kostnaden, ni ska inte riskera hälsa för en hyresvärd som inte tar ansvar. Mvh Micke
Hej och förlåt att jag inte svarat…
Jag är inte tillräckligt teknisk för att ens begripa om jag bara svarar dig nu (privat) eller om mitt inlägg kan läsas av alla i forumet …
Eftersom många av de aspekter gällande varför jag inte bara tar med mig barnen och flyttar, är extremt känsliga och jag därför bara vågat lämna ut en väldigt begränsad info om vår situation kan jag förstå att många som läser mina inlägg inte riktigt kan förstå den komplexa helhetsbilden.
Jag är iaf väldigt tacksam för all hjälp jag kan få för att kunna lösa min och mina döttrars situation på bästa sätt!!!
Undrar om du skulle kunna hjälpa mig att förstå hur jag vet skillnaden på vad jag skriver som kan läsas av alla på forumet, och hur jag kan känna mig trygg i att det jag delar med mig om bara kan läsas av ex dig så jag vågar vara helt öppen även gällande känsliga detaljer?
 
hsd
Du ska klicka på användarnamnet och sedan pratbubblan med textsymbol, sp öppnas skicka meddelande ;)
 
Det du behöver göra, oavsett. Du måste skicka in en fullständig vattenanalys för borrad bunn. Finns inga vägar runt detta. När provsvaren kommer så har du underlaget som krävs för att få ordning på ditt vatten..

Såg att det fanns erbjudanden från forummedlemmar att chippa in på de tvåtusen en analys kostar. Oavsett, du har inget val annat än att göra en riktig analys som första steg.

___
Posta gärna provresultatet i sin helhet så har du möjligheten att få input från forummedlemmar som vet vad som krävs för att åtgärda div problem med dricksvatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Hej @Divina Commedia och välkommen till forumet!

Nu har det gått en dryg månad sedan ditt senaste inlägg så det är ju fullt möjligt att du redan fått hjälp av andra medlemmar via pm. Men om du inte fått hjälp så tänkte jag försöka bidraga så gott jag kan. Mest handlar det egentligen om upprepningar och förtydliganden om tidigare råd, men även om lite nya råd.

- För det första: Du behöver absolut inte dela någon som helst känslig information om varför eller hur du hamnat i den situation du och dina döttrar befinner er i. Ingen sådan information behövs för att ge dig råd angående ditt vatten.
- Däremot kan det påverka eventuella råd för att lösa din boendesituation, vilket låter som det är minst lika viktigt som vattnet. Men återigen, vi behöver inte veta varför du hamnat där du är!!! Vi kan ge generella råd. Du får bara välja de råd som passar in på din situation.
- Mitt råd i boendefrågan är att du tänker tillbaka på hur du fick det boende du har idag. Om jag får gissa - och återigen, du behöver inte bekräfta eller dementera något alls - så har du någon form av skyddat boende och då kanske du fått hjälp av någon myndighet eller organisation? Gå i så fall tillbaka till dem och tala om att du har en ohållbar boendesituation som måste lösas omgående. Är det på helt eget initiativ du löste grundproblemet så kanske du ändå fick hjälp av någon vän eller familjemedlem? Prata med dem igen.
- Oavsett vad, gå tillbaka till de som hjälpte dig sist, för du MÅSTE hitta ett annat boende, för din och dina döttrars skull. (Ogillar starkt ordet "måste", men ibland är det befogat...) Även om det innebär att flytta dina döttrar från kompisar och en i övrigt trygg tillvaro så är er hälsa det absolut viktigaste. Kanske går det att lösa ett nytt boende i närheten?
- Om du ännu inte beställt vattentest så gör det nu! Skit i kostnaden, du har redan blivit erbjuden hjälp från flera medlemmar, jag lägger gärna en del också. Men beställ det nu, du har inte råd att gambla med er hälsa! Låter det komplicerat att ta de där testerna? Det är det inte. Instruktionerna är viktiga att följa, men det är inte svårt. Blir du ändå osäker när du har instruktionerna och provrören framför dig så fråga här. Flera av oss har gjort exakt de testerna, inklusive jag.
- Kom ihåg att andas. Du befinner dig uppenbarligen i en jobbig situation, och det är självklart svårt att inte bli stressad. Nu ger du i och för sig intrycket av att klara av det rätt bra, inte minst med tanke på det användarnamn du valde ;), men glöm inte av dig själv mitt i allt annat...
- Har du inte redan fått hjälp via pm, eller på annat sätt, så fortsätt fråga här. Men en sista gång, du behöver inte dela med dig av information du vill hålla för dig själv.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.