A Andy78 skrev:
På vilket sätt snurrar jag till det?
Men för att svara på din fråga.
Ja jag läste mitt svar men ser inte att jag exponerat några summor?
Jag tror inte du förstod vad jag menade med garantera ens finansiering.
Jag tror inte du förstod att ett krav på ett lånelöfte för att buda var korkat och dumt.
Eftersom bud inte ens är bindande är sådana krav bara korkat.
Mäklaren har ingenting med det och göra och får han veta något så blåser de bara kunden ändå.
 
JLyck JLyck skrev:
Varför ska ens lånelöfte vara ett ”krav”? Mäklaren ska väl skita i hur jag väljer att finansiera köpet?
Ett krav borde vara att du ska lunna betala det du budar.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag tror inte du förstod att ett krav på ett lånelöfte för att buda var korkat och dumt.
Eftersom bud inte ens är bindande är sådana krav bara korkat.
Mäklaren har ingenting med det och göra och får han veta något så blåser de bara kunden ändå.
Nu behöver det ju inte vara ett lånelöfte.
Men du ska kunna garantera din finansiering.
Varför ska man ha med som budar och trissar upp priset men inte har några pengar?
 
A Andy78 skrev:
Ett krav borde vara att du ska lunna betala det du budar.
Såklart, något annat är bara korkat.
 
A Andy78 skrev:
Nu behöver det ju inte vara ett lånelöfte.
Men du ska kunna garantera din finansiering.
Varför ska man ha med som budar och trissar upp priset men inte har några pengar?
Hur löser du det utan att mäklaren får veta vad du kan betala?

Det finns ju ingen som helst lösning på den biten.
 
Unikt namn
Carlss Carlss skrev:
Det går ju inte att ha alla buden bindande. Vad ska då vara bindande för säljare. Varit med om att viktig information kring bostaden dykt upp efter budgivning och det är viktigt att köpare fritt kan dra sig ur. Alltså helt orealistiskt med bindande bud. Båda parter är fria tills det finns ett avtal båda är överrens om är det enda rimliga.
Problemet är ju som du säger att alla korten inte ligger på bordet när budgivning pågår.

Om allt var öppet och transparent skulle bindande bud kunna funka. Som en helt vanlig auktion.

Köpare ges möjlighet att inspektera objektet under säg en vecka, och sedan följer en öppen budgivning, med bindande bud, där vinnaren förväntas skriva kontrakt direkt i anslutning till budgivningen.

Man skulle gott kunna ha auktionssöndag där veckans objekt är uppe för budgivning.
Vinner man inte första kan man buda på andra objekt...
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Hur löser du det utan att mäklaren får veta vad du kan betala?

Det finns ju ingen som helst lösning på den biten.
Om du förbinder dig att du ska kunna betala det du budar så är summan vad du har i lånelöfte inte relevant.

Dvs du ska inte kunna komma och hävda att du inte kan genomföra köpet pga du inte kan betala.

Personligen skulle jag ändra mitt bud, om det visade att vinnaren saknade finansiering eller andra problem att betala om objekten inte var högintressant.
Om jag vart kontaktad av mäklaren igen efter budgivning.
 
@
Heij83 Heij83 skrev:
Ett jäkla sätt det där.

Det betyder att man är med och trissar upp priset på en bostad som man inte köper.
Jag har aldrig budat på flera objekt samtidigt.
Hur skulle du göra om det är budgivning på två olika objekt? Du vill helst köpa objektet som säljs på tisdag - men du kan också tänka dig objektet som säljs på måndag. Du skulle då inte bjuda på det första objektet?
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Heij83
@ @ndreas skrev:
Hur skulle du göra om det är budgivning på två olika objekt? Du vill helst köpa objektet som säljs på tisdag - men du kan också tänka dig objektet som säljs på måndag. Du skulle då inte bjuda på det första objektet?
Precis så.
Ett åt gången, vinner jag inte den budgivningen så får jag leta efter annat.
 
A Andy78 skrev:
Om du förbinder dig att du ska kunna betala det du budar så är summan vad du har i lånelöfte inte relevant.

Dvs du ska inte kunna komma och hävda att du inte kan genomföra köpet pga du inte kan betala.

Personligen skulle jag ändra mitt bud, om det visade att vinnaren saknade finansiering eller andra problem att betala om objekten inte var högintressant.
Om jag vart kontaktad av mäklaren igen efter budgivning.
Det hade väl funkat. Om man som köpare hade kunnat kräva besiktning på huset efter vunnet bud. Nu verkar de ju inte vara så att man får en chans om man kräver det självklara i din stad =)

Kanske det kan bli sunt igen.
Men nä, den marknaden är så skruvad.
 
@
Heij83 Heij83 skrev:
Precis så.
Ett åt gången, vinner jag inte den budgivningen så får jag leta efter annat.
Och om du vann den första budgivningen.... Då skulle du inte buda nästa dag på ditt drömhus för å se om du istället kunde få det(?). Tror att de första skulle göra det...:thinking:
 
Unikt namn
@ @ndreas skrev:
Och om du vann den första budgivningen.... Då skulle du inte buda nästa dag på ditt drömhus för å se om du istället kunde få det(?). Tror att de första skulle göra det...:thinking:
Om drömhuset är till salu kanske man inte köper ett annat hus dagen innan????
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Fairlane
A Andy78 skrev:
Vad fyller utsatt pris för funktion om säljaren måste deklarera lägsta pris som dom är villiga att sälja för?
Om utsatt pris är samma som lägsta man accepterar så behövs räcker det med ett värde. Om man vill ha mer eller i värsta fall kan tänka sig sälja billigare så bör det framgå.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om utsatt pris är samma som lägsta man accepterar så behövs räcker det med ett värde. Om man vill ha mer eller i värsta fall kan tänka sig sälja billigare så bör det framgå.
Vad är meningen med ett pris i tex en hemnet annons?
Om man kan tänka sig sälja billigare behöver nog inte deklareras.
 
Fairlane
A Andy78 skrev:
Om du förbinder dig att du ska kunna betala det du budar så är summan vad du har i lånelöfte inte relevant.

Dvs du ska inte kunna komma och hävda att du inte kan genomföra köpet pga du inte kan betala.

Personligen skulle jag ändra mitt bud, om det visade att vinnaren saknade finansiering eller andra problem att betala om objekten inte var högintressant.
Om jag vart kontaktad av mäklaren igen efter budgivning.
Det låter som du är nöjd med hur det fungerar idag då.
Idag frågar de flesta mäklare om lånelöfte finns, budgivaren svarar ja och sen drar budgivningen igång. Sen visade det sig att lånelöftet inte fanns, var lägre eller var på rätt nivå, men banken godkänner inte den nivån på det objektet.
Eller så har man lånelöfte men banken säger ändå nej.

Ska man ha bindande bud så måste man vara väldigt tydlig som säljare med allt. Får köparen besiktiga, ja eller nej och hur? När är det inflyttning (enligt.överenskommeöse duger inte om mitt bud ska vara bindande) etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.