okej vi har en despot/tyrann som inlett det första anfallskriget i Europa på 80 år vilket lett till oerhört mänskligt lidande och ekonomiskt kaos, däribland höjda elpriser över hela kontinenten och du avfärdar detta och funderar på hur mycket bättre det vore om de gamla kärnkraftverken funnits kvar i stället för vindkraft...

Stapeldiagram som visar förändringen av elpriset i EU:s huvudstäder mellan februari 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


din plan för uppgraderingen av kärnkraften flyger inte – de uppgraderingar som skett har varit lite olika "småfix" för många miljarder såsom byte av turbiner och generatorer, och med det har man alltså höjt effekten med runt 20%

för att kunna uppgradera de pensionerade reaktorerna till 1 GW (en ökning med upp till 125%, eller mer) hade man behövt byta ut reaktortanken, och det är att likställa med att riva verket och bygga ett helt nytt i stället

du kanske kan återanvända personalparkeringsplatsen
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
S
@harka Jag är mycket imponerad över din förmåga att leta fram information och statistik. Detta till trots vill jag komplettera med lite av min kunskap och slutledningsförmåga.

Det har diskuterats mycket hur mycket det svenska elsystemet tål i form av intermittent elproduktion. Mitt svar är egentligen att det inte tål någonting utan stöd från utlandet. Den elmix vi hade innan 2000-talet låg egentligen redan då på gränsen. Varje reaktor vi lagt ner har gjort oss beroende av ungefär lika stor importerad effekt. Det är inte riktigt helt sant eftersom vi har byggt ut kraftvärmeverken en del, men i princip ligger vi nu 4GW back.

Vi har samtidigt investerat stora pengar i förstärkt elnät och utlandsförbindelser. Utan växlingen från kärnkraft till vindkraft hade investeringsbehoven varit mycket mindre.

Vår energipolitik har definitivt varit skadlig för effektbalansen men det är inget emot vad våra grannländer Danmark och Tyskland gjort. Danmark förlitar sig helt på import när det inte blåser. Tyskland har haft vett nog att själva bygga elproduktion med fossil gas för att kunna hålla effektbalansen hyfsad.

Elpriserna vi ser beror alltså bara delvis på vår svenska energipolitik, men i större grad på att våra grannländer också gjort samma felbedömning. Det går bra om ett mindre land går över till vindkraft men det fungerar helt enkelt inte när en större region hoppas på att det alltid skall gå att importera.

Internt i Sverige har vi fått ett helt nytt problem. Vi saknar förmåga att konsumera och producera reaktiv effekt i tillräckligt hög grad. Detta kallas ibland spänningsstabilisering. Obalans i reaktiv effekt begränsar överföringskapaciteten i stamnätet. Därför drivs prisskillnaderna mellan norr och söder upp ännu mer. SVK skriver förvånansvärt lite om detta, men man betalade gladeligen 290 miljoner för att generatorn på R1 skulle snurra på sommaren för att spänningsstabilisera och bidra med svängmassa.

Harka, jag vill också påpeka att diagram som är helt korrekta ibland ljuger ändå. Det du hade med i #259 som visade medeleffekten i elproduktionen ser på tok för snygg ut. Plockar man ut två veckor med stiltje respektive hårda vindar så ger det en tydligare bild av de problem som Tyskland måste hantera. På samma sätt med soliga och mulna dagar. Det enda realistiska sätt att hantera detta är fossila bränslen.
En basproduktion med kärnkraft ger mindre behov av reglering och därmed mindre fossila bränslen.
 
  • Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
tack för orden och ett eftertänksamt inlägg!

några kommentarer kan vara på sin plats, och jag måste nog slänga in lite grafer också ;)

effektbristen
japp, de svenska nedlagda reaktorerna hade en sammanlagd kapacitet på 4GW, men i realiteten så är det väldigt svårt att hitta några tecken utav den förlusten

efter prischocken i december så tittade jag på hur det sett ut med export och import till Sverige under decembermånaden detta århundrade och det visar sig att det har sett ut så här:
Stapeldiagram visar Sveriges importerade och exporterade energimängd i TWh under december 2000-2021, med markörer för avstängda reaktorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

en massiv import på 00-talet, följt av ännu mer massiv export de senaste tio åren

det där var energimängderna som strömmat in och ut ur landet, ser man på varaktigheten ser det ut så här:
Stapeldiagram över antal timmar med svensk elimport och -export för december månad under åren 2000 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


du säger att vi inte klarar oss utan stöd från utlandet – jag säger att vi idag klarar oss själva så oändligt mycket bättre utan utlandet

och tittar man timme-för-timme för årets alla timmar, så har det sett ut så här de senaste tre åren – och som jämförelse de tre åren tio år tidigare i våra liv:

Sex stapeldiagram som visar Sveriges timvisa export (grön) och import (röd) av elektricitet för åren 2009, 2010, 2011, 2019, 2020, 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


samma slutsats där tycker jag...

det är ju inte så att man omedelbart slås av att vårt elnät befinner sig i kris och vill vråla ut sin avsky för "den förda energipolitiken" (fast en del debattörer gör i och för sig gärna det och hänvisar till hur bra allt var "förr i tiden") – snarare att det är ett fantastiskt välmående elnät nuförtiden i landet som vi befinner oss

Danmark
jo, de snittar runt 60% vind på årsbasis (dom har säkert ett väldigt instabilt elnät...) och importerar en massa el från grannarna när det inte blåser så mycket – men man får också komma ihåg varifrån Danmark kommer: ett land som varit oerhört fossilberoende då närmare 100% var fossileldning under nittiotalet, och har med förnybart kommit ner till 16% fossilt under 2020

jag lever i tron att Danmark har tillräckligt med produktionsanläggningar [kvar] för att klara perioder med svaga vindar, men att det är billigare att importera strömmen från grannarna än att sitta och elda fossilt

alltså, de är inte beroende av import för att klara sin elförsörjning, det ligger ekonomiska beslut bakom valet att välja import

Tyskland
Tyskland importerar under stundom el från sina grannar – som de flesta länder gör – men är en stor nettoexportör av el till sina grannar

och med sin satsning på sol- och vindkraft har både användningen av kärnkraft och fossilt gått ner – användning av naturgas ligger ganska stadigt och följer inte på något sätt utbyggnaden av sol- och vindkraften, jag tror att fokuset [till helt nyligen] på naturgasanvändning låg främst på att fortsätta utfasningen utav kolet (som är en sämre fossil produkt)
Graf som visar Tysklands energiproduktion från olika källor och antalet avstängda reaktorer över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyskland och Danmark låg i EU-täten vad gäller att använda sol- och vindkraft i elproduktionen (2020), medan Sverige hamnade på åttonde plats:
Karta över Europa som visar andelen sol- och vindkraft i elproduktionen 2020, med Danmark i täten på 60%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och framöver är det sol- och vindkraft som står för huvuddelen utav nya elproduktionsanläggningar

OECD-ländernas IEA-organ har härom veckan släppt sin marknadsanalys över investeringar i förnybart runt om i världen och de målar upp denna bild (och detta var förstås innan EU-kommissionen kom med sin REpowerEU-rapportering i förrgår):
Stapeldiagram som visar tillväxten av förnybar energikapacitet i Kina, EU, USA och Indien mellan 2019 och 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


med ett snabbt överslag i huvudet så borde det röra sig om cirka +2% mer förnybart i elproduktionen i årlig tillväxt – EU-kommissionens mål är att Europa ska använda 45% förnybart år 2030 (det gäller väl mer än bara elen)

(intressant också att Kina är mer aggressiva inom utbyggnad av förnybart, än vad Europa är)

reaktiv effekt
jo, nedstängningen av Ringhals minskade på den reaktiva effekten i söder, Svenska kraftnät har därefter installerat motmedel i Stenkullen (Göteborg) i fjol och spänningsstabiliteten uppges vara bättre idag än förr och inte heller beroende av de kvarvarande reaktorernas driftstillstånd..

https://www.svk.se/press-och-nyhete...ar-med-reaktiv-effekt-till-sydvastra-sverige/

statistik och förbannad lögn
ja det är helt riktigt att ett 19-veckors genomsnitt döljer dagliga variationer – så är det förstås, syftet med den grafen var i och för sig att visa det stora solkraftsbidraget, även under en blek vinter-/vårsol

kortare basis behöver man förstås kunna klara sig utan sol och vind, men som inte behöver vara fossila utan kan till exempel vara vatten, biomassa/biogas eller vätgas – allt finns inte på plats idag (det gör inte solen och vinden heller), och det sker till exempel en otrolig utveckling inom vätgasområdet, förhoppningsvis går dessa någotsånär i takt

grafen visar också en annan sak att hålla i huvudet: variationen av det tyska elbehovet på 20 GW mellan dag och natt – den låter sig inte enkelt lösas med kärnkraft heller, utan måste även den regleras med något annat (de kärnkraftsstinna fransmännen bränner typiskt fossil naturgas)

det finns mycket att grunna på...
 
  • Gilla
STB och 6 till
  • Laddar…
Återigen, om vi nu har sådant överskott att vi exporterar rekordmycket, varför har då elpriset exploderat?

Och ja det kan bli så att ny reaktor med mycket högre effekt innebär rivning av byggnaden men du har en färdig plats att bygga på.

Förklara nu gärna hur vi kommer tillbaka till ett elpris under kronan.

Och det var Danmark som låg så illa till att de drog Sverige inför EU för att tvinga oss att exportera mer och så fick vi elonrådena.

Det jag har riktigt svårt för är alla dessa grönenergiförespråkare som vägrar erkänna att grön el leder till blackouter och klasskillnader mellan de som har backup och de som inte har.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
...Återigen, om vi nu har sådant överskott att vi exporterar rekordmycket, varför har då elpriset exploderat?...

därför att elpriset sätts på elbörsen där priset på den sista köpta megawattimmen sätter nivån

...Och ja det kan bli så att ny reaktor med mycket högre effekt innebär rivning av byggnaden men du har en färdig plats att bygga på...

gratis mark är en alltid en bra grundplåt, fattas bara 75-150 miljarder till resten

...Förklara nu gärna hur vi kommer tillbaka till ett elpris under kronan...

en bra start vore att Putin drar sig tillbaka från Ukraina så att sanktionerna mot Ryssland kan hävas

...Och det var Danmark som låg så illa till att de drog Sverige inför EU för att tvinga oss att exportera mer och så fick vi elområdena...

varför säger du att Danmark "låg illa till"? när Danmark klagade på att Sverige gjorde begränsningar i strid med konkurrenslagar, så hade Danmark bara 13% vind i sin elproduktion (och 82% fossilt)

SE4 (södra Sverige) har ett stort underskott i sin elförsörjning – i fjol producerades 7 TWh el, medan man konsumerade 24 TWh, alltså en brist på 17 TWh – och det är under stundom problem med att förse regionen med den el de behöver

med ett enda elområde i Sverige kom elpriset att avspegla den generella tillgången på el i Svea rike, och för att inte förvärra försörjningen i södra landet begränsade Svenska kraftnät exporten till Danmark i syfte att hantera elsituationen i söder

att Sverige begränsade exporten (på grund av våra interna problem) gillades inte, och som en konsekvens av detta infördes elområden i Sverige som avspeglar de flaskhalsar som finns inom landet, vilket också leder till en prisskillnad mellan elområden som i sin tur ger SvK finansiering för att bygga bort flaskhalsar och gynna tillkomsten av ny elproduktion där det finns brister

...Det jag har riktigt svårt för är alla dessa grönenergiförespråkare som vägrar erkänna att grön el leder till blackouter och klasskillnader mellan de som har backup och de som inte har...

påminn mig nu igen, när har hade vi en blackout senast i Sverige? eller i Europa? och vilka klasskillnader har du noterat?
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Lika dumt som det är att bygga solkraft i Sverige är det att inte bygga det i sydeuropa. Poängen är att produktions- och förbrukningskurvorna matchar varandra där på ett helt annat sätt. Det är också dumt att tvinga alla till samma lösning när den fysiska realiteten skiljer sig signifikant mellan länderna. Lite som att tvinga alla EU-länder att ha minst 40 % vattenkraft i sin energimix. Klart det går (pumpkraft) men det är orimligt.

Med det sagt så är naturligtvis inte solkraft omöjligt i Sverige, det bara ger mindre pang för pengarna. Givet att säcken inte är bottenlös bör man i mitt tycke satsa på annat här.

Man kan ju hoppas att det blir värmepumpar i större utsträckning, det håller jag med om. Och att inte bygga pappkartonger med englasfönster osv.
Dumt med solkraft i Sverige??
I södra Sverige finns alldeles lysande förutsättningar för att det ska löna sig.
Sen att det ska bli mer värmepumpar kan jag bara hålla med om.
Allt fossilt eller direktverkande måste bort till förmån för effektivare värmesystem.
Sen att inte bygga papplådor med englas fönster var görs det??
 
  • Gilla
bollen
  • Laddar…
harka harka skrev:
SE4 (södra Sverige) har ett stort underskott i sin elförsörjning – i fjol producerades 7 TWh el, medan man konsumerade 24 TWh, alltså en brist på 17 TWh – och det är under stundom problem med att förse regionen med den el de behöver
Det här tycker jag är en viktig poäng. Det är egentligen ganska irrelevant att prata om el på nationell nivå i Sverige när tillgången är så olika och förmågan att bygga bort flaskhalsarna så bristfällig.

Förstår jag det rätt har rent av flaskhalseffkterna ökat i och med nedläggningen av Ringhals 1 och 2 och elproduktionen i kraftvärmeverk i Skåne. Detta då stabiliteten (svängmassan?) i södra Sverige sänkts iom. det.

Så länge som vi måste dela upp landet i elområden av vad för skäl det vara månde så borde vi också diskutera elsystemet utifrån dessa och inte utifrån ett samlat nationellt läge.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Hmmmmm, blackout. Nära för några år sedan när Balkan nästan drog ner elnätet och UK var nära att skilja ifrån.

https://www.wind-watch.org/news/202...-power-grid-came-close-to-a-massive-blackout/

https://storpower.co.uk/the-day-europes-power-grid-came-close-to-a-massive-blackout

https://euroweeklynews.com/2021/10/...warns-of-possible-power-outage-across-europe/

Kosovo, inte den mest utvecklade regionen i Europa, har redan blackouter.

https://energycentral.com/news/europe-faces-rolling-blackouts-amid-energy-crisis

Det är bara en fråga om när

https://www.politico.eu/article/europe-energy-crisis-pipeline-natural-gas-eu/

Sluta nu skylla på Putin, hade vi haft mer kärnkraft och inte exporterat så mycket till länder som inte investerar i kraftproduktion hade vi haft el för 50 öre.

Det är dags att säga till kontinenten att riva och bygga nytt med rimlig isolering och att i övrigt börja producera el.
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
tommib
A Argastesnickaren skrev:
Dumt med solkraft i Sverige??
I södra Sverige finns alldeles lysande förutsättningar för att det ska löna sig.
Sen att det ska bli mer värmepumpar kan jag bara hålla med om.
Allt fossilt eller direktverkande måste bort till förmån för effektivare värmesystem.
Sen att inte bygga papplådor med englas fönster var görs det??
Det är hål i huvudet att lägga pengar på en elproduktionsanläggning som bara kan producera när priset och efterfrågan är lågt och står helt still när efterfrågan är som högst. Enda anledningen till att solpaneler lönar sig privatekonomiskt är subventioner.

Det kan finnas andra skäl att bygga solpaneler men vill man vara miljövänlig så är vind ett avsevärt mycket bättre val här uppe i norr.

Pappkartongerna med englasfönster finns nere på kontinenten och GB/Irland. I Sverige har vi sedan länge byggt mer energieffektivt men nog finns det saker att effektivisera här också på den fronten. Även på kontinenten är det nog bättre nuförtiden.
 
  • Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är hål i huvudet att lägga pengar på en elproduktionsanläggning som bara kan producera när priset och efterfrågan är lågt och står helt still när efterfrågan är som högst. Enda anledningen till att solpaneler lönar sig privatekonomiskt är subventioner.

Det kan finnas andra skäl att bygga solpaneler men vill man vara miljövänlig så är vind ett avsevärt mycket bättre val här uppe i norr.

Pappkartongerna med englasfönster finns nere på kontinenten och GB/Irland. I Sverige har vi sedan länge byggt mer energieffektivt men nog finns det saker att effektivisera här också på den fronten. Även på kontinenten är det nog bättre nuförtiden.
När jag kollar elpriserna så ligger dom som högst vardag dagtid när industrin arbetar dvs när solen är uppe.
Tror inte att det blir mycket billigare på många år ännu, alla som installerar ac, köper pool osv.
Lägg sen till att plocka bort olja och gas så blir det dyrt för många men inte för mig.
Under sommaren i fjol fick jag som lägst under en månad 115 öre betalt plus 60 öre tillbaka på skatten dvs dom lägst i fjol 175 öre och uppåt.
Har visat mina elräkningar här (se under mina foto) och sista helåret slutade på totalt 1100 kr (elvahundra kr) för köpt el.
Jag vet inte hur du räknar men under 100 kr köpt el i månaden på ett hus på 150 kvm plus 70 kvm garage som håller full värme är rätt okej särskilt om nu solceller är så uselt som du säger:):)
 
  • Wow
harka och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Hmmmmm, blackout. Nära för några år sedan när Balkan nästan drog ner elnätet och UK var nära att skilja ifrån.

[länk]

[länk]

[länk]

Kosovo, inte den mest utvecklade regionen i Europa, har redan blackouter.

[länk]

Det är bara en fråga om när

[länk]

Sluta nu skylla på Putin, hade vi haft mer kärnkraft och inte exporterat så mycket till länder som inte investerar i kraftproduktion hade vi haft el för 50 öre.

Det är dags att säga till kontinenten att riva och bygga nytt med rimlig isolering och att i övrigt börja producera el.
jahaja, exempel på blackouts orsakade av allt för mycket grön el

de två första länkarna
handlar om incidenten när Europas elnät klövs i två delar och detta skedde 14:04 den åttonde januari 2021

det var i slutet på den ortodoxa julen på Balkan så det var lite tillbakalutat och samtidigt var det ovanligt varmt; så var det inte borta i Spanien, Portugal och Frankrike där det var osedvanligt kallt varvid det uppstod ett lite udda – men inte alldeles ovanligt – elflöde från Balkan bort mot Frankrike

i norra Kroatien finns ett större ställverk i Ernestinovo som bland annat har två 400 kV-ledningar till Ungern, varav den ena hade tagits ur bruk den femte januari så dit var man hänvisad till en matning

strömskenorna i Ernestinovo övervakas så att strömmen inte ska överskrida 2000 A och när nu en matning var borta och strömmen skulle flöda västerut så låg man länge väldigt nära den gränsen på en uppsättning utan att vidta några åtgärder, och vips så överskreds den en aning och Ernestinovo kopplade bort sig

detta gick inte omärkt förbi i omgivande stationer och inom 43 sekunder hade 14 andra enheter i grannländerna upptäckt en kraftig lastökning och/eller onormala spänningsvariationer och därför själva slagit ifrån för att skydda från en fortplantning av felet

därmed var en separation av Europas elnät i två delar ett faktum – i den lättare lastade Balkandelen steg frekvensen med 0.2 Hertz, och i den hårdare lastade delen i nordväst sjönk den med 0.2 Hertz

elnätet gjorde vad det skulle, någon blackout inträffade inte och 64 minuter senare kopplades halvorna ihop igen – intressant nog gjorde man den första sammankopplingen i den utlösande stationen i Ernestinovo

det känns inte relaterat till förnybar produktion direkt, och att UK skulle ha drabbats som du skrev, verkar gripet ur luften – de sitter inte ihop med övriga Europa annat än med likströmskablar vad jag vet, och UK bidrog till att återställa ordningen på kontinenten genom att öka sin elexport till Belgien

det tredje klippet

handlar om ett uttalande från Österrikes försvarsminister inför en kampanj liknande Om krisen kommer – "var beredd om samhället bryter ihop"

det fjärde klippet
handlar om energibristen i Kosovo, som får 95% av sin el från att elda kol

det femte klippet
handlar om risken för gasbrist den kommande vintern (2021) då utsikterna för gasleveranserna från både Algeriet och Ryssland föreföll lite skakiga

räknar jag samman dina exempel får jag det till noll
 
Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jahaja, exempel på blackouts orsakade av allt för mycket grön el

de två första länkarna
handlar om incidenten när Europas elnät klövs i två delar och detta skedde 14:04 den åttonde januari 2021

det var i slutet på den ortodoxa julen på Balkan så det var lite tillbakalutat och samtidigt var det ovanligt varmt; så var det inte borta i Spanien, Portugal och Frankrike där det var osedvanligt kallt varvid det uppstod ett lite udda – men inte alldeles ovanligt – elflöde från Balkan bort mot Frankrike

i norra Kroatien finns ett större ställverk i Ernestinovo som bland annat har två 400 kV-ledningar till Ungern, varav den ena hade tagits ur bruk den femte januari så dit var man hänvisad till en matning

strömskenorna i Ernestinovo övervakas så att strömmen inte ska överskrida 2000 A och när nu en matning var borta och strömmen skulle flöda västerut så låg man länge väldigt nära den gränsen på en uppsättning utan att vidta några åtgärder, och vips så överskreds den en aning och Ernestinovo kopplade bort sig

detta gick inte omärkt förbi i omgivande stationer och inom 43 sekunder hade 14 andra enheter i grannländerna upptäckt en kraftig lastökning och/eller onormala spänningsvariationer och därför själva slagit ifrån för att skydda från en fortplantning av felet

därmed var en separation av Europas elnät i två delar ett faktum – i den lättare lastade Balkandelen steg frekvensen med 0.2 Hertz, och i den hårdare lastade delen i nordväst sjönk den med 0.2 Hertz

elnätet gjorde vad det skulle, någon blackout inträffade inte och 64 minuter senare kopplades halvorna ihop igen – intressant nog gjorde man den första sammankopplingen i den utlösande stationen i Ernestinovo

det känns inte relaterat till förnybar produktion direkt, och att UK skulle ha drabbats som du skrev, verkar gripet ur luften – de sitter inte ihop med övriga Europa annat än med likströmskablar vad jag vet, och UK bidrog till att återställa ordningen på kontinenten genom att öka sin elexport till Belgien

det tredje klippet

handlar om ett uttalande från Österrikes försvarsminister inför en kampanj liknande Om krisen kommer – "var beredd om samhället bryter ihop"

det fjärde klippet
handlar om energibristen i Kosovo, som får 95% av sin el från att elda kol

det femte klippet
handlar om risken för gasbrist den kommande vintern (2021) då utsikterna för gasleveranserna från både Algeriet och Ryssland föreföll lite skakiga

räknar jag samman dina exempel får jag det till noll
Ja och när det blåser lite så hjälper det? Jämfört med vattenkraft där man kan kör ner vattennivån eller kärnkraft där man kan dra på. Eller gaskraft.

Med vind och sol får man förr eller senare sådana här toppar (som inte orsakades av just vind och sol) och så råkar det blåsa mindre. Olyckliga kombinationer helt enkelt.

Din fråga var just när vi hade blackouter, du sa inte att du ville se blackouter orsakade av grön el.

Sådana hade vi haft ofta om det inte fanns kärn- och vattenkraft att stötta med.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Din fråga var just när vi hade blackouter, du sa inte att du ville se blackouter orsakade av grön el.
...Det jag har riktigt svårt för är alla dessa grönenergiförespråkare som vägrar erkänna att grön el leder till blackouter och klasskillnader mellan de som har backup och de som inte har...

påminn mig nu igen, när har hade vi en blackout senast i Sverige? eller i Europa? och vilka klasskillnader har du noterat?

edit: om du inte kan stå för det du själv skriver så är det väl dags att sluta tramsa? dessutom så var det bland dina fem väl valda exempel på blackouts bara ett som var en var en [fossil] blackout, de övriga fyra var inte ens någon blackout
 
Redigerat:
harka harka skrev:
...Det jag har riktigt svårt för är alla dessa grönenergiförespråkare som vägrar erkänna att grön el leder till blackouter och klasskillnader mellan de som har backup och de som inte har...

påminn mig nu igen, när har hade vi en blackout senast i Sverige? eller i Europa? och vilka klasskillnader har du noterat?

edit: om du inte kan stå för det du själv skriver så är det väl dags att sluta tramsa? dessutom så var det bland dina fem väl valda exempel på blackouts bara ett som var en var en [fossil] blackout, de övriga fyra var inte ens någon blackout
Nej vi har inte hunnit dit än. I Kalifornien och Texas är det visst populärt med reservkraft, undrar varför. Men inte alla har råd eller möjlighet.

Vintern 20-21 var mycket kall och nätfrekvensen var obehagligt låg vid flera tillfällen.

Här en mycket klarspråkig artikel om blackout från en vederhäftig aktör:
https://www.sodrahallandskraft.se/elnaet/effektbrist/
Det talas om att efter en blackout skall man avstå från att laga mat på elspis, dvs endast de med villa och vedspis eller de med gaskök kan laga mat.

Svenska utredare pratar redan om roterande frånkopplingar pga effektbrist, dvs blackouter.
https://hallbarhetsredovisning2019.varbergenergi.se/ekonomisk-hallbarhet/kan-elen-ta-slut/

Det är ju tyvärr så att solen går ner varje dag och det är ibland vindstilla över hela Sverige samtidigt som importlänkarna till andra länder har begränsningar.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
tommib
A Argastesnickaren skrev:
När jag kollar elpriserna så ligger dom som högst vardag dagtid när industrin arbetar dvs när solen är uppe.
Tror inte att det blir mycket billigare på många år ännu, alla som installerar ac, köper pool osv.
Lägg sen till att plocka bort olja och gas så blir det dyrt för många men inte för mig.
Under sommaren i fjol fick jag som lägst under en månad 115 öre betalt plus 60 öre tillbaka på skatten dvs dom lägst i fjol 175 öre och uppåt.
Har visat mina elräkningar här (se under mina foto) och sista helåret slutade på totalt 1100 kr (elvahundra kr) för köpt el.
Jag vet inte hur du räknar men under 100 kr köpt el i månaden på ett hus på 150 kvm plus 70 kvm garage som håller full värme är rätt okej särskilt om nu solceller är så uselt som du säger:):)
Det var väl kul att du har en anläggning som producerar fint på sommaren. Problemet är bara att om alla gör som du så måste vi ändå ha anläggningar för att producera el på vintern för att få el om vi inte vill frysa eller att industrin ska stå still. Det innebär att man måste bygga dubbla kraftverk. De kraftverken som bara ska köras på vintern måste då ta högre priser för elen eftersom det har en kortare tid på sig att tjäna in sina utgifter. Kostnaden för dessa kraftverk måste vara så låg som möjligt, både i uppbyggnad och drift. Det kommer leda till fossileldade kraftverk om man inte lagstiftar emot sådana.

Svårigheten här är att du förväntar dig att kunna köpa el när din egen anläggning inte producerar. Om du hamnar i ett läge där du inte kan det, vad tror du att du kommer värma ditt hus med på vintern?
 
  • Gilla
hydrolift och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.