Hej! Jag vill förbereda för fiber genom att gräva ner ett kabelskyddsrör. Jag läste någonstans att kabelskyddsröret måste vara helt rakt och inte får böjas mer än 50cm i sidled. Hittar tyvärr inte vart jag läste denna informationen, men det stor att en för stor krökning kan försvåra möjligheten att "blåsa in fiber".

Vår trädgård är bergig och det är omöjligt för oss att gräva ett rör från elstolpe till fasad utan att behöva låta röret böja sig flera meter i sidled.

Min fråga är - ni som grävt ner kabelskyddsrör och förberett för fiber själva, har ni haft problem med att ni inte har grävt ner raka rör? Eller har man kunna blåsa in fiber ändå?

Det är en grön kabelslang 50mm som jag har köpt, med ståltråd för att dra igenom kablar.
https://www.byggmax.se/kabelslang-5...wIV2wCiAx0s-gYfEAQYASABEgL8SfD_BwE#1224=52198

Tacksam för svar :)
 
Man blåser inte fiber i kanalisation, utan man drar/käppar i en fiberslang/duct som man sedan blåser fiber i.
Hur svårt det blir att använda kanalisation är beroende av längd och antal böjar på kanalisation.
Gräv men ta hjälp att bedömma på plats att det kommer att fungera innan det läggs igen.
Inte ovanligt att man får ta gropar för att hantera stopp.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Radien vid börjar bör inte understiga 50cm, det är nog det du tänker på. Normalt drar man i en sk. duct som är ett tunt plaströr, i vilket man sedan blåser fibern. Ducten är lättare att dra igenom om du har en färdig dragtråd.

Se till att dokumentera var du gräver ner slangen, allra helst lägger du ett kabelmarkeringsband och söktråd ovanför innan du fyller igen så går att söka fram sträckningen den dag du funderar på att gräva i din trädgård.

Här är ett exempel på instruktion: Grävinstruktion-2017-12-07.pdf (vaggerydsfiber.se)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ja, det måste vara ett missförstånd. Hur långt ifrån den räta linjen man går är fullständigt oväsentligt. Men radien på böjar bör vara stor för att underlätta att dra i något.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Tack för alla svar! Ja, det visar sig att jag missförstått det där med böjen! Läste dokumentet från @mexitegel. Mina böjningar/radien kommer vara långt större än 50 cm, så det bör funka då? Där jag gräver är liksom enda rimliga sträckan i trädgården där det inte finns berg eller stenläggning, så alla andra alternativ vore extremt mkt mer komplicerade och kostsamma.

Men om jag gräver ner ett sådant där grönt kabelskyddsrör, då finns väl sedan alla förutsättningar för att dra en "duct" genom kabelskyddsröret med hjälp av ståltråden där man sedan kan blåsa in fibern?
 
Ja, det kommer fungera alla tiders.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Tack för svaren :) då sätter jag igång och gräver till helgen!
 
Börjat gräva till sist. Blir bra. En fråga bara, vet någon vart man kan få tag i ett markeringsband/söktråd där det är helgöppet? Hittar inte på Bauhaus, Biltema etc. Hittar på Ahlsell och elgrossisten, men de har inte öppet på helg.
 
Om du vet vem som gräver in fibern sen så kan de ibland ordna sånt åt dig - de slipper ju gräva så det blir billigare för dem i alla fall.
 
Och söktråd går bra med sådan som till gräsklipparrobot. Vet inte hur en vanlig FK eller FQ tåler att ligga i marken men det kanske fungerar lika bra?
I varje fall är en söktråd till fibern inget magiskt utan det är en vanlig metalltråd. Sedan kan man skarva ihop med 3M 314.
Det är ju bra om varningsbandet ligger 10 cm över slangen så kommer man på det lite före. (y)
 
De erfarna som gräver för fiber och lägger duct tar ett märkband med tråd.
Rycker loss tråden och drar genom den tillsammans med ducten i din kanalisation, men risken är att man inte bryr sig om det lilla extraarbetet trots att man slipper gräva;)
 
  • Gilla
longtimelurker och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
De erfarna som gräver för fiber och lägger duct tar ett märkband med tråd.
Rycker loss tråden och drar genom den tillsammans med ducten i din kanalisation, men risken är att man inte bryr sig om det lilla extraarbetet trots att man slipper gräva;)
Smart! Det satsar jag på :) Tack!
 
Detta kanske egentligen en ny fråga, men eftersom jag ändå har er "på tråden" :)cool:) så kanske jag testar här. Jag börjar nämligen fundera över om jag ska lägga ytterligare rör när jag ändå är i farten.

Jag har tittat ut en plats för ett framtida attefallshus. Jag vill ha "bra el" till attefallshuset eftersom jag tänker hålla på en del med inspelning av musik i utrymmet. Är det bästa att förbereda eltillförsel från "gatan", dvs. direkt från elskåpet som Vattenfall installerat, eller från mätarskåpet som är monterat på huvudbyggnadens fasad? Det får nämligen implikationer för hur jag väljer att gräva ner röret. Tacksam för svar :)
 
Du drar från ditt mätarskåp.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.