Alfredo Alfredo skrev:
Beror på vad det är för en bil. För en DeLorean med nyservad fluxkondensator skulle jag säga att det är rätt billigt.
Den här visades på elbilsmässan häromveckan. Pris oklart - och så även om den går att få med dragkrok.
DeLorean DMC-12 med öppna gångjärnsdörrar på elbilsmässa, okänt pris och dragkroksinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silverfärgad elbil med måsvingedörrar öppna på en bilutställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Har den en fluxkondensator så köper jag den, ...100 ...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En grej som SUV modellerna typ VW Tiguan/Rav4/Vitara etc. har som Kombi ofta saknar är skjutbart baksäte. Stort bagage eller stort benutrymme beroende på behov. Riktigt nice!
Tyvärr verkar det borta på Enyaq och ID4
 
A ArneTW skrev:
Än så länge är ju elbilen inte ett vettigt för boende i hyreslägenheter...

Även de flesta andra lägenheter har problem med laddningen.

Elbilen är ju ett excellent val för boende i villaförorten.

Jag blir ofta fascinerad av att så många har så svårt att sätta sig in i andras situation.

Men ska vi inte hitta på fler stöd för villaboende då räntorna verkar vara på väg upp...

/ATW
Lite sen på bollen, men en underdiskuterad fråga, så…

Du har inte övervägt att det är du själv som har svårt att sätta dig in i andras situation? Det kostar 3 kr/kWh att långsamladda på publika laddstationer. Med relativt normala körmönster räcker det för de flesta nya elbilar att ladda en natt varannan vecka. I de flesta städer med 50.000+ invånare finns det ett antal sådana laddare och fler blir de hela tiden.

För egen del har jag förvisso garage med egen laddplats, men rent prismässigt skulle jag nog tjäna på att ladda på stan. Komfortmässigt vore det sämre, men vi ska inte överdriva problemet. I tät stadsmiljöer är det ofta svårt att hitta parkering nära bostaden ändå, så att någon gång emellanåt parkera på en lite mer avlägsen laddplats är nog inte hopplöst besvärligt. Och i oplanerade nödfall finns ju snabbladdare.

En större faktor till att få lägenhetsboende köper elbilar är att de kör mindre bil och därför har en relativt mindre uppsida med de lägre driftkostnaderna än en villaboende har. En annan att de säkert har sämre tillgång till kapital, men det balanseras väl iofs. av att det finns många bra leasingdealar på elbilar.

Så jag tror att du är snett ute och inte förstår dig på många lägenhetsboende. Du använder bostadsformen som någon form av proxy för fattigdom, vilket är ganska långt ifrån sant för allraminst delar av gruppen.
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
BTW, nu har Tesla släppt in även andra fabrikat på sina laddstolpar. Så nu blir livet lite lättare för elbilister inte minst norröver.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Beror på vad det är för en bil. För en DeLorean med nyservad fluxkondensator skulle jag säga att det är rätt billigt.
Men har den dragkrok?
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hmm, nu förstår jag inte riktigt.
Om det nu är så att det inte fungerar med elbil i Norrland, så köper man väl ingen elbil ens som andrabil?
Jag har aldrig påstått att det inte fungerar med elbil i Norrland, men jag antar att de som påstår det menar "som enda bil".

Annars kan man ju argumentera för att en lådcykel funkar lika bra som elbil. Inte som enda fordon, men som komplement.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I tät stadsmiljöer är det ofta svårt att hitta parkering nära bostaden ändå, så att någon gång emellanåt parkera på en lite mer avlägsen laddplats är nog inte hopplöst besvärligt.
Konstig resonemang, om man tycker det är jobbigt att ens hitta parkering, och det finns ännu färre laddplatser, så ska man alltså plötsligt tycka att det är smidigt att parkera så långt bort att man behöver ta bussen hem från parkeringen?

När jag är ute och kör så ser jag enorma områden där det står bilar längs gatorna och det finns inte en enda ledig plats. När vi t.ex. hälsar på vår dotter brukar man få åka runt ett par kvarter och leta efter parkering. Även när jag åker till mina föräldrar (som bor i ett område med mest villor) så är passerar vi en väg där det knappt går att mötas eftersom det står bilar längs hela vägen (det ligger hyreshus där).

Gå ner med street view här och titta.

Anhaltsvägen
https://goo.gl/maps/XNdErLRFzooZQiMk6

Veckovägen
https://goo.gl/maps/gyoFDMHo8Fsbs3EW9

Även om dessa bara behöver ladda en gång i veckan så är det då kanske 20% av dessa bilar som ska hitta en laddplats (om alla skaffar elbil).
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Konstig resonemang, om man tycker det är jobbigt att ens hitta parkering, och det finns ännu färre laddplatser, så ska man alltså plötsligt tycka att det är smidigt att parkera så långt bort att man behöver ta bussen hem från parkeringen?
Det är lättare att hitta en laddplats än en vanlig plats relativt sett i många områden, så nej, det är inte så konstigt som det låter. Och allt eftersom elbilsflottan byggs ut byggs även laddinfrastrukturen ut.

Att man skulle behöva stå så långt bort att man måste ta bussen hem har jag inte skrivit, det är din överdrivna slutsats.

Jag skrev det jag gjorde för att säga emot en dystopisk och i mina ögon felaktig generalisering. Det innebär inte att det jag skrev är sant för alla, men för majoriteten skulle jag säga att det är så.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Jag har aldrig påstått att det inte fungerar med elbil i Norrland, men jag antar att de som påstår det menar "som enda bil".
Vad de menar och inte skriver är såklart omöjligt att veta, men det finns ju folk i Norrland som har elbil som enda bil så det fungerar uppenbarligen för de ...

Att påstå att man måste ha en andrabil är ju lika fel "Jag måste ha en andrabil som får dra minst 2000 kg om jag skaffar elbil" är ett uttalande som kan stämma för den personen, men det behöver ju inte stämma för alla andra.

Jag hade en kollega tidigare som köpte elbil som enda bil för 7-8 år sen. Han bodde i södra Norrland och hade en husvagn som han nyttjade stor del av sommaren. Husvagnen fick han inte dra med den bilen, men hans inställning var inte "det går inte" utan "det ordnar sig". Han lät någon annan dra ut bilen till campingen på våren och hämta på hösten. Nästa vår samma sak med en ny camping. Han bodde för övrigt i lägenhet utan möjlighet att ladda hemma.

Tänka sig, Norrland, lägenhet utan laddmöjlighet och tung husvagn, allt som inte går.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Konstig resonemang, om man tycker det är jobbigt att ens hitta parkering, och det finns ännu färre laddplatser, så ska man alltså plötsligt tycka att det är smidigt att parkera så långt bort att man behöver ta bussen hem från parkeringen?

När jag är ute och kör så ser jag enorma områden där det står bilar längs gatorna och det finns inte en enda ledig plats. När vi t.ex. hälsar på vår dotter brukar man få åka runt ett par kvarter och leta efter parkering. Även när jag åker till mina föräldrar (som bor i ett område med mest villor) så är passerar vi en väg där det knappt går att mötas eftersom det står bilar längs hela vägen (det ligger hyreshus där).

Gå ner med street view här och titta.

Anhaltsvägen
[länk]

Veckovägen
[länk]

Även om dessa bara behöver ladda en gång i veckan så är det då kanske 20% av dessa bilar som ska hitta en laddplats (om alla skaffar elbil).
Så är det, alla kan eller vill inte skaffa elbil. Vi är bara i början av förändringen så fundera på hur det kommer att vara om 2-3 år, 5 eller 10 år, ingen kräver av oss att vi ska köpa en elbil idag.
Är inte det minsta orolig över att avvakta och rulla lite bensin/diesel i några år till.
Många biltillverkare har börjat ange tiden runt 2025 som nästa generation elbilsplattform i större skala, senast var det BMW jag läste om.
Är väl bra att det finns många som idag köper elbil, det driver ju utvecklingen både kring batteriteknik och laddinfrastruktur.

Ser framemot när en motsvarande elbil till Volvo V90CC kommer och har awd med en förgylld dragkrok som jag kan köra in och ut med röststyrning.;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men har den dragkrok?
Eller baksäte?

N Nerre skrev:
När jag är ute och kör så ser jag enorma områden där det står bilar längs gatorna och det finns inte en enda ledig plats. När vi t.ex. hälsar på vår dotter brukar man få åka runt ett par kvarter och leta efter parkering. Även när jag åker till mina föräldrar (som bor i ett område med mest villor) så är passerar vi en väg där det knappt går att mötas eftersom det står bilar längs hela vägen (det ligger hyreshus där).
De borde inte ha bil alls med det resonemanget, det är för besvärligt.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
engs
J jocke31 skrev:
Med tanke på inläggen här och i flera andra diskussionsforum om elbilar så kör svenskarna med släp ungefär 9 gånger av 10. Ute på vägarna så är andelen släp däremot minimal.

När fossilbilsägare beskriver sina behov så får man lätt intrycket av att den genomsnittliga svenska bilägaren minst en gång i veckan behöver köra 1,5 ton sten/ved. Eller en häst eller båt.
Det är svårt att släppa flexibiliteten och möjlighet till spontana projekt man får med ett släp.

Senast den var på hade jag bara 20st armeringsjärn på den i inköp, (för trädgårdsändamål) helst inget man vill ha i bilen även om de skulle få plats då inredningen lätt tar stryk. Tråkigt att betala frakt på så små inköp + vänta X dagar istället för att kunna fixa det direkt samma dag jag fick idén.

Samma sak om man kommer på att man missat nått i ett bygge, bara koppla på och dra till en bygglada.
 
  • Gilla
AmbiJens och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Det är svårt att släppa flexibiliteten och möjlighet till spontana projekt man får med ett släp.

Senast den var på hade jag bara 20st armeringsjärn på den i inköp, (för trädgårdsändamål) helst inget man vill ha i bilen även om de skulle få plats då inredningen lätt tar stryk. Tråkigt att betala frakt på så små inköp + vänta X dagar istället för att kunna fixa det direkt samma dag jag fick idén.

Samma sak om man kommer på att man missat nått i ett bygge, bara koppla på och dra till en bygglada.
Japp, är likasinnad. Värderar flexibilitet att kunna göra saker här och nu, samt att fritidshuset ligger en halvmil grusväg ute i skogen med närmaste större ort några mil därifrån.
 
A AndersS skrev:
Japp, är likasinnad. Värderar flexibilitet att kunna göra saker här och nu, samt att fritidshuset ligger en halvmil grusväg ute i skogen med närmaste större ort några mil därifrån.
Varför inte välja en elbil med dragkrok då. Det finns ju flera modeller på marknaden.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.