D
useless useless skrev:
Hur är det tänkt att Tiptapp ska funka när alla har bytt till elbil utan dragkrok?
Jag tror "alla" ligger låångt fram!
 
D djac skrev:
Jag tror "alla" ligger låångt fram!
Ja, speciellt som de elbilar som nu säljs med dragkrok först måste skrotas. :D
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och här har de lokala EPA/A-traktor kidsen kommit på att det är en bra affär att annonsera i de lokala facebook-grupperna och köra runt med släp och hämta skrot hos folk som de sedan kör till tippen med. Attans smidigt och de får lite soppa-pengar, då det inte finns särdeles många eldrivna A-traktorer än tyvärr.
Samma sak i Nacka.
 
D djac skrev:
Testa Tiptapp, du kommer bli förvånad
Ah du menar att de kommer och hämtar 3 kubik löv i påsar och kör 4 mil för typ 60 spänn?
För det är ju det de kostar för mig att hämta släpet och köra till tippen och omvänt.
Och typ 3-4 ggr till tippen på en dag :p

De annonser jag ser på tipptapp är överhuvudtaget inget intressant med de priserna.
Funkar alldeles säkert för de som inte vill göra jobbet själv och är villig att betala för det.
Eftersom jag är villig att göra jobbet då jag flyttade till villan med en stor trädgård så gör jag ju gärna det själv =)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och här har de lokala EPA/A-traktor kidsen kommit på att det är en bra affär att annonsera i de lokala facebook-grupperna och köra runt med släp och hämta skrot hos folk som de sedan kör till tippen med. Attans smidigt och de får lite soppa-pengar, då det inte finns särdeles många eldrivna A-traktorer än tyvärr.
Har dom tillstånd för yrkestrafik?


"Albin Gudmundsson, 15, ville göra något bra med sin A-traktor och började köra bort avfall mot betalning för den som ville. Nu uppges han vara polisanmäld för att sakna tillstånd för yrkestrafik och Albin har lagt ner sina körningar."
https://www.arbetarbladet.se/2022-01-09/slutkort-for-15-ariga-albin--uppges-vara-polisanmald
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Ah du menar att de kommer och hämtar 3 kubik löv i påsar och kör 4 mil för typ 60 spänn?
För det är ju det de kostar för mig att hämta släpet och köra till tippen och omvänt.
Och typ 3-4 ggr till tippen på en dag :p

De annonser jag ser på tipptapp är överhuvudtaget inget intressant med de priserna.
Funkar alldeles säkert för de som inte vill göra jobbet själv och är villig att betala för det.
Eftersom jag är villig att göra jobbet då jag flyttade till villan med en stor trädgård så gör jag ju gärna det själv =)
Du räknar fel på dina 60 spänn
 
D
useless useless skrev:
Har dom tillstånd för yrkestrafik?


"Albin Gudmundsson, 15, ville göra något bra med sin A-traktor och började köra bort avfall mot betalning för den som ville. Nu uppges han vara polisanmäld för att sakna tillstånd för yrkestrafik och Albin har lagt ner sina körningar."
[länk]
Vid de få tillfällena jag använt Tiptapp kom det ingen EPA-grabb, ingen expert men när du använder Tiptapp så ingår försäkringar etc, hur de löser det är ju deras sak.
 
Det finns nog många risker med tip-tap, hygglo och liknande tjänster, vad händer om någon skadar sig? Betalas det skatt osv. Att tjänster av detta slaget är satta i system kan man nog ifrågasätta. Jag skulle även vilja vara 100% säker på att mina sopor hamnade på rätt plats och inte ute i naturen.

Men med en pragmatisk syn är det väl inte fel att ungdomar hjälper sina grannar med trädgårdsarbete, skottning mm för att tjäna en slant extra. Dock, bra att tänka på att om man betalar för det så tar man ett arbetsgivaransvar och därmed ansvar för arbetsmiljön.

Även om detta blev lite OT från ämnet. Med en delningsekonomi så vore det inte orimligt att en villaförening kunde dela på en gammal pickis med släpkärra. :)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Det finns nog många risker med tip-tap, hygglo och liknande tjänster, vad händer om någon skadar sig? Betalas det skatt osv. Att tjänster av detta slaget är satta i system kan man nog ifrågasätta. Jag skulle även vilja vara 100% säker på att mina sopor hamnade på rätt plats och inte ute i naturen.

Men med en pragmatisk syn är det väl inte fel att ungdomar hjälper sina grannar med trädgårdsarbete, skottning mm för att tjäna en slant extra. Dock, bra att tänka på att om man betalar för det så tar man ett arbetsgivaransvar och därmed ansvar för arbetsmiljön.

Även om detta blev lite OT från ämnet. Med en delningsekonomi så vore det inte orimligt att en villaförening kunde dela på en gammal pickis med släpkärra. :)
Man kan läsa på men jag har fått bilder när de slängt grejorna och som sagt försäkringar etc ingår, verkar funka rätt hyggligt, sen kan man ju ha synpunkter på gig-ekonomin som helhet.

Sen har vi ju i delningsekonomins namn haft delad/gemensam sophämtning förut och jag är utvecklingspositiv, med färre fordon, andra sorters fordon etc, så håller jag det för ganska troligt att dessa operatörer kan komma att erbjuda fler tjänster framöver, som ett exempel.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Naturligtvis har alla olika behov. Någon behöver dragkrok, fine. Det finns f ö massor av elbilar med dragkrok, vissa kan dessutom dra tungt. Jag själv har haft dragkrok på mina två förra bilar, vilken jag hade användning för knappt 1 gång per år. Så jag hoppade över installation av dragkrok på min nuvarande bil för 12 000 kr då jag inte tyckte det var värt kostnaden.

Gällande byggvaror o dyl så är kostnaden för hemleverans väldigt låg. Dessutom slipper man släpa själv. Och så många altaner och friggebodar bygger jag inte heller per år.

Kan inte för mitt liv komma på när jag senast behövde släp för att åka till ÅVC. Löv, grenar och kvistar lägger vi i komposten och så många gigantiska träd sågar vi inte ned per år. Men det är klart - vår tomt är bara ca 1500 kvm. Jag förstår att behovet är större om man har några hektar tomt. Vi slänger inte vitvaror speciellt ofta, så det är ett obefintligt problem. Sist vi bytte diskmaskin så köpte vi till att de som levererade och installerade den ny tog med den gamla. Kostade 700 kr och vi slapp bära.

Vi har ju inte veduppvärmt hus, men hade det på landet förut. Då betalade vi 700 kr/m3 för hemlevererad, färdigkapad ved. Tycker inte det är så dyrt.

När vi hade båt förut så anlitade vi båttransport när vi behövde flytta på den vid något tillfälle, dvs lastbil + kran. 2 ton båt är ändå inget jag vill köra omkring med på släp. Dessutom räcker inte mitt B-körkort till för ekipage tyngre än 3500 kg.

Om vi köper något som inte går in i backluckan på bilen (mycket ovanligt) så beställer vi hemleverans.

Sist jag behövde köra större mängd bohag så hyrde jag en lastbil på OK några timmar. Rymde 18 m3 och kostade ca 1500 kr. Men det är sällan det behovet finns.

Men återigen - det är ju upp till var och en att avgöra hur behovet ser ut. Om du behöver dragkrok så skaffa en bil med det - t ex elbil. Numera finns ju en del elbilar som får dra både mer och mindre. Tipset i så fall är att kolla här: https://alltomelbil.se/elbilar-med-dragkrok/

BMW iX Och Tesla Model X är väl de som får dra över 2 ton, men över 1500 kg finns det rätt många som klarar.
 
  • Gilla
elloffo och 2 till
  • Laddar…
Det var kostnad också "homo econom"
Båda dessa hamnar väl nära 900" och uppåt.;)
 
A AndersS skrev:
Båda dessa hamnar väl nära 900" och uppåt.;)
900" låter dyrt för en bil. Jag skulle möjligen kunna tänka mig att betala 900'.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På Statoil och Preem går det. På OK går det inte såvitt jag vet.
Statoil heter väl numera Cirkle K.
Så, på Cirkle K och systermärket Ingo, och Preem går det att koppla valfritt betalkort,
På OKQ8 måste man dra sitt medlemskort efter kreditkortet för att få poäng och rabatt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
900" låter dyrt för en bil.
Beror på vad det är för en bil. För en DeLorean med nyservad fluxkondensator skulle jag säga att det är rätt billigt.
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Statoil heter väl numera Cirkle K.
:oops::oops::oops: vissa gamla hundar har svårt att lära om...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.