Tack!
Ser ut så här nu. Hittade och beställde en övergångsdimension 160-100 så bytte ut den som följde med fläkten och satte på ett 100 rör mellan fläkt och spirorör. Har inte kapat något av spiroröret än utan ville testa hur det fungerar. Men locket byggde ju ut en del så bara att ta bort det gjorde en del.
Blir ju nån slags böj hur jag än gör.
Ska också snygga till hålet i stommen som inte blev så vackert, ville inte köpa fler hålsågar, men är ju bara estetiskt.
Nu känns ju allt rimligt, hur det fungerar och hänger ihop, men det är väl för att jag lärt mig en del .
Har provkört och allt fungerar, blir bra att provköra ett tag till sotaren kommer!
 
  • Installation av köksfläkt och röranslutning med övergångsdimension i vit skåpinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Generellt är slöa böjar och så lite extra knix som möjligt bäst för flödet och ljudnivån. Onödiga rörutlopp kan skapa turbulens. Om det blir någon skillnad i praktiken för dig vet jag inte.
 
Nyfiken, blev det bra tillslut?
 
Hej! Vet du, jag hade tänkt göra en liten uppdatering och berätta samt ställa en fråga, för jag tycker det är lite trist att inte få återkoppling på all hjälp man lämnat. Tråkigt det dröjt, men har fått vänta länge på sotaren så har precis fått lite översyn. Lovar att återkomma!
 
Hej!

Jag får börja med att be om ursäkt för dröjsmålet, det var inte bra gjort av mig men livet gav oss lite andra överraskningar så huset har fått stå lite på paus tyvärr.

Lite uppdatering nu när vi har haft ”nya” ventilationen igång ett år ungefär. Vi upplever att vi har en bra inomhusluft med ett icke störande ventilationsljud vilket är mycket bra.
Våra barn är så stora att de lagar mat själva och det är väldigt smidigt för dem att bara behöva trycka på knappen på köksfläkten. De har heller inga problem att komma ihåg att passera köket på väg till duschen och slå på ventilationsläge. Upplever också att fukten försvinner snabbt från badrummen och sotaren var också här och mätte flödet både i grundflöde och ventilationsläge.

I början upplevde jag att det kom viss vindsdoft ner till mellanplan i ventilationsläget, men det har upphört sen vi renoverade rummet i anslutning till vinden så förmodligen har vi tätat några springor.

Det som jag egentligen går och funderar över är om inställningarna är tillräckliga. Det ska ju gå att justera både grundflöde och kapacitet på de olika fläktlägena men varken elektriker eller sotare har kunnat hjälpa oss med att ställa in det. Tror att kunskap kring alliancefläkten kanske inte är så vanlig men vad vet jag :).

Funderingen är därmed om jag borde gå vidare med detta, eller om vi ska nöja oss med hur det är nu, det funkar ju uppenbarligen bra. När vi hade regulatorn på väggen så kunde vi ju maxa takfläkten och ställa in grundflöde som vi ville, dock så orkade ju ingen hålla koll.
Konkret så undrar jag om vi inte nyttjar kapaciteten maximalt?

Jag är så väldigt glad och tacksam för all hjälp. Tänkte särskilt på det häromdagen när jag lyckades förklara för nya grannen hur allt hänger ihop. Hos honom hade de kopplat ur takfläkten helt och hållet, han hade bara en vanlig köksfläkt och således varken grundventilation eller drag i badrummet, lite fuktigt med andra ord.
Ventilationssystem med flexibel kanal ansluten till tak och strömbrytare i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksfläkt monterad under vit skåpslucka över spishäll, med köksredskap och kryddor på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Härligt. Ser sjukt bra ut.

Har sotarn mätt flöden och justerat in så behöver inget mer göras.

I den svarta lådan på din övre bild finns en transformator med lite sladdar som sitter på olika bleck med olika spänningar. De styr hur fort takfläkten snurrar med olika knappar intryckta. På 3 och VL blir det 230 V, dvs max (om ingen ändrat på sladdarna). Därför finns ingen mer kapacitet där. Det viktiga är var sladden som hör till 1 och grundvent sitter. Vid leverans tror jag det är 100V. Det skall vara på ett bleck som ger en spänning som ger lagom fart i grundläge, inte för sakta så det blir för fuktigt och instängt, inte för fort så du överventilerar (kostar värme). Har sotarn mätt flöden korrekt och de var OK så behöver du inte ändra något.

Det enda att tänka på framöver är att typ en gång per år rengöra fläkthjulet i köket och det på taket. Det blir mycket fett och damm som sätter ned funktionen. Någon gång ibland köra fettfiltren på max i diskmaskinen. Kanske vart femte år sota för att få bort fett och damm ur kanalerna.
 
Tack snälla, det blev snyggt monterat i skåpet vilket jag är nöjd med. Vi hjälptes åt jag och min man och vi blev inte ens osams :).
Bara hålet i skåpstaket som inte är så stiligt men det är inte hela världen.

Skönt då nöjer jag mig, jag trodde inte vi maxade takfläkten, måste ha missförstått. Vi ska snart renovera badrum så då tänker jag att ventilationsfrågan kommer på tal igen så då gör vi säkert nya mätningar och ev injusteringar efter det.

Rengör fläkthjulet två gånger per år enligt instruktion och tvättar filter typ varannan vecka i diskmaskinen, sjukt smidigt.
Sotarn kommer en gång per år och tar takfläkten. Rensade alla rör i somras så så det gör vi igen om typ fyra år.

Nästa projekt blir måla hus och det verkar också vara en hel vetenskap och tyckande om färg osv. Man vet vad man gör av sin fritid om man har hus helt klart :).

Ha det så bra, tittar in i tråden om det uppstår funderingar i framtiden!



C camelspin skrev:
Härligt. Ser sjukt bra ut.

Har sotarn mätt flöden och justerat in så behöver inget mer göras.

I den svarta lådan på din övre bild finns en transformator med lite sladdar som sitter på olika bleck med olika spänningar. De styr hur fort takfläkten snurrar med olika knappar intryckta. På 3 och VL blir det 230 V, dvs max (om ingen ändrat på sladdarna). Därför finns ingen mer kapacitet där. Det viktiga är var sladden som hör till 1 och grundvent sitter. Vid leverans tror jag det är 100V. Det skall vara på ett bleck som ger en spänning som ger lagom fart i grundläge, inte för sakta så det blir för fuktigt och instängt, inte för fort så du överventilerar (kostar värme). Har sotarn mätt flöden korrekt och de var OK så behöver du inte ändra något.

Det enda att tänka på framöver är att typ en gång per år rengöra fläkthjulet i köket och det på taket. Det blir mycket fett och damm som sätter ned funktionen. Någon gång ibland köra fettfiltren på max i diskmaskinen. Kanske vart femte år sota för att få bort fett och damm ur kanalerna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.