Tack för tipsen! :)

Jag har under veckan sökt på amazon och google utan någon större framgång.

Använt sökord som F.016.L69.116, F016L69116, F.016.L67.828, F016L67828, nätdel, netzteil, bosch, indego, 42v, 3.5a, 4a, transformator.

Närmaste jag kommit på svenska sidan är samma nätdel som på den tyska, men denna nätdel verkar vara sämre än original och ser inte ut att vara avsedd för utomhusbruk. Ojordad stickpropp i ena änden, klen kabel och fel kontakt i andra änden. Ingen fri frakt. Delar av varans pris har troligen förts över till fraktkostnaden.

Tyskland 1: 66.19 + 17.10 = 83,29 €
https://www.amazon.de/-/en/Supply-Replacement-F-016-L69-116-F016L69116-Lawnmowers/dp/B083LYNDFQ/

Tyskland 2: 66.19 + 17.10 = 83,29 €
https://www.amazon.de/-/en/Power-Supply-Indego-Connect-Lawnmower/dp/B083LX6HP2/

Sverige: 672,89 + 175,00 kr = 848 kr
https://www.amazon.se/vhbw-strömför...gräsklippare-robotgräsklippare/dp/B083LYNDFQ/

Billigare än Bosch original? Yes.
Känns som ett bra köp? Nix.
Behöver jag fortfarande hjälp att hitta en fungerande nätdel? Jajamensan! Gräset är på sina ställen nu över 20 cm högt. Tyvärr så vet jag fortfarande inte om det hjälper med endast en ny nätdel för att få fart på klipparen.

(En ny Indego XS 300 kostar 5 829,79 kr på se och €542.98 på de. Båda inklusive frakt. Är dock inte aktuellt med sådant stort inköp för tillfället.)

Med googleöversättningens hjälp har jag idag läst lite på tyska forum. Hittat äldre trådar där Indego-ägare fått nytt nätagregat av Bosch när det gamla gett upp, men jag har inte hittat något om reparation av defekt nätdel eller tips på billigare alternativ. (Troligen mina google-skills som inte räcker till.)

1. Är det någon på senare tid som har fått en ny nätdel från Bosch när den gamla från 2013 gett upp?
2. Är det någon som har en fungerande nätdel (transformator) F.016.L67.828 eller F.016.L69.116 till övers? Antingen i närheten av Trollhättan eller i övriga Sverige.
3. Någon som har en länk till ersättnings-nätdel som är billigare än från Bosch men med motsvarande kvalité?
 
Lägesrapport: Gräset är nu väldigt långt. Har klippt av det längsta med en sax, så grannarna undrar nog hur det står till i huvudet på mig. :p

Jag har googlat vidare och även hållit ögonen på begagnatmarknaden utan någon större framgång i letandet efter en ny nätdel. (Dessutom så har fokus legat på krånglande värmepump det senaste.) Jag vill inte upprepa mig så jag lägger till ett par frågor till mina redan tre i inlägget ovanför.

4. De första åren Indegon fanns i Sverige så hade många här i tråden kontakt med personer på supporten (en Jonatan bland annat tror jag?) som verkligen hjälpte till när klipparna strulade. Klipparna byttes då på rullande band utan att Bosch tog något betalt. Någon som vet om det numera finns någon som är bättre övriga på "vanliga Bosch-supporten" när det gäller klipparen? Enda svaret från supporten jag fått hittills är ju att en ny nätdel finns att köpa på https://www.bosch-diy.com/se/sv/service/online-reservdelsservice.

5. Är robotklipparens nätdel just bara en nätdel och inte någon laddare med inbyggd ladd-intelligens? Funderar på att istället för att köpa en ny nätdel som levererar runt 42V och 3.5A köpa ett labbaggregat. Om åskan har tagit både nätdel och laddstation (kanske även klipparen) för mig så har jag ändå lite mer nytta av ett labbaggregat än en nätdel som inte passar på en eventuell ny robotgräsklippare.
 
Det är en nätdel utan intelligens. Jag har hittat passande på nätet till ok pris, men inte IP klassade att ha utomhus och så behöver man skarva på originalsladden. Funkar om du har nätdelen inomhus.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det är en nätdel utan intelligens. Jag har hittat passande på nätet till ok pris, men inte IP klassade att ha utomhus och så behöver man skarva på originalsladden. Funkar om du har nätdelen inomhus.
När åskan slog ner hos mig så tog den både nätdel och kortet som sitter i tornet på laddplattan. Begagnad nätdel är inköpt. Kortet i tornet går inte att köpa för tillfället.
 
WALL-E WALL-E skrev:
Lägesrapport: Gräset är nu väldigt långt. Har klippt av det längsta med en sax, så grannarna undrar nog hur det står till i huvudet på mig. :p

Jag har googlat vidare och även hållit ögonen på begagnatmarknaden utan någon större framgång i letandet efter en ny nätdel. (Dessutom så har fokus legat på krånglande värmepump det senaste.) Jag vill inte upprepa mig så jag lägger till ett par frågor till mina redan tre i inlägget ovanför.

4. De första åren Indegon fanns i Sverige så hade många här i tråden kontakt med personer på supporten (en Jonatan bland annat tror jag?) som verkligen hjälpte till när klipparna strulade. Klipparna byttes då på rullande band utan att Bosch tog något betalt. Någon som vet om det numera finns någon som är bättre övriga på "vanliga Bosch-supporten" när det gäller klipparen? Enda svaret från supporten jag fått hittills är ju att en ny nätdel finns att köpa på [länk].

5. Är robotklipparens nätdel just bara en nätdel och inte någon laddare med inbyggd ladd-intelligens? Funderar på att istället för att köpa en ny nätdel som levererar runt 42V och 3.5A köpa ett labbaggregat. Om åskan har tagit både nätdel och laddstation (kanske även klipparen) för mig så har jag ändå lite mer nytta av ett labbaggregat än en nätdel som inte passar på en eventuell ny robotgräsklippare.
Wall-E 20211009 läste jag ditt inlägg.. Jag köpte en Bosch Indego 10 2013. Då var det priskrig, från att ha haft ett ujtgångspris på 14K så hamnade jag på 8900K. Jag spelade ut Cheapy mot ett annat bolag i en mindre stad. Den fungerade bra ett tag, men efter drygt en säsong börjad den att krångla. Maskinen skickades unde följande år framtill 2018 4 ggr för service och reparation. 2015 ställdes jag inför valet att skrota den eller betala 3000K för utbyte av datamodulen i den. Jag valde då trots allt att reparera den, annars hade jag fått den tillbaka isärplockad. 2020 var det daxs igen, maskinen ville bara spåra ur och inte följa kabeln, maskinen till Köpenhamn igen där de meddelade att de kunde reparera den men att få reservdelar skulle det ta flera månader............

Nu blev jag fly förbannad och spelade in en DVD-video som jag skickade både till HK Sverige och Stuttgard i Tyskland. iNGEN REAKTION. Efter att ha ställt krav på växeltelefonisten på BOSCH Sverige lyckades jag få telefonnumret till Svenska försälningschefen som var mycket förstående och "gick i taket" när jag sa att den varit 4 gånger i Köpenhamn. Han sa att så kan vi inte ha det, vi skickar en ny. Och så blev det en Indego 700 + som är en helt annan generation av maskin, helt underbar helt enkelt.

Trodde först att det bara var snack med en ny maskin, men sedan kom den med faktura 0000 och texten utbytt i goodwil. Hösten 2020 var detta så jag tog den inte i breuk förrän i år 2021.
Nu fungerar det fantastiskt bra på alla sätt, men det är ju bara en sommar ännu.

Hälsar Kent Stävholt i Halland
 
  • Gilla
DLo och 2 till
  • Laddar…
Kent: Det där att Bosch till slut, efter mycket jobb från din sida, tog tag i problemet och löste det låter bra. (y) Fast man önskar ju att det hade lösts mycket tidigare. :confused:

Hur har det gått för mig då? Jo, sedan cirka en timme tillbaka så laddas klipparen åter igen. :D Har förvarat indyn i garaget på grund av rostiga mornar och kyliga dagar men nu, efter många månaders vilande, så var det dags att placera klipparen i laddstationen. Vågar inte ropa hej än då jag inte har gjort mer än startat laddningen, men det lilla klicket när klipparen dockas klickade som det ska, vilket bådar gott.

Laddning pågår. Har nog aldrig varit gladare än nu när jag tittat på den där något smått slöa displayen.
Display på en robotgräsklippares laddstation som visar status, indikerande laddning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte lyckats hitta någon prisvärd begagnad original nätdel, eller ny icke-original som varit förtroendeingivande, så det fick bli ett litet labbaggregat. Kostade mindre än vad en ny bosch-nätdel med frakt kostar. Om laddstation och/eller klippare visar sig vara åskskadade så kan jag ju alltid använda labbaggregatet till andra projekt är min tanke. Ställt in 42V och 3,5A då det är vad original nätdel levererar. Innan klipparen dockades i laddstationen så visade labbaggregatet att ca 0,02A förbrukades (0,85W) av laddstationen. Med klipparen dockad och laddningen nyss startad förbrukades 2,55A. (107W)

Anledningen till att jag postar detta inlägg innan jag provklippt, och då sett att indyn fungerar, hänger ihop med det blöta vädret. Hoppas på några torra dagar så att gräset inte är helt dyngsurt vid en testklippning, men det kan ju ta några veckor till. Så jag postar nu då jag blev glad av att laddningen ser ut att fungera som tänkt. :giggle:
 
WALL-E WALL-E skrev:
Kent: Det där att Bosch till slut, efter mycket jobb från din sida, tog tag i problemet och löste det låter bra. (y) Fast man önskar ju att det hade lösts mycket tidigare. :confused:

Hur har det gått för mig då? Jo, sedan cirka en timme tillbaka så laddas klipparen åter igen. :D Har förvarat indyn i garaget på grund av rostiga mornar och kyliga dagar men nu, efter många månaders vilande, så var det dags att placera klipparen i laddstationen. Vågar inte ropa hej än då jag inte har gjort mer än startat laddningen, men det lilla klicket när klipparen dockas klickade som det ska, vilket bådar gott.

Laddning pågår. Har nog aldrig varit gladare än nu när jag tittat på den där något smått slöa displayen.
[bild]

Har inte lyckats hitta någon prisvärd begagnad original nätdel, eller ny icke-original som varit förtroendeingivande, så det fick bli ett litet labbaggregat. Kostade mindre än vad en ny bosch-nätdel med frakt kostar. Om laddstation och/eller klippare visar sig vara åskskadade så kan jag ju alltid använda labbaggregatet till andra projekt är min tanke. Ställt in 42V och 3,5A då det är vad original nätdel levererar. Innan klipparen dockades i laddstationen så visade labbaggregatet att ca 0,02A förbrukades (0,85W) av laddstationen. Med klipparen dockad och laddningen nyss startad förbrukades 2,55A. (107W)

Anledningen till att jag postar detta inlägg innan jag provklippt, och då sett att indyn fungerar, hänger ihop med det blöta vädret. Hoppas på några torra dagar så att gräset inte är helt dyngsurt vid en testklippning, men det kan ju ta några veckor till. Så jag postar nu då jag blev glad av att laddningen ser ut att fungera som tänkt. :giggle:
Den drar ca 24W när den jobbar. Runt 120W max vid laddning och 2-3W när laddning är klar.
 
  • Gilla
F0nzie
  • Laddar…
Hej allihop

Har en äldre indego som efter många år (tror den köptes 2013) gett upp, den började fungera sämre och sämre och när den fastnade i nätet till jordgubbslandet och drog av ett bakhjul och tappade ett framhjul så bytte jag.

Har därför en nätdel, laddare, (trasig) klippare och ett gammalt batteri (bytte batteri förra året).

Displayen är dåligt ljus/kontrast på

Om någon vill ha, gratis mot avhämtning i Örebro!!
 
Hej DLo,
Jag tar gärna emot laddare, klippare och övriga delar. Skickar dig ett PM omedelbums! :D

Hej övriga,
Har provkört klipparen, men bara litegrann ett par dagar. Börjar bli kallt ute och klipparen varnade senast för låg temperatur så jag har nu ställt in klipparen i garaget igen.

Mina testkörningar kan sammanfattas med displaymeddelandet "Bekräfta platsen". Men innan det meddelandet så ville den aldrig frivilligt lämna laddstationen. Startade jag en klippning så visades meddelandet "Fel trådriktning! Kontrollera basstationens riktning och anslutna trådändar." om tråden satt som den alltid gjort och då enligt instruktionsboken. Bytte jag plats på slingorna in i laddstationen så sade klipparen "Båda detektorerna är utanför tråden. Ställ gräsklipparen på tråden och tryck på 'OK' ". Drog jag klipparen bakåt ur laddstationen när trådarna satt som tidigare (enligt instruktionsboken) så började klipparen röra på sig (utan att starta klippmotorn) och visade de närmaste timmarna "Bekräfta platsen" medan den glatt gick/rullade över gräsmattan. Oftast så vände den själv när den träffade på tråden eller ett hinder men ibland så rullade den över tråden och stannade med meddelandet "Gräsklipparen för länge utanför begränsningstråden - 148 Ställ gräsklipparen innanför tråden". En gång fastnade klipparen, likt Galenskaparnas Fleming Fartland, i vinkelvolten. Den vill säga snurrade runt på ett och samma ställe, varv efter varv, efter varv. Blev, efter lite dokumenterande, att trycka stora stoppknappen, bära tillbaka till laddstationen, starta klippning, dra klipparen baklänges ur laddstationen och då se den starta och fortsätta "Bekräfta platsen" igen. Efter nära nära tre timmars bekräftande började den att klippa. Då klippte den i ett par minuter innan den började "Bekräfta platsen" igen. Vid dockning efter totalt nära fyra timmars sicksackande dök meddelande om att trädgårdskartan sparas upp. Så även om jag har lite att jobba med så känns läget inte helt hopplöst. :giggle:
 
Redigerat:
  • Gilla
Nisse-64
  • Laddar…
DLo - Stort jättetack för nätdel, klippare och tillbehör! :D(y)
Jag ser nu fram emot våren och att placera min indy i laddstationen.


Film: Indy i vinkelvolten.
En robotgräsklippare snurrar på en gräsmatta, benämnd Indy, nära en laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WALL-E skrev:
En gång fastnade klipparen, likt Galenskaparnas Fleming Fartland, i vinkelvolten. Det vill säga snurrade runt på ett och samma ställe, varv efter varv, efter varv. Blev, efter lite dokumenterande, att trycka stora stoppknappen...
Hade jag inte stoppat den i höstas så hade den väl snurrat än.
:rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
Ewing och 3 till
  • Laddar…
Hej. Min klippare har svårt att känna av signalkabeln på vänster sida. Någon som lagat det felet tidigare?
Gäller Bosch Indego 1200Connect.
 
Hej, någon som vet vad systemfel 186 betyder? Min är från 2013 och går bra men nu får jag den felkoden.
 
Jag har samma allt som oftast, jag ignorerar och den puttrar vidare.

Jag tror att det finns ett samband med att framhjulens upphängning kan kärva (lyftsensorerna) så att när den kör över ett gupp så tar det för lång tid innan signalen återställs.

Jag har för mig att när jag sprejade lite teflonspray i hålen så blev felet markan sällsyntare.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Jag har samma allt som oftast, jag ignorerar och den puttrar vidare.
Ok, nu säger den att skärmaskinen är överbelastad också kod 130 så jag tror den är klar för skroten. Någon som vet vas en sådan motor kostar?
 
D Daniel Lundberg skrev:
Hej. Min klippare har svårt att känna av signalkabeln på vänster sida. Någon som lagat det felet tidigare?
Gäller Bosch Indego 1200Connect.
Jag har kanske också fel på min vänstra trådgivare, fast då gäller det en Indego 10. Har felsökt i alldeles för många timmar utan att komma fram till någon lösning. Om tråden som går under plattan sätts i röd anslutning (höger framifrån sett på basstationen) som instruktionsboken säger så fås meddelandet, även efter fabriksåterställning, vid kartering-begäran meddelandet ”starten förbereds” några minuter och sedan fås larmet ”fel trådriktning! Kontrollera basstationens riktning och anslutna trådändar”. Efter det vill den oftast inte göra något alls. En gång visades något i stil med ”klipparen kunde inte starta sitt program… ” och nått mera innan den startade om av sig själv.

Om trådändarna är felanslutna (den under plattan kopplas till svart anslutning) så startar klipparen efter en lång stunds förberedelser, backar, vrider ca45° åt höger, vilket är rätt håll, och stannar sedan och larmar att en inre gräns är nära gränser eller något liknande.

Jag har provat att lägga ut en ny kortare slinga men får exakt samma meddelanden.

Innan jag raderade kartan och gjorde fabriksåterställning idag så har jag tidigare genom att dra klipparen bakåt ur basstationen (precis som i höstas) när start förberetts fått klipparen att starta och sedan gå fram och tillbaka över gräsmattan med meddelandet ”bekräfta platsen”. Tråd då ansluten enligt instruktionsboken.

Då och då gick den över tråden och larmade att tråd inte fåtts på ett tag. Har nu i vår också sett att klipparen, när jag bett den återvända till basen, haft problem att följa tråden. Då och då har klipparen stannat och svängt med nosen fram och tillbaka ett par centimeter där tråden finns. Oftast behövde jag knuffa till klipparen för att den skulle komma ur svängandet. Sedan går den en bit till innan nytt trådsökande, alternativt så svänger den bort från tråden och ut på gräsmattan.

Klipparen har i år aldrig lyckats att hitta tillbaka till basstationen och inget gräs har klippts sedan åsknedslaget förra sommaren. Nätdelen jag fick av DLo funkar bra men något mer verkar ha gått sönder i åsknedslaget.

Vänster trådsensor är misstänkt då klipparen klagar på trådriktningen i basstationen, men det kan ju vara mer än så.

Någon som vet om kretskortet med trådsensorerna kan tas från en 2013 till min 2014? Framhjulsgivarna som är anslutna till samma kretskort ser ju helt olika ut på de olika årsmodellerna, men det gör inte så mycket.

Inget roligt alls numera att ha en Indego… :cry:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.