GlennB GlennB skrev:
Sen tycker jag förvisso det är märkligt att du inte vill isolera på insidan för att det inkräktar på DITT utrymme, och istället vill du inkräkta på någon annans utrymme ?

Just det där hade faktiskt varit väldigt roligt att få svar på, för i ärlighetens namn framstår TS just nu såsom havande en tanke som motsvarar typ "Jag vill ha fler rum. Naturligtvis inte i mitt eget hus; då kostar det ju utrymme. Det får ju bli hos grannen." Liknande gäller rätten att utföra arbete ifrån grannens tomt. Jag hoppas innerligt att detta är felaktigt och, TS, går det att få detta intryck ändrat med hjälp av vidare förklaring?

Jag har själv bott i områden där full annekteringsrätt pga tyckande gällt av hävd, och där smäller "äga" något lägre än "själv tycka är vettigt", men detta förefaller inte vara ett sådant grannskap.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Just det där hade faktiskt varit väldigt roligt att få svar på, för i ärlighetens namn framstår TS just nu såsom havande en tanke som motsvarar typ "Jag vill ha fler rum. Naturligtvis inte i mitt eget hus; då kostar det ju utrymme. Det får ju bli hos grannen." Liknande gäller rätten att utföra arbete ifrån grannens tomt. Jag hoppas innerligt att detta är felaktigt och, TS, går det att få detta intryck ändrat med hjälp av vidare förklaring?

Jag har själv bott i områden där full annekteringsrätt pga tyckande gällt av hävd, och där smäller "äga" något lägre än "själv tycka är vettigt", men detta förefaller inte vara ett sådant grannskap.
"jag vill ha fler rum"?
En påbyggnad med 12 cm?
Men snälla nån!
Vem tänker så?
Nu går du allt lite för långt, och inte lite för långt heller...
 
Claes Sörmland
E Mats Lindfors 2 skrev:
"jag vill ha fler rum"?
En påbyggnad med 12 cm?
Men snälla nån!
Vem tänker så?
Nu går du allt lite för långt, och inte lite för långt heller...
Det framstår i tråden som att du vill bygga på fasaden så att den skjuter över på grannens fastighet. Men det tycks vara andra skribenter än du som drar den slutsatsen. Är det verkligen helt klarlagd exakt på cm var fastighetsgränsen går i förhållande till befintlig mexitegelfasad och är det verkligen så att din fasadändringsåtgärd verkligen ska ske på grannens fastighet?

De gamla bygglovsritningarna har inte den upplösningen att det går att utläsa exakt var fasad ska placeras i förhållande till tomtgräns. Men det verkar ju vara så att både tak och grund (dränering) på huset ligger väldigt nära eller överskjutande fastighetsgräns.


Situationsplan med måttangivelser som visar husets placering i förhållande till tomtgränsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det framstår i tråden som att du vill bygga på fasaden så att den skjuter över på grannens fastighet. Men det tycks vara andra skribenter än du som drar den slutsatsen. Är det verkligen helt klarlagd exakt på cm var fastighetsgränsen går i förhållande till befintlig mexitegelfasad och är det verkligen så att din fasadändringsåtgärd verkligen ska ske på grannens fastighet?

De gamla bygglovsritningarna har inte den upplösningen att det går att utläsa exakt var fasad ska placeras i förhållande till tomtgräns. Men det verkar ju vara så att både tak och grund (dränering) på huset ligger väldigt nära eller överskjutande fastighetsgräns.
Alltså, huset är ritat i tomtgräns enligt ursprungliga bygglovsansökan, det framgår av tomtmåtten och måtten på huset.
Huset är sedan slutbesiktat av kommunens byggnadsinspektör 1975 som intygat att huset är byggt enligt bygglovet. För att kunna intyga detta måste han ha en inmätning av kommunens Lantmäteri som gjort en inmätning av huset vilket är standard för all nybyggnationer sedan lång tid tillbaka.
Någon sådan inmätning har jag inte fått av kommunen.
Sedan gjordes det en ny inmätning 2008 då jag sökte bygglov för en carport. Den har jag fått av kommunen efter en hel del tjafsande då förrättningslantmätaren påstod att den inte gick att använda, varför har jag inte fått någon vettig förklaring till. En mätingenjör jag pratat med säger att den visst går att använda, Tyvärr är den i DWG-format och jag har ingen sådan viewer så jag kan läsa den.
Men trots dessa två mätningar så vill Förrättningslantmätaren göra en ytterligare mätning med lantmätare. Det har jag ifrågasatt eftersom det redan finns mätningar.
Sedan är det så att enligt lagen går tomtrör före digitala mätningar med koordinater och det kan man tycka är lite otidsenligt men så är det, och några tomtrör finns inte kvar, det har jag upplyst förrättningslantmätaren om men hon propsar ändå på att komma ut hit på ett andra möte på plats för att konstatera samma sak.
Hade hon haft ett första förrättningssammanträde på plats i anslutning till fastigheterna hade hon kunnat konstatera detta då, men hon kallade inte till möte där vi bor utan kallade till möte i stadshuset i strid med lagen.

[bild]
Den här tråden har spårat u
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det framstår i tråden som att du vill bygga på fasaden så att den skjuter över på grannens fastighet. Men det tycks vara andra skribenter än du som drar den slutsatsen. Är det verkligen helt klarlagd exakt på cm var fastighetsgränsen går i förhållande till befintlig mexitegelfasad och är det verkligen så att din fasadändringsåtgärd verkligen ska ske på grannens fastighet?

De gamla bygglovsritningarna har inte den upplösningen att det går att utläsa exakt var fasad ska placeras i förhållande till tomtgräns. Men det verkar ju vara så att både tak och grund (dränering) på huset ligger väldigt nära eller överskjutande fastighetsgräns.


[bild]
 
Claes Sörmland
E Mats Lindfors 2 skrev:
Alltså, huset är ritat i tomtgräns enligt ursprungliga bygglovsansökan, det framgår av tomtmåtten och måtten på huset.
Huset är sedan slutbesiktat av kommunens byggnadsinspektör 1975 som intygat att huset är byggt enligt bygglovet. För att kunna intyga detta måste han ha en inmätning av kommunens Lantmäteri som gjort en inmätning av huset vilket är standard för all nybyggnationer sedan lång tid tillbaka.
Någon sådan inmätning har jag inte fått av kommunen.
Sedan gjordes det en ny inmätning 2008 då jag sökte bygglov för en carport. Den har jag fått av kommunen efter en hel del tjafsande då förrättningslantmätaren påstod att den inte gick att använda, varför har jag inte fått någon vettig förklaring till. En mätingenjör jag pratat med säger att den visst går att använda, Tyvärr är den i DWG-format och jag har ingen sådan viewer så jag kan läsa den.
Men trots dessa två mätningar så vill Förrättningslantmätaren göra en ytterligare mätning med lantmätare. Det har jag ifrågasatt eftersom det redan finns mätningar.
Sedan är det så att enligt lagen går tomtrör före digitala mätningar med koordinater och det kan man tycka är lite otidsenligt men så är det, och några tomtrör finns inte kvar, det har jag upplyst förrättningslantmätaren om men hon propsar ändå på att komma ut hit på ett andra möte på plats för att konstatera samma sak.
Hade hon haft ett första förrättningssammanträde på plats i anslutning till fastigheterna hade hon kunnat konstatera detta då, men hon kallade inte till möte där vi bor utan kallade till möte i stadshuset i strid med lagen.
Så i sammanfattning vet ingen exakt var fastighetsgränsen går eftersom att gränsmarkeringarna inte går att finna. Med tanke på att huset är byggt med ett bygglov och under överinseende av byggnadsnämnden så är den enklaste tolkningen att huset står i sin helhet på din fastighet. Så teorier som har framförts i tråden om att den nya något tjockare fasaden byggs på grannens fastighet känns minst sagt spekulativa.

Grannen framstår som allt mer rabiat och oresonlig.

(Jag förstår att förrättningslantmätaren måste fastställa exakt var gränsen går i förhållande till huset och inte kan lita på andras mätningar. Men håller med om att en massa arbetsmöten på kontor är inte vägen framåt även om det är bekvämt för förrättningslantmätaren och de gärna jobbar så.)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
10 cm isolering ich 2 cm puts
Hur skulle du själv reagera om en granne helt plötsligt tar och bygger in på din tomt?
säg 12cm? 1m? 2m? på en sträcka av 10m utan att först ha pratat med dig om detta?

sedan att huset ligger där det ligger är ju inget man kan göra något åt men mexiteglet måste ju ha byggt lite också om det satt i tomtgräns innan och du tar bort det nu så sätt en tunnare issolering på den väggen så att putsen hamnar på samma ställe som tidigare.
då är det ju bara detta här med att du måste få tillgång till den sidan av huset som egentligen var huvudfrågan, antingen gå vidare med LM och driva det eller krypa till korset och försök börja om med grannen nu när sommaren kommer så försök prata lite med henne om hur ni kan försöka lösa det DU måste backa och låta henne bestämma.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lunneborg skrev:
Hur skulle du själv reagera om en granne helt plötsligt tar och bygger in på din tomt?
säg 12cm? 1m? 2m? på en sträcka av 10m utan att först ha pratat med dig om detta?
Detta är ju bara spekulation från din sida, vi vet inte att detta gäller trådens fall. Fastighetsgränsen är inte fastställd till den noggrannheten att det du påstår kan bekräftas.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
H hempularen skrev:
Ett alternativ till officialservitut skulle kunna vara en fastighetsreglering. Där lantmäteriet låter er tvångsinlösa en liten del av grannfastigheten, ex. En remsa på 1m längs fasaden. Förrättningskostnaden kan nog bli ungefär densamma, och beloppet till grannen troligen typ. 1000-2000 per kvm.

Extremt orealistisk lösning. Det faktumatt byggnaden ligger i fastighetsgräns från början tyder på ”skapligt liten tomt”. Att motivera tvångsinlösen med att man skall tilläggsisolera är med stor sannolikhet den månadens stående skämt hos Lantmäteriet. Man kan tilläggsisolera inifrån, det finns noll och inga argument att tvångsinlösa nåt.

Vidare tycker jag det är rätt naivt av TS att öht tro att det är ok att inkräkta med sin byggnad på grannens fastighet.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så i sammanfattning vet ingen exakt var fastighetsgränsen går eftersom att gränsmarkeringarna inte går att finna. Med tanke på att huset är byggt med ett bygglov och under överinseende av byggnadsnämnden så är den enklaste tolkningen att huset står i sin helhet på din fastighet. Så teorier som har framförts i tråden om att den nya något tjockare fasaden byggs på grannens fastighet känns minst sagt spekulativa.

Grannen framstår som allt mer rabiat och oresonlig.

(Jag förstår att förrättningslantmätaren måste fastställa exakt var gränsen går i förhållande till huset och inte kan lita på andras mätningar. Men håller med om att en massa arbetsmöten på kontor är inte vägen framåt även om det är bekvämt för förrättningslantmätaren och de gärna jobbar så.)
Det är inte andras mätningar utan den inmätning de gjorde 2008 har de gjort själva, och det borde även finnas en ursprunglig inmätning, hur ska annars byggnadsinspektören kunna intyga att huset är byggt enligt bygglovet?
En förenklad nybyggnadskarta från Västerås stad som visar tomter och byggnader med koordinater och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit bild av en tomtkarta över kvartersmark från Västerås med mätningar, noter och områdesindelningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en byggnadsplan med märkningar och mått, inklusive detaljerade skisser av rum och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
F fsn skrev:
Vidare tycker jag det är rätt naivt av TS att öht tro att det är ok att inkräkta med sin byggnad på grannens fastighet.
Det är väl inte naivt. Byggnaden har enligt uppgift legat nära fastighetsgränsen sedan det byggdes på 1970-talet och enligt TS tolkning så går en del av taket över den olokaliserade gränsen. Enligt bygglovsritningarna borde om detta stämmer även husets dränering gå över gränsen.

Bevisligen har denna lokalisering varit ostridig sedan 1970-talet och dessutom accepterats av nuvarande granne i och med hennes köp av grannfastigheten. Och TS är inte ensam, grannen har en fjärrvärmeledning utan servitut på TS fastighet.

Det är liksom inte verklighetsförankrat att TS plötsligt ska bygga om sitt hus för att passa den svåra grannens nycker. Eller att grannen ska dra om sina fjärrvärmeledningar om TS surnar till. Grannarna ska samarbeta och visa hänsyn.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Mats Lindfors 2 skrev:
Det är inte andras mätningar utan den inmätning de gjorde 2008 har de gjort själva, och det borde även finnas en ursprunglig inmätning, hur ska annars byggnadsinspektören kunna intyga att huset är byggt enligt bygglovet?
[bild] [bild][bild]
Tittar jag på Lantmäteriets registerkarta så ser det ut som att ditt hus står i sin helhet på din fastighet. Alltså även taköverhäng (och därmed dränering) med viss marginal. Hur ser man osäkerheten på gränserna?

Satellitbild av ett hus inom markerade fastighetsgränser, inkluderar trädgård och pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norstmo och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller också kunde du använt högtryckstvätten någon gång ibland och enkelt tagit bort äpplemoset.

Alternativt plockat ner äpplena innan de faller ned. Då hade du gratis äpplen till pajen. :)

ibland får man vara smidig.

Man har alltid rätt att kapa överhängande grenar på sin tomt, så länge man inte skadar trädet. Står äppelträdet 1,5 m in på grannens tomt torde risken var oändligt liten att skada uppstår. Vi har 5 fullstora övervuxna äppelträd med mycket vattenskott, grannen vägrar att underhålla dem, längs vår skaftväg till tomten som alla står i tomtgräns och klipper grenar över hela året utom vintertid. För övrigt så bor vi också i Västerås och kan bara hålla med TS om både Lantmäteriet och Byggnadsnämndens inkompetens i denna kommun vilket torde vara välkänt vid det hör laget.
 
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl inte naivt. Byggnaden har enligt uppgift legat nära fastighetsgränsen sedan det byggdes på 1970-talet och enligt TS tolkning så går en del av taket över den olokaliserade gränsen. Enligt bygglovsritningarna borde om detta stämmer även husets dränering gå över gränsen.

Bevisligen har denna lokalisering varit ostridig sedan 1970-talet och dessutom accepterats av nuvarande granne i och med hennes köp av grannfastigheten. Och TS är inte ensam, grannen har en fjärrvärmeledning utan servitut på TS fastighet.

Det är liksom inte verklighetsförankrat att TS plötsligt ska bygga om sitt hus för att passa den svåra grannens nycker. Eller att grannen ska dra om sina fjärrvärmeledningar om TS surnar till. Grannarna ska samarbeta och visa hänsyn.
Spelar mindre roll, takutsprånget fanns där när huset byggdes. Dränering och fjärrvärme ligger under mark och hanteras med servitut. Som jag ser det är fortfarande orealistiskt att hävda tvångsinlösen för en tilläggsisolering. Tvångsinlösen förekommer inte heller i villakvarter med 1000kvm fastighet mellan grannar i nån omfattning alls killgissar jag? Visa på några exempel om det öht finns några de senaste 10 åren.

Jag har ett exempel där en granne sökte och fick bygglov för ett nytt garage. Men när han började mäta och skulle ha infarten så fick han inte ihop det. Visade sig att grannen hade annekterat 2m mark. Byggt staket, mur, anlagt rabatter mm. Detta var byggt 5-6 år tidigare. Den grannan (min kompis) spände hängsle och hävdade först hävd genom historia, åkte sen på en halv lantmäterikostnad då han inte erkände gränsen, den blev dock skapligt hanterbar då det faktiskt fanns tomtrör. Sen försökte han med tvångsinlösen och fick på nosen så det visslade om det, det kostade inget utan Lantmätaren sa till honom att det står han fritt att driva det men hans erfarenhet talade emot mån form av framgång. Den annekterande i detta fallet är en nära bekant till mig.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
L Lunneborg skrev:
Hur skulle du själv reagera om en granne helt plötsligt tar och bygger in på din tomt?
säg 12cm? 1m? 2m? på en sträcka av 10m utan att först ha pratat med dig om detta?

sedan att huset ligger där det ligger är ju inget man kan göra något åt men mexiteglet måste ju ha byggt lite också om det satt i tomtgräns innan och du tar bort det nu så sätt en tunnare issolering på den väggen så att putsen hamnar på samma ställe som tidigare.
då är det ju bara detta här med att du måste få tillgång till den sidan av huset som egentligen var huvudfrågan, antingen gå vidare med LM och driva det eller krypa till korset och försök börja om med grannen nu när sommaren kommer så försök prata lite med henne om hur ni kan försöka lösa det DU måste backa och låta henne bestämma.
Som sagt, jag har släppt det där nu men de flesta som svarar här hakar fast vid vad jag hade tänkt göra på den där sidan men det var inte det som var avsikten med tråden, kan ni vara snälla och hålla er till ämnet i tråden, dvs överklagande av förrättningskostnader och inget annat?
Frågan är alltså om Lantmäteriet från först början skulle ha avvisat ansökan och inte börja handlägga ärendet.
Det är två förutsättningar som ska uppfyllas:
1. Det föreligger Båtnad
2. Det är Väsentligt
Sen tillkommer förstås egendomsskyddet

Det här sak lantmäteriet bedöma INNAN de sätter igång med ärendet öht

Båtnad innebär att min vinst på åtgärden ska överstiga kostnader inklusive förrättningskostnader
Materialkostnader för åtgärden kanske är i runda slängar 30 papp +arbete + putsarbeten. Om förrättningskostnaderna drar iväg bortåt 120 papp innebär det en kostnad på ca 150 papp.
Är en ev. värdeökning på min fastighet större än så för att jag isolerar en garagegavel?

Är åtgärden väsentlig för husets användning?
Väsentlighet ska tolkas strikt enligt lagen och exempel på väsentlighet är väg, el, VA för att huset ska användas
Är denna fasadrenovering väsentlig för husets användning?

Bägge dessa villkor ska vara uppfyllda för att förrättningen ska kunna genomföras. Är de det?
Det är de här frågorna jag vill diskutera.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tittar jag på Lantmäteriets registerkarta så ser det ut som att ditt hus står i sin helhet på din fastighet. Alltså även taköverhäng (och därmed dränering) med viss marginal. Hur ser man osäkerheten på gränserna?

[bild]
Jo, jag har också sett de där kartorna och det ser ju ut som om även taket är på min tomt men det är tyvärr inget som LM köper utan de går efter tomrör och finns det inga så utgår de från andra tomtrör som de hittar här runtomkring när de gör nya inmätningar.
Jag har letat i kvarteret och bara hittat ett enda tomtrör så jag vet inte hur de mätte in ett uterum nyligen hos en granne längre ner på gatan.. Jag har frågat med fått svaret att de inte sparar koordinaterna från de punkter de utgår ifrån utan bara koordinater på det byggda.
Men som sagt, även om fasaden skulle gott och väl skulle vara på min egen tomt och tillåta en utbyggnad på 12 cm så måste de andra villkoren vara uppfyllda, dvs det ska vara
1 - Båtnad finns
2 - Åtgärden är Väsentlig

Är det så?
Eller är det inte så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.