Fairlane
J jocke31 skrev:
Och en elbil kostar 360 kr/år i skatt. Rätt överkomligt.
Absolut, men det är inte för att minska årskostnaden på skatten med 800 kronor som byte till elbil är intressant. 800 kr om året är en skitsumma som bilägare.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det tråkiga med extra bil är ju att man får ändå betala skatt. Kört ca 40 mil med min sen Januari dock utspritt så att ställa av är ingen idé.
Kör man sällan med extrabilen så ställer du av den ju. De kommer jag att göra med min när jag inte behöver den =)
Kommer då behöva den påställd på semestern och en helg i augusti. Sen blir det oktober för en eller 2 helger vid höststädningen.
Sen kan bilen gotta sig inne i garaget avställd.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso trist, men jag har alltid tyckt att skatten är en försumbar del i bilägandet såvida man inte har en bil med extremt hög skatt.
Jag har två bilar som båda ligger i storleksordningen 1200 per år. Blir alltid lika överraskad när folk ser det som en stor utgift i bilägandet.
Min ligger på 3800 visst ingen jätte summa men det hade varit roligare att bränna dom pengarna på något annat.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Min ligger på 3800 visst ingen jätte summa men det hade varit roligare att bränna dom pengarna på något annat.
Precis. Och det är när man börjar summera skatt, drivmedelskostnad, servicekostnad osv som elbil blir riktigt intressant. Om man dessutom lägger till värdeminskningen i ekvationen så blir det ännu intressantare. Jag är villig att sätta pengar på att andrahandsmarknaden för ICE-bilar år 2025 inte kommer vara jättehet, direkt.
Jag tror f ö att det inte ens kommer vara tillåtet år 2030 att köra ICE-bil i t ex Stockholm eller Göteborg.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det blev kanske otydligt. Det jag försökte säga var att för mig är en bil som "klarar säkert minst 90 procent av samtliga sina resor, utan några större problem" en bil som orsakar stora problem vid närmare 10 procent av resorna och därmed en helt oduglig bil. Detta alldeles oavsett om den drivs med el, diesel, bensin eller gummiband.
Absolut - då diskussionen rör elbilar brukar dock uppfattningen om vad "stora problem" är skilja avsevärt mellan elbilsfrälsta och elbilsmotståndare.

/Krille
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Precis. Och det är när man börjar summera skatt, drivmedelskostnad, servicekostnad osv som elbil blir riktigt intressant. Om man dessutom lägger till värdeminskningen i ekvationen så blir det ännu intressantare. Jag är villig att sätta pengar på att andrahandsmarknaden för ICE-bilar år 2025 inte kommer vara jättehet, direkt.
Jag tror f ö att det inte ens kommer vara tillåtet år 2030 att köra ICE-bil i t ex Stockholm eller Göteborg.
Där kommer egentligen nästa problem.

Om de på riktigt kommer förbjuda fossil till 100% som vissa artiklar senaste dagarna handlat om.
Kommer staten själva att tillhandahålla lastbilar?
Eller vet någon vad en lastbil på batteri kostar kontra en lastbil med diesel?
Av alla egenåkare jag pratat med så kommer de lägga ner den dagen de inte får köra diesel mer. De är förvisso äldre de flesta men de blir kanske svårt om en lastbil på el kostar en miljon mer än vanligt.
Sen ska de på extrakostnader till åkarna då de ofta har sina bilar hemma på gården.

Det kan bli intressant den dagen de förbjuds helt i sthlm, om hur de ska lösa transporterna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso trist, men jag har alltid tyckt att skatten är en försumbar del i bilägandet såvida man inte har en bil med extremt hög skatt.
Jag har två bilar som båda ligger i storleksordningen 1200 per år. Blir alltid lika överraskad när folk ser det som en stor utgift i bilägandet.
18606 kr har jag :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vi ser uppenbarligen helt olika på saker och ting. Om min bil skulle ge mig stora problem vid närmare 10 procent av mina resor skulle jag inte tycka att den fungerade bra utan snarare att den var komplett värdelös.
jag ser bara till summan i min plånbok, dom10 procent hade jag lätt kunnat leva med om jag hade kunnat lägga mer pengar på annat som ger mig något. Bil är väl bara ett transportmedel från a-b ?
 
E errakareby skrev:
jag ser bara till summan i min plånbok, dom10 procent hade jag lätt kunnat leva med om jag hade kunnat lägga mer pengar på annat som ger mig något. Bil är väl bara ett transportmedel från a-b ?
men än så länge klarar elbilen bara att täcka upp till ca 15 procent av mitt behov, och är därmed uteslutet för nu,
 
R Rkarlsson skrev:
Där kommer egentligen nästa problem.

Om de på riktigt kommer förbjuda fossil till 100% som vissa artiklar senaste dagarna handlat om.
Kommer staten själva att tillhandahålla lastbilar?
Eller vet någon vad en lastbil på batteri kostar kontra en lastbil med diesel?
Av alla egenåkare jag pratat med så kommer de lägga ner den dagen de inte får köra diesel mer. De är förvisso äldre de flesta men de blir kanske svårt om en lastbil på el kostar en miljon mer än vanligt.
Sen ska de på extrakostnader till åkarna då de ofta har sina bilar hemma på gården.

Det kan bli intressant den dagen de förbjuds helt i sthlm, om hur de ska lösa transporterna.
Den typen av förbud kommer nog i flera steg om det kommer. Först personbilar, sen lätta och korta transporter, sist långtradarna.

Och som vanligt lär det väl bli fina slag i luften för att marknaden redan löst problemet, eller att man gör så stora undantag att det inte blir någon effekt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vad gör du för bilresor resterande 85%? :crysmile:
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
E errakareby skrev:
men än så länge klarar elbilen bara att täcka upp till ca 15 procent av mitt behov, och är därmed uteslutet för nu,
Imponerande behov.
 
  • Haha
jannebmw
  • Laddar…
E errakareby skrev:
men än så länge klarar elbilen bara att täcka upp till ca 15 procent av mitt behov, och är därmed uteslutet för nu,
Perfekt, fortsätt betala höga skatter för drivmedel. Jag hoppar snart av den båten….
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den typen av förbud kommer nog i flera steg om det kommer. Först personbilar, sen lätta och korta transporter, sist långtradarna.

Och som vanligt lär det väl bli fina slag i luften för att marknaden redan löst problemet, eller att man gör så stora undantag att det inte blir någon effekt.
Vi var påväg att lämna anbud på ett jobb åt Helsingborg stad förra sommaren, vi föll på kravet att vår bil var tvungen att vara Euro 6 klassad. Slog ett samtal till personen som hade hand om upphandlingarna, de hade egentligen velat ha elbil som krav men det blev framskjutet något år till.
 
JLyck JLyck skrev:
Vi var påväg att lämna anbud på ett jobb åt Helsingborg stad förra sommaren, vi föll på kravet att vår bil var tvungen att vara Euro 6 klassad. Slog ett samtal till personen som hade hand om upphandlingarna, de hade egentligen velat ha elbil som krav men det blev framskjutet något år till.
Förvånar mig inte det minsta, de ser väl inte att de bränner pengar när de sätter sina höga mål och ”visar vägen”. Personligen skulle jag föredra en offentlig sektor som inte var aktivistisk bortom lagstiftningen, men det kan jag ju fortsätta drömma om.

Men tids nog lär buller- och utsläppsregler som sagt driva utvecklingen ditåt hur som helst, om inte pris- och teknikutvecklingen hinner före.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.