Någon upplysningsplikt kommer knappast in i bilden här. En första förutsättning för att en säljare skall vara skyldig att informera om något, är att säljaren VET att det finns något han borde berätta.

Har säljaren nu utfört det här själv, så är det troligen bra i hans ögon. Har han anlitat en firma, så tror han antagligen att allt ör rätt gjort.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K
U UffeH skrev:
Spishäll (jag förutsätter att du menar induktionshäll) och ugn på samma säkring är med stor sannolikhet för klent. Diskmaskin och kyl klarar sig nog. En bild på elcentralen och gruppförteckningen skulle hjälpa.
Är det trefas ska det väl inte vara något problem att ha både spis och ugn på samma uttag, så såg det ju ut i 50 år innan man började separera enheterna.

2-3 säkringar till alla vitvaror är inte heller någon katastrof, tvärtom känns det som att det är ganska nytt med en säkring till varje enhet (Hur mycket drar en kyl egentligen.. 2-300w). Vi hade separata uttag till allt men sen räckte inte sladden till diskmaskinen så nu delar den med kylen..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RK80 skrev:
T.ex dom har kopplat häll och ugn till samma uttag. Diskmaskin och kyl går också i samma uttag. Tror att för köket är det totalt 2,3 säkringar för alla vitvaror. Måste alla vitvara ha egen säkring eller uttag? Jag vill komma undan billigt då jag köpt den nyligen och trodde inte att jag skulle lägga massa pengar från första dagen. Måste jag nu dra 3-fas för ugn och hällen?
Rent genrellt: Du har köpt lägenheten i befintlig skick. Du kan ju alltid ta upp det med säljaren, men dom har inte någon skyldighet att rätta till detta som ju var lätt att upptäcka. Om du själv inte visst om det skulle du ha tagit med dig någon som kunde kolla igenom allting (även om det är ovanligt att besiktiga en lägenhet).

När det gäller elen: Det beror väl lite på hur gammal lägenheten är, men det finns många äldre som inte har så många uttag där saker går på samma uttag.
Tråkigt (eftersom man inte alltid kan käöra tex ugn och alla plattor samtidigt) men inte ett "fel" egentligen.

Jordade kontaktet i ojordade uttag funkar, men inte tvärtom. Men i kök bör alla uttag vara jordade - annars låter det som ett väldigt gammalt kök eller så har någon gjort fel när dom bytt uttagen...detta bör kollas upp. Här bör du kunna prata med säljaren om denne har bytt uttagen. Erkänner dom det så kanske man kan puscha på lite och säga att dom bör ta in en elektriker som byter så det blir rätt (även om jag inte tror dom egentligen har ngn skyldighet, mer än moraliskt).

Droppskydd under kyl/frys/diskmaskin är tyvärr vanligt att det saknas. Kan ju bli dyrt (om en fuktskada uppstår för att du inte ser en läcka i tid) och kostar inte många hundralappar att köpa in så det är bara att göra.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Skumpe
S SueCia skrev:
Vet du vad du skulle kunna prova göra?
Ta ansvar för huset du har köpt.

Om du inte måste bryta sönder något för att kunna upptäcka ett fel så är det inte ett dolt fel och alltså något du borde sett och tagit hänsyn till innan du la bud.
Han har inte köpt ett hus.
 
S
Skumpe Skumpe skrev:
Han har inte köpt ett hus.
Ok han har köpt rätten att bo i ett hus. Det ändrar ingenting…
 
S SueCia skrev:
Ok han har köpt rätten att bo i ett hus. Det ändrar ingenting…
Jo, det ändrar en del. Det mesta till TS nackdel eftersom köplagen gäller istället för jordabalken. T ex köper man i befintligt skick istället för att kunna åberopa dolda fel och 'preskriptionstiden' för eventuella hittade fel är 2 år istället för 10.

Gravt förenklat...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det ändrar en del. Det mesta till TS nackdel eftersom köplagen gäller istället för jordabalken. T ex köper man i befintligt skick istället för att kunna åberopa dolda fel och 'preskriptionstiden' för eventuella hittade fel är 2 år istället för 10.

Gravt förenklat...
...fast å andra sidan verkar dessa fel inte vara dolda (om dom är fel ens)
 
R RK80 skrev:
Hej!

Idag flyttade jag i mitt nya hus som är då bostadsrätt. Jag märker nu direkt att skydd finns inte under diskmaskinen och kylen. Spisen och hällen sitter inte fast. Kablar lösa i hela köket. Jordade vägguttag sitter i ojordad kontakt.

Pratade med min förening och dom säger att jag ska åtgärda det då det finns risk för brand och vattenskada och detta kan skada hela fastigheten som föreningen äger.

Jag försöker berätta att det är inte jag som renoverad detta och har flyttat nyligen då säger han att jag får ta detta med säljaren.

Jag pratade med säljaren och verkar som att han renoverad köket själv och säger att jag bodde upptäcka dessa fel.

Jag var på visning två gånger men kollade aldrig under nånting eller inne i skåp. Är det inte olagligt att göra själv? Borde inte säljaren stå för att åtgärda felen?
Det är absolut bra att man som förening har höga förväntningar på sina medlemmar, men det de påstår att du måste följa ska såfall stå i stadgarna eller nån form av policyhandling, typ ordningsregler eller liknande.
Det "låter" som en hel del BS...(om det nu verkligen inte är en hemsk upplevelse)
Det du däremot behöver kolla för egen del är vilka krav som ditt försäkringsbolag ställer på dig, för att du ska vara skyddad av din hemförsäkring. Det är viktigare att tillfredsställa dem, DÄR har du de riktiga kraven som du får lida för om du inte följer ;-)

Du kan även berätta för din styrelse att en liten plastbit inte "förhindrar" en vattenskada, plastbiten kan möjligtvis göra att ett läckage UPPTÄCKS lite tidigare om det smygläcker. men att förhindra...nä det är inte ett verklighetsförankrat påstående.
Men kolla vad ditt färsäkringsbolag säger.. om DE har det som krav för att din försäkring ska gälla.
Det är snarare kopplingar och rördragningar du ska ägna din uppmärksamhet åt... Där har du orsaken,
Plastbiten är en symptomatisk åtgärd. Ordning o reda är bättre.
Står det o sprutar när ingen är hemma, för att en koppling gått sönder, så gör plastbiten varken från eller till...
Vattenskador uppkommer av okunskap och dåligt hantverk.

Man kan göra en snabb gallup bland sina vänner som har diskmaskin...
Hur många av dem stänger av vattenförsörjningen mellan användningarna av diskmaskinen? Eller är det fullt tryck på hela tiden? handen på hjärtat...
98% gör det inte, är min erfarenhet.

Kan det vara orsaken till att vattenskador i kök har ökat väldigt mycket de senaste åren?
Just den där lilla detaljen att man försöker installera en diskmaskin själv och sen inte förstår hur man ska hantera den?
o då hjälper det inte ens att försöka kompensera med dubbla plastbitar... ;-)

Nu har jag inte sett kablarna... om det nu var tänkt att DE skulle orsaka ev brand? eller hur tänkte styrelsen?

Eller var det nåt annat som skulle vara tänkt orsak till en brand och vilken kompetens hade den som yttrade sig om det såfall?
Det framgick inte heller vart det ojordade uttaget fanns, Det har en viss betydelse.
Jag uppfattar som att du menar att det sitter en jordad kontakt i ett ojordat uttag?
Hur ser det ut i samma rum på övriga uttag?
Kök och badrum "ska", så att säga vara jordade och om det är nytt, vara skyddade av jordfelsbrytare MEN det finns undantag i kök om det är ett väldigt gammalt hus där 2m-regeln fortfarande kan åberopas och det inte är några förändringar gjorda på dragningen, Just för att vissa bara byter uttagen när de "försäljnings-renoverar"
Annars ska ju alla uttag i "samma rum" vara av samma sort... Så det är ok att ha jordade i kök och ojordat i vardagsrum, om det var så från början.
Personskyddsmässigt är det dock ok så länge elcentralen har en jordfelsbrytare, den fungerar på ojordade uttag också. ;-)

Skulle vara intressant att se bilder på det som styrelsen menar är en brandfaraoch en vattenskaderisk..
Som du förklarar skulle jag ha svårt att se vare sig brandfara eller vattenskada...
Brandfara skulle kanske vara möjlig genom gnistbildning om det saknas dragavlastning i uttagen eller dåligt anslutna kablar med risk för kortslutning.
En "LÖS" kabel är nog inget större hot i den omfattningen, det är väl om det är så löst att det är en snubbelrisk möjligen?

Så det låter lite väl överdrivet... Du kanske ska tipsa din förening att de ska sätt upp ett regelverk och få godkänna alla "renoveringar" efter att de är gjorda. Vissa föreningar låter ju göra statuskontroller, där man just tittar på el och vattendragningar.
 
Fast, detta att skydd under diskmaskin, kyl o frys osv räddar en hel del vattenskador tror jag är väl dokumenterat.

När det gäller kyl o frys, så är det väldigt vanligt med fel som gör att kondensvatten läcker ut. I många fall kommer det ut i bakkanten av skåpet, in mot väggen. Rinner där in under enn golvsockel eller liknande. Det är små mängder vatten vid vrje automatavfrostning. Det kan pågå under lång tid. Ett plastskydd gör att den lilla mängden antingen rinner fram och upptäcks, eller helt enkelt stannar på plasten under skåpet och avduunstar mellan varje avfrostning.

Även diskmaskiner går oftast sönder på ett sätt där det uppstår ett litet läckage. en liten spricka i en intern slang, hade jag på vår förra maskin 4 ggr. innan vi bytte ut den, ungefär med 4 års mellanrum. I vårt fall upptäcktes läckan av det interna läckageskyddet i maskinen.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Läget är ju som det är. Det är lätt att vara efterklok och detta blir läropengar.

Men försök se skogen för alla träd, skriv en lista på alla brister och ta reda på vad varje åtgärd kostar och prioritera dem efter hur fort de behöver genomföras. Ta dit en elektriker som får ge prisförslag till exempel. Vissa saker låter både enkla och billiga att fixa.

När man väl har skapat sig en plan känns även det oöverstigliga genast lättare att genomföra. När man sen kan bocka av saker, även om de är enkla, känns det mycket bättre.
 
Men är det inte dolt fel på vissa saker? Jag kunde ju inte upptäcka elfel. Hur skulle jag veta att spis och häll kopplade på samma uttag eller bodde jag misstänka efter att ha sett några fel i kök? Jag blev tillsagt att det är renoverad och frågade efter papper men fick inte något papper. Är det mitt fel att jag skrev under utan att kolla på papper? Alla sa till mig att det är renoverad är jag inte i god tro då? Enligt föreningen i deras stadgar står att man ska renovera vatten och el fackmässigt. Är det mannen som får problem med föreningen nu eller jag för att jag redan köpt det?
 
hsd
Om Du lägger upp bilder så kan svaret bli bättre
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RK80 skrev:
Men är det inte dolt fel på vissa saker? Jag kunde ju inte upptäcka elfel. Hur skulle jag veta att spis och häll kopplade på samma uttag eller bodde jag misstänka efter att ha sett några fel i kök? Jag blev tillsagt att det är renoverad och frågade efter papper men fick inte något papper. Är det mitt fel att jag skrev under utan att kolla på papper? Alla sa till mig att det är renoverad är jag inte i god tro då? Enligt föreningen i deras stadgar står att man ska renovera vatten och el fackmässigt. Är det mannen som får problem med föreningen nu eller jag för att jag redan köpt det?
Inga dolda fel, då allt det du tagit upp hade kunnat hittats vid en grundligt undersökning av bostaden.
Tyvärr har du redan tagit över ansvaret så nu ligger det på dig att se till att det blir ok.
 
R RK80 skrev:
Hur skulle jag veta att spis och häll kopplade på samma uttag
Hur vet du det nu? Har du sett att det är så? Kunde du inte då sett samma sak på visningen?
 
Jonas Persson
R RK80 skrev:
Men är det inte dolt fel på vissa saker? Jag kunde ju inte upptäcka elfel. Hur skulle jag veta att spis och häll kopplade på samma uttag eller bodde jag misstänka efter att ha sett några fel i kök? Jag blev tillsagt att det är renoverad och frågade efter papper men fick inte något papper. Är det mitt fel att jag skrev under utan att kolla på papper? Alla sa till mig att det är renoverad är jag inte i god tro då? Enligt föreningen i deras stadgar står att man ska renovera vatten och el fackmässigt. Är det mannen som får problem med föreningen nu eller jag för att jag redan köpt det?
Dolt fel betyder inte att det inte syns direkt när du är i lägenheten.

Dolt fel är när felet inte är förväntat, tex att ett helt nytt hus har mögelskador eller att en elektriker som går igenom lägenheten inte hittar elfelen.

Du har en långtgående undersökningsplikt, i praktiken måste du ofta anlita proffs som går igenom lägenheten eller huset.

Att få sedan gör det är en annan sak...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.