sunnis
R Robert-san01 skrev:
Jag var inne på största paketet, men jag tror man klarar sig bra med Advanced plus. Det är typ HUD och digital light jag gärna hade velat ha.

Håller dock på att försöka få till en annan bil till mig med lite mer kryss.
Det var avsaknaden av HUD som gjorde att jag ratade denna och beställde en BMW iX istället med snabb leverans. Det ska gå att konfigurera HUD som ett eget tillval också men då blir det leverans långt in i 2023 med en egenkonfigurerad bil. Har haft HUD i 8år så det känns lite avigt att köpa en bil för 1M SEK i listpris utan.

Digital light ska du kunna köpa till efteråt i Premium om jag förstod säljaren rätt med ett tillägg på typ 4000kr för aktivering. (Bara det störde mig också:crysmile:).

Men jag tror EQE blir en riktigt bra elbil med grym räckvidd på 350+, dyr men garanterat välbyggd och mycket premium/lyx.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
jag tror inte någon bil laddar med mer än någon enstaka kW i sista slutet av laddningen upp till 100% (och det är ju inte heller 100% av batteriet, utan maxnivån satt av BMS).
Det sista är nog pudelns kärna – att man faktiskt inte laddar till 100 %.

Men ur ett användarperspektiv kan jag konstatera att man utan problem laddar de sista 20 procenten på en VW-bil på halvannan timme. Det är möjligt att det går långsammare på slutet om man laddar från noll till 100, det vet jag inte. Det kan dock vara en intressant fråga om man exempelvis åker på långresa och vill hinna ladda fullt över natt längs vägen, då står bilen å andra sidan ofta still mer än 7–8 timmar, så det reder sig kanske oavsett.
.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Detta med att laddeffekten avtar när det börjar närma sig fullt är väl något som blir mer uttalat ju högre laddeffekt man börjar med. När det gäller små batterier brukar man ofta prata om hur många gånger kapaciteten i ah man har laddström i a. Hur många C man laddar med. En volkswagen ID4 har ett batteri på 77 kWh och kan maximalt ladda med 125 kW. Eller 1,6C. Laddar man med 125 kW kommer mycket riktigt effekten att sjunka under pågående laddning. Men ju lägre effekt man börjar med desto senare börjar den avta. Och om man laddar med så lite som 0,14C det vill säga 11 kW så märks det inte så mycket av att det minskar på slutet.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sen är det även beroende på bil(märke), som redan nämnts.
Min har en rätt enkel konstruktion runt batteripacket, så det finns ingen kylning, och säkert en del andra begränsningar. Så även vid DC-snabbladdning så sjunker laddeffekten snabbt för mig, från t.ex 20% så har den begränsats rätt rejält redan när jag når ca 60%, tyvärr.
Nu spelar det dock ingen större roll för mig och hur jag använder bilen.
Men grejen är att inget går att helt generalisera, det är unikt för varje bilmodell.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så även vid DC-snabbladdning så sjunker laddeffekten snabbt för mig, från t.ex 20% så har den begränsats rätt rejält redan när jag når ca 60%, tyvärr.
Det är just det jag menar. Vid DC-snabbladdning sjunker effekten tidigt. Jag har aldrig snabbladdat själv så jag bara litar på hörsägen. Men vid långsamladdning så sjunker effekten mycket senare i skedet. Och är den tillräckligt långsam så sjunker den inte alls på slutet. Min erfarenhet av ID4 och 11 kW är att det är så långsam laddning att den inte sjunker på slutet. Men givetvis är det olika för olika bilmodeller.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det var avsaknaden av HUD som gjorde att jag ratade denna och beställde en BMW iX istället med snabb leverans. Det ska gå att konfigurera HUD som ett eget tillval också men då blir det leverans långt in i 2023 med en egenkonfigurerad bil. Har haft HUD i 8år så det känns lite avigt att köpa en bil för 1M SEK i listpris utan.

Digital light ska du kunna köpa till efteråt i Premium om jag förstod säljaren rätt med ett tillägg på typ 4000kr för aktivering. (Bara det störde mig också:crysmile:).

Men jag tror EQE blir en riktigt bra elbil med grym räckvidd på 350+, dyr men garanterat välbyggd och mycket premium/lyx.
Det går helt riktigt att få både HUD och Digital light som separata tillval. Dock som du säger blir det nybeställning, leverans 2023 och troligen ingen bonus på 70k. Så det blir närmare 90k extra och 1 år om man tvunget vill ha HUD. :(
 
D
R Robert-san01 skrev:
Jag var inne på största paketet, men jag tror man klarar sig bra med Advanced plus. Det är typ HUD och digital light jag gärna hade velat ha.

Håller dock på att försöka få till en annan bil till mig med lite mer kryss.
Nu ändrade Tesla sin leveranstid till det bättre, plötsligt känns det som att jag bara låter den ordern ligga och kör Teslan ett par år :)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
useless useless skrev:
Både du och alla andra i tråden har ju konstaterat sedan länge att en ny elbil inte är någonting för dig med dina levnadsvanor och korta årliga körsträcka.
Varför fortsätter du att älta det?
För att andra fortsätter påstå att det inte skulle vara nåt problem.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
För att andra fortsätter påstå att det inte skulle vara nåt problem.
Självklart skulle det inte vara ett problem, det skulle möjligtvis kräva någon liten anpassning och förändring av vanor men självklart skulle det kunna gå bra om man vill.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har aldrig upplevt det på AC-laddning. Tappar man så mycket där? Jag har tänkt på det när jag planerar att ladda upp till 100 % inför långresor, men då börjar laddningen ofta från 70–80 %, så det är ju inte riktigt rättvist räknat.

Hur som helst, har man verkligen samma avtagande laddeffekt på AC som på DC?
Inte i våra bilar i alla fall. Vi laddar med full fart upp till 100% hemma. 11 kW på den ena och 3,7 kW på den andra.
Det är ju på snabbladdarna som hastigheten sjunker dramatiskt efter 80%.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
För att andra fortsätter påstå att det inte skulle vara nåt problem.
Vem påstår att det inte skulle vara ett problem för dig?
Alla här är väl extremt tydliga med att elbil inte är något för dig?
Det kan möjligen vara intressant för någon med dina körvanor som är öppen för förändring, men knappast för dig.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
På EQE och EQS är det en liten lucka på förarsidan som fälls ut för spolarvätskan.

Argumentet jag hört emot frunk är att det skulle kunna påverka väghållning. Köper dock inte riktigt det...
Låter som något från ryska trollfabriken, tycker jag.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det sista är nog pudelns kärna – att man faktiskt inte laddar till 100 %.

Men ur ett användarperspektiv kan jag konstatera att man utan problem laddar de sista 20 procenten på en VW-bil på halvannan timme. Det är möjligt att det går långsammare på slutet om man laddar från noll till 100, det vet jag inte. Det kan dock vara en intressant fråga om man exempelvis åker på långresa och vill hinna ladda fullt över natt längs vägen, då står bilen å andra sidan ofta still mer än 7–8 timmar, så det reder sig kanske oavsett.
.
Jag har laddat min elbil med 68 kWh batteri tillgängligt (75 kWh totalt) från i princip tomt till 100% på 7 timmar hemma. Om det sedan går en aning långsammare på slutet låter jag vara osagt. Det är hursomhelst inget problem.
 
J jocke31 skrev:
Inte i våra bilar i alla fall. Vi laddar med full fart upp till 100% hemma. 11 kW på den ena och 3,7 kW på den andra.
Det är ju på snabbladdarna som hastigheten sjunker dramatiskt efter 80%.
Men det du beskriver som full fart hemma är ju vad snabbladdningen kommer ner i sista minutrarna.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Inte i våra bilar i alla fall. Vi laddar med full fart upp till 100% hemma. 11 kW på den ena och 3,7 kW på den andra.
Det är ju på snabbladdarna som hastigheten sjunker dramatiskt efter 80%.
Inte på våran heller. 11 kW fram till minst 98% sen kan det sega lite neråt 4-6 kW.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.