1 440 941 läst · 23 747 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, vid snabb laddning får du t.ex. inte några 100 kW på slutet. Därför ska man inte heller ladda bilen till 100 procent ens på bil semestern om man vill vara effektiv.A Avemo skrev:Det är just det jag menar. Vid DC-snabbladdning sjunker effekten tidigt. Jag har aldrig snabbladdat själv så jag bara litar på hörsägen. Men vid långsamladdning så sjunker effekten mycket senare i skedet. Och är den tillräckligt långsam så sjunker den inte alls på slutet. Min erfarenhet av ID4 och 11 kW är att det är så långsam laddning att den inte sjunker på slutet. Men givetvis är det olika för olika bilmodeller.
Ladda ner appen "A better route planner"så visar den hur länge du behöver ladda, till vilken procent och hur mycket du ska ha kvar när du kommer fram till nästa laddare. Effektivast brukar vars att köra till du har 4-10 procent kvar och sedan ladda till 75 procent (beroende på bil). Men allt sådant visas i appen..
Nu kanske det blir ordning på laddkaoset. Med lite tur slipper vi en mängd appar med olika priser beroende på medlemskap och betalsätt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/branschen-enig-sa-ska-laddkaoset-losas
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/branschen-enig-sa-ska-laddkaoset-losas
ABRP visar långt ifrån alla laddstationer. Det blir ofta förslag på Tesla eller Ionity. Något som många elbilsägare kanske inte är så intresserad av om man inte har en Tesla eller vill ladda på de absolut dyraste laddststionerna.@ @ndreas skrev:Ja, vid snabb laddning får du t.ex. inte några 100 kW på slutet. Därför ska man inte heller ladda bilen till 100 procent ens på bil semestern om man vill vara effektiv.
Ladda ner appen "A better route planner"så visar den hur länge du behöver ladda, till vilken procent och hur mycket du ska ha kvar när du kommer fram till nästa laddare. Effektivast brukar vars att köra till du har 4-10 procent kvar och sedan ladda till 75 procent (beroende på bil). Men allt sådant visas i appen..
För mig ser jag här en krångelfaktor, behöva använda app för att komma till en laddare med "4-10%" kvar och sedan enbart "ladda till 75%". Om detta skulle stämma blir bilden för mig förstärkt att det återstår en del utveckling för att kunna ersätta vår stora fossilbil. Eller är det en mera "intressemetod" för de mest intresserade för att kunna spara lite på ett batteris livslängd och i sådant fall vilken påverkan/effekt får det?@ @ndreas skrev:Ja, vid snabb laddning får du t.ex. inte några 100 kW på slutet. Därför ska man inte heller ladda bilen till 100 procent ens på bil semestern om man vill vara effektiv.
Ladda ner appen "A better route planner"så visar den hur länge du behöver ladda, till vilken procent och hur mycket du ska ha kvar när du kommer fram till nästa laddare. Effektivast brukar vars att köra till du har 4-10 procent kvar och sedan ladda till 75 procent (beroende på bil). Men allt sådant visas i appen..
Med ChargeFinder kan man välja bort Tesla och Ionity stationer.MRLINDELL skrev:
Laddar ofta på stationer där laddning ingår fritt i parkeringsavgiften eller kommunalt helt gratis.
Den möjligheten får man inte med de flesta appar.
Har 7 appar och 2 laddbrickor.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 363 inlägg
Det är främst för att batteriet kan ta emot mindre effekt vid laddning när det närmar sig fullt. Så du får ett betydligt kortare laddstopp om du nöjer dig med 70-80% för att sen åka vidare till nästa laddstopp. Runt 20 min stopp på långresa är rimligtA AndersS skrev:För mig ser jag här en krångelfaktor, behöva använda app för att komma till en laddare med "4-10%" kvar och sedan enbart "ladda till 75%". Om detta skulle stämma blir bilden för mig förstärkt att det återstår en del utveckling för att kunna ersätta vår stora fossilbil. Eller är det en mera "intressemetod" för de mest intresserade för att kunna spara lite på ett batteris livslängd och i sådant fall vilken påverkan/effekt får det?
I många bilar så talar bilen om för dig var laddstationerna finns i navigatorn, dvs samma funktion som i ABRP. Så du behöver inte använda en separat app för detta.A AndersS skrev:För mig ser jag här en krångelfaktor, behöva använda app för att komma till en laddare med "4-10%" kvar och sedan enbart "ladda till 75%". Om detta skulle stämma blir bilden för mig förstärkt att det återstår en del utveckling för att kunna ersätta vår stora fossilbil. Eller är det en mera "intressemetod" för de mest intresserade för att kunna spara lite på ett batteris livslängd och i sådant fall vilken påverkan/effekt får det?
Det är som sagt pga laddkurvan (hastigheten under laddning) som man normalt sett inte laddar mer än 80%. Efter den siffran så sjunker laddhastigheten så snabbt att snabbladdning inte är meningsfullt längre. Då är det bättre med ett kort extrastopp.
Du behöver eller kommer inte behöva tänka på detta så något krångel är det inte, bara följ de instruktioner du får så blir det bra. Det handlar om effektivitet, sen är det mycket riktigt en liten omställning att följa bilens dator, eller en app, för sin planering men den har det visat sig att de flesta i samhället klarar.A AndersS skrev:För mig ser jag här en krångelfaktor, behöva använda app för att komma till en laddare med "4-10%" kvar och sedan enbart "ladda till 75%". Om detta skulle stämma blir bilden för mig förstärkt att det återstår en del utveckling för att kunna ersätta vår stora fossilbil. Eller är det en mera "intressemetod" för de mest intresserade för att kunna spara lite på ett batteris livslängd och i sådant fall vilken påverkan/effekt får det?
Ok, den är alltså enbart för snabbladdning?
Självklart ska funktionen vara inbyggt i bilen och ingen extra app i mobilen!
Om det sedan är effektivt eller inte beror på antal laddstationer och ev. kö-tider där man kör.
Jag utgår enbart från att el är en annat för att ta mig till olika platser.
Självklart ska funktionen vara inbyggt i bilen och ingen extra app i mobilen!
Om det sedan är effektivt eller inte beror på antal laddstationer och ev. kö-tider där man kör.
Jag utgår enbart från att el är en annat för att ta mig till olika platser.
Precis som med bensinstationer så lär man sig rätt fort var snabbladdarna ligger någonstans. Fördelen med appar som t ex ChargeFinder är att de även visar hur många uttag som är lediga. Det brukar inte bilen klara av.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Förmodligen inte. Priserna lär nog skilja sig från app- och taggpriserna.MRLINDELL skrev:
Själv tycker jag att det är knepigast att hålla koll på samarbetena. Ica har egna laddare som egentligen är samma som Eon, som är samma som Virta. Och är det Vattenfall som är InCharge, eller var det Charge & Drive? Och då är vi ändå bara i Sverige…
De har lite att jobba på med sina varumärken helt klart, men då transaktionskostnaderna är så mycket lägre för dem med egna betallösningar än med kreditkort förutspår jag ett fortsatt betalkaos för dem av oss som tycker om att få bästa pris.
Jag kan inte låta bli att tänka, what's new.. , Club Clas, Kjell & Co, ICA, Stadium, Jula, Preem, den prismedvetne har säkert medlemsskap i flera av dessa redan, trots att de alla accepterar bankkort. Får känslan av att detta bara är del av vissas anpassningssvårigheter, varför blir ett stamkundsprogram ett problem när man ska tanka el medan det är helt naturligt när man ska tanka diesel?Nötegårdsgubben skrev:Förmodligen inte. Priserna lär nog skilja sig från app- och taggpriserna.
Själv tycker jag att det är knepigast att hålla koll på samarbetena. Ica har egna laddare som egentligen är samma som Eon, som är samma som Virta. Och är det Vattenfall som är InCharge, eller var det Charge & Drive? Och då är vi ändå bara i Sverige…
De har lite att jobba på med sina varumärken helt klart, men då transaktionskostnaderna är så mycket lägre för dem med egna betallösningar än med kreditkort förutspår jag ett fortsatt betalkaos för dem av oss som tycker om att få bästa pris.
Jo, jag vet att det förekommit historier där man inte lyckats ladda men vi som varit med några år har säkert själva drabbats av problem på den vanliga macken också.
Då är det en utvecklingspotential för biltillverkaren att vidareutveckla egen app alternativ kunna ladda ner den.J jocke31 skrev:
När jag ställer mina motfrågor är det utifrån att elbilar, laddning, etc, ska utvecklas för den stora mängden användare som idag kör olika former av fordon så man kan "bocka" av en mogen produkt.
Ungefär som det jag är mera intresserad av "körassistans", som idag felaktigt kallas självkörande, för mig fullt användbart till 70% men definitivt inte en mogen lösning trots jag kört med det i dryga fem år. Det är något nytt, elbil är ju bara ett annat drivmedel
Jag laddade ner allt möjligt skit i början som "folk" hänvisade till.J jocke31 skrev:
Ser man tebax så undrar man om dessa hänvisningar hade elbil.
Har städat undan allt skit och har bara ChargeFinder där jag ställt in "bort med Ionity och Tesla".
Får alla uppgifter jag behöver på bästa sätt.
Har en App från MER och en laddbricka från InCharge kvar. Kanske städar lite här också inför sommaren.
Less is more när det gäller ladd appar. Nu gör man det enklare att betala på Ionity, Cirkle-K m fl laddstationer och tycker det är bra.
Ja att betala. Men det är fortfarande olika taxor beroende på betalkort, blipp, medlemskap, medlemsavgift mm.
De som fogar sig till nya betalsystemet är de absolut dyraste laddställena.
Med det elpris vi hade i vintras var det dyrare att köra elbil än bensinbil.
Nu vår/sommar är det dessa som fortfarande är de dyraste laddställena.
Får man välja på att betala 80:- eller 360:- för att snabbladda så behöver man inte så mycket brains för att förstå att de flesta är intresserade av 80:- för 80%.