M
Det heter Death Metal, inte metall. Då kan du skriva dödsmetall istället (vilket är tuffare). Lider verkligen med dig, spelar själv musik. Väldigt underligt att det får vara nattetid tycker jag. Får det verkligen vara så?
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Sjysst, så om jag får lite feeling för att spela soptunneorkester har du alltså inget emot att jag gör det utanför ditt fönster?

Om du svarar ”nej” så tror jag dig inte, svarar du ”jo” så är du en hycklare. Knepigt det där…

Dessutom; har man vett i skallen så repar/spelar man inte på högsta volymen nattetid. (Inte skräpar man ner heller.)


Ja, om de inte vet hur man beter sig som folk i ett bostadsområde är det väl fullkomligt rimligt?


Tyckte du verkligen det var en bra jämförelse?
Låt se, gamla ägaren eller annan informerade TS om att kommunen driver en föreningsverksamhet i huset bredvid men TS bryr sig inte om att kontrollera det.
3år senare när det eskalerar blir det plötsligt ett upplevt problem.
Jag har haft min kåk i drygt 6år, tågen går varken mer eller mindre ofta nu än tidigare, jag vaknar säkert av det emellanåt, men jag skiter i det. Skulle det dock vara ett stort problem för mig, så vore den enkla lösningen att anmäla, vilket inte skulle leda till ett skit i mitt fall, medan TS troligen kommer få verksamheten begränsad eller nedlagd.
Jag kan å andra sidan också tycka att TS skall söka efter en annan lugnare plats.
Jämförelsen är bra, ja.
 
  • Gilla
  • Arg
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Även i staden finns förhållningsregler, en krog får inte låta hur mycket som helst eller under vilka tider som helst.

I TS fall föreligger en konflikt, om den är befogad eller inte beror på omständigheterna som ännu inte är utredda.

TS problem består dels av störande ljud och av ordningsstörning. Ordningsstörningen hanterar polisen medan ljudet är en fråga för miljökontoret i kommunen.

Det TS själv kan börja kontrollera innan kontakt med miljökontoret är bland annat:
Vilken verksamhet får finnas i i byggnaden enligt detaljplanen?
Vilka bullernivåer och under vilka tider förekommer dessa?
Förening med pubverksamhet har legat där sen 1990 så jag förstår inte vad du anser är rätt

samma sak som folk som köper hus brevid en motorväg eller industriområde
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Du känner inte att du borde ha kollat upp vad som fanns i grannlokalen innan du köpte huset?
Dum kommentar, försök och komma med något vettigt till hjälp för TS.
 
  • Gilla
ninbeg-7 och 4 till
  • Laddar…
Jag vill se det deathmetalband som repar oftare än vad Spawn of Possession gjorde för 20år sedan när jag bodde nere i Kalmar och hade sporadisk kontakt, typ 5ggr/v.
Ett par år senare såg jag de lira förband åt Cannibal Corpse i Linköping. Vilket kan jämföras med att Håkan Hellström lirar förband åt Cliff Richard eller Petter åt Eminem.
De hade inte gjort det om någon lagt ner deras replokal.
Detta ämne har till största del med ointresse och ouppskattning för musikgenren att göra och att TS målar in sig själv som ett offer. När redan första inlägget talar om vem som har fel i mina ögon.
Få människor bor på samma plats hela livet.
Utan att ha sagt att just dessa band är talangfulla eller bra så måste de vara någonstans.
Varför ska banden flytta och inte TS?
Jag trodde TS ville ha åsikter, varför skriver han annars här?
 
  • Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 8 till
  • Laddar…
Jag är uppväxt på Öland, knappt 1,5 mil söder om Borgholm.
Ofta när det var spelningar på slottsruinen så hörde vi musiken när vi var ute.
Har vid ett antal tillfällen varit inne i Borgholm när det har varit spelningar, man hörde allt.
 
M Maledictus skrev:
Du känner inte att du borde ha kollat upp vad som fanns i grannlokalen innan du köpte huset?
Han kollade upp det innan. Det var Tomtenissarnas Smygförening som hyrde lokalen. Veckan efter han flyttade in så hyrde kommunen ut lokalen till Dödsmetallens Vänner.
Vad är din poäng?
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
ninbeg-7 och 4 till
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Han kollade upp det innan. Det var Tomtenissarnas Smygförening som hyrde lokalen. Veckan efter han flyttade in så hyrde kommunen ut lokalen till Dödsmetallens Vänner.
Vad är din poäng?
har du läst tråden ens
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Förening med pubverksamhet har legat där sen 1990 så jag förstår inte vad du anser är rätt

samma sak som folk som köper hus brevid en motorväg eller industriområde
Alldeles oavsett historia så har den här föreningen regler att förhålla sig till. Följer de dessa får TS försöka leva med detta, följer de inte reglerna är läget annorlunda.

Att försvara beteendet att det kastas ölburkar in på TS tomt är bara patetiskt.
 
  • Gilla
Newgolds och 11 till
  • Laddar…
Zoldot Zoldot skrev:
Hej!

Vi köpte vårt hus för 3 år sedan, på andra sidan gatan ligger en gammal byggnad.
Hade ingen aning om vad det var för något vid husköpet, förutom att kommunen hyrde ut det till en förening. Jag la inte särskilt mycket krut på att faktiskt kolla upp det, men tydligen är det en musikförening som kör typ death metall.

Jag tyckte det lät ganska mycket redan efter någon helg i huset så vi satt i 3 glas fönster (de gamla behövde bytas ut oavsett)

Men det lät fortfarande förjävligt, jag kan iprincip höra vad på personen i bandet som sjunger/skriker.
Dottern vaknar även av det, då de håller på till 01:00-02:00 som senast. Det är då ca 15m från tomtgränsen, inte nog med bullret så brukar de stöka ner med skräp,ölburkar etc som flyger in i våra trädgårdar. Nu är jag allmänt trött på detta då jag försökt hitta lösningar, och bett dem kika på bullerdämpande material de kan montera invändigt.
Har anmält det till kommunen tidigare (även pratat med föreningen, som enligt dom aldrig fått klagomål men de kunde erbjuda mig en rundvandring, så jag vet vad de sysslar med?)

Kommunen verkar ha någon favorisering av föreningen, vart kan jag dra ärendet vidare?
Det finns ju riktlinjer på bullernivå från FHM. (Detta överstiger garanterat)
Har viss erfarenhet av ljudmätning från arbetslivet, och detta upplevs ungefär lika högt som en motorcykel på halvgas.

Tacksam för svar!

Trevlig helg.
som mångårig arrangör av musik- och nöjesevenemang, blir jag beklämd när dessa krockar uppstår. Idag ser vi en kraftig minskning av livemusikscener runt om vårt land, främst små och mellanstora scener för band som inte ligger på listorna eller artister som ställer upp i Idol och Mello. Jag minns ett av mina favoritställen i Malmö för ca. 17 år sedan. En liten kvarterskrog som arrangerade livebandskvällar var annan helg. Ägaren hade gått runt till alla som bodde i fastigheten och förklarat hur viktigt det är med en liten scen där banden får möjlighet att spela. Allt var frid och fröjd och alla levde i en bra symbios, där boende visste hur verksamheten fungerade och var väl insatta i när det var band som skulle spela. Ibland gjorde lite större band på genomresa ”hemliga” spelningar på stället och då gick ägaren runt till alla boenden i fastigheten och berättade om detta.

sen flyttade en ny familj in i fastigheten. Den familjen ville ha ”lugn&ro” samt var helt ointresserad av att veta hur mycket denna kulturinsats betydde. Vi hade möten där jag plockade fram exempel på nu kända band som gjort sina första spelningar på detta ställe. Men icke. Kommunen kallades in på familjens begäran och bullermätning gjordes och beslut fattades och lagar och förordningar pekades på…

Självklart blev det en kulturyttring mindre i staden. Denna nya familjen hade ju rätten på sin sida. Stället kollade vad ljudisolering skulle kosta, och det vet vi ju vad sådant kostar här på ett byggforum. Och nej, det gick verkligen inte att sova med öronproppar. Ett halvår senare stängdes en annan krog uppe på Möllan i Malmö. Den hade funnits länge, men några nya som flyttat in tyckte det skränades för mycket när stället stängde, folk smög inte iväg hem…

idag, 20 år senare, ser jag hur den alternativa musikscenen, som inte får plats på arenorna eller de större klubbarna för dom inte drar tillräckligt med folk. Hur den har minskat kraftigt och hur få ställen det finns att öva upp Sveriges 2a största exportvara på. Jag bor idag i Umeå. Europakulturhuvudstad för några år sedan. Detta blev Umeå tack vare den starka kultur- och musikföreningsveeksamheten och att det fanns många platser för alternativ konst och bra grogrund för gräsrötterna. Tror ni detta finns kvar idag?

bara för att någon har rätten på sin sida, behöver det inte vara rätt.

En förening har ofta många villiga medlemmar som kan sätta upp ett plank mot granntomten för att hindra skräp att fara över dit, eller som kan komma och städa dagen efter.

Hoppas ni finner en symbios.
 
  • Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 13 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Alldeles oavsett historia så har den här föreningen regler att förhålla sig till. Följer de dessa får TS försöka leva med detta, följer de inte reglerna är läget annorlunda.

Att försvara beteendet att det kastas ölburkar in på TS tomt är bara patetiskt.
så du vett dom kommer där ifrån då om du kollar vad huset ligger det är inget villa område direkt så dom burkarna kan komma från var som om ens vart burkar alls ts har riktigt vart ärlig med beskrivningen av huset läge ens
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Zoldot Zoldot skrev:
Hej!

Vi köpte vårt hus för 3 år sedan, på andra sidan gatan ligger en gammal byggnad.
Hade ingen aning om vad det var för något vid husköpet, förutom att kommunen hyrde ut det till en förening. Jag la inte särskilt mycket krut på att faktiskt kolla upp det, men tydligen är det en musikförening som kör typ death metall.

Jag tyckte det lät ganska mycket redan efter någon helg i huset så vi satt i 3 glas fönster (de gamla behövde bytas ut oavsett)

Men det lät fortfarande förjävligt, jag kan iprincip höra vad på personen i bandet som sjunger/skriker.
Dottern vaknar även av det, då de håller på till 01:00-02:00 som senast. Det är då ca 15m från tomtgränsen, inte nog med bullret så brukar de stöka ner med skräp,ölburkar etc som flyger in i våra trädgårdar. Nu är jag allmänt trött på detta då jag försökt hitta lösningar, och bett dem kika på bullerdämpande material de kan montera invändigt.
Har anmält det till kommunen tidigare (även pratat med föreningen, som enligt dom aldrig fått klagomål men de kunde erbjuda mig en rundvandring, så jag vet vad de sysslar med?)

Kommunen verkar ha någon favorisering av föreningen, vart kan jag dra ärendet vidare?
Det finns ju riktlinjer på bullernivå från FHM. (Detta överstiger garanterat)
Har viss erfarenhet av ljudmätning från arbetslivet, och detta upplevs ungefär lika högt som en motorcykel på halvgas.

Tacksam för svar!

Trevlig helg.
Hur ofta förekommer dessa ”Death Metal” sammankomster?
 
P patriklarsson skrev:
Om man själv är musiker förstår man att motivation och inlevelse kan komma alla dagar och tider på dygnet, kanske också efter några öl eller andra mindre förekommande droger.
TS värderar troligen en god natts sömn framför bandens musik, men den i sin tur kanske kommer att glädja många lyssnare för många år framöver.
Dessutom inte troligt att denna verksamhet kommer att vara för evigt.
Anmäl och lägg ner bandens verksamhet, helt klart rimligt.
Jag ska imorgon anmäla SJ för att de kör tåg här på andra sidan vägen, efter kl22! Blir så j-la förbannad!!
Trafikverket kan bli skyldiga att sätta upp bullerplank, förse fastigheterna med bullerdämpande isolering och i värsta fall sänka hastigheten på tågen förbi bostadsområden om det bullrar för mycket.
 
Nej det är ju knappast så att det kan anses en rättighet att öva med sitt band mitt i natten. Är det kommunen som är huvudman så bör de ju absolut se till att de föreningar de hyr ut till följer kommunens riktlinjer (och lagar och regler). Dvs de borde kunna reglera i avtalet att ingen spelning får ske efter 22 alt sätta upp bullermätare på utsidan som kopplas till larm på insidan, så de vet att det är dags att sänka volymen. Då får ju även kommunen loggar på hur ofta och mycket reglerna överskrids.
Burkar är väl inget problem, de är ju pant så se det som att de kastar in pengar på din tomt istället. (y)
 
L Lurkare skrev:
Det här var verkligen en bergochdalbana till läsupplevelse. Å ena sidan får man ju ont i magen av den situation som ni har hamnat i.
*************************
Redigerat av moderator.
**************************

Liknelsen tidigare i tråden om att klaga på lukten av gödsel när man bosätter sig vid en bondgård är dessvärre rätt rimlig i det här fallet.

Beklagar situationen ni har hamnat i.
Tror du överdriver betydelsen av detta, ingen normal bryr sig om en lokal som man hyrde för 40år sen. sen spelar det ingen roll du länge föreningen har funnits eller hur mycket den har betytt. Stör dom idag så är det det man ska titta på och inget annat.

Sen behöver det inte låta så mycket när man spelar musik 2022, det finns både trummor och gitarrer som man kan koppla till hörlurar
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Josel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.