Hej!

Vi köpte vårt hus för 3 år sedan, på andra sidan gatan ligger en gammal byggnad.
Hade ingen aning om vad det var för något vid husköpet, förutom att kommunen hyrde ut det till en förening. Jag la inte särskilt mycket krut på att faktiskt kolla upp det, men tydligen är det en musikförening som kör typ death metall.

Jag tyckte det lät ganska mycket redan efter någon helg i huset så vi satt i 3 glas fönster (de gamla behövde bytas ut oavsett)

Men det lät fortfarande förjävligt, jag kan iprincip höra vad på personen i bandet som sjunger/skriker.
Dottern vaknar även av det, då de håller på till 01:00-02:00 som senast. Det är då ca 15m från tomtgränsen, inte nog med bullret så brukar de stöka ner med skräp,ölburkar etc som flyger in i våra trädgårdar. Nu är jag allmänt trött på detta då jag försökt hitta lösningar, och bett dem kika på bullerdämpande material de kan montera invändigt.
Har anmält det till kommunen tidigare (även pratat med föreningen, som enligt dom aldrig fått klagomål men de kunde erbjuda mig en rundvandring, så jag vet vad de sysslar med?)

Kommunen verkar ha någon favorisering av föreningen, vart kan jag dra ärendet vidare?
Det finns ju riktlinjer på bullernivå från FHM. (Detta överstiger garanterat)
Har viss erfarenhet av ljudmätning från arbetslivet, och detta upplevs ungefär lika högt som en motorcykel på halvgas.

Tacksam för svar!

Trevlig helg.
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Ni kan anmäla detta till kommunens miljöförvaltning, som har i uppdrag att se till att bullernormer uppfylls. Baserat på vad ni skriver bör de göra en undersökning som troligen kompletteras med mätningar. Ni kan även själv möta bullernivåer via en app i er mobil och sedan jämföra med de bullerkrav som gäller, se till exempel Naturvårdsverkets hemsida.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Du känner inte att du borde ha kollat upp vad som fanns i grannlokalen innan du köpte huset?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 16 till
  • Laddar…
störningsjouren kan man väll ringa
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
M maria01 skrev:
störningsjouren kan man väll ringa
Störningsjour är en tjänst som flerfamiljshusägare brukar ha, framförallt för hyreshus. Så nej, det är inte tillämpligt.
 
  • Gilla
kest och 8 till
  • Laddar…
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
störningsjouren kan man väll ringa
Menar du dessa https://www.storningsjouren.se/ ? Har svårt att tro att de engagerar sig i störningar mellan två fristående fastighetsägare som med all säkerhet inte är kunder.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du dessa [länk] ? Har svårt att tro att de engagerar sig i störningar mellan två fristående fastighetsägare som med all säkerhet inte är kunder.
visa komuner har egna om jag mins rätt
 
Lider verkligen med dig men det låter lite som klassikern med folk som flyttar in bredvid en bondgård och sen klagar hos bonden över lukten av gödsel.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 17 till
  • Laddar…
S
L LoTiX skrev:
Lider verkligen med dig men det låter lite som klassikern med folk som flyttar in bredvid en bondgård och sen klagar hos bonden över lukten av gödsel.
Fast bonden kastar förmodligen inte in burkar på din tomt. Vist bor man nära en förskola kan man leva med att det är högljutt på dagen och att det hamnar lite bollar tex på tomten. Men snubbar som skriker/sjunger och kastar ölburkar på din tomt mitt på natten är inte något man ska räkna med tycker jag iallafall, även om det är en förening som håller på med death metal.
 
  • Gilla
Donn och 30 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Fast bonden kastar förmodligen inte in burkar på din tomt
Och förväntade effekter av att bli granne med en bondgård är även lättare att förstå än att en godtycklig gammal byggnad ska störa nattetid.
 
  • Gilla
Kvickig och 5 till
  • Laddar…
Ett sätt kan ju vara att du kollar upp vilken verksamhet som detaljplanen säger att det kan vara i den fastigheten. Förutsatt att det är ett detaljplanerat område då så klart.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Hej allihop!

Nu är det så att jag och andra grannarna har åkt på samma nitlott, det är inte så att byggnaden skriker "death metall" så att man utgår inte direkt utifrån det.
Jag frågade mäklaren, fick svaret kommunen hyr ut det till en förening.
Visst stämmer det, men kunde lika bra ha varit en pingisförening.

Detta är en förening som bara kör nattetid, och det känns ganska felplacerat i ett villaområde...

Inte nog med bullret, det är som jag nämnt ölburkar, förpackningar från snabbmat etc... De överfyller sopkärlen så att locket inte går att stänga varenda gång.

Och ölburkarna kastar de väl på gräsmattan utanför.
Vuxna människor 50+ emellanåt som står mitt på vägen och pissar, kvinnor och män.
När jag gick ut och sa till dom om detta, så var det stopp i toan.

Har nu anmält det till kommunen igen och krävt en bullermätning när de anordnar ett evenemang.
 
  • Gilla
kest och 10 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Ni kan anmäla detta till kommunens miljöförvaltning, som har i uppdrag att se till att bullernormer uppfylls. Baserat på vad ni skriver bör de göra en undersökning som troligen kompletteras med mätningar. Ni kan även själv möta bullernivåer via en app i er mobil och sedan jämföra med de bullerkrav som gäller, se till exempel Naturvårdsverkets hemsida.
Gjorde jag till viss del, men var en byggnad som kommunen äger och hyrs av en förening.

Det första man utgår ifrån är knappast death metall hela natten. Kunde lika bra ha varit Kurt och Berit som spelade Fia med knuff.
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 6 till
  • Laddar…
ett tips är lokal tidningen är ni flera som störs? då kan ni gå ihop
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.