tiggre skrev:
se till att du hittar nån som kan göra matematiken åt dig först bara

1. vatten/pump... kommer du kunna pumpa upp 2m3 vatten titt som tätt utan att det påverkar din brunn?

2. temperaturökning på 2m3 vatten 60cm ner i backen (antar vattnet har en temperatur på 8-10 grader), tror du skall vara glad om du kommer upp till 16-18 grader innan solen går ner...

ser fram emot rapport i sommar (hoppas faktiskt jag har fel)

ps. rekommenderar bastuforumet om mina farhågor visar sig sanna
Vattenvolymen är jag inte orolig för. Brunnen används för bevattning (men håller bra drickskvalitet) till två tomter, och den går torra somrar ibland 4-6 timmar i sträck (till upp till 4 tappställen). Det har inte varit någon brist på vatten de senaste 10 åren. Min tanke är ju att efter avslutat bad på kvällen pumpa ur vattnet, och använda det för att vattna gräsmattan. Så någon större total konsumtion blir det ju inte.

Vattnets temperaturökning funderar jag naturligtvis på. Som sagt, så kommer ju 40 cm att ligga ovanför jord. Och sedan kommer ju ytan (2,5 m2) att belysas av solen. Kanske behöver det tillföras en funktion för cirkulering?

Mycket mer än 18 grader kommer då sällan sjön upp till heller.. :D
Och bastun är också på gång.. :D
 
Hur verkar det här med vattnets temperatur för er andra med pooler utan uppvärmning?
 
Föreslår att du tillverkar ett litet tält med tak och väggar av glasklar plast. Placera den över din lilla myspool så kanske någon annan än vinterbadare törs krypa ner efter en riktig solskensdag.

En vanlig pool utan skydd och utan uppvärmning är inte användbar för vanliga människor. Värms inte upp av sol och luftvärme som en sjö.

Ska bli spännande att få höra i sommar hur det går.

Lycka till!

Alve
 
LUDDET skrev:
Föreslår att du tillverkar ett litet tält med tak och väggar av glasklar plast. Placera den över din lilla myspool så kanske någon annan än vinterbadare törs krypa ner efter en riktig solskensdag.
Du menar alltså att ett tält ovanför skulle bidra till ökad värme, om jag förstår dig rätt. Tält är jag tveksam till, möjligen någon form av täckning kanske.. Men även det känns tveksamt med tanke på att poolen kommer att vara inbyggd i soldäcket.

En vanlig pool utan skydd och utan uppvärmning är inte användbar för vanliga människor. Värms inte upp av sol och luftvärme som en sjö.
Men det kryllar ju av temporära uppblåsbara pooler ovan mark eller halvt nedgrävda, som det glatt badas och plaskas i. Dessa har väl normalt heller ingen uppvärmning förutom solen?
 
Jodå det badas i dessa men de första dagarna med nytt vatten kan vara lite svalt. ;) Därav min tanke att köra en liten pump så att man inte behöver byta vattne varje gång.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag menade ett pyttelitet tält. Några dm högt som du använder för växhuseffekten under uppvärmningstiden.

En nedgrävd pool har enligt min erfarenhet en otrolig förmåga att behålla kylan envist. Ligger den dessutom öppen sä att vinden kan föra bort ytvärmen blir det ännu tuffare.

En konstig upplevelse av vattentempen i en pool är att jag utan vidare badar i en sjö som håller 20 gr men absolut inte i en pool. Kan det bero på att vattnet i en pool har en annan ytspänning eller vad.

Inbillar jag mig det här? Eller är det fler som upplever samma sak?

Alve
 
snuttjulle skrev:
Jodå det badas i dessa men de första dagarna med nytt vatten kan vara lite svalt. ;) Därav min tanke att köra en liten pump så att man inte behöver byta vattne varje gång.
Ja, det kanske skall övervägas ändå då..?
Har du förslag på någon lämplig pump? Hur fungerar de?
Innebär det att man måste börja med klortillsatser etc.?

Tack än en gång för all input..
 
LUDDET skrev:
Jag menade ett pyttelitet tält. Några dm högt som du använder för växhuseffekten under uppvärmningstiden.

En nedgrävd pool har enligt min erfarenhet en otrolig förmåga att behålla kylan envist. Ligger den dessutom öppen sä att vinden kan föra bort ytvärmen blir det ännu tuffare.

En konstig upplevelse av vattentempen i en pool är att jag utan vidare badar i en sjö som håller 20 gr men absolut inte i en pool. Kan det bero på att vattnet i en pool har en annan ytspänning eller vad.

Inbillar jag mig det här? Eller är det fler som upplever samma sak?

Alve
Jag är med på vad du menar med "tältet". Skall bara försöka få till det i helhetslösningen också. Läget där poolen skall vara är ganska vindskyddat, och har sol från tidig förmiddag till solnedgång.

Jag är inte emot uppvärmning på något sätt, men det måste vara en enkel och budgetvänlig lösning. En solcellslösning vore klart intressant, men faller väl på både enkelthet ock budget. Då kanske det är bättre med en "badtunnekamin"?

Tack igen för all input..
 
Min tanke är att man ska köra med samma billiga pumpar som används till dessa plastpoler och då man behåller vattnet lite längre så behöver man säkert klorera på samma sätt som i de små plastpolerna. Kolla volym på dessa och se rekomendationer för dem.
 
Försöker bygga liknande, fast inomhus och förhoppningsvis med både jacuzzi kanaler och uppvärmning. Mått=tillräckligt för 4 pers i cirkel på "bänk". Tror inte det är några problem att bygga/lägga Lecablock, däremot att dra ett minimum antal kanaler. Några tips/länkar?
 
Ja, mina planer går också vidare och går det som tänkt så sätter vi nog spaden i jorden till helgen.

Det jag inte har tagit slutligt beslut på är vad jag skall ha för ytmaterial invändigt. Klinker/mosaik, Alcros nya poolepoxi eller kanske rent av en liner? Det är svårt att få fram bra information och fakta om dessa system tycker jag. För dagen lutar det åt en kombination av poolepoxi (nertill) och klinker/mosaik upptill.

Jag har inte tänkt ha några genomförningar alls, utan alla sådana kommer att komma ovanifrån i ett hörn, dolt i en integrering med trädäcket runt omkring. Detta för att kunna demontera så mycket som möjligt under vinterperioden. Det kommer initialt att bli rör för funktionerna påfyllning respektive tömning. Jag överväger också någon enkel form av filtreringslösning, som vattnet i så fall får pumpas runt i. Eventuellt i kombination med någon slinga för uppvärmning (efter viss utvärdering). Framtiden kanske innehåller någon enkel form av bubbelsystem.
 
Poolbygget är i full gång, och den är just nu 80 cm djup.Tanken är att den skall bli 1 meter. Ungefär 40 cm ligger under mark.

Just nu funderar jag på bland annat vilken pump jag skall använda. Se mer i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/pool/67981-pumpkapacitet.html

Det som inte heller är helt spikat är vad för typ av tätskikt och ytmaterial som poolen skall få invändigt. Det är väldigt svårt att få bra svar och råd, då mitt projekt kanske är lite udda. Jag har varit inne på Alcros tvåkomponents Poolfärg, men den är väldigt få som vet något om när det gäller utomhusmiljö. Dessutom är den ju inte det minsta rörelsetålig, utan verkar snarare sprickbenägen. Den verkar dessutom få specialbeställas även i de mest välsorterade förgaffärer. Just nu lutar det istället åt att det blir en testlösning bestående av Cascos Aquastop Tätskikt för badrum, med klinker på botten och en vanlig enkel akrylatfärg (bruten poolblå) på sidorna. Det känns som en ganska billig lösning, så får vi utvärdera nästa vår hur det har klarat vintern.

Har du fler tips eller funderingar, så tar jag gärna emot dem!
 
Har du några bilder på lecabygget?

Har du någon uppskattning på kostnader?
 
Bilderna begränsar sig än så länge till en dryg månad gamla startbilder, som bara visar resultatet upp till marknivån. Kamera i kombination med murbruk är ju ingen "hit". :D
Men jag skall fotografera ytterligare har jag tänkt.

Poolen är färdiggjuten, och blev slutligen 90 cm djup invändigt efter olika överväganden. Invändning putsning är under torkning/härdning (vilket ju går segt i detta regnande..) innan primer och tätskikt skall på. Primer och tätskikt blir föresten av Biltemas variant Hidroflex, som uppges ha bra elastiska egenskaper ner till -20 grader.

Konstruktion av det omkringliggande trädäcket pågår också.

Funderingarna kring pump pågår fortfarande. För dagen lutar det åt det initialt blir en enkel dränkbar variant, innan vi ser hur poolen fungerar och kan utnyttjas.

Vad gäller kostnader, så begränsar de sig hittills i princip till lecasten, betong-, mur-, och putsbruk samt armeringsjärn. Uppskattningsvis cirka 3 000 kr. Primer och tätskikt är också inköpt. Drygt 1 100 kr.
 
  • Pool070522.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
Här kommer lite uppdatering, med två bilder utifall någon skulle vara intresserad.

Den regninga sommaren har gjort att hela projektet är rejält försenat, men nu börjar det dra ihop sig till att snart kunna provbada om temperaturen håller i sig.

Första bilden visar läget i mitten på juli. Insidan är gul av den grundläggande primern. Andra bilden visar läget igår. Då var insidan grön efter fyra lager med tätskikt. Idag har jag målat första gången med den slutliga poolblå ytfärgen, och resultatet ser bra ut så långt.

Arbetet med trädäcket är också inne på finjusteringar.

Bilder av det klara resultatet inom kort..
 
  • Pool070714.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pool070809.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.