Hej,

Kul projekt! Vad använde du för tätskikt och ytskikt?

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
miza1466 skrev:
Kul projekt, funderar på liknande och göra om gästhuset till poolhus och bygga ut trädäcket med pool som din, fast något större. Har dock inte en brunn som klarar det urtaget av vatten som din verkar göra, så planerna ligger lite på is tills det kommunala dras fram om några år.
Hur har poolen klarat sig denna istid till vinter?
Än så länge har jag bara lyft en gång på vintertäckningen, och det såg normalt ut.
Jag har dock inte inspekterat den mer i detalj.
 
hakan_wallin skrev:
Hej,

Kul projekt! Vad använde du för tätskikt och ytskikt?

Mvh Håkan
www.walltorp.net
Tätskiktet är Biltemas rollade Hidroflex, med Primer F under.
Ytskiktet är Alpinas Uteakrylat (ByggMax).
 
Hej! Jag hhar precis gjort klar min ritning för en pergola som jag funderar på att bygga, och det enda som fattas är att åka och kolla på material, men något som jag skulle vilja ha i anslutning till den är en liten pool. Precis en sån som du har gjort. Jag skulle därför uppskatta enormt mycket ifall du kunde försöka dig på att göra en ritning av något slag. Eller ett långt inlägg, specialgjort för dummies, som mig som inte har någon alls koll inom poolområdet. När man bygger som du gjort, vart sätter man pumpen? hur anslöt du den?

Sen så skulle jag jättegärna vilja se lite mer bilder ifrån poolen :D
 
Tack för en intressant och läsvärd tråd. Det vore spännande med en uppdatering även under denna varma sommar. Du har skrivit mycket om ytskiktet och dess kvalitet. Varför är ytskikt så himla viktigt? Antar att det beror på att dina väggar är putsade och därmed inte vattentäta? Skulle det gå att använda betong i stället, dvs att gjuta poolen. Betong är väl vattentätt? Vad gör det förresten om de skulle sippra ut lite vatten i någon spricka? Utomhuspooler har ju funnits under lång tid och man funderar ju hur de gjorde förr i tiden (på 60-70 talet). Funderade man så mycket på ytskikt på den tiden, måntro? Eller läcker dessa bassänger som ett såll kanske.
 
  • Gilla
Joehau
  • Laddar…
Milkshaken
Chrille K skrev:
Utomhuspooler har ju funnits under lång tid och man funderar ju hur de gjorde förr i tiden (på 60-70 talet). Funderade man så mycket på ytskikt på den tiden, måntro? Eller läcker dessa bassänger som ett såll kanske.
Betong har man byggt med i runt hundra år. Kolla slussen, och broarna i stockholm som exempel, den tekniken kan man.
Sen var mycket av ytmaterial, färger, odyl, mycket starkare, dvs med starka kemikalier mm.
Det höll bättre oftast...
 
Hej! Ska du ha så man kan sitta o så i den?!
 
Har du gjort sittplatser i din pool, så fall hur o med vad??!
 
Trådlyft
 
Ja det skulle vara intressant att veta hur det har fungerat såhär 4 år senare.
 
Lugn, lugn..
Uppdatering är på gång.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
GoForIt skrev:
Lugn, lugn..
Uppdatering är på gång.
Bra!!!!
 
Sju år har gått sedan minipoolen byggdes 2007.
Vi har använt den i olika grad under alla år, med undantag för i fjol 2013 (av privata orsaker).
Vatten tas från en egen bevattningsbrunn, och fylls och töms årligen.
Vattnets kvalité mäts och modifieras (vid behov) med hjälp av ett system med aktivt syre (inte klor). Det har aldrig varit några större problem med kvalitén.
Vattnet värms via 100 meter trädgårdsslang liggande på garagetaket med hjälp en av en dränkbar pump (samma pump som från start) och passerar ett patronfilter före retur i poolen. Vid påfyllning brukar vattentemperaturen normalt ligga på 11-14 grader, och den höjs via cirkulationen på taket (förutsatt sol..) till önskade 24-25 grader på 2-4 dygn (drift endast dagtid).

Tidigare i veckan tog jag av täckningen för att kontrolleras statusen på insidan och göra den årliga rengöringen före fyllning. Bifogar några bilder. För första gången är det i år lite som behöver åtgärdas. Färg, och spontant även tätskikt har flagnat på en liten yta i poolens botten (syns på tredje bilden). Dessutom finns det några små bubblor på en annan liten yta på en vägg. Detta kommer jag att åtgärda med nytt tätskikt, och då även måla poolen helt invändigt. Färgen har annars fungerat väldigt bra, såväl yta som kulör. Det man kan notera är en viss rand där vattenytan ligger, som är svår att få helt 100% ren.

Finns det frågor, så skriv.
PICT2919-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT2922-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT2923-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom och 4 till
  • Laddar…
Jag81 skrev:
Har du gjort sittplatser i din pool, så fall hur o med vad??!
Tanken från början var att förse den med "soffor" i trä, som skulle hållas på botten då de var förankrade i två murblock.
Denna idé blev dock aldrig helt färdig och testad, då familjen utökades med barn som också vill bada (och på ett helt annat, mer livligt sätt..).
Så därför sitter vi antingen på botten (då poolen är fylld så att barnen når över ytan stående) eller också använder vi några av IKEA:s barnpallar "Mammut" att sitta på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tackar för uppdateringen. Roligt att se att det fungerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.