Hej,
Mitt poolprojekt (http://www.byggahus.se/forum/pool/62810-pool-med-lecablock.html) går vidare, och jag funderar nu på hur jag skall lösa cirkulationsfrågan, och vilken pump jag skall välja.

Tanken är att den förutom att cirkulera vattnet genom ett patronfilter också för uppvärmning av vattnet ska kunna cirkulera vattnet genom en 50 meter lång svart PEM-slang som kommer att ligga dolt på vårt garagetak. Avståndet till garaget är cirka 12 meter, och höjden på garaget cirka 2,5 meter.

Jag funderar bl.a. på denna pump från Biltema: Biltema Sverige

Kan någon hjälpa mig att reda ut de här begreppen med tryckhöjd respektive sughöjd?

Måste pumpen placeras över poolens vattennivå, eller kan de även vara under den (på utsidan då..) med in- resp utloppsslang "över kanten"?
 
Den pumpen klarer ikke av klorholdig vann hvis det er aktuelt for deg. Det finnes billige pumper også for pool-størrelser du har. Se eks. Primastar

Hold pumpen under vannivået for å sikre at denne ikke får luft.
 
Varför skulle den inte klara, mycket lätt, klorhaltigt vatten?
Pumparna jag hittar på Primastar kostar ju nästan fem gånger så mycket som denna..
VIsst finns det enklare poolpumpar (tillverkade för uppblåsbara bassänger) men jag uppfattar inte dessa som särskilt driftssäkra efter vad jag läst.
 
Fler tips?

Någon som kan reda ut det här med sug- resp tryckhöjd?
 
Upptäckte just denna pump från Jula Jula Postorder Poolpump 3780 liter

Skulle den fungera bättre?
Tyvärr hittar jag inga data gällande dessa sug- och tryckhöjder på denna..
 
Håller med "Bidda" ovan, den gjutjärnspumpen från Biltema, kommer att rosta sönder ganska snabbt om du kör den mot kloratvatten. Däremot verkar den från Jula vara byggd för just pooler. Ang. sug resp tryckhöjd så är det så enkelt att sughöjd är den höjden som pumpen klarar att suga upp. Från källa till pump. Tryckhöjden är den höjd som pumpen klarar att trycka iväg vattnet, från pump till utlopp.

En najs ASCII teckning för att illustrera:

Utlopp
---
|
| (tryckhöjden)
|
|
|___ PUMP ______
|
|
| (sughöjd)
|
|
---
Inlopp
 
Tack för svaret!
Det var ungefär vad jag misstänkte, men min erfarenhet av pumpar är begränsad. Därav frågan.

Nu har jag tänkt använda ett icke klorbaserat poolkemi-system.
Är Biltemas pump mer okej då?

Tittade i veckan på Julas poolpump, men den verkade väldigt klen. Dessutom lyckades jag läsa på deras datorskärm att de hade fått mängder av pumpar i retur på grund av sprickor i pumphusen och andra tillverkningsproblem. Så den strök jag.

Jag funderar också på varianten att använda en dränkbar pump, då jag ju kommer att ha slanganslutningen över överkanten på poolen. Är orolig för att en traditionell pump på utsidan kanske skulle fungera dåligt/suga luft?
 
GoForIt skrev:
Tack för svaret!
........Nu har jag tänkt använda ett icke klorbaserat poolkemi-system.
Är Biltemas pump mer okej då?......
Nei, ofte er disse middler kraftigere enn klor eks. bacquasil som krever titan og ikke bare rustfritt.

Alternativet er Biltemapumpen og kalkulere inn å bytte denne 2. hver år, kanskje.

Se innom Poolforum står sikkert noe der også.
 
Köp den billigaste poolen på ÖB o använde den pumpen. Den kostar 395.-
Men kolla kapaciteten först. De har kanske någon lite större för någon hundring mer.
Jag har köpt JULAs trädgårdspumpar för 5-600.- o de klarar det. De låter dock lite tycker jag. Har dom på jobb o pumpar svagt syrahaltigt vatten.

Jula Postorder Trädgårdspump Jet 1000 W
De jag har har tydligen utgått, men de såg ut som dnna men kostade bara 595.- om jag minns rätt, var nog lite klenare motor oxo.
 
Skulle själv satsa på en dyrare pump, det är värt i långa loppet, håller längre och driftsäkrare! Dyrt = Kvalite, Billigt=Skräp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.