R Robin7 skrev:
Eftersom jag inte kan redigera mitt inlägg vill jag att en moderator tar bort mitt inlägg. Det blev för kladdig beskrivning. tack!
Det du kan göra är att anmäla ditt inlägg och förklara varför det ska redigeras/raderas, men det är sällan någon moderator gör det.

https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
”§ 5.1 Redigering och radering av inlägg
Du kan redigera eller radera ett inlägg i en timme efter publicering, därefter är publiceringen definitiv från din sida. Räkna med att det du har publicerat finns kvar för alltid. Om man skulle radera trådar och bilder som illustrerar frågeställningen försvinner vitsen med hela forumet. Andra medlemmars - som har lagt ner tid på att hjälpa dig - arbete blir förgäves. Vänligen respektera det.

Moderatorer tar inte heller bort inlägg på uppmaning av den som skapade det om man har gjort inlägget i utpressningssyfte mot ett företag man ville få rätt mot. Ångrar man sig eller blir kompenserad och vill ta bort inlägget, får man istället göra ett nytt inlägg och berätta händelseutvecklingen. Har du andra särskilt ömmande personliga skäl till att ditt inlägg skulle raderas, klicka på texten Anmäl i inlägget och skriv dina skäl, så tittar vi på det. Läs mer i vår datapolicy. www.byggahus.se/datapolicy
 
Fairlane
R Robin7 skrev:
kanske inte den värsta man har sett men man frågar sig varför?
Idag gjorde vi en felsökning på ett vägguttag som saknade spänning.

På bild nr 1 : Vi mätte med spänningsprovaren och det visade sig att det var helt dött, 0 volt. Vi började med att kolla i centralen om det hade gått en säkring men icke.

[bild]

På bild nr 2: Vi öppna upp taket för att följa vars kabeln tog vägen, det visade sig att den var inkopplat till en annan uttag längst till vänster högst upp nära frånluftsventilerna på bilden. Vi mätte även denna och det visade 0 Volt

[bild]


Bild nr 3: Eftersom vi skulle också riva ett annat uttag som hade en separerad kabel så tänkte vi använda den som matning till vägguttagen som inte hade någon spänning alls och isolera den kabeln som vi trodde var utan spänning.
Har gjort en liten skiss.
[bild]
Bild nr 4: Det visade sig att kabeln som vi klippte inte var strömlös, det blev kortslutning och kabel saxen fick ett litet jack.
[bild]



bild 5: Vi valde då att öppna upp båda vägguttagen och det visade sig att fas var ej inkopplat men jord och nollan var det, tyvärr tog jag inte någon bild före hur det såg ut innan, så den på bilden ni ser nu är färdigställd.
[bild]


Bild 6: Den klippta kabel som vi trodde var spänningslös, men vi fick skarva ihop den igen med en AP9 och wagos.
[bild]

bild 7.
[bild]

Så felet var helt enkelt att dom som hade gjort denna installation inte valt att koppla in fas på ena uttaget och nollan på det andra.
Inte så konstigt att spänningsprovaren visade 0 volt.
Ni får dock ursäkta mig om jag är för dålig på att förklara, jag hoppas att ni förstår ändå.
Inte att hänga med på. Det ut att vara ett bibliotek vilket väl antyder att det inte är någon vanlig hemmapulare som klantat sig.

Mitt ex hade ett liknande fel, ett uttag som inte fungerade. Hon bad mig kolla och jag mötte 0 volt överallt innan jag öppnade upp uttaget. Då var det rätt tydligt vad felet var. Det fanns en blå kabel ansluten i uttaget, inget mer...

Fas hade man avslutat i strömbrytaren ovanför. Inget farligt fel, bara jävligt korkat.
 
R
mexitegel mexitegel skrev:
Jag tyckte den var väldigt bra och pedagogisk (y)
Tack så mycket! Det glädjer mig :) själv tyckte jag att det blev för kladdigt.
 
R
hsd hsd skrev:
Hade vart enkelt att öppna det första uttaget direkt för kontroll ;)
Sant, men det är lätt att vara efterklok. Jag förväntade mig inte just detta fel på vägguttagen
 
R
Demmpa Demmpa skrev:
Det du kan göra är att anmäla ditt inlägg och förklara varför det ska redigeras/raderas, men det är sällan någon moderator gör det.

[länk]
”§ 5.1 Redigering och radering av inlägg
Du kan redigera eller radera ett inlägg i en timme efter publicering, därefter är publiceringen definitiv från din sida. Räkna med att det du har publicerat finns kvar för alltid. Om man skulle radera trådar och bilder som illustrerar frågeställningen försvinner vitsen med hela forumet. Andra medlemmars - som har lagt ner tid på att hjälpa dig - arbete blir förgäves. Vänligen respektera det.

Moderatorer tar inte heller bort inlägg på uppmaning av den som skapade det om man har gjort inlägget i utpressningssyfte mot ett företag man ville få rätt mot. Ångrar man sig eller blir kompenserad och vill ta bort inlägget, får man istället göra ett nytt inlägg och berätta händelseutvecklingen. Har du andra särskilt ömmande personliga skäl till att ditt inlägg skulle raderas, klicka på texten Anmäl i inlägget och skriv dina skäl, så tittar vi på det. Läs mer i vår datapolicy. www.byggahus.se/datapolicy”
Ok då förstår jag men jag kan tycka rent spontant att man borde få ändra när man vill. Hursomhelst tack för informationen! Då vet jag vad som gäller.
 
R
Fairlane Fairlane skrev:
Inte att hänga med på. Det ut att vara ett bibliotek vilket väl antyder att det inte är någon vanlig hemmapulare som klantat sig.

Mitt ex hade ett liknande fel, ett uttag som inte fungerade. Hon bad mig kolla och jag mötte 0 volt överallt innan jag öppnade upp uttaget. Då var det rätt tydligt vad felet var. Det fanns en blå kabel ansluten i uttaget, inget mer...

Fas hade man avslutat i strömbrytaren ovanför. Inget farligt fel, bara jävligt korkat.
Ja detta var i ett bibliotek, varit många olika elektriker under åren. Men man undrar just varför? Varför kunde man inte riva uttagen eller helt enkelt koppla in fas,nolla och jord? Varför bara jord och nolla? kan inte påstå att det var en miss eftersom det var så på båda vägguttagen. Märkligt!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tommib
R Robin7 skrev:
Ok då förstår jag men jag kan tycka rent spontant att man borde få ändra när man vill.
Det skulle bli helt omöjligt att hålla tråden i tråden, så att säga, om det var tillåtet att redigera/radera som man ville. Uppföljande inlägg blir obegripliga. Jämför till exempel med ett samtal där någon efter en halvtimme hävdar diametralt motsatt åsikt mot inledningen, och vägrar erkänna det.

Att inläggen inte går att radera eller redigera efter en viss spärrtid är således helt rimligt och det sätt som alla vettiga diskussionsforum fungerar.

Jag tyckte likt många andra att det inte finns något att skämmas för eller som tarvar radering i ditt inlägg.

Edit: Personligen tycker jag att det är klädsamt att lägga till ett litet "Edit:" om man redigerar sitt inlägg inom spärrtiden, om andra har kommenterat det. Detta just för att det inte ska se märkligt ut om någon kommenterat något som sedan ändras. Nu gjorde jag det utan att någon kommenterat efter, bara för att :)
 
R
tommib tommib skrev:
Det skulle bli helt omöjligt att hålla tråden i tråden, så att säga, om det var tillåtet att redigera/radera som man ville. Uppföljande inlägg blir obegripliga. Jämför till exempel med ett samtal där någon efter en halvtimme hävdar diametralt motsatt åsikt mot inledningen, och vägrar erkänna det.

Att inläggen inte går att radera eller redigera efter en viss spärrtid är således helt rimligt och det sätt som alla vettiga diskussionsforum fungerar.

Jag tyckte likt många andra att det inte finns något att skämmas för eller som tarvar radering i ditt inlägg.

Edit: Personligen tycker jag att det är klädsamt att lägga till ett litet "Edit:" om man redigerar sitt inlägg inom spärrtiden, om andra har kommenterat det. Detta just för att det inte ska se märkligt ut om någon kommenterat något som sedan ändras. Nu gjorde jag det utan att någon kommenterat efter, bara för att :)
Ah ok då förstår jag. Är bara det om man har gjort många stavfel eller det har helt enkelt blivit tokigt vill man så klart bara rätta till problemet utan att göra ett nytt inlägg.
 
R
tommib tommib skrev:
Det skulle bli helt omöjligt att hålla tråden i tråden, så att säga, om det var tillåtet att redigera/radera som man ville. Uppföljande inlägg blir obegripliga. Jämför till exempel med ett samtal där någon efter en halvtimme hävdar diametralt motsatt åsikt mot inledningen, och vägrar erkänna det.

Att inläggen inte går att radera eller redigera efter en viss spärrtid är således helt rimligt och det sätt som alla vettiga diskussionsforum fungerar.

Jag tyckte likt många andra att det inte finns något att skämmas för eller som tarvar radering i ditt inlägg.

Edit: Personligen tycker jag att det är klädsamt att lägga till ett litet "Edit:" om man redigerar sitt inlägg inom spärrtiden, om andra har kommenterat det. Detta just för att det inte ska se märkligt ut om någon kommenterat något som sedan ändras. Nu gjorde jag det utan att någon kommenterat efter, bara för att :)
Förresten, skönt att höra att det gick förstå mitt inlägg. tack! Var lite orolig där ett tag :D
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
tommib
R Robin7 skrev:
Ah ok då förstår jag. Är bara det om man har gjort många stavfel eller det har helt enkelt blivit tokigt vill man så klart bara rätta till problemet utan att göra ett nytt inlägg.
Äh, folk har överseende med sådant men jag kan förstå att de skaver i de egna ögonen. Det går att redigera ett tag och åtminstone jag upplever att jag oftast hinner justera om jag skrev väldigt dåligt i ett inlägg. Samtidigt får man applicera den gamla radiodisciplinen man lärde sig i armén: Tänk, Tryck, Tala
 
R
tommib tommib skrev:
Äh, folk har överseende med sådant men jag kan förstå att de skaver i de egna ögonen. Det går att redigera ett tag och åtminstone jag upplever att jag oftast hinner justera om jag skrev väldigt dåligt i ett inlägg. Samtidigt får man applicera den gamla radiodisciplinen man lärde sig i armén: Tänk, Tryck, Tala
Jag ska försöka titta genom mina inlägg ett par ggr innan jag postar, tyvärr så är man inte felfri. Man är ibland eller rättare sagt för snabb över sin egna förmåga.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
R Robin7 skrev:
Ok då förstår jag men jag kan tycka rent spontant att man borde få ändra när man vill. Hursomhelst tack för informationen! Då vet jag vad som gäller.
En av anledningarna till att redigerings-/raderatiden bara är en timme är för att minska det som har hänt i tex följande trådar
https://www.byggahus.se/forum/threa...i-en-fullstaendigt.422582/page-2#post-4300450
https://www.byggahus.se/forum/threa...nnan-har-monterat.372988/page-33#post-4136552

Det som händer ibland är att vissa personer raderar hela inlägget efter att personen har stött på motstånd i sin argumentation. När det händer blir tråden väldigt svårläst. När man märker att man har att göra med en sådan person så är det bra att citera inlägget man svarar på, för då finns texten kvar och tråden blir lite lättare att läsa å förstå.

För många år sedan kunde man redigera inlägg i ca tre dygn,
https://www.byggahus.se/forum/threads/redigera-inlaegg-men-inte-alla.63664/#post-432897
 
P
Kul med ny tråd. Inte sett förrän nu.
Här är lite info från förra året från vårt rätt nyköpta hus.
Detta är inte direkt runt just el_koppling_ men närbesläktad..

Har denna i taket i toaletten/duschrummet
Vit oval kopplingslådslock på kakelvägg i badrummet, symtom på elektriska renoveringsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett nyare rum än resten av huset. 2009 jämfört med 1952. Två spottar och lampa över spegel och en paxfläkt som startar om man slog på just spottar. Fläkten var rätt skitig och var i obalans och därmed lät rätt mycket. Kunde inte få det ok. Så jag köpte en ny och denna hade en funktion som att köra 15minuter efter man släcker.
Kunde inte riktigt förstå vilken tråd som var vad + att få till detta med 15minuter behövdes en till tråd, så låt oss lossa locket och vad hittades ...
Halvöppen IP65 kopplingslåda i taket med synliga kablar, där locket inte är helt på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jo en IP65 _fyrkantig_ kopplingslåda...
Av med locket gick ju bra men vi hade ett helvete att få dit locket igen efter ha skjutit det åt sidan för att koppla om. Själva kablarna var dock inga problem med.

Alltså. Hur kan man?
 
  • Haha
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Kul med ny tråd. Inte sett förrän nu.
Här är lite info från förra året från vårt rätt nyköpta hus.
Detta är inte direkt runt just el_koppling_ men närbesläktad..

Har denna i taket i toaletten/duschrummet
[bild]
Det är ett nyare rum än resten av huset. 2009 jämfört med 1952. Två spottar och lampa över spegel och en paxfläkt som startar om man slog på just spottar. Fläkten var rätt skitig och var i obalans och därmed lät rätt mycket. Kunde inte få det ok. Så jag köpte en ny och denna hade en funktion som att köra 15minuter efter man släcker.
Kunde inte riktigt förstå vilken tråd som var vad + att få till detta med 15minuter behövdes en till tråd, så låt oss lossa locket och vad hittades ...
[bild]

Jo en IP65 _fyrkantig_ kopplingslåda...
Av med locket gick ju bra men vi hade ett helvete att få dit locket igen efter ha skjutit det åt sidan för att koppla om. Själva kablarna var dock inga problem med.

Alltså. Hur kan man?
Nästa gång så köp en Hilalucka och sätt dit.
https://www.hornbach.se/shop/Inspek...tatning-15x15cm/8271141/artikel-detaljer.html
 
P PappasHammare skrev:
Kul med ny tråd. Inte sett förrän nu.
Här är lite info från förra året från vårt rätt nyköpta hus.
Detta är inte direkt runt just el_koppling_ men närbesläktad..

Har denna i taket i toaletten/duschrummet
[bild]
Det är ett nyare rum än resten av huset. 2009 jämfört med 1952. Två spottar och lampa över spegel och en paxfläkt som startar om man slog på just spottar. Fläkten var rätt skitig och var i obalans och därmed lät rätt mycket. Kunde inte få det ok. Så jag köpte en ny och denna hade en funktion som att köra 15minuter efter man släcker.
Kunde inte riktigt förstå vilken tråd som var vad + att få till detta med 15minuter behövdes en till tråd, så låt oss lossa locket och vad hittades ...
[bild]

Jo en IP65 _fyrkantig_ kopplingslåda...
Av med locket gick ju bra men vi hade ett helvete att få dit locket igen efter ha skjutit det åt sidan för att koppla om. Själva kablarna var dock inga problem med.

Alltså. Hur kan man?
Den var ju inte dold i allafall :crysmile:.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.