A
De kan ju mena max 4, 6kW per fas. Och kommer den här hällen ftån den gamla fagor-fabriken i Polen så behöver ingenting stämma
 
Märkeffekt anges aldrig per fas, det är alltid den totala effekten. Märkström anges däremot per fas. Och det finns inga hällar för normala bostäder som drar 9.2 kW.
 
Düsseldorff
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Märkeffekt anges aldrig per fas, det är alltid den totala effekten. Märkström anges däremot per fas. Och det finns inga hällar för normala bostäder som drar 9.2 kW.
Var tvungen att kolla. 8,4 kW står det på min. Inte jättelångt från 9,2 ändå.
 
BirgitS
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Var tvungen att kolla. 8,4 kW står det på min. Inte jättelångt från 9,2 ändå.
Det är ju lite väl mycket eftersom det motsvarar 18 A på två faser.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Düsseldorff
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju lite väl mycket eftersom det motsvarar 18 A på två faser.
Varför är det väl mycket? Det beror väl på hur man har dimensionerat?
 
BirgitS
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Varför är det väl mycket? Det beror väl på hur man har dimensionerat?
Har du minst säkringar om 18 A till hällen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du minst säkringar om 18 A till hällen?
18A kan man belasta en 16A säkring med länge.
 
R Rob8181 skrev:
När den tredje-fjärde plattan sätts på så tappar den effekt och börjar låta..
Innan denna tråd spårar ur vore det intressant att höra lite mer om symptomet för att få en uppfattning om magnituden av effektbortfall. Att du skriver antar jag beror på att det är ett störande tapp som markant förlänger matlagningstiden? Det är ju lite svårt att tro att Bosch är helt under isen så det kanske finns utrymme för åsikter om vad som är rimligt? Om kokande vatten på de andra zonerna slutar koka så är det ju illa. Men tar det 4 minuter istället för 3 att koka upp en liter vatten kanske man kan leva med det, om Bosch hade varit tydlig med det från början.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Denna häll är anpassad för dom som enbart har enfas. Och för att dom ska slippa byta säkring hela tiden. Därav effektbegränsad.
 
Ja, har man begränsad effekt är det ju utmärkt att kunna få effekten till den plattan man villi stället för att ha låg toppeffekt på alla plattor. Men om man har tillgång till effekten är det ju inget vidare att den är begränsad på det sättet.
 
Jag tror inte den har lägre toppeffekt på någon platta som motsvarande normal Siemens häll eller om det var Bosch. Problemet uppstår först nåt man vill använda flera plattor samtidigt
 
Det var det jag försökte skriva. Utrycker jag mig så obegripligt?
 
D Daniel 109 skrev:
Det var det jag försökte skriva. Utrycker jag mig så obegripligt?
Nej det var helt glasklart, det är nog jag som är obegriplig blev uppenbart när jag läste igen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Innan denna tråd spårar ur vore det intressant att höra lite mer om symptomet för att få en uppfattning om magnituden av effektbortfall. Att du skriver antar jag beror på att det är ett störande tapp som markant förlänger matlagningstiden? Det är ju lite svårt att tro att Bosch är helt under isen så det kanske finns utrymme för åsikter om vad som är rimligt? Om kokande vatten på de andra zonerna slutar koka så är det ju illa. Men tar det 4 minuter istället för 3 att koka upp en liter vatten kanske man kan leva med det, om Bosch hade varit tydlig med det från början.
Hade jag kunnat koka på åtminstone en platta medans två andra var igång på låg värme hade jag inte klagat. Således går det inte att koka något när 3-4 plattor är igång.

Efter alla svar så misstänker jag att jag har en klen häll helt enkelt. Nu vet man vad man ska tänka på inför kommande köp:)

Tack alla för era svar!
 
Jag har också haft oturen att köpa en sån här boschspis. Köpte den av Vitvaruexperten i Sollentuna och de informerade mig aldrig om att det skulle ha varit något speciellt med den här spisen. Sen har jag varit i kontakt med Bosch flera gånger och de har förklarat för mig att spisen (hällen) bara har ett drivkort mot normala två. Detta innebär att när man kör fler än två plattor samtidigt börjar spisen pulsa de olika plattorna och värmen räcker inte till för att steka mat till exempel, det blir mer kokt i stekpannan.

Jag anmälde Vitvaruexperten för Allmänna reklamationsnämnden som tyvärr ej gav mig rätt, de menar att jag har undersökningsplikt men hur ska man kunna ha det på en oinkopplad spis i en affär och det är inte så lätt att förstå det här med effekt och antal faser, jag jobbar med detta men förstod ändå inte att det var något speciellt med den här spisen. Spisen jag köpt är en klassisk spis med ugn och då läggs effekten av ugn och häll ihop har jag förstått.

Bosch vill inte ha något med detta att göra så klart, de har ju fått en till spis såld av sin återförsäljare och hänvisar till denna. Något reklamation eller byte kan de absolut inte tänka sig. De tycker tydligen att det är OK att sälja en spis där det bara går att köra två plattor av fyra samtidigt. Minn tråd finns här:
Undermålig spis köpt på Vitvaruexperten | Byggahus.se

Mvh Ola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.