Någon som har erfarenhet av att ha ett batteri hemma som laddas upp när elen är billig och som sedan kan användas som strömkälla under perioder med dyrare el. Ex i natt kostar elen 4,7! öre/kwh. 12 h tidigare ligger den på 370 öre/kwh. Känns ju nästan onödigt att installera i solceller när man kan ladda batterierna nästan gratis när elen är så billig ibland. Tips och tankar mottages gärna
 
  • Tesla Powerwall batteri för hemmalagring av energi visas på en mobiltelefon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räkna på det.
För mig skulle ett sådant system, med solceller som laddning, också användas för att kunna ha el om det blir strömavbrott. Vilket kan vara värt något...

Men om det är en ren investering så måste du räkna på kostnaden vs inbesparandet...

Säög att du köper ett batteri med 10 kwh (för ca 60 000 kr).
Du kan sälja elen (för spotpris) under dagen för ca 1kr mer än du köper in den för, på natten. Men du får också räkna på att den på den el du köper in tillkommer elnätsavgift och skatter.
Så 3,70 kr/kwh vs 4,70 kr/kwh blir i bästa fall break even, men sägf att du tjänar 10 öre/kwh. Då måste du sälja 600 000 kwh före break even !

Om du däremot har solpaneler och dels kan lagra el för eget bruk (under tex natten) och dels kan sälja överskottet (under dagen iofs) då blir ekvationen en annan. Då kan batteriet kanske bidra till kortare återbetalningstid av systemet (även om kostnaden ökar)
 
Hänger inte helt med i din uträkning. Om jag på natten kan ladda batteriet för 8 öre/kwh(självklart inte alltid, men ex just idag). Och sedan under dagen slippa handla el för 3,7kr/kwh. Borde det väl bli en större besparing. Om jag sedan kan sälja överskott är det också bra.
Skydd vid strömavbrott ser jag bara som en bonus. Och visst får man skattereduktion för energilagring i hemmet?
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Räkna på det.
För mig skulle ett sådant system, med solceller som laddning, också användas för att kunna ha el om det blir strömavbrott. Vilket kan vara värt något...

Men om det är en ren investering så måste du räkna på kostnaden vs inbesparandet...

Säög att du köper ett batteri med 10 kwh (för ca 60 000 kr).
Du kan sälja elen (för spotpris) under dagen för ca 1kr mer än du köper in den för, på natten. Men du får också räkna på att den på den el du köper in tillkommer elnätsavgift och skatter.
Så 3,70 kr/kwh vs 4,70 kr/kwh blir i bästa fall break even, men sägf att du tjänar 10 öre/kwh. Då måste du sälja 600 000 kwh före break even !

Om du däremot har solpaneler och dels kan lagra el för eget bruk (under tex natten) och dels kan sälja överskottet (under dagen iofs) då blir ekvationen en annan. Då kan batteriet kanske bidra till kortare återbetalningstid av systemet (även om kostnaden ökar)
 
K KarinC skrev:
Hänger inte helt med i din uträkning. Om jag på natten kan ladda batteriet för 8 öre/kwh(självklart inte alltid, men ex just idag). Och sedan under dagen slippa handla el för 3,7kr/kwh. Borde det väl bli en större besparing. Om jag sedan kan sälja överskott är det också bra.
Skydd vid strömavbrott ser jag bara som en bonus. Och visst får man skattereduktion för energilagring i hemmet?
Ah, såg nu att jag missuppfattade: läste 4,7 kr/kwh på dan och 3,7 kr/kwh på natten...
Är det såpass stor skillnad så har du ett bättre case förstås.

Sen är frågan om det är för din egen förbrukning eller för att sälja ?
För din egen förbrukning så blir det ett case, för öfrsäljning ett annat, och däremellan en mix förstås. Men glöm som sagt inte att för inköpt el tillkommer en del avgifter och skatter, det är inte spotpriset rakt av du betalar även om du har tibber :)

Så räkna på det som sagt. Du behöver också en kontrollenhet med möjlighet till batterilagring (som brukar ingå i solcellspaketen)- du får nog lägga på en 20-30 000 kr för den (dvs ungefär det du kan dra av på totalen)
 
  • Gilla
Voe och 1 till
  • Laddar…
Självklart tillkommer skatt, avgifter, tillägg ja-men det gör det både när den är dyr och billig, så är ju ingen större skillnad!
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ah, såg nu att jag missuppfattade: läste 4,7 kr/kwh på dan och 3,7 kr/kwh på natten...
Är det såpass stor skillnad så har du ett bättre case förstås.

Sen är frågan om det är för din egen förbrukning eller för att sälja ?
För din egen förbrukning så blir det ett case, för öfrsäljning ett annat, och däremellan en mix förstås. Men glöm som sagt inte att för inköpt el tillkommer en del avgifter och skatter, det är inte spotpriset rakt av du betalar även om du har tibber :)

Så räkna på det som sagt. Du behöver också en kontrollenhet med möjlighet till batterilagring (som brukar ingå i solcellspaketen)- du får nog lägga på en 20-30 000 kr för den (dvs ungefär det du kan dra av på totalen)
 
  • Skärmklipp av elanvändningsapp som visar dagligt förbrukning, nuvarande elpris och prisgraf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KarinC skrev:
Självklart tillkommer skatt, avgifter, tillägg ja-men det gör det både när den är dyr och billig, så är ju ingen större skillnad!
Den stora frågan är väl hur länge priset ska hålla på och svänga så pass mycket som det gör nu, och det vet väl ingen tyvärr..

Men om man kan tjäna in 3,5kr/kWh varje dag så blir det förstås en del pengar.
Ladda 10kWh varje natt och använda det dagtid så blir det 365*3,5*10 nästan 13' kr om året, dvs tjänat in batteriet på knappt 5 år. Men så "illa" hoppas jag inte prissvängningarna kommer vara varenda dag närmsta 5 åren
Tjänar man i snitt 2kr/kWh så blir det betalt på ca 8 år.
Vid 1kr/kWh blir det ca 16år.

En full laddcykel/dag sliter väl en del på batteriet så efter 16år så är väl frågan om batteriet mår så bra, troligen inte. Man ska väl helst inte köra 100% -> 0% heller då det sliter väldigt mycket.

Sen finns väl aspekten som alltid kommer upp i solcellstrådarna. De 60' för batteri hade du istället kunnat lägga de på börsen och tjäna en himla massa pengar, för den går alltid upp 5-10% varje år. Förutom nu då när den kraschar :)
 
  • Gilla
RickardS och 4 till
  • Laddar…
K KarinC skrev:
Hänger inte helt med i din uträkning. Om jag på natten kan ladda batteriet för 8 öre/kwh(självklart inte alltid, men ex just idag). Och sedan under dagen slippa handla el för 3,7kr/kwh. Borde det väl bli en större besparing. Om jag sedan kan sälja överskott är det också bra.
Skydd vid strömavbrott ser jag bara som en bonus. Och visst får man skattereduktion för energilagring i hemmet?
Ska du ha ström vid avbrott måste du också ha ö-drift. Allt stängs av när strömmen går.
 
  • Gilla
Boings
  • Laddar…
Det är ingenting vi ser något större behov för.
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ska du ha ström vid avbrott måste du också ha ö-drift. Allt stängs av när strömmen går.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Jag har gjort en del överslagsräkningar på det, och har följt dygnspriserna på el i ett par år. Ungefär 2 av 3 dygn är det en prisskillnad på 2 kr/kWh eller mer mellan dag och natt. Med nuvarande batteripriser går det inte riktigt ihop med enbart det.

Om man däremot kombinerar det med solceller som laddar dagtid på sommarhalvåret, då blir det en trevligare kalkyl. Men visst, en stor investeringskostnad.

Jag väntar på gen. 3 av Tesla powerwall, och hoppas att den kommer att säljas i Sverige. Det ska enligt rykten komma med battericeller avsedda för "husbatterier" istället för som nu; samma som till bilbatterier. De ska bli lite större och tyngre, men bättre anpassade för ett hushålls förbrukning. Och de ska bli billigare / kWh än de nuvarande.
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
K KarinC skrev:
Någon som har erfarenhet av att ha ett batteri hemma som laddas upp när elen är billig och som sedan kan användas som strömkälla under perioder med dyrare el. Ex i natt kostar elen 4,7! öre/kwh. 12 h tidigare ligger den på 370 öre/kwh. Känns ju nästan onödigt att installera i solceller när man kan ladda batterierna nästan gratis när elen är så billig ibland. Tips och tankar mottages gärna
jag har just detta som affärsidé, batterier börjar komma ner rejält i pris. Och med mores lag så får vi se ganska så billiga batterier snart. Jag har fått priser på ca 200-250 dollar per kW. Med min kalkyl och dagens stora svängningar så kan vi ses besparingar på mellan 2-3 tusen kronor i månaden. Det blir mer lönsamt än att ha solceller
 
  • Gilla
KarinC
  • Laddar…
Det finns enklare sätt att räkna.
El genom batteriet får en extra kostnad på inköpspris batteri/garanterat antal kWh genom batteriet/ca 0,87. Detta om det rasar dagen efter att garantin går ut. Så chansen är stor att det blir billigare.
I mitt fall ca 70 öre/kWh. Alla elprisskillnader större än det = vinst.
Vi har sparat rejält i november-februari på att bara köpa "billig natt el" och nu när solpanelerna jobbar för fullt täcker batteriet de dyra kvällarna, men jag laddar ändå batteriet med billig natt-el så att jag kan sälja så mkt som möjligt dyrt på dagen. Obs att detta är också snällt mot Sveriges elförsörjning.

Gör dock ej misstaget att ladda med solpanelerna när elen är dyr. Sälj el!

Kostnaden för el från batteriet är antingen
1. Kostnad för el från nätet att ladda+"batteritillägg".
2.Ersättningen man fått om man istället exporterat solel+ "batteritillägg".
Aldrig någonsin
1. Noll+Noll
2. Noll+"batteritillägg"
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas__S och 4 till
  • Laddar…
A
K KarinC skrev:
Någon som har erfarenhet av att ha ett batteri hemma som laddas upp när elen är billig och som sedan kan användas som strömkälla under perioder med dyrare el. Ex i natt kostar elen 4,7! öre/kwh. 12 h tidigare ligger den på 370 öre/kwh. Känns ju nästan onödigt att installera i solceller när man kan ladda batterierna nästan gratis när elen är så billig ibland. Tips och tankar mottages gärna
Det krävs att man har tim taxa på elavtalet för att kunna utnyttja det.Ett vanligt rörligt elavtal gäĺler inte det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
zibro skrev:
Det krävs att man har tim taxa på elavtalet för att kunna utnyttja det.Ett vanligt rörligt elavtal gäĺler inte det.
Ja, alltså byter man till det. ;)
 
  • Gilla
Mathias01 och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det finns enklare sätt att räkna.
El genom batteriet får en extra kostnad på inköpspris batteri/garanterat antal kWh genom batteriet/ca 0,87. Detta om det rasar dagen efter att garantin går ut. Så chansen är stor att det blir billigare.
I mitt fall ca 70 öre/kWh. Alla elprisskillnader större än det = vinst.
Vi har sparat rejält i november-februari på att bara köpa "billig natt el" och nu när solpanelerna jobbar för fullt täcker batteriet de dyra kvällarna, men jag laddar ändå batteriet med billig natt-el så att jag kan sälja så mkt som möjligt dyrt på dagen. Obs att detta är också snällt mot Sveriges elförsörjning.

Gör dock ej misstaget att ladda med solpanelerna när elen är dyr. Sälj el!

Kostnaden för el från batteriet är antingen
1. Kostnad för el från nätet att ladda+"batteritillägg".
2.Ersättningen man fått om man istället exporterat solel+ "batteritillägg".
Aldrig någonsin
1. Noll+Noll
2. Noll+"batteritillägg"

Ja, precis. Förra sommaren var ju annorlunda än tidigare, med tidvis riktigt höga dagpriser. Då är det bättre att sälja överskottet på dagen och kanske underhållsladda batteriet på natten, om det är billigt.

Men allt detta kräver en rätt avancerad styrning för att bli automatiskt...
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.