Med en häck som ramar in trädgården markerar du inte bara tomtgränsen, utan skapar skydd från insyn, lä när det blåser och silar bort dammet från gatan. Det gäller dock att välja rätt växtsort för att få en bra häck.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt häck för din trädgård
 
  • Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Med en häck som ramar in trädgården markerar du inte bara tomtgränsen, utan skapar skydd från insyn, lä när det blåser och silar bort dammet från gatan. Det gäller dock att välja rätt växtsort för att få en bra häck.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt häck för din trädgård
Trevlig artikel.
Möjligheten till höstfärger i trädgården kan också vara en aspekt i valet av häck. Blandhäckar tycker jag kan vara mycket intressanta. Både klippta och friväxande. Det måste inte heller vara samma typ av häck i hela trädgården. (Häckar inne i trädgården nämndes men tål att lyftas fram.)

För en låg friväxande häck tycker jag att björkspirea ska övervägas. Vacker blomning och fantastisk höstfärg, dessutom håller den formen hela vintern.

Häckar kan också bidra till att öka djurlivet och den biologiska mångfalden i trädgården.

Väldigt intressant ämne som skulle kunna utvecklas ännu mer och där trädgården verkligen har mycket att vinna.:heart:
 
  • Gilla
emmjo och 6 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Trevlig artikel.
Möjligheten till höstfärger i trädgården kan också vara en aspekt i valet av häck. Blandhäckar tycker jag kan vara mycket intressanta. Både klippta och friväxande. Det måste inte heller vara samma typ av häck i hela trädgården. (Häckar inne i trädgården nämndes men tål att lyftas fram.)

För en låg friväxande häck tycker jag att björkspirea ska övervägas. Vacker blomning och fantastisk höstfärg, dessutom håller den formen hela vintern.

Häckar kan också bidra till att öka djurlivet och den biologiska mångfalden i trädgården.

Väldigt intressant ämne som skulle kunna utvecklas ännu mer och där trädgården verkligen har mycket att vinna.:heart:
Så rätt så rätt! Har man dessutom en liten trädgård känns den större om man sätter fler häckar inne i trädgården med olika höjder. Att springa mellan häckar lockar inte bara jyckar utan också barn. Man kan också sätta lite ömtåligare häckar inne i trädgården där de står mer skyddat.

Mycket häckklippning blir det dock för mig...
 
  • Gilla
  • Älska
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
Vi planterade en låg häck av vinterhärdig rosmarin förra sommaren. Det tar sig jättefint så här långt, och är ett trevligt alternativ till buxbom i den lilla trädgården!
 
  • Gilla
emmjo och 3 till
  • Laddar…
tujahäck blir ju aldrig finna tycker jag dom flesta jag har sett blir det bruna fläckar av efter klipping är dom extra känsliga?
 
Thuja Smaragd håller sig grönare även på vintern och kräver egentligen bara årlig putsning. Thuja Brabant är däremot svårare att hålla riktigt fin och måste klippas regelbundet och gärna putsas också. Det är få trädgårdsägare som klarar den senare.

Egentligen borde trädgårdsmästerierna förbjudas sälja Brabant... :sick:
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Syren då?
 
Kräver ganska mycket plats. Tidigare var hårdklippta syrenhäckar vanligare än idag. Då blommar den inte men bladverket är fint.
 
Appendix Appendix skrev:
Syren då?
hade på föra huset den sprider sig lätt skott över hela gräsmattan
 
M maria01 skrev:
hade på föra huset den sprider sig lätt skott över hela gräsmattan
jag har ca 30m syren häck och tycker inte det är så my ner rotskott. Klart att den är lite bredare än en vanlig väck, ca 1m. Men så är den ganska hög också, 2-3m.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi har två mindre häckar hemma som består av forsythia.
Rätt trevliga med de gula blommorna och sen gröna på sommaren :)
 
  • Gilla
emmjo och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag har ca 30m syren häck och tycker inte det är så my ner rotskott. Klart att den är lite bredare än en vanlig väck, ca 1m. Men så är den ganska hög också, 2-3m.
tur för dig jag kan vara olika sorter inte vet jag hur tät är din?
 
Syren breddar och sprider sig rätt kraftigt om den trivs och man inte håller efter den. På 80-talet planterades en syrenhäck längs tomtgränsen här och sedan dess har den sakta erövrat allt mer mark. i Höstas tog jag bort närmare 500 kvm syrendjungel.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vad menas med att vintergrön liguster är instabil?
 
  • Gilla
b3astie
  • Laddar…
Sedan måste man ju säga att avenboken nog är vackrast, men kräver mödosamt spaljerande. Thuja är i min personliga smak en mycket ful växt, men säkert bra för att snabbt och effektivt få upp en vägg.
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.