1 467 075 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ironiskt att man faktiskt inte kan ladda från ett uttag som är specat för en viss ström.MRLINDELL skrev:
O andra sidan så går det utmärkt att ladda med 6a och de ska ett uttag klara även över längre tid.
Finns en hel del att säga i saken. Men en orsak är att man inte vill hamna i situationen att behöva göra en resa när batteriets laddning inte räcker till närmsta LEDIGA laddplats. Som jag nämnde var närmsta laddplatserna utrustade med bara en eller två laddare. Att ladda hemma tar många timmar.K Krille4 skrev:
Finns olika kvalite av uttag och det skiljer sedan beroende av tiden man tar ut max effekt. Men de åldras också mekaniskt, t.ex. om man slarvar och drar ur stickproppar med utrustning igång så det blir gnista som bränner och förstör kontaktytan på uttaget.A Alexn72 skrev:
Precis... Ironiskt...A AndersS skrev:
Köpet man en apelsinjuice på en liter så innehåller den bara 0,5l om du köper den på morgonen. Eller 1,2l på eftermiddagen.
Och om den är färsk vet man inte heller för man har ingen sätt att testa den på heller..
Vad sägs om en standard.
1h 16a
10h 12a
8a kontinuerligt
20a max 5min
Redan där finns det en rimlighet i värdena
Och även kvalitén på anslutning i centralen och eventuella "skarvpunkter". Men god kvalitet på detta kan ju anses ingå i "rätt dragen".A AndersS skrev:
Så jag håller med om att det nog är uttaget som kan vara den svaga punkten. Sen är det kanske inte helt ovanligt med tunna bristfälliga skarvsladdar och även dessa kan ställa till det.
Tillgången är absolut viktig - kan man ladda hemma känns det dock som att antalet laddare nära hem har väldigt liten betydelse.MRLINDELL skrev:
/Krille
Du vill alltså ladda några kilometer hemifrån för att batteriet inte räcker till närmast lediga laddplats? När skulle det kunna vara aktuellt?TRJBerg skrev:
Jag har aldrig hört talas om någon elbilsägare (förutom för att testa laddning första gången efter köp av elbil) som åker iväg till en publik laddare nära hemmet och betalar flera gånger högre pris för att ladda.
Känns som att dina exempel är konstruerade för att hitta på problem med elbilar. Har du elbil eller har testat att planera någon resa med något reseplaneringsverktyg för elbilar som t ex A Better routplanner?
/Krille
Jag har ingen elbil men är medveten om att jag troligen måste skaffa en om några år.K Krille4 skrev:Du vill alltså ladda några kilometer hemifrån för att batteriet inte räcker till närmast lediga laddplats? När skulle det kunna vara aktuellt?
Jag har aldrig hört talas om någon elbilsägare (förutom för att testa laddning första gången efter köp av elbil) som åker iväg till en publik laddare nära hemmet och betalar flera gånger högre pris för att ladda.
Känns som att dina exempel är konstruerade för att hitta på problem med elbilar. Har du elbil eller har testat att planera någon resa med något reseplaneringsverktyg för elbilar som t ex A Better routplanner?
/Krille
Tankarna på hur det fungerar i praktiken kom härom dan då jag lite oplanerat behövde göra en resa på 25 mil och senare på dan oväntat behövde göra en 25 mils resa igen. Med lite otur/tidsbrist hade det kunnat bli problem med en elbil. Det tar ju lång tid att ladda hemma.
Bensinpump har 3 km hemifrån och ytterligare några 12 km bort.
Enklast är väl att ladda 20 minuter på någon laddstation efter vägen på någon av resorna på 25 mil? Varför måste du stanna och ladda några kilometer hemifrån?TRJBerg skrev:Jag har ingen elbil men är medveten om att jag troligen måste skaffa en om några år.
Tankarna på hur det fungerar i praktiken kom härom dan då jag lite oplanerat behövde göra en resa på 25 mil och senare på dan oväntat behövde göra en 25 mils resa igen. Med lite otur/tidsbrist hade det kunnat bli problem med en elbil. Det tar ju lång tid att ladda hemma.
Bensinpump har 3 km hemifrån och ytterligare några 12 km bort.
Tankar du bara bensin på pumpar nära hemmet när du är på längre resor?
/Krille
Vi håller tummarna för att vi då kan komma 60 mil med vissa bilar oberoende av temp och kanske kunna ladda 30 mil till på 30 min i en ganska standard elbil.TRJBerg skrev:Jag har ingen elbil men är medveten om att jag troligen måste skaffa en om några år.
Tankarna på hur det fungerar i praktiken kom härom dan då jag lite oplanerat behövde göra en resa på 25 mil och senare på dan oväntat behövde göra en 25 mils resa igen. Med lite otur/tidsbrist hade det kunnat bli problem med en elbil. Det tar ju lång tid att ladda hemma.
Bensinpump har 3 km hemifrån och ytterligare några 12 km bort.
På sista frågan: i regel.K Krille4 skrev:
Annars så är det inte säkert man har tid när resan måste göras. Så därför tankar jag när jag är hemma.
Första frågan då?TRJBerg skrev:
Då låter det ju som att elbil passar dig perfekt då bilen är fulladdad varje morgon helt utan att du behöver besöka macken för att tanka.
De gånger du gör flera spontana resor på 25 mil per dag direkt efter varandra kanske det skulle fungera att göra en paus någonstans efter vägen och ladda 20 minuter istället för att göra det några kilometer hemifrån?
/Krille
I ideala fall. Jag har en vision om en vinter med snöstorm där jag har typ 1 mil i batteriet och närmsta användbara laddare är 3 mil bort.K Krille4 skrev:Första frågan då?
Då låter det ju som att elbil passar dig perfekt då bilen är fulladdad varje morgon helt utan att du behöver besöka macken för att tanka.
De gånger du gör flera spontana resor på 25 mil per dag direkt efter varandra kanske det skulle fungera att göra en paus någonstans efter vägen och ladda 20 minuter istället för att göra det några kilometer hemifrån?
/Krille